Last van computerogen? Dit is hoe je vermoeide ogen kunt voorkomen

Zijn je ogen moe? Branden ze een beetje en zie je misschien zelfs wazig? Te lang naar een scherm kijken is niet alleen mentaal vermoeiend, maar put ook je arme ogen uit. Voor je het weet eindig je met hoofdpijn of een bril. Hoe je deze computerogen kunt verhelpen (maar het liefste kunt voorkomen)? Drie erg eenvoudige tips:

Last van je ogen door het scherm? Wat doe je jouw arme ogen aan? Meer dan 4 uur per dag naar een beeldscherm kijken is al schadelijk voor ze. En ondertussen onderwerpen we ze aan complete dágen aan elkaar, starend naar dat langwerpige digitale bakbeest voor onze neus. Of dat nou ons computerscherm (overdag), televisiescherm (‘s avonds) of telefoonschermpje is (de rest van de tijd): we blíjven maar staren.

En dat is niet waar onze ogen voor gemaakt zijn. Ze zijn door evolutie ontwikkeld om gevarieerd te kijken op afwisselende diepteniveau’s. Om op te letten voor het gevaar van een poema, dat dreigt achter een bosje in de verte – en vervolgens weer heel dichtbij een bessenstruik te inspecteren op eetbare exemplaren.

Tip: altijd haast en stress? Volg onze 1-daagse cursus time management!
Meer weten?

Dat is allemaal wel veranderd, sinds het jager-verzamelaarstijdperk. We kijken niet meer om ons heen. We kijken alleen nog recht voor onze neus, waarbij onze focus telkens vastligt op het beeldscherm +/- 70 cm verderop. En dat heeft zo zijn gevolgen…

computerogen1

Vermoeide, onrustige ogen? Wazig zicht? Heb ik computerogen?!

Het computerogen fenomeen komt veel voor. Het staat volgens onderzoek in de top 5 van veelvoorkomende problemen bij computerwerkers – bijna 44% van de kantoorwerkers heeft er last van!

Een probleem dat daardoor groot genoeg is om het een medische term te geven: we hebben een heus ‘Computer Vision Syndrom’ (CVS) ontwikkeld in ons moderne tijdperk. Klinkt heel medisch, maar een officiële medische aandoening is CVS echter niet. Al liegen de klachten er niet om.

De 7 meest voorkomende klachten bij computerogen, volgens het onderzoek:

computerogen-7

Bron: NatuurlijkZien.nl

Grote kans dat je één van de 7 bovenstaande typische klachten van computerogen al aan den lijve ondervonden hebt.

Maar naast deze ‘gebruikelijke’ klachten leveren computerogen nog een probleem op. Ze vergroten de kans op bijziendheid (je ziet alleen dichtbij scherp) – en op latere leeftijd, op verziendheid (je ziet dichtbij juist onscherp). Het kan zelfs zijn dat je vaker heel eventjes bijziend bent, wanneer je lang naar een scherm hebt gekeken.

Langdurig naar een beeldscherm kijken (en 2 andere oorzaken)

Oogtherapeute Saskia legt uit hoe je last kunt krijgen van je ogen door het scherm:

“Je ogen moeten zich [wanneer je naar je beeldscherm kijkt] al die tijd instellen op één afstand terwijl ze gemaakt zijn om zich op verschillende afstanden te richten. De spier rond je lens is voortdurend aangespannen omdat je moet accommoderen. De buitenste oogspieren zijn aanhoudend bezig om je ogen naar elkaar te trekken (divergeren). Je kan je voorstellen dat die oogspieren op den duur gaan verkrampen als je ze niet af en toe rust geeft. Wanneer je dan opkijkt kan het zomaar gebeuren dat je in de verte wazig ziet.”

Niet gek dat 98% van de bevolking vroeg of laat aan de bril moet. Goede zaak dus voor alle opticiens.

