Vanuit huis werken bespaart je dagelijks files of een overvolle trein. Je kunt je nog een keer omdraaien in je bed en je reistijd naar je werkplek is hooguit 30 seconden. Ideaal! Maar hoe haal je het meeste uit je thuiswerkdag? Hoe voorkom je uitstelgedrag of motivatieproblemen? Hoe houd je je focus goed? En wat doe je om betrokken te blijven bij je team? Dit zijn onze 50 onmisbare tips voor thuiswerken.

Wat komt aan bod?

  1.  Hoe effectief is thuiswerken?
  2.  Voordelen thuiswerken
  3.  En wat zijn de valkuilen?
  4.  Onze 50 beste timemanagement-tips voor thuiswerkers
  5.  Dus: hoe kan ik goed thuiswerken?
  6.  Veelgestelde vragen over thuiswerken

Je bent allang niet meer de enige thuiswerker. Thuiswerken wordt in Nederland steeds meer de standaard. Of laten we anders zeggen: hybride werken is de norm. Hybride werken is soms vanuit huis en soms vanaf kantoor werken. Gemiddeld werken Nederlandse kantoormedewerkers zo’n 1-2 dagen per week vanuit huis.

Ook zie je steeds vaker dat mensen volledig werken op afstand, ook wel ‘remote werken’ genoemd. Je kunt dan online werken voor een bedrijf dat niet gevestigd is waar jij bent. Jij werkt ondertussen van onder een palmboom, een iglo of een leuk boshuisje.

Klinkt allemaal heel aantrekkelijk en fijn, maar hoe goed is het dat we massaal thuiswerken?

man die vanuit thuis aan het werken is

Hoe effectief is thuiswerken?

Hoe productief zijn mensen bij thuiswerken? Wat doet thuiswerken met mensen? Werkt het echt zo goed? Ja dus, zegt onderzoek. Uit het onderzoek ‘We Werken Thuis’(uitgevoerd door o.a. de TU Delft en TU Eindhoven) onder 40.000 thuiswerkers blijkt onder meer het volgende:

  • 55% van de thuiswerkers is op kantoor productiever dan thuis.
  • 70% van de thuiswerksituaties zorgt voor een betere concentratie dan de werkplek.
  • 42% van de thuiswerkers zegt dat thuiswerken geen impact heeft op de kwaliteit van het gezamenlijke werk.
  • 73% van de thuiswerkers onderhoudt contact met collega’s via online platforms.
  • En 75% van de thuiswerkers vertelt collega’s over de voortgang op het werk.
  • Gemiddeld beoordelen thuiswerkers hun productiviteit met een 7,7.

Kortom: een hoop lovende resultaten. Niet gek dat steeds meer werkgevers het hun werknemers toestaan om een deel van het werk vanuit huis op te pakken.

Voordelen thuiswerken

Waarom thuiswerken zo populair is? Dat heeft er niet alleen mee te maken dat je niet meer in de file staat en voortaan een half uur langer in bed kunt blijven liggen. Thuiswerken is goed voor je productiviteit, concentratie en werkplezier. Hoe dat zit? Dit zijn de belangrijkste voordelen van thuiswerken:

  • Thuiswerken is soms productiever dan werken op kantoor, omdat je beter gefocust en ongestoord kunt werken.
  • Het verhoogt je concentratie als je aan focustaken werkt vanuit huis. Je wordt bijvoorbeeld minder vaak gestoord door collega’s.
  • De werk-privébalans verbetert, bijvoorbeeld doordat je makkelijker een tandarts-afspraak kunt inplannen of je kinderen uit de opvang kunt halen zonder dat je daarvoor hoeft te puzzelen met werk en files.
  • De werkomgeving thuis bevordert geconcentreerd werken. Je kunt je makkelijker afsluiten en kunt je werkplek afstemmen op wat jij fijn vindt.
  • Je bepaalt zelf je werkuren. Je kunt bijvoorbeeld eerder starten doordat je niet in de file staat. Dat is handig als je een ochtendmens bent.
  • Thuiswerkers hebben minder vergaderingen. Ook duren online vergaderingen vaak korter dan fysieke vergaderingen. Daardoor verlies je er minder tijd aan.
  • Je bent mogelijk gemotiveerder en voelt extra veel verantwoordelijkheidsgevoel, juist omdat je het vertrouwen van je werkgever krijgt om thuis te werken.
  • Het is goed voor je (mentale) gezondheid. Wist je dat 69% van de thuiswerkers zegt zich minder vaak ziek te melden sinds ze mogen thuiswerken?

