De beste productiviteitshack waar niemand aan denkt

De beste productiviteitshack waar niemand aan denkt

Ook zo “druk, druk, druk”? Niks mis mee, zolang je maar weet hoe je daar slim mee om gaat en je een burn out weet te voorkomen. Door één productiviteitshack – de beste die er is – consequent toe te passen. Benieuwd welke?

Wat die superslimme hack is? Niet productief zijn.

Tip: altijd haast en stress? Volg onze 1-daagse cursus time management!
Meer weten?

Ja, hoor. Dat lees je goed. Niet productief zijn is misschien wel de slimste time management tip ooit.

Wanneer je onze artikelen hier op timemanagement.nl met belangstelling volgt, is de kans groot dat je iemand bent die ertoe neigt de hele dag door superproductief te willen zijn. Dat betekent in de meeste gevallen: “druk, druk, druk” zijn. Het lijkt soms wel onze favoriete uitspraak.

“Hoe is het met jou?” – “Ja, druk, druk druk, hè?”

burn out voorkomen

Minder heerlijk is het gevoel dat je op de achtergrond werkelijk voelt: stress, spanning, rusteloosheid en soms zelfs gepaard met concretere stress lichamelijke klachten zoals hoofdpijn en chronische moeheid. Want “druk, druk, druk” kan best – zo lang het maar niet je standaard modus wordt.

Soms even helemaal niets doen, is de modus die net zo goed aan moet kunnen staan. Het brengt de balans terug en zorgt er zelfs voor dat je evenveel gedaan krijgt. Omdat je je energieniveau en je brein dan even ‘reset’, om daarna veel effectiever weer aan de gang te kunnen.

Niets doen = productiviteit op z’n best

Niets doen om productiever te worden, dus. Het klinkt waarschijnlijk als een contradictie. En als iets heel lastigs. Is het ook, wanneer je niet weet hoe je het (goed) moet doen.

Of zoals één van Simon Carmiggelt’s beroemde uitspraken klinkt: “Er bestaat geen moeilijker kunst dan waarlijk uitgebalanceerd nietsdoen.”

Uitgebalanceerd nietsdoen. Dáár zit de sleutel tot productiviteit: de balans vinden tussen “druk, druk, druk” en “even niets”. Ontspannen, luieren, lamballen, languit liggen, hangmatten, tuinieren, spelen, lezen, klooien, chillen, hangen, frutselen, fispernullen – hoe je het ook wil noemen: dát is een kunst om voor elkaar te krijgen.

Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Die kunst van het niets doen? Tijd maken en rust vinden om echt te kunnen niksen – om de batterij op te laden?

“Maar… er is altijd wat te doen”

burn out voorkomen

Ik weet het: er is altijd wat te doen. Er is altijd wel een klusje dat nog op je wacht. Er is altijd wel een lampje dat je nog moet vervangen, een telefoontje dat je nog moet plegen, een mail die je nog moet sturen, een project dat je nog moet beginnen, een oprit die je nog moet vegen, een vergadering die je nog moet voorbereiden of een sok die je nog moet stoppen.

Waar hem de kunst in zit, is weten wanneer je dit moet doen.

En “nu even niet” is waarschijnlijk niet het eerste dat in je opkomt wanneer je dat lichtknopje tevergeefs indrukt, plotseling denkt aan dat telefoontje, mailtje, enzovoorts. “Even gauw doen”, is waarschijnlijk wél wat je denkt.

Maar wanneer je de hele dag door bezig bent met “even gauw dit doen, even tussendoor dat doen – dan is het maar gedaan”, dán krijg je dus juist niks (substantieels) gedaan.

Ja, je hebt je dag volgepropt met allerlei dingen. Ad hoc. Voor de voet. Geen echte productiviteit. Niets wat je werkelijk gecreëerd of voor elkaar gekregen hebt. Om vervolgens huiswaarts te keren met dat welbekende ‘wat-heb-ik-vandaag-nu-eigenlijk-gedaan’-gevoel.

Terwijl wat je nodig hebt om uitgebalanceerd niks te kunnen doen, juist een duidelijk ‘dit-heb-ik-vandaag-voor-elkaar-gekregen-dus-nu-is-het-tijd-voor-even-niks’-gevoel.

