De motivatie-cocktail: hét recept tegen uitstelgedrag

De motivatie-cocktail: hét recept tegen uitstelgedrag

Zit je nu nog steeds tegen dat project aan te hikken? Ga je uitstelgedrag eens op wetenschappelijk niveau te lijf: brouw je eigen motivatie-cocktail met de TMT-formule.


Uitstelgedrag tegengaan is een kwestie van je motivatie naar een hoger niveau tillen. Eenvoudig gezegd, maar daarom niet minder waar.

impulsiviteit beheersen

Professor Steel (boven) en professor König (onder)

Tip: altijd haast en stress? Volg onze 1-daagse cursus time management!
Meer weten?

Wil je de deadline van dat project binnen jouw afdeling gaan halen? Dan zul je gemotiveerd aan de slag moeten om je doel te bereiken – zonder uitstelgedrag.

Wetenschappers Piers Steel en Cornelius J. König onderzochten dit fenomeen en tilden ‘uitstelgedrag te lijf gaan’ naar een hoger niveau: met de TMT-formule.

De TMT-formule is een wetenschappelijke benadering van het verhogen van je motivatie om uitstelgedrag uit te bannen, op basis van de Temporal Motivation Theory (TMT), die er als volgt uitziet:


impulsiviteit beheersen

De formule die uitstelgedrag tegen moet gaan, door je motivatie een boost te geven


Motivatie is volgens deze formule een cocktail van: een flinke dosis verwachting en toegevoegde waarde, en zo weinig mogelijk impulsiviteit gecombineerd met vertraging.

De motivatie-cocktail die ontstaat wanneer je deze vier elementen in de juiste samenstelling bij elkaar voegt, vormt een bewezen aanpak om van je uitstelgedrag af te komen.

Dorst gekregen? Breng Steel en König’s recept in de praktijk en creëer je eigen motivatie-cocktail, niet morgen maar vandaag:


impulsiviteit beheersenStap #1 Men neme: realistische verwachtingen

Verkeerde of te hoge verwachtingen (‘Expectations’) werken uitstelgedrag in de hand en motivatie tegen, zo blijkt uit de TMT-formule.

Manage daarom je verwachtingen bij elk project of taak. Hoe? Drie handvaten:
1. Maak je verwachtingen concreet. Beantwoord de vragen: Wat ga ik hiermee te weeg brengen? Hoe komt dat er in de praktijk uit te zien? Hoe ziet het eindresultaat eruit?

Hoe ziet je project er uit wanneer het af is? Wanneer het om een bouwproject gaat, is deze vraag gemakkelijk te beantwoorden. Probeer elk project net zo concreet te maken als een gebouw: zie het voor je.

2. Houd je verwachtingen haalbaar en realistisch. Een verwachting op basis van een utopisch perfect beeld werkt uitstelgedrag sterk in de hand, omdat dit beeld vaak niet realistisch is. Zorg ervoor dat je verwachtingen zonder veel weerstand kunt voorstellen.

Om maar even in de termen van een bouwproject te blijven: stel jezelf in je verwachtingen een gebouw voor dat blijft staan. Met een goede fundering en een degelijke constructie. Geen rare fratsen die je project wankel maken en het mogelijk doen instorten.
3.Denk aan alle positieve dingen die je taak of project teweeg gaat brengen. Optimisme is een zeer belangrijke drijfveer van motivatie.

Wanneer jij je project afrondt, gaat dat gevolgen hebben. Voor de buitenwereld, voor je afdeling of voor jou op persoonlijk niveau. Denk aan alle positieve gevolgen. Een paar voorbeelden: een gebouwde school waar kinderen jarenlang les kunnen krijgen, waardering van je baas, voldoening die je uit je werk hebt gehaald, enzovoort.

 

impulsiviteit beheersenStap #2 Voeg een onsje waarde toe

Motivatie vloeit voort uit de toegevoegde waarde (‘Value’) die jij aan een project toekent, concludeerden Steel en König met hun TMT-formule. Voeg dit ingrediënt daarom op het juiste moment toe, wanneer de smaak wat flauw lijkt te worden of de honger je vergaat.

Goed nieuws: toegevoegde waarde is relatief en kan daarom door jezelf gecreëerd worden. Een paar suggesties:

• Is de taak vervelend of saai? Voeg zelf waarde toe in de vorm van een uitdaging. Voeg bijvoorbeeld een zelfbedacht spel-element toe. Leg de lat iets hoger dan nodig en je zult zien dat je je motivatie terugvindt.

Is dat rapport dat je voor je project moet opstellen een kurkdroog geval? Verdeel de hoofdstukken eens over je werkdagen (één per dag) en vergelijk de tijd die je met elk hoofdstuk bezig geweest. Probeer jezelf elke dag te overtreffen.

• Nog een manier om waarde toe te voegen en je motivatie een boost te geven, is om jezelf na elke volbrachte taak te belonen.

Beloof jezelf een extra dikke sandwich met bacon uit de broodjesbar in de pauze, wanneer je dat rapport af hebt. Of neem een middag vrij, omdat je – door je gemotiveerde inzet – voorloopt op de planning van je project.

Dus: vergeet het sleutel-ingrediënt ‘waarde’ niet in je cocktail, anders smaakt hij nergens naar!

cursus time management

impulsiviteit beheersen
Stap #3 Slechts een mespuntje impulsiviteit

Impulsiviteit (‘Impulsiveness’) is één van de twee grootste motivatie-killers, volgens de formule van Steel & König. Je ziet die ene collega voorbij lopen die je niet vaak op kantoor ziet en denkt: éérst even bijbabbelen. “Nee, dit is écht nodig. Ik heb hem al zó lang niet gesproken”, houd je jezelf voor. Of je klikt toch even gauw Facebook aan om je newsfeed te checken. Terwijl eigenlijk de deadline van je project nadert en je baas écht niet blij gaat zijn wanneer je die niet haalt.