En wat zijn de valkuilen?

Er kleven ook een paar (mogelijke) nadelen aan thuiswerken. Houd die wel goed in de gaten om te voorkomen dat jouw thuiswerkdagen er minder plezierig en productief aan toegaan.

  • Mogelijk voel je je minder betrokken bij het werk nu je minder vaak op kantoor rondloopt. Je mist daardoor immers de praatjes met collega’s tussendoor.
  • Je werk-privébalans kan een uitdaging zijn als je overdag thuis bent en bijvoorbeeld ook partners of kinderen aan je deur krijgt, de deur moet opendoen voor pakketjesbezorgers of als je buurvrouw jouw subtiele hints niet begrijpt en zichzelf op de koffie uitnodigt.
  • Je kunt in de verleiding komen om te lang door te werken. Dat geldt zeker als je werkplek ook je eettafel is en je daardoor steeds je laptop in het zicht ziet staan.
  • Werk je op een rumoerige plek? Dan kan thuiswerken juist je focus belemmeren.

Onze 50 beste timemanagement-tips voor thuiswerkers

Hoe je een goede thuiswerker wordt? Door de valkuilen te voorkomen én het beste uit de voordelen van thuiswerken te halen. Dit zijn onze 50 beste tips voor thuiswerkers. Doe er je voordeel mee om jouw thuiswerkdagen productiever, efficiënter en door dat alles ook zeker leuker te maken.

1. Bespreek wanneer je thuiswerkt

Geef van tevoren aan wat de dagen zijn dat je thuiswerkt en hoeveel dagen je thuiswerkt, zodat je collega’s weten wanneer je wel en niet op kantoor bent. Het is het handigst als je vaste thuiswerkdagen kiest, zodat je collega’s ook weten op welke dagen je op kantoor beschikbaar bent.

2. Sta elke dag om dezelfde tijd op

Hoe verleidelijk het ook is om extra lang uit te slapen, doe het niet. Houd zoveel mogelijk je standaard ritme aan. Zet je wekker om de normale tijd, vermijd snoozen en begin elke dag rond dezelfde tijd met werken. Daardoor wen je jezelf ritme aan en voorkom je opstartproblemen op de vroege ochtend.

3. Sla je werkpauzes niet over

Zelfs niet op de meest drukke werkdagen. Juist dan niet. Pauzes van werk zijn heel belangrijk. Na een tijdje gefocust werken wordt je concentratie slechter. Ook wordt je creativiteit meestal niet beter van eindeloos naar een computerscherm staren. Een pauze helpt je om je concentratie op peil te houden en creatief te blijven. En je voorkomt er een middagdip mee.

Wil je je pauze goed gebruiken? Maak dan een wandeling buiten of doe iets anders ontspannends. Klap je laptop even dicht, scrol niet door je telefoon, maar zorg voor een prikkelvrije pauze.

4. Probeer de Pomodoro-techniek

De Pomodoro-techniek is onze ogen dé techniek om je focus te trainen. Het idee is dat je je kookwekker (of gewoon de timer op je telefoon) steeds zet op 25 minuten. Je focust je 25 minuten op een focustaak en neemt daarna 5 minuten pauze. Vervolgens werk je weer 25 minuten ongestoord (dus ook zonder de NOS-app 3x te checken) aan je taak. Op die manier train je jezelf om gefocust te blijven en niet te snel afgeleid te raken.

Overigens gaan wij bij Tijdwinst meestal uit van 50 minuten ongestoord werken en dan 10 minuten pauze. Zeker als jij aan taken werkt die meer dan een half uur kosten, is het soms fijner om iets langer aan één taak te zitten.

Man die thuis vanaf de bank aan het werk is

5. Beweeg regelmatig

Een wandelpauze is beter dan tijdens je pauze uitgebreid door de NOS-app en Instagram scrollen. Beweging houdt je productief en fit. Sta in ieder geval één keer per uur op om bijvoorbeeld iets te drinken te pakken, de trap af te lopen, of af en toe een rondje te wandelen.

