Ik vind mijn werk niet (meer) leuk — 3 tips voor als geen plezier meer in je werkt hebt

Is jouw eerste gedachte ‘s ochtends ‘urgh, ik wil niet meer naar mijn werk’? Misschien omdat je te maken hebt een bore out, een vervelende baas of een gebrek aan uitdaging? Vervelend, maar niets is waar aan niet aan gewerkt kan worden. Vind het plezier terug in je werk, dankzij drie eenvoudige (maar doeltreffende) tips.

Wat als je je werk niet meer leuk vindt? 3 super eenvoudige tips

‘Ik wil mijn werk niet meer doen’… — herken je dat?

‘Je werk niet leuk vinden is erger voor je psychologisch welzijn dan werkloos zijn’, toonde Australisch onderzoek aan.

Shocking? Voor degenen die vervelend werk hébben waarschijnlijk niet. Ben jij er één van? Let dan even goed wat de wetenschap nog meer vertelt. Het gaat je leven leuker maken.

Tip: altijd haast en stress? Volg onze 1-daagse cursus time management!
Meer weten?

Een vervelende baan is – duidelijk – niet te onderschatten. Daar besteden we er te veel tijd voor. Elke dag van negen tot vijf in ergernis verkeren. En daarna nog een paar uur om daar weer van bij te komen. Dat is ongeveer je hele dag. Elke dag. Da’s je hele leven. 

Een leuker leven, dus. Door leuker werk.

Maar let op! Ik heb het hier niet over ontslag nemen en nieuw werk zoeken. Liever zoek je vernieuwing in je huidige werk, zegt de wetenschap. Dat kan heel simpel. Zelfs zonder met je manager of baas te praten. Je werkdagen leuker maken, doe je zelf.

En nee, niet door de hele dag maar Facebook te checken en kattenfilmpjes te kijken. Neem het heft in eigen handen en pak je ellendige situatie áán. Voorgoed. Zonder gedoe. Zonder katten. Zonder ontslag. Op 3 even simpele als keihard bewezen manieren:

Tip 1. Socialize met je collega’s

Jouw beurt om een rondje koffie te halen! Of thee, nog beter. Maar waar het om gaat is dat je iets voor je collega’s doet. Socializen is volgens onderzoek van Stanford University namelijk een belangrijke sleutel naar leuker werk.

En dan zit het ‘m in de interactie met je collega’s. Die relaties gezond houden is belangrijker als je werk niet leuk is dan je denkt. Haal daarom koffie. Klets met collega’s. Ga mee naar de vrijdagmiddagborrel, of start er zelf eentje. Maak een ommetje met je leukste collega’s in de pauze. Trakteer op taart met je verjaardag. Nodig je leukste collega’s zelfs thuis uit op je verjaardag!

Van je favoriete collega’s langzaam maar zeker goede vrienden maken is namelijk de meest optimale vorm van je werk leuker maken door te socializen, zegt Gallup. Het bedrijfsadviesbureau deed decennialang onderzoek naar het fenomeen.

“Je hoort managers vaak zeggen dat ze mensen aannemen om te werken, niet om vrienden te maken,” zegt Dana Baugh, consultant bij Gallup. “De aanname is dat vriendschappen op het werk niet nodig zijn en dat ze het werk zelfs in de weg zitten.”

Het tegenovergestelde is waar. Het maakt je werkt juist leuker en jou als kenniswerker productiever.

Meer weten over het versterken van de band tussen jou en je collega’s?

werk-niet-leuk

Tip 2. Verleng je ochtend

Vaak is je werk niet leuk, doordat de weg er naartoe niet leuk is. Twee verschillende dingen. En de één heeft een enorme invloed op de beleving van de ander. Start je je werkdag met ellendig woon werkverkeer, dat valt er weinig meer te redden. Zelfs niet met keiharde euro’s. 

Huh?! – Euro’s? 

Ja, onderzoek heeft uitgewezen dat in de file staan of überhaupt lang onderweg zijn naar je werk zoveel negatieve invloed heeft dat er maar liefst 40% loonsverhoging tegenover zou moeten staan om het te kunnen compenseren. Onhaalbaar, natuurlijk. 

Daarom zul je het anders moeten aanpakken om verandering in deze lastige factor die je werk niet leuk maakt aan te brengen. Gelukkig is dat vrij simpel: verleng de weg naar je werk. 

Que?! – verlengen?

Oké, niet de kilometers die je aansluit in de rij achter andere auto’s. Maar verleng het moment tussen opstaan en op je werk aankomen. Maak het een lange, relaxte weg – zodat je in elk geval geen haast voelt onderweg. Dát is namelijk wat die reis en zo je werk niet leuk maakt. Je krijgt stress omdat je constant denkt te laat te gaan komen. 

Dat vraagt om een slimmer ochtendritueel, zodat je een stuk relaxter aan je dag – en aan de weg naar je werk – kunt beginnen. Zo ga je fluitend de file in! Oké, dat misschien nog net niet. Maar in elk geval niet meer zo gestrest.

Meer weten over het opbouwen van een gezond ochtendritueel?

werk-niet-leuk

Even tussendoor

Kans maken op ons boek ‘Elke Dag om 15.00 Uur Klaar’? Volg ons dan op Instagram. Iedere week verloten we namelijk een gesigneerd exemplaar onder onze volgers. Je winkansen vergroten? Volg dan zowel Björn als Tijdwinst en verdubbel je kansen!