Maar het probleem met computerogen zit hem niet alleen in het langdurig staren op korte afstand. Het probleem zit ‘m ten tweede ook in het feit dat je weinig knippert met je ogen, waardoor ze te weinig bevochtigd worden.

Normaal gesproken knippert een mens ongeveer elke 20 seconden met zijn ogen. Wanneer je achter een beeldscherm zit halveert dat ruim, naar nog maar een knipper per 45 seconden. Kun je nagaan.

Tot slot zit het ‘m ook in het beeldscherm zelf: het blauwe licht dat er vandaan komt is een enorme oog-boosdoener.

Het Oogfonds:

“Uit onderzoek is gebleken dat intens blauw licht schade kan veroorzaken aan de gele vlek van het netvlies. Schade door blauw licht (ook wel photo retinitis genoemd) is een fotochemische schade: de straling zorgt voor chemische reacties die leiden tot beschadiging van de gele vlek in het netvlies.”

computerogen1

Wat kun je doen aan computerogen? 

Oké: hoe kun je computerogen voorkomen? Die droge, brandende, onrustige ogen, wazig zicht – of zelfs (tijdelijke) bijziendheid dus, door:

  • te dichtbij en te statisch staren, in te veel uren per dag;
  • te weinig knipperen;
  • de inwerking van blauw licht.

Tijd voor verandering! Gelukkig bestaat er voor elk probleem wel een oplossing. Als volgt, in omgekeerde volgorde. Hoe kun je computerogen voorkomen:

1. Bevochtig je werkomgeving

Wat je kunt doen tegen droge, onrustige ogen door te weinig knipperen? ‘Vaker knipperen’, zou je zeggen. Klopt, dat is dé oplossing voor computerogen. Maar zo werkt het in de praktijk niet echt. Je bent je namelijk niet bewust van je minimale knippergedrag.

Wat je wel in de hand hebt, is hoe vochtig de ruimte om je heen is. Een luchtvochtigheid van 30 tot 70% is gezond voor je ogen. En aangezien ze extra droog zijn door het gebrek aan knipperen, kan het beter richting de 70% gaan dan dat het bij de 30% blijft bungelen.

Je kunt die percentages eenvoudig exact meten met een luchtvochtigheidsmeter en vervolgens opkrikken met een luchtbevochtiger. Maar het kan ook makkelijker. En minder prijzig.

Je kunt bijvoorbeeld:

  • kommetjes water of een natte handdoek op de radiator plaatsen (indien er een radiator aanwezig is natuurlijk);
  • een natte spons op je bureau zetten, het liefst met warm water;
  • een flinke kop thee voor je neus zetten, waarvan de stoom omhoog kringelt (richting je ogen);
  • een kommetje water op je bureau, in de zon zetten;
  • genoeg kantoorplanten om je heen plaatsen (deze gezonde planten werken het best!) – of een bosje verse bloemen.

In dit artikel vertellen we je meer over het inrichten van een gezond binnenklimaat

2. Hanteer 20-20-20 regel

Ok, we staren dus te lang, te dichtbij en te statisch naar teveel beeldschermen. Problematisch.

Een fijn hulpmiddel om dat overdag op kantoor wat terug te dringen, is de 20-20-20 regel. Het werkt simpel: kijk elke 20 minuten, 20 seconden op 20 meter afstand. Uit het raam, bijvoorbeeld. Of even opstaan, rondwandelen en rondkijken. Helpt gelijk mee om aan je 10.000 stappen te komen tegen de zitziekte.

20 seconden je ogen dicht houden kan ook, als je niet heel ver voor je uit kunt kijken. Waarschijnlijk moet je af en toe ergens over nadenken; hoe je een zin formuleert of hoe je iets op gaat lossen. Wen jezelf aan om dan je ogen dicht te doen.

Nóg beter: buiten wandelen, waar je zo ver kunt kijken als je wil. Logisch dat dit niet elke 20 minuten kan. Maar in je pauze zou het moeten kunnen, toch? Het is namelijk echt de allerbeste remedie tegen computerogen, volgens oogtherapeute Saskia.

