Bewegen is goed voor je brein: 6 bewezen voordelen van activiteit

Dat sporten en actief zijn goed is voor je lijf, dat wist je vast al. Maar wist je ook dat het wonderen kan doen voor je brein? Activiteit is hét breinserum voor een beter geheugen, probleemoplossend vermogen, productiviteit en besluitvaardigheid. Uit onderzoek blijkt zelfs dat regelmatig in beweging zijn structurele verbeteringen in je brein aanbrengt.

“Cardiovasculaire gezondheid is belangrijker dan welke andere factor voor je brein dan ook.”, stelt klinisch psycholoog en geheugenonderzoeker Thomas Crook – die er zelfs een boek over publiceerde genaamd ‘The Memory Advantage‘.

bewegen-goed-voor-breinDr. Crook heeft helemaal gelijk, want wat blijkt uit verschillende wetenschappelijke onderzoeken? Beweging heeft ontzettend veel positieve uitwerkingen op je brein en daarmee op je werk en je leven.

Tip: altijd haast en stress? Volg onze 1-daagse cursus time management!
Meer weten?


Een 6-tal mooie bewezen effecten die beweging en activiteit op je brein hebben, en die op kantoor flink in je voordeel kunnen werken:

1. Je wordt er wel 23% productiever van, wanneer je lichaam actief is geweest. Werkt beter dan koffie en het effect blijft ook nog eens de hele dag hangen! Dat blijkt uit onderzoek gepubliceerd in het International Journal for Workplace Health Management.

2. Sterker nog: besluit je vandaag een half uurtje op de fiets naar het werk te gaan in plaats van met de auto? Dan kun je de effecten van effectiever werken en helderder denken meestal al direct merken.

Uit onderzoek in het blad Brain and Cognition blijkt dat een half uurtje fietsen je brein een boost geeft waarbij je hersenen op top-niveau ratelen. Een superboost dus, die zeker een uur lang na het ritje blijft doorwerken.

3. Ben je slecht in namen onthouden, verdwijnen belangrijke feiten altijd op magsiche wijze uit je hoofd en zie je vaak door de bomen het bos niet meer? Vergeet de sudoko’s en andere zogenaamde geheugen-boosters.

Een work-out is het brein-medicijn pur sang. Je onthoudt zaken beter en je probleemoplossend vermogen stijgt met wel 20% na een potje bewegen – volgens een onderzoek gepubliceerd in het wetenschappelijke blad ‘Perceptual and Motor Skills’.

4. Na een studie van 9 maanden onder een groep van ruim 80 uitvoerende en leidinggevende personeelsleden waren de regelmatige bewegers maar liefst 70% beter in het maken van lastige beslissingen.

5. Volgens een studie in het blad Ergonomics maken fitte kantoorwerkers 27% minder fouten dan kantoorwerkers die weinig bewegen.

6. En je brein wordt er ook nog eens blij van. Na een ontspannen fietstochtje van maar 20 minuten merkten mensen tijdens een onderzoek al een positieve verandering op in hun humeur. Niet alleen direct na het tochtje, maar tot wel 12 uur na de activiteit!

Dat komt door de endorfine die vrijkomt wanneer je beweegt: een euforische drug die je zelf al in je hoofd hebt. Het enige wat je moet doen is hem vrijlaten door middel van beweging!

bewegen-goed-voor-brein

Actieve volwassen afgezet tegen volwassen die veel zitten en weinig bewegen (sedentary adults). VO2 wordt gehanteerd als ‘gezondheidsmeter. © Surgeon General rapport ‘Physical Activity and Health’

Ok, je brein is er blij mee. En je baas daardoor ook. Maar sporten en bewegen heeft nog een aantal voordelen die je er gratis bij krijgt:

Het drukt je snoepwoede de kop in. Heb je zin in een flink stuk chocoladetaart en weet je dat je het eigenlijk niet zou moeten doen? Volgens een onderzoek gepubliceerd in het medisch-wetenschappelijke tijdschrift Appetite vermindert een wandeling van 15 minuten je zin om te snoepen al met 12%.

De pondjes komen er minder snel aan, wanneer je regelmatig sport. Volgens een studie in het onderzoeksverslag Obesity.

– Wil je stoppen met roken? 10-15 Minuten aerobics brengt al een verandering in je brein aan, waardoor je behoefte aan nicotine vermindert. Nog mooier: uit dit onderzoek onder tieners blijkt daarnaast dat rokers minder vatbaar zijn voor plaatjes van rokers en door anderen die roken, wanneer zij regelmatig sportief zijn.

– Je zou een oogje op sporten moeten hebben. Letterlijk. Mensen die dagelijks een stukje rennen of in beweging zijn, hebben 19% minder kans op achteruitgang van de ogen op latere leeftijd. Degenen die nog actiever waren verlaagden die kans met 42 tot 54% – volgens deze visueel wetenschappelijk onderzoekers.

Tip: meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'

Aan de bak!

Dus wat moet je nu gaan doen? Grijp dagelijks alle manieren aan om te bewegen, sporten of actief zijn. Neem de fiets naar je werk, een omweg naar het toilet op kantoor of een ommetje tijdens de lunch: vul het zelf maar in! Let daarbij wel even op de aanbevolen omstandigheden van regelmatig bewegen om het gewenste effect te behalen: 20-30 minuten aaneenvolgende activiteit, 3-5 dagen per week, met een hartritme dat 60-85% van het maximum is.

Tip: zo test je je (maximale) hartritme

Je huidige hartritme test je door het aantal slagen per minuut te tellen, door twee vingers bij een bloedvat te houden (bijvoorbeeld aan je pols).

Je maximale hartritme ontdek je door je leeftijd van 220 af te tellen. Ben je bijvoorbeeld 38 jaar oud? Dan is je maximale hartritme (220-38=)182. 60% van je maximale hartritme is dan (60%*182=)109 en 85% is 155.

Ben je actief bezig? Dan zou je aan je pols dus tussen de 109 en 155 slagen in een minuut moeten tellen om het gewenste effect te bereiken. Om niet te hoeven nadenken over je optimale hartslag is een hartslagmeter geen overbodige luxe. Kijk bijvoorbeeld eens naar de populaire hartslagmeters van Polar of Suunto.

Ben je naast enthousiast ook nieuwsgierig geworden naar de positieve effecten die bewegen op je lichaam en brein hebben? Lees dan dit lijvige wetenschappelijk onderzoek (of alleen de uitgebreide samenvatting in het begin), en leer nog meer.

Lees alles over onze populaire 1-daagse open trainingen bij jou in de buurt

Lees alles over een 1-daagse in-company training bij jou op locatie

Mis geen enkele tip!
Meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'
Maximaal 2x per maand. Geen spam, beloofd!
© Copyright 1999 – - SRS Consulting B.V. / TIJDwinst.com B.V.
X