8 slimme routines van time management grootheden

Hoe zag een gemiddelde dag eruit voor Sigmund Freud? Hoe laat ging Darwin zoal zijn nest in? En hoe kreeg Mozart het voor elkaar om zoveel te componeren én er een rijk sociaal leven er op na te houden? Leer meer over de dagindeling van 16 verschillende grootheden uit het verleden en zie welke van de 8 slimme time management routines jij kunt overnemen.

Wist je dat Benjamin Franklin van 10 uur ‘s avonds tot 4 uur ‘s nachts sliep? En dat Victor Hugo elke dag vlak voor zijn middagdip een ijsbad nam? Dat Darwin wel 3 keer per dag een half uur ging wandelen? Dat de enige maaltijd voor Immanuel kant een stuk vlees en een glas wijn was, in zijn favoriete pub, waar hij maar liefst 4 uur de tijd voor nam?

Tip: altijd haast en stress? Volg onze 1-daagse cursus time management!
Meer weten?

Bekijk alle vreemde, goede, opvallende, slimme en gekke gewoontes van Gustave Flaubert tot Benjamin Franklin in deze infographic (klik voor vergroting):

time-management-routines-van-grootheden-3
Mooi om te zien. En leuk om te weten misschien. Misschien heb je zelfs even gelachen om de 20 sigaren die Freud per dag rookte. Maar wat kunnen wij met deze informatie over de time management rituelen van deze grootheden – vandaag de dag? Welke slimme gewoontes blijven er over, om van te leren?

8 slimme time management routines uit het verleden – anno 2014

8 zaken die mij opvallen in dit overzicht, en die we zeker mee zouden moeten nemen in onze dagindeling – anno 2014:

Thomas Mann, een van de grootste Duitse schrijvers uit de twintigste eeuw, hield bijvoorbeeld elke middag rond 16:00 een middagdutje (slimme gewoonte #1) van ongeveer een uur. Nu zou ik, op advies van NASA, eerder gaan voor 20 minuutjes of een volle slaapcyclus van 90 minuten – maar een middagdutje is in welke vorm dan ook een goed idee.

Wolfgang Amadeus Mozart sliep anno 1781 net zoveel uren als hij tijd nam om te lunchen: zo’n 4 a 5 uur. Weinig slaap ‘s nachts en een lang ontspanningsmoment (#2) overdag, dus. Hij nam dan ruim de tijd om te ontspannen tussen het werken door, door veel mensen om zich heen te verzamelen en er een gezellige lunch van te maken.

Weinig slaap kan ik bijna niemand aanraden, maar effectief pauzeren is altijd een goed idee, om de rest van de dag productief en bij de pinken te blijven. Hier zijn nog 7 (bewezen) suggesties om je pauze slim in te vullen voor meer productiviteit, mocht je Mozart’s idee van een extreem uitgebreide lunch maar niks vinden.

Wandelen (#3) was één van de meest begeerde bezigheden van de grootmeesters door de eeuwen heen. Beethoven, die in de namiddag 2 uur lang ‘zijn bossen’ introk om zijn brein tot rust te laten komen. Tchaikovsky die ‘s ochtends een korte wandeling maakte en ‘s middags nog een lange. Freud, die wandelingen door zijn stad Wenen boven de natuurwandelingen van Beethoven verkoos. Dickens die dagelijks maar liefst 3 uur door Londen slenterde en Darwin die liever korte wandelingen maakte, maar er wel 3 keer per dag op uit ging.

time-management-routines-van-grootheden-1 Sigmund Freud aan de wandel met zijn dochter Anna

Wandelen werkt, zoveel mag duidelijk zijn. Wil jij ook vaker over dingen denken in plaats van
aan dingen denken? Ga de meesters achterna en zet het ene been voor het anderen. Zie wat het voor je brein, je creativiteit en je productiviteit doet. Een wondermiddel, of het nu de 17e of de 21e eeuw is.

Victor Hugo, groot Frans schrijver in de 19e eeuw, wist ook wel raad met een beetje fysieke beweging. Hij reserveerde 2 uur per dag voor een flinke workout (#4) aan het strand. Niet gek, want er bestaan maar liefst 6 onderzochte voordelen van regelmatig bewegen, die stuk voor stuk een positief effect hebben op je brein.

Tip: meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'

Balzac, nog een groot Fransman, pakte dat anders aan. In plaats van productiviteit opwekken door goede voeding, effectief pauzeren of genoeg beweging, hield hij het bij koffie (#5). 50 koppen per dag om precies te zijn.
Zoveel koffie kan ik zeker niet aanraden, maar met volgens de wetenschap optimaal koffiegebruik voor meer productiviteit is helemaal niets mis. Wanneer je op het juiste moment, de juiste hoeveelheid koppen koffie neemt – werkt dit gegarandeerd in het voordeel van je prestaties.

De filosoof Immanuel Kant nam elke ochtend de tijd voor een korte meditatie-sessie (#6), om zijn dag in kalmte en controle te beginnen. Voor jouw eigen meditatie-sessie hoef je geen pro te zijn, of veel tijd te nemen. 2 minuten is genoeg.

Over ochtendrituelen gesproken. Le Corbusier had ook zoiets opvallends. Hij nam elke dag meer dan 2 uur de tijd voor een uitgebreid ochtendritueel (#7), dat hem hielp om die dag met een duidelijke koers te beginnen.
Een erg goede gewoonte, maar 2 uur is wel erg lang voor de gemiddelde druk bezette mens. Je kunt hetzelfde ook bereiken in minder tijd. Dit aanbevolen ochtendritueel van exact 43 minuten helpt je namelijk net zoveel koers te houden, focus te vinden en te beginnen met ontspanning om net zo’n aangename dag te hebben als de architect Le Corbusier in de vorige eeuw moet hebben gehad.

Franklin had, zoals ik hier al eens uitgelicht heb, niet alleen een goed ochtendritueel – maar ook een slim avondritueel (#8). Elke ochtend stelde hij zichzelf de vraag “What (good) shall I do today?” – hij startte met een actieplan voor die dag. Elke avond van elke dag vroeg hij zich af “What (good) have I done today?” – waardoor er een levenslang logboek bestaat van zijn activiteiten.

En nu jij

Wil jij van je hele dag een goed ritueel maken? Probeer dan voor jezelf eens de 24-uurs-cirkel in te vullen:

time-management-routines-van-grootheden-2
Hoe laat begint jouw dag? Waar begin je mee? Hoelang ben je bezig met werken? En pauzeren? Hoeveel tijd blijft er over voor je eigen ontspanning of voor je gezin? En is jouw slaapgedrag wel gezond? Teken het uit, bekijk het kritisch en schuif gerust wat rond met die uren tot jij dé dagindeling hebt gevonden die niet onder doet voor die van één van de grootheden uit het verleden.

Lees alles over onze populaire 1-daagse open trainingen bij jou in de buurt

Lees alles over een 1-daagse in-company training bij jou op locatie

Mis geen enkele tip!
Meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'
Maximaal 2x per maand. Geen spam, beloofd!
X