Saskia:

“Naar buiten toe gaan is echt een verademing voor de ogen, ze krijgen dan volop daglicht naar binnen. Ik voel het direct als ik buiten ben, mijn ogen ontspannen zich en de wazigheid verdwijnt. Ogen hebben licht nodig, het geeft ze voeding en het activeert de lichtgevoelige cellen in het netvlies.”

Waan je je toch weer even die jager-verzamelaar, daar buiten in de rimboe rond kantoor. Vinden je ogen fijn!

‘En welk beeldscherm is nou goed voor je ogen?’ Geen, maar probeer dit eens

Nu rest nog de vraag of er een beeldscherm bestaat dat rustig voor de ogen is. Nee, zoiets bestaat helaas nog niet. Er bestaat geen perfecte monitor om te voorkomen dat je ogen moe worden door het beeldscherm. Wel kun je een speciale computerbril dragen. Daar bestaan twee varianten in:

Tip: meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'

Je kunt kiezen voor een bril op sterkte die de afstand tussen jouw ogen en het beeldscherm optimaliseert. Daardoor wordt het voor je ogen makkelijker om tussen het scherm en je omgeving te switchen. Hierdoor raken ze minder snel gespannen en dus vermoeid. 

Ook kun je gaan voor een speciale bril die blauw licht uitfiltert. Hierdoor voorkom je hoofdpijn en een verstoord bioritme. Je valt beter in slaap en zal merken dat je minder oogvermoeidheidsklachten ervaart. Pluspunt: gebruik de bril ook wanneer je ‘s avonds op je telefoon of tablet scrollt; ook daar straalt namelijk schadelijk blauw licht vanaf.

computerogen1

Kortom: lang achter de computer? Computerogen verhelpen?

Veel mensen hebben last van zere ogen door hun beeldscherm, of het ‘Computer Vision Syndrom’. Onze ogen zijn namelijk niet gemaakt om de hele dag op +/- 50 cm afstand naar een scherm voor onze neus te staren. Meer dan 4 uur per dag is al ongezond, wat computerogen en daarmee vermoeide, geïrriteerde en zelfs bijziende ogen kan opleveren.

De oorzaak van die computerogen:

  • We staren te dichtbij en te statisch, te veel uren per dag naar schermen.
  • We knipperen maar half zo vaak achter een scherm, wat droge ogen oplevert.
  • Het blauw licht uit je beeldscherm is rechtstreeks schadelijk.

De oplossingen om computerogen te verhelpen?

  • De ruimte waarin je werkt bevochtigen, om je ogen vochtig te houden.
  • De 20-20-20 regel toepassen.
  • Of neem een bril; een speciale computerbril of een die blauw licht filtert.

Wie zijn wij?

Tijdwinst.com is een trainingsbureau dat zich specialiseert in slimmer (samen)werken. We bieden door het hele land diverse (online) trainingen aan, variërend van time management, assertiviteit, gesprekstechnieken tot aan snellezen. Nieuwsgierig? Neem dan zeker eens een kijkje op onze website of blogs, en schrijf je in voor één van onze (digitale) trainingen.

  1. 1-daagse training Time Management | Blog
  2. 1-daagse training Assertiviteit | Blog
  3. 1-daagse training Gesprekstechnieken | Blog
  4. 1-daagse training Feedback Geven | Blog
  5. 1-daagse training Snellezen, Mindmapping en Geheugentechnieken | Blog
  6. 1-daagse training Effectief Thuiswerken voor Teams | Blog 

Lees alles over onze populaire 1-daagse open trainingen bij jou in de buurt

Lees alles over een 1-daagse in-company training bij jou op locatie

Mis geen enkele tip!
Meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'
Maximaal 2x per maand. Geen spam, beloofd!
© Copyright 1999 – - SRS Consulting B.V. / TIJDwinst.com B.V.
X