Zittend werk is levensgevaarlijk: dit is het medicijn

De hele werkdag door op je kont zitten kan je fataal worden. Niet meteen, maar de langetermijnrisico’s zijn wel groter dan je zou denken. Leer meer over de gevaren van zittend werken én wat je er aan kunt doen. Er bestaat maar één medicijn, dat je elk zittend uur moet toepassen.

Dat zittend werk niet goed voor je lichaam is, daar had je waarschijnlijk al eens van gehoord. Maar dat de hele dag op je kont zitten je fataal kan worden, is voor mij ook nieuws. Schokkend nieuws zelfs.

Een recente publicatie die 43 verschillende studies nader bekeek, heeft namelijk uitgewezen dat veel zitten de kans op een aantal chronische ziektes aanzienlijk vergroot, zoals kanker, diabetes en hart- en vaatziektes.
Om preciezer te zijn: volwassen die de helft of een groter deel van hun dag zittend doorbrengen, hebben bijvoorbeeld elke 2 uur die ze zitten 8% meer kans op darmkanker en 5-23% meer kans op diabetes (afhankelijk van omstandigheden).

Tip: altijd haast en stress? Volg onze 1-daagse cursus time management!
Meer weten?

zittend-werk-slecht-3

Een voorzichtige conclusie die ik uit deze gegevens durf te trekken: zitten is misschien wel het roken van dit decennium.

Wat wil ik daar mee zeggen? In de jaren zestig en zeventig pafte een groot deel van de bevolking de ene na de andere sigaret weg. De industrie en het wetenschappelijk onderzoek waren nog niet zo ver om de ware gevolgen van regelmatig roken aan het licht te brengen.

Inmiddels kennen we de gevolgen en springen we een stuk zorgvuldiger om met onze rook-gewoontes.

zittend-werk-slecht-2

De voorspelling die deze publicatie steeds aannemelijker maakt is dat te veel zitten over een tijd net zo gevaarlijk wordt geacht als te veel roken, en dat we heel anders moeten omgaan met onze zit-tijd.

Daarom is het des te belangrijker om te weten wat we kunnen doen om de voorspelde zit-gevaren voor te zijn.

Zit ik te veel?

Ga maar eens na hoeveel jij op een dag zit. En dan heb ik het niet alleen over de 8 uurtjes op kantoor. Wat doe je als je thuiskomt? Aan tafel zitten om te eten. Wat doe je vaak daarna? Op de bank zitten om een serietje te kijken of een boek te lezen (ik in elk geval wel).
Daar heb je het: grote kans dat je veel meer dan de helft van je dag zittend doorbrengt. Misschien op een gemiddelde dag wel driekwart van je tijd. Levensgevaarlijk, volgens 43 studies.

Als je nu denkt dat je je zit-tijd kunt verantwoorden doordat je 3 keer per week naar de sportschool gaat, tennist of een rondje gaat rennen – dan moet ik je helaas teleurstellen. Dat gaat het verschil niet maken.
Natuurlijk blijft sporten en actief zijn gezond voor je lijf, zeker blijven doen. Maar met lange aaneengesloten periodes van zitten, gaat het er om om deze te onderbreken met een activiteit. 8 uur zitten hef je niet op met een half uur rennen. Een half uur zitten met 1½ minuut beweging wel.

Het anti-zitmedicijn: heb je 1½ minuut?

Jazeker. Een dikke 1½ minuut is alles wat je nodig hebt. Die kan je baas je toch niet ontzeggen? En jij jezelf al helemaal niet. Het enige dat je volgens dit onderzoek moet doen is elk half uur opstaan en een stukje rondlopen.
Naar de koffie-automaat, naar een collega op een andere afdeling, of even buiten een ommetje maken is het beste (hoewel dit waarschijnlijk niet elk half uur haalbaar is).

Tip: meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'

Geen zin om die collega op te zoeken en is je caffeïne-gehalte in je bloed al hoog genoeg? Dan kun je ook op andere manieren naar 1½ minuut per half uur kijken.
• Door een loop-bureau aan te schaffen bijvoorbeeld (ik heb er al een);
• Of een wandelende vergadering te houden, net zoals ze bij Apple doen;
• Of iets extremer: ga eens een maand lang niet zitten, zoals Dan Kois van New York Magazine dat deed.

zittend-werk-slecht-1

Probeer één van deze opties eens uit of zoek een andere vorm van beweging die voor jou werkt. Ik weet dat het lastig is om elk half uur opstaan in je dagelijkse routine in te bouwen, maar maak het alsjeblieft mogelijk.

Aan de slag

Wat je ook doet, doe het. Zet desnoods elk half uur een timer, of werk met de pomodoro techniek om deze beweeg-gewoonte aan te leren. 1½ minuut per half uur kan je leven redden. Zonder grappen. Misschien niet vandaag, maar wel over jaren en jaren – wanneer we de gevolgen van excessief zit-gedrag gaan zien.
Zo. Nu ga ik mijn laptop dichtklappen en een ommetje maken. Hopend dat goed voorbeeld doet volgen.

Bonustip: Als je dan toch zit, doe het dan alsjeblieft zo:

zittend-werk-slecht

221 Shares

Lees alles over onze populaire 1-daagse open trainingen bij jou in de buurt

Lees alles over een 1-daagse in-company training bij jou op locatie

Mis geen enkele tip!
Meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'
Maximaal 2x per maand. Geen spam, beloofd!
© Copyright 1999 – - SRS Consulting B.V. / TIJDwinst.com B.V.
X