Prioriteiten stellen? Doe dit elke werkdag 10 minuten

Prioriteiten stellen? Doe dit elke werkdag 10 minuten

Net aangekomen op kantoor slingeren de vragen van collega’s, e-mails en onproductieve vergaderingen je al om de oren. Hoe krijg je op deze manier nog iets gedaan en voorkom je dat je zonder voldoening naar huis gaat? Prioriteiten stellen is de oplossing, in 10 minuten.

Verder lezen…

Uitstelgedrag: 1 truc (uit het leger) voor een dag zónder uitstellen

Uitstelgedrag: 1 truc (uit het leger) voor een dag zónder uitstellen

We willen wel op tijd opstaan zonder snoozen, onze hele takenlijst afvinken én ‘s avonds koken, sporten en socializen – maar het lukt gewoon telkens niet (allemaal). Omdat ons brein niet geprogrammeerd is om non-stop gemotiveerd en energiek te zijn, maar om lui te zijn! 1 gewoonte omzeilt dat natuurlijke gebrek – geleerd van… Het leger.

Verder lezen…

Concentratie verhogen op je werk  – 1 simpele hack voor de zwaar verslaafden

Concentratie verhogen op je werk  – 1 simpele hack voor de zwaar verslaafden

Jij bent gokverslaafd. Geloof je het niet? Volgens Tristan Harris, oud-Design Ethicus bij Google, is dat wel degelijk zo. Terwijl jij bezig bent die belangrijke aanvraag af te handelen, licht je telefoonscherm weer op. ‘Even snel kijken’. Deze verleidelijke prikkels beantwoorden, zorgt ervoor dat jij je focus verliest én je je verslaving in stand houdt. Er bestaat gelukkig een simpele hack die er in één handomdraai voor zorgt dat jij niet meer afgeleid wordt. Tijd om af te kicken!

Verder lezen…

Heb jij al een social media testament? Kost je 5 minuten.

Heb jij al een social media testament? Kost je 5 minuten.

‘Een online erfenis? Je bedoelt na mijn dood?’ Dat klopt; de dood is geen fijn onderwerp, maar heb jij geregeld wat er dan met je Facebook- of LinkedIn-account gebeurt? Je weet nooit wanneer het te laat is, dus neem 5 minuten de tijd en stel je online erfenis veilig. 

Verder lezen…

Workaholic? Ontdek je verslaving (7 kenmerken) én los hem op!

Workaholic? Ontdek je verslaving (7 kenmerken) én los hem op!

Je werkt om te leven. Dat zeg je tenminste tegen jezelf, je familie en je vrienden, maar in de praktijk lijkt het meestal andersom en word je ingehaald door deadlines en stress. Ben jij een workaholic? Dan is het tijd voor actie.

Verder lezen…

Planning – eindelijk overzicht met 1 (bewezen) tip: kleurcodes!

Planning – eindelijk overzicht met 1 (bewezen) tip: kleurcodes!

Als we je één tip mogen geven voor een betere planning, is het deze: voer kleurcoderingen in! Het houdt je privé- en werkballetjes makkelijker in de lucht, en werkt ook nog eens bevorderlijk voor je motivatie en zelfs voor je geheugen…

Verder lezen…

Klok vooruit “enorm schadelijk” voor bioritme – versoepel ’t in 3 stappen

Klok vooruit “enorm schadelijk” voor bioritme – versoepel ’t in 3 stappen

Leuk en aardig, dat extra zomeruur. Maar zodra je klok vooruit moet, lijdt je biologische klok er enorm onder. Op het gevaarlijke af, zegt de wetenschap. De bioritme branie verzachten – en de overgang zo aangenaam te maken als een zonnige zomeravond – doe je in 3 stappen. Één zet je op vrijdagavond, één op zaterdagavond en nog eentje in de week nadat de klok vooruit is gezet.

Verder lezen…

Richtingsgevoel spoorloos? “Speel Tetris!”, zeggen neurobiologen.

Richtingsgevoel spoorloos? “Speel Tetris!”, zeggen neurobiologen.

Was je hotel nou links of rechts na de bocht? En waar stond de auto ook alweer? Ons richtingsgevoel kan ons behoorlijk voor de gek houden. Of zelfs helemaal afwezig lijken. Kun jij niks aan doen, zo is je brein geprogrammeerd. Maar… Je kunt je brein ook hér-programmeren. (Hint: iets met Tetris.)
Verder lezen…

Bewegen op het werk: 7 ‘deskercises’ tegen de zitziekte!

Bewegen op het werk: 7 ‘deskercises’ tegen de zitziekte!

“Je moet bewegen op het werk om de zitziekte tegen te gaan.” Die ken je al. Maar hoe doe je dat, op een vol kantoor? Push-ups op je bureau zien er zo gek uit. En rondjes rennen in de vergaderkamer is ook niet bepaald praktisch. Wat je wél kunt doen – en wat net zo’n goed effect heeft – is ‘deskercisen’.

Verder lezen…

“Het goede leven krijg je niet zoals je denkt” – zegt expert (wel in deze 3 stappen)

“Het goede leven krijg je niet zoals je denkt” – zegt expert (wel in deze 3 stappen)

We doen het helemaal verkeerd – het goede leven najagen – door te focussen op allerlei doelen en voornemens. Dít is wat we in plaats daarvan moeten doen, voor geluk en voldoening. Volgens Time Management expert Mark Manson, in zijn nieuwe internationale bestseller.

Verder lezen…

X