Wil je het helemaal fanatiek aanpakken? Investeer dan in een zit-sta-bureau of ga all the way en neem een zit-sta-bureau met een loopband eronder. Wij hebben er geen ervaring mee, maar sommige mensen zweren bij de combinatie van actief bewegen en ondertussen typen of vergaderen.

6. Plan online bijpraatmomenten

Het risico van veel thuiswerken is dat je het contact met collega’s en je leidinggevende verliest. En dat je daardoor bijvoorbeeld geen idee meer hebt wat hen bezighoudt (en zij niet waar jij op een dag je tijd aan besteedt). De momenten bij het koffiezetapparaat op een werkdag lijken misschien onbelangrijk, maar zijn cruciaal voor de medewerkersbetrokkenheid.

Dus werk je thuis? Verschuif dan die bijpraatmomenten naar online. Plan bijvoorbeeld een online koffiemoment om te praten over hoe het gaat. Lunch een keer via Teams samen. En mail elkaar over belangrijke updates, zodat jullie door het thuiswerken geen essentiële dingen missen.

7. Zet je telefoon soms op stil

Elkaar op de hoogte houden is goed. Maar continu aan de telefoon hangen is het andere uiterste. Als je thuiswerkt om je gefocust te kunnen storten op een taak, dan is het belangrijk dat je niet alsnog door allerlei bliepjes en piepjes afgeleid raakt. Zet daarom je telefoon op stil als je aan een focustaak werkt.

Daarnaast helpt het om notificaties (zoals de pop-ups van Outlook en telefoonmeldingen voor social media of WhatsApp) standaard uit te zetten. Je kunt dan zelf beslissen wanneer je naar die meldingen kijkt en wordt er niet steeds door uit je concentratie gehaald.

8. Installeer als de wiedeweerga Teams, Zoom of Google Meet

Oké, grote kans dat je dat allang hebt gedaan en dat deze tools niet nieuw voor je zijn. Maar als dat niet zo is: go for it en download ze nu. Videocallplatforms zijn een must als je veel thuiswerkt. Natuurlijk kun je ook bellen of mailen. Maar voor sommige gesprekken werkt videobellen beter.

Het is prettig dat je tijdens een videogesprek ook documenten kunt delen en elkaars non-verbale communicatie kunt zien. Daardoor zie je het bijvoorbeeld eerder als een collega iets dwarszit of als diegene niet helemaal snapt wat jij bedoelt.

9. Werk met online projectmanagementsystemen

Til samenwerken vanuit huis naar een next level met een projectmanagementsysteem. De bekendste voorbeelden daarvan zijn Asana, Monday en Trello. In elk van die systemen staan alle taken voor een project onder elkaar en kan ieder teamlid eenvoudig zien wie waarmee bezig is en wat de deadlines zijn. Daardoor zijn jullie allemaal op de hoogte van de status en voorkomen jullie veel ‘Goh, hoe gaat het eigenlijk met taak X?’-vragen over en weer.

10. Mail minder, bel meer

Mailen klinkt efficiënter dan bellen, maar niet altijd is mailen de snelste oplossing. Wil je een collega een complete briefing sturen, van gedachten wisselen of iets uitleggen wat je collega niet snapt? Dan werkt bellen of videobellen veel beter dan mailen. Het bespaart jou het schrijven van een lange lap tekst die je collega misschien ook veel te lang vindt om door te nemen (en waar ze daarom pas over drie weken voor gaat zitten).

Dus ga voordat je klikt op ‘Nieuw bericht’ altijd na of mailen wel de beste en snelste manier is om deze boodschap over te brengen. Is bellen niet handiger? Andersom geldt het ook: als jij juist voor alles aan de telefoon hangt, is het soms verstandig om je af te vragen “Is bellen hiervoor de beste optie of kan het ook gewoon per e-mail?”.

11. Geef feedback altijd face-to-face

Wil je een collega ergens op aanspreken of heb je om een andere reden negatieve feedback? Breng die feedback dan altijd in een videogesprek of – liever nog – live als jullie allebei op kantoor zijn. Negatieve feedback mailen of appen is geen slim idee. Je hebt dan geen zicht op hoe de boodschap overkomt. En de ander heeft jouw intonatie, vriendelijke blik en andere non-verbale communicatie er niet bij om je boodschap te interpreteren. Daardoor komt geschreven feedback vaak niet helemaal over zoals gehoopt.