Tip 3. Zie het door een roze bril

“Ze zeggen wel eens ‘misery loves company’, maar dat geldt niet op kantoor,” zegt carrière-expert Dawn Rosenberg McKay. “Hoewel een beetje klagen goed kan voelen, voedt het al gauw een berg vol negativiteit.”  

En negativiteit, zo weten we, brengt alleen maar meer ellende. Ons brein en lijf lijden er zelfs onder, wanneer we klagen. Ook al ís je werk niet leuk, er over klagen werkt niet. Averechts zelfs. 

Collega carrière-expert Cathy Goodwin noemt het “zelf-sabotage”. Je saboteert namelijk je denkbeeld, wanneer je alleen maar focust op wat er mis is met je baan. Het lijkt alleen nog maar ellende. En dat kan toch echt niet het geval zijn. 

Stop dus met klagen, en focus liever op wat er wél nog leuk is aan je werk. Er is altijd wel iets, zegt de onderzoeker van alles wat met motivatie en werk te maken heeft: Dan Pink. 

Hij raadt je aan om dáár op te focussen. Met een heel handige methode, ontwikkeld door professor psychologie aan de Universiteit van Pennsylvania Martin Seligman.

“Schrijf aan het einde van elke dag drie goede dingen van die dag op”, adviseert Pink. 

Seligman raadt daarbij aan om er bij te schrijven waarom deze goede dingen vandaag gebeurden, maar je mag het ook bij deze simpele top 3 houden. Bouw dáár vervolgens op verder.

Pink: “Wanneer je een bijzonder goede dag op je werk hebt, moet je dat eens proberen verder uit te pakken. Wat was het dat vandaag minder slecht dan de andere dagen maakte? Kwam het doordat je met bepaalde mensen samenwerkte? Of dat je een bepaalde dingen werkte vandaag?” 

Probeer de antwoorden op die vragen, voor zover je autonomie reikt, meer te implementeren in je werk. Neem deel aan bepaalde projecten. Zoek bepaalde collega’s op. Deel je werkdag net even anders in en wie weet maakt dat al een wereld van verschil. 

Dat noem ik dus aanpakken in plaats van klagen als je werk niet leuk is. Het heft in eigen handen nemen, in plaats van slachtoffer van de situatie zijn. In actie komen, om je negatieve situatie te veranderen – zonder dat je meteen rigoureuze beslissingen gaat nemen die je hele (werk)leven op z’n kop zetten. 

Meer weten over positief denken?

werk-niet-leuk

… maar Ik vind mijn werk verschrikkelijk. Dan toch ontslag nemen?

Ben je na deze oplossingen nog altijd hondsberoerd op je werk? Dan kan het natuurlijk wél zijn dat alleen zo’n rigoureuze beslissingen je nog uit de brand kan helpen. 

In de meeste gevallen, is dat echter niet het geval. Ontslag nemen is altijd de laatste optie. Om te checken of jij al bij de optie bent aangekomen, of dat je nog in een ‘te redden’-stadium zit, is er de: ‘vind ik mijn werk nog wel leuk’ test (of moet ik ontslag nemen?).

Tip: meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'

De eerder genoemde carrière-expert Dawn Rosenberg McKay ontwikkelde hem. En het zal je verbazen in hoeveel gevallen er nog hoop is voor je werk. In al die gevallen geeft ze je ook nog eens gericht advies, dat past bij jouw situatie.

Want vergeet nooit: al is je werk niet leuk, op welke manier dan ook, er is áltijd een oplossing! Als het goed is weet je tegen deze tijd welke dat voor jou is. 

Veel werkplezier!

Meer lezen over niet op je plek op je werk?

Psst.. op zoek naar goed leesvoer? Lees ons boek!

Je saaie roman inruilen voor iets waar je daadwerkelijk iets aan hebt? Koop ons boek ‘Elke Dag om 15.00 Uur Klaar’ en maak kennis met de beste inzichten uit onze trainingen. Leest niet alleen lekker weg, je leert ook hoe je minder tijd op kantoor kunt doorbrengen. Wellicht doet het iets voor je ‘ik wil niet meer naar mijn werk’-gevoel.

werk-niet-leuk

Wie zijn wij? | Training Time Management

Tijdwinst.com is een trainingsbureau dat zich specialiseert in slimmer (samen)werken. We bieden door het hele land diverse (online) trainingen aan, variërend van time management, assertiviteit, gesprekstechnieken tot aan snellezen. Nieuwsgierig? Neem dan zeker eens een kijkje op onze website of blogs, en schrijf je in voor één van onze (digitale) trainingen.

  1. 1-daagse training Time Management | Blog
  2. 1-daagse training Assertiviteit | Blog
  3. 1-daagse training Gesprekstechnieken | Blog
  4. 1-daagse training Feedback Geven | Blog
  5. 1-daagse training Snellezen, Mindmapping en Geheugentechnieken | Blog
  6. 1-daagse training Effectief Thuiswerken voor Teams | Blog 

Lees alles over onze populaire 1-daagse open trainingen bij jou in de buurt

Lees alles over een 1-daagse in-company training bij jou op locatie

Mis geen enkele tip!
Meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'
Maximaal 2x per maand. Geen spam, beloofd!
© Copyright 1999 – - SRS Consulting B.V. / TIJDwinst.com B.V.
X