“Er ligt dezer dagen te veel nadruk op productiviteit, hyper-efficiëntie, op elke minuut van de dag zoveel mogelijk productie uitpersen.

Mensen zijn vergeten hoe ze moeten ontspannen. Hoe ze moeten luieren. Hoe ze moeten genieten van het leven.” – Leo Babauta, ZenHabits.com

De kunst van het nietsdoen: zo doe je dat

burn out voorkomen

Om dat ‘altijd wat te doen’ uit de weg te ruimen, kunnen deze 3 praktische stappen je helpen om de kunst van het nietsdoen te realiseren:

1. Schrap wat overbodig is.

Je kúnt niet alle ballen in de lucht houden. Hoe meer ballen, hoe groter de kans dat je iets vergeet of er één laat vallen, waardoor je je alleen maar stom en schuldig voelt.

Wat nou als je een paar ballen heel bewust laat vallen, rustig en gecontroleerd? Zeg wat vaker ‘nee’, wanneer je iets eigenlijk niet ziet zitten. Leg jezelf niet teveel op; je hoeft niet alles te doen, te weten of mee te maken. Je zult merken dat je ze kunt missen – en dat het het jongleren een stuk overzichtelijker en makkelijker maakt.

Pas bijvoorbeeld het Eisenhower model toe om te selecteren wat écht nú moet, wat gedelegeerd kan worden, en wat ook later gedaan kan worden. Of bepaal het op je eigen favoriete manier. Wees in elk geval rigoureus in je schrap-systeem.

2. Doe wat je moet, en doe wat je wil. In die volgorde.

Nu zijn dus de ballen overgebleven die je wel in de lucht moet of kunt houden. Het zijn alleen nog maar de dingen die écht gedaan moeten worden. Je Most Important Tasks.

Tip: kom je ondertussen toch nog in de verleiding om ad hoc even dit of dat te doen, zodra je taken tegenkomt? Schrijf die dingen gelijk op in je takenlijst (bijvoorbeeld met behulp van je smartphone), en kies meteen een geschikt moment om ze wél te doen. Alle klusjes in huis verzamel je bijvoorbeeld voor een uurtje op zaterdagochtend, zodat je daarna met een voldaan gevoel kunt luieren.

Hier zit ‘m namelijk de crux: productiviteit draait niet om zoveel mogelijk gedaan krijgen. Het draait om het grootste deel van je tijd de écht belangrijke dingen te doen en daarna doen wat je graag doet (lezen, sporten, luieren, lamballen, …)

burn out voorkomen

3. Et voila! Slimmer werken, zonder burn out

Tip: meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'

Nú pas ben je optimaal productief bezig. Door de motor niet almaar door te laten lopen, tot hij stilvalt, maar door hem tijdig te laten afkoelen en bijkomen – om daarna weer volop van start te kunnen.

‘Niksen’ en ‘luieren’ heeft namelijk niks te maken met ‘lui zijn’. Het heeft te maken met het uitbalanceren van ‘druk, druk, druk zijn’ om zo slimmer te werken met een opgeladen batterij en als bonus ook nog eens burnout en overspanning te voorkomen.

Knoop daarom deze 2 dingen in je zakdoek, of in je oren:

“Er bestaat geen moeilijker kunst dan waarlijk uitgebalanceerd nietsdoen” (moeilijk, maar het kán dus wel)

en

“Productiviteit draait niet om alles gedaan krijgen, maar om het belangrijkste gedaan krijgen” (om daarna lekker te luieren, zonder schuldgevoel of onrust).

cursus time management
Mis geen enkele tip!
Meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'
Maximaal 2x per maand. Geen spam, beloofd!
Over de auteur

Gerald Essers • samen met mijn team bij Time Management.net help ik mensen en organisaties om met onze cursus time management hun tijd zo optimaal mogelijk te benutten door slimmer te werken. We inspireren vele grote en kleine organisaties in binnen- en buitenland waaronder: Shell International, Vodafone, Siemens, RTL Nederland, Rabobank, HP, L’Oréal, Heineken, diverse ministeries en universiteiten.

Trackbacks

  1. […] Je bent overigens niet de enige met dit soort drukke weekschema’s. Het lijkt een maatschappelijke trend dat we steeds vaker afspraken annuleren omdat we geen zin hebben en liever even helemaal niets doen. […]

X