Wat te doen? Draai het om: want het ingrediënt impulsiviteit kan – mits goed afgemeten – je taak juist een vliegende start geven. Gebruik diezelfde impulsiviteit waarmee je je Facebook-pagina wilde openen om in plaats daarvan je word-document te openen. Doe het gewoon! Tel er voor mijn part hardop bij: drie-twee-één-klik! Geniet van het voldane gevoel dat deze actie alleen al bij je teweeg heeft gebracht.

Wees dus spaarzaam met het ingrediënt impulsiviteit en voeg slechts een mespuntje op de juiste manier toe aan je motivatie-cocktail.

meer motivatie krijgen

Stap #4 Het verboden ingrediënt: vertraging

Vertraging is geen goed nieuws voor je motivatie, als je het Steel en König vraagt. Probeer dit ingrediënt daarom zoveel mogelijk te vermijden of zelfs te elimineren tijdens de bereiding van je cocktail.

Wat gebeurt er namelijk? Zo gauw je vertraging oploopt, denk je al snel ‘ach, die deadline ga ik toch niet meer halen’. Je moet jezelf gaan inhalen en ziet nog meer op tegen de taak. En je weet vast wat dat betekent: uitstelgedrag.

Ban daarom de bittere smaak van vertraging uit je motivatie-cocktail bannen met deze 4 stappen:

meer motivatie krijgen
1. Stel jezelf doelen én subdoelen.

Subdoelen – of mijlpalen zoals ze het in project-management vaak noemen – zijn bedoeld om je einddoel tijdtechnisch behapbaar te maken en om je de mogelijkheid te geven om op tijd bij te sturen wanneer je vertraging op lijkt te lopen.
Wil je dat project op tijd af hebben? Zorg dan eerst dat je als subdoel je rapport op tijd af hebt, dan dat je je planning afrondt vóór jouw geplande deadline, je je team op tijd gebriefd hebt over de geplande werkzaamheden, enzovoorts.


2. Leg je doelen en subdoelen vast in een duidelijke tijdplanning.

Koppel er deadlines aan en daag jezelf uit om die deadlines te halen. Denk zo nodig nog eens terug aan de toegevoegde spel-elementen van het ingrediënt ‘waarde’.

Geef jezelf de ruimte en plan je eigen deadline een week vóór die van je leidinggevende. Zo overtref je jezelf en geef je jezelf wat speelruimte voor mogelijke vertraging.


3. Houd het overzicht.

Manage je taken en projecten alsof je luchtverkeersleider bent in een verkeerstoren op het vliegveld. Een luchtverkeersleider kan zijn werk ook alleen maar goed doen wanneer hij continu overzicht heeft over de situatie.

Maak de hoofdlijnen van je (project)planning daarom visueel met behulp van bijvoorbeeld een mindmap en houd de daaruit voortkomende taken nauwgezet in de gaten om vertraging te voorkomen of zo nodig de planning op tijd bij te sturen.


4. Manage complicaties.

Een moment waarop je vatbaar bent voor vertraging, is wanneer er complicaties optreden. Complicaties zijn een veel voorkomende oorzaak van ‘het bijltje er bij neer te gooien’, waardoor je je planning niet haalt.

Zorg ervoor dat een complicatie geen vertraging betekent door er meteen naar te handelen: ‘kill you darlings’, stuur je planning bij en daag jezelf opnieuw uit. Heb je de deadline van dat project niet gehaald? Geen reden voor paniek. Begin gewoon weer bij stap #1: stel jezelf een nieuw subdoel, stel de planning bij, houdt het overzicht en ga onverminderd gefocust op je doel af.

 

Stap #5 In de mix

Check nog even of je alle ingrediënten – in de juiste dosis – bij elkaar hebt verzameld om Steel & König’s recept goed af te ronden:

1. Een afgemeten kan verwachtingen als basis: concreet, haalbaar, realistisch en met een positieve schwung.

Tip: meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'

2. Een onsje waarde om er een aangenaam smaakje aan te geven: in de vorm van een fijne beloning of een uitdagend spelelement.

3. Slechts een mespuntje impulsiviteit om het geheel een pittige touch te geven: gericht op productieve taken in plaats van afleidingsbronnen.

4. Zonder ook maar een vleugje vertraging: door de juiste doelen en subdoelen, een realistische planning, een helder overzicht en kordaat complicatiemanagement.

Alles compleet? Neem een blender, wat ijs om het geheel verfrissend te maken, en hop: alles in de mix. Knopje aan, een minuutje laten blenden et voila: je motivatie-cocktail is gereed voor consumptie. Tik hem achterover en gauw aan de slag!

meer motivatie krijgen
Hoe zorg jij voor meer motivatie? Komt het overeen met de TMT-formule? Deel je gedachten in een reactie.

Mis geen enkele tip!
Meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'
Maximaal 2x per maand. Geen spam, beloofd!
Over de auteur

Gerald Essers • samen met mijn team bij Time Management.net help ik mensen en organisaties om met onze cursus time management hun tijd zo optimaal mogelijk te benutten door slimmer te werken. We inspireren vele grote en kleine organisaties in binnen- en buitenland waaronder: Shell International, Vodafone, Siemens, RTL Nederland, Rabobank, HP, L’Oréal, Heineken, diverse ministeries en universiteiten.

X