12. Geef bij online vergaderingen altijd een eindtijd mee

Zit jij voor je werk vaak in vergaderingen? Het is slim om dan voortaan (bij online én offline) vergaderingen een uitnodiging met een eindtijd mee te geven. Plan de vergadering ook niet te ruim in. Denk je dat jullie het in een half uur redden? Maak er dan niet een vergadering van 1 uur van. Voor je het weet raakt die tijd alsnog gevuld (met onnodige dingen).

Geef vooraf aan tot hoe laat de vergadering duurt. Kap het gesprek ook op tijd af. Geef bijvoorbeeld al 5 minuten voor de eindtijd aan dat je nog een paar minuten hebt. Dan kunnen anderen daar rekening mee houden.

13. Plan uitloop-en-onverwachte-dingen-tijd in

Er zullen elke werkdag dingen anders lopen dan je vooraf had bedacht. Je krijgt een onverwacht telefoontje tussendoor. Je collega wil je iets vragen. De meeting duurt toch 10 minuten langer. Of je zoontje wil zijn tekening laten zien en dat kan echt niet wachten.

Voorkom dat je meteen in de stress schiet van een klein beetje uitloop. Probeer elke dag 30 minuten tot 1 uur vrij te houden voor ongeplande dingen. Dan kun je overdag de tijd nemen voor dit soort tussendoordingen zonder dat jij meteen met je agenda in de knoop komt.

15. Zorg voor de juiste apparatuur

In onze checklist thuiswerken lees je wat je nodig hebt voor thuiswerken. Daarin staat bijvoorbeeld hoe belangrijk een goede bureaustoel voor thuiswerken is. Ook een breed bureau, goede isolatie en een werkende internetverbinding zijn handig om te hebben.

Verdiep je ook zeker in de arbo-voorwaarden voor een goede werkplek. Hoe groot moet jouw monitor bij thuiswerken zijn? Welke bureaustoel is geschikt voor thuiswerken? Een paar algemene richtlijnen zijn:

  • Stel je bureau en stoel zo in dat je met je schouders ontspannen je armen op het bureau kunt leggen.
  • Neem een beeldscherm met pixels van 0,25 mm.
  • Zorg ervoor dat je knieën bij het zitten op heuphoogte zijn.
  • Dubbelcheck dat je met je voeten plat op de grond zit.
  • Doe desnoods een laptopstandaard of een pak papier onder je beeldscherm, zodat je beeldscherm op ooghoogte staat.

Voor een goede monitor voor thuiswerken kun je kijken naar het aantal inch van de monitor. Zorg vooral voor een niet te klein scherm. Het beste is thuiswerken met 2 beeldschermen en een laptop. Dankzij de beeldschermen hoef je niet naar een klein schermpje te staren en zit je ook niet voorovergebogen. Beter voor de ergonomie!

Vrouw die vanuit thuis werkt

16. Sluit je werkdagen bewust af

Voorkom dat je ‘s avonds nog aan het werk bent of na het eten nog even spiekt in je inbox nu je laptop toch op tafel staat. Het is belangrijk dat je je werkdag op een bewuste manier afsluit. Bedenk bijvoorbeeld een vaste routine om je thuiswerkdag te eindigen.

Eindig elke dag bijvoorbeeld met het afwerken van je mailbox, maak dan een takenlijst voor de volgende dag en klap daarna je laptop dicht. Doe vervolgens bij voorkeur iets ontspannends voordat je je op het huishouden, de kinderen of andere verplichtingen thuis stort. Je hoofd leegmaken is belangrijk om je werk-privébalans goed te houden.

17. Introduceer de 1-op-1-lijst (voor je collega’s én je huisgenoten)

Productief thuiswerken vraagt om zo min mogelijk afleiding. Daarvoor is een 1-op-1-lijst een ideale oplossing. Dit houdt in dat je voor ieder persoon aan wie je dingen wilt vragen of voorleggen een lijstje maakt waarop je die punten noteert. Daardoor hoef je die mensen niet voor elk wissewasje te bellen of chatten, maar kun je een afspraak maken om in één keer meerdere dingen te bespreken.

Dit werkt ideaal voor collega’s met wie je veel samenwerkt. Maar je kunt het ook gebruiken voor je huisgenoten. Zit je bijvoorbeeld midden in een verbouwproject en poppen tijdens de werkdag allerlei vragen op als ‘Hebben we de aannemer al betaald?’ of ‘Heb jij nou de gordijnen al besteld?’. Noteer ook die vragen en bespreek ze in één keer met je partner in plaats van overal een appje voor te sturen. Dan kun jij doorgaan met waar je mee bezig was.

