Kantoor dip? Luister déze muziek, zegt studie (en zing mee!)

Is het alweer zo laat? Tijd voor de middagdip, zo net na het middaguur? Dan is er sinds kort één bewezen medicijn voor je: een bepaald soort muziek… En nee, het is geen heavy metal.

De middagdip – en zelfs ook ochtenddip, voor de avondmensen onder ons – is praktisch onvermijdelijk op een gemiddelde kantoordag. Je zit veel (funest voor je lijf), je staart bijna onophoudelijk naar je scherm (ook niet fijn), ademt oppervlakkig ongezonde kantoorlucht in, beweegt weinig (funest voor je brein), maar hebt wel non-stop die denkmachine daarboven op volle toeren draaien.

Kantoor dip

Tip: altijd haast en stress? Volg onze 1-daagse cursus time management!
Meer weten?

In 2 stappen krijg je hem klein.

1. Minimaliseer je kantoor dip kansen

Hij valt aller eerst te minimaliseren, met:

Maar komen kan hij, hoe dan ook. De ene dag bijna onmerkbaar, weg te werken met een simpel bakkie. De andere dag niet te harden en dodelijk voor je takenlijst. Wat je dan doet, is je dip even hard verslaan als hij komt opzetten.

Kantoor dip

2. Overwin je dip – met muziek

De overwinnings-truc:

Muziek.

Muziek heeft een enorm groot effect op je werkgedrag, blijkt uit verschillende onderzoeken uit de afgelopen eeuw. Het is daarom belangrijk om er slim mee om te springen. Dat doe je door de juiste muziek(soort) op het juiste moment in te zetten.

Tijdens zo’n dipmoment zit je bijvoorbeeld niet te wachten op zen-muziek, maar hoor je liever een effectief schop-onder-je-kont-deuntje. Dat klopt.

Maar er is méér, en je muziekkeuze luistert nauwer dan dat, zeggen verschillende wetenschappers die er in de afgelopen jarenlang onderzoek naar deden.

In majeur

Decennia geleden al, ondervonden wetenschappers Hyde & Scalapino dat muziek invloed heeft op je prestaties.

Opvallende conclusie in hun studie: mineur tonen in muziek zorgen voor een daling in je bloeddruk en hartritme, terwijl majeur tonen ze juist opzwepen.

Tip: meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'

En dat laatste is wat je wil als je in een dipje zit. Meer recent onderzoek bevestigt dat liederen in majeur je energieniveau en je productiviteit inderdaad aanzienlijk bevorderen. Ga dus gerust voor een deuntje in majeur. Deze aanrader in Spotify bijvoorbeeld:


M
eer dan 100 uur aan muzikaal dip-medicijn. Dat moet genoeg zijn, toch?

En zing mee!

Nog recenter onderzoek voegt toe dat uptempo muziek met lyrics helpt om je een flinke dosis energie te geven. Zoek dus voor alle zekerheid je favoriete energieke, vrolijke uptempo nummer in majeur uit én zing lekker mee! Dan zit je altijd goed.

Maar: niet geschikt voor taken boven de focus-grens!

Dit onderzoek benadrukt het voordeel van uptempo muziek, maar waarschuwt daarbij voor het negatieve effect op ingewikkelde denk taken.

Ga dus niet al headbangend of vingertrommelend complex leeswerk of secuur administratiewerk te lijf, omdat het niet alleen opzweept maar ook afleidt. Alleen al de lyrics maken je cortex – het taalgedeelte in je brein – van slag. Even een kwartiertje headbangen en dan je hoofd weer gebruiken, dus.

Meer tips en technieken?

(Nog) slimmer met je tijd en energie werken? Kijk eens naar onze training Time Management, en leer in een dag hoe je je inbox én hoofd leegt en je agenda en takenlijst het best vult. De training Snellezen, Geheugentechnieken en Mindmappen helpt je slimmer omgaan met je brein, geheugen en het verwerken van grote delen informatie. Voorkomt je kantoor (en dus geheugen)dip en helpt je bovenkamer optimaal en fit houden.

Lees alles over onze populaire 1-daagse open trainingen bij jou in de buurt

Lees alles over een 1-daagse in-company training bij jou op locatie

Mis geen enkele tip!
Meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'
Maximaal 2x per maand. Geen spam, beloofd!
© Copyright 1999 – - SRS Consulting B.V. / TIJDwinst.com B.V.
X