18. Eat that frog: start met het lastigste

Uitstelwaardige taken hebben we allemaal. Als je er ‘s ochtends niet direct mee begint, loop je het risico dat je nóg meer tegen die taak gaat opzien. Daarom werkt de beroemde “Eat that frog”-theorie zo goed. Dit betekent dat je start met de meest lastige, uitdagende en uitstelwaardige taak. Daarna ga je aan de slag met de kleinere taken waar je minder tegen opziet.

Als je die taak alvast hebt afgerond, hoef je daar niet de rest van de dag uitstelneigingen bij te voelen.

19. Start elke dag met een takenlijst

We zouden Timemanagement.nl niet zijn als we geen groot fan waren van takenlijstjes. In mijn boek ‘Elke Dag om 15.00 Uur Klaar’ beschrijf ik hoe je een werkbare takenlijst opstelt die ook realistisch is. Ons advies is om altijd te werken met een timemanagement-systeem bestaande uit een agenda (waarin je afspraken en grote projecten en deadlines noteert) en een takenlijst (waarop je concrete to-do’s opschrijft).

Een goede takenlijst voldoet in elk geval aan de volgende kenmerken:

  • Schrijf elke taak heel concreet op. Dus een taak is niet ‘Werken aan interviewartikel’, maar wel ‘Interview inplannen met Dirk’ of ‘Interviewaantekeningen Dirk uitwerken’.
  • Schat voor elke taak in hoeveel tijd die kost. Schat daarbij liever iets te ruim. Dubbelcheck of je takenlijst op basis van die ureninschattingen realistisch is.
  • Timmer je agenda niet volledig dicht. Houd altijd rekening met uitlooptijd of dingen die tussendoor komen.

vooraanzicht van vrouw met bril, hand tegen kin glimlagend tegen laptop. Bureau vol met pennenbakje en andere bureau spullen

20. Trek altijd een werkoutfit aan (ook al werk je thuis)

Ga je online meetings met een professionele houding in, ook al werk je vanuit huis. Dat betekent sowieso dat je je slobbertrui en pyjamabroek verruilt voor kleding waarin je je aan collega’s kunt vertonen. Niet per se een driedelig pak, maar wel iets wat er netjes uitziet. Een nette outfit doet ook veel voor jouw productiviteit. Dus bewaar je chillbroek liever voor na het werk.

21. Zorg voor een professionele werkhouding

Verder is het belangrijk dat je in online meetings vanuit huis professioneel overkomt. Daarvoor kun je een paar dingen doen. Bijvoorbeeld:

  • Ruim de spullen op die achter je in beeld te zien zijn.
  • Laat je partner, kinderen of huisgenoten weten dat je een meeting hebt en zorg ervoor dat zij niet pontificaal door je beeld heen lopen.
  • Test je geluid en beeld van tevoren om bloopers als “Oh jeetje, hoor je me nu wel?” te voorkomen.
  • Open alvast de documenten die je bij de meeting nodig hebt.
  • Log op tijd in. Het is beter om twee minuten te vroeg in de meeting te zitten dan om te laat te verschijnen omdat je nog koffie wilde halen of Zoom moest updaten.

22. Update proactief anderen over jouw werk

Voorkom dat je door het thuiswerken op een eigen eiland komt te zitten. Versterk het teamgevoel door regelmatig collega’s en je leidinggevende een update te geven over waar je mee bezig bent.

Laat het ook proactief weten als je ergens tegenaan loopt. Dan kan je leidinggevende of collega meekijken en kunnen jullie voorkomen dat het project vertraging oploopt.

23. Maak afspraken over wat je doet bij dringende dingen

Spreek met je (deels thuiswerkende) team af wat jullie doen als dingen echt dringend zijn. Hoe communiceren jullie dan met elkaar? Bellen jullie dan bijvoorbeeld? En ook: wat zien jullie als dringend? Dankzij die afspraken weet jij voortaan: als Jet belt, dan is er echt iets aan de hand en moet ik opnemen.

24. Investeer in een goede webcam

Niet bij alle laptops is de ingebouwde webcam ideaal. Sommige webcams verkleuren het beeld volledig of brengen jou wel heel korrelig in beeld. Daarom is een externe webcam soms de investering waard. Je bent dan scherper in beeld, waardoor collega’s het bijvoorbeeld ook beter zien als jij een bepaalde gezichtsuitdrukking toont, ergens naar wijst of handgebaren maakt.

25. Zorg dat je bereikbaar bent, maar niet altijd

Thuiswerken betekent niet dat jij opeens alleen op de wereld bent en voor niemand meer bereikbaar bent. Het is belangrijk dat je ook op thuiswerkdagen voor je collega’s beschikbaar bent. Aan de andere kant wil je niet non-stop aan de telefoon hangen. Kies daarom voor een tussenoplossing: zet je telefoon op stil tijdens focustaken, maar houd daarbuiten je telefoon wel aan.

Je kunt ook vooraf aan collega’s aangeven tussen welke tijden zij je kunnen bellen. Dan weten ze er alvast van.

26. Doe geen werk- en privédingen door elkaar

Hoe verleidelijk het ook is om onder werktijd snel een wasje weg te werken, een telefoontje naar de aannemer te plegen of boodschappen te doen, probeer die verleidingen te weerstaan. Als je werk- en privétijd door elkaar gaat husselen, geeft dat alleen maar veel onrust. Je hebt dan je aandacht niet volledig bij werk en niet volledig bij je privétijd.

Probeer daarom privéafspraken aan het begin of eind van de dag te plannen, bewaar huishoudelijke taken voor na het werk, en geef ook gerust aan mensen in je privéomgeving (zoals je schoonmoeder die inmiddels weet dat jij op dinsdag altijd thuiswerkt en daarom iets te graag voor de deur staat…) aan dat je tussen bepaalde tijden werkt en daarom niet beschikbaar bent.

27. Investeer in oortjes of een noise-cancelling headphone

Denk je ongestoord te gaan werken vanuit huis, gaat net je buurjongen oefenen voor zijn drumoptreden, besluiten de buren vandaag hun spouwmuur te isoleren of heeft je kleuterdochter een hyperactieve bui. Je wordt er gék van. Jouw life-saver voor die momenten? Goede oortjes of een noise-cancelling headphone. Daarmee raak je minder snel overprikkeld door geluid.

Tip: al het geluid buiten de deur houden, is niet altijd de beste oplossing voor je focus. Soms kun je beter muziek opzetten, zoals binaural beats. Daardoor heb je een ander geluid om je op te focussen. Plus: dit is muziek die speciaal bedoeld is om je concentratie te verbeteren.

28. Overweeg een gedeelde agenda

Staat jouw Outlook-agenda of Google Calendar nog op privé? Overweeg om je werkagenda met je collega’s te delen. Zo kunnen zij beter zien wanneer jij wel en niet beschikbaar bent voor een afspraak of call.

Je kunt trouwens heel eenvoudig je privéafspraken afgesloten houden. Zo krijgen je collega’s niet te zien dat je vanmiddag bij de tandarts zit voor een wortelkanaalbehandeling, maar zien ze wel dat je er op dat moment niet bent.

29. Kies voor een goede focusplek thuis

Niet iedereen heeft de luxe van een eigen thuiswerkplek. Als je een aparte ruimte hebt met een bureau, is dat ideaal. Lukt dat niet? Kijk dan of je een speciale werkhoek in een kamer kunt inrichten. Het fijne aan zo’n aparte werkplek is dat dit een plek is waar je enkel en alleen werkt. Dat maakt het makkelijker om na een werkdag werk achter je te laten; dat laat je op die plek liggen.

Je kunt bijvoorbeeld een bureau in je slaapkamer zetten of een deel van de wasruimte als werkplek gebruiken. Of creëer in de woonkamer een hoekje en scheid dat eventueel af met zo’n hippe glazen scheidingswand.

Zorg er wel voor dat het een plek is waar je een ergonomisch bureau kwijt kunt en in alle rust kunt werken. Als de wasmachine bij jullie thuis overuren maakt, is werken voor de wasmachine waarschijnlijk niet de beste oplossing om je te focussen.

30. Houd je werkplek opgeruimd

Nee hoor, je hoeft er echt geen complete Marie Kondo-technieken op los te laten. Maar het werkt wel prettig als er niet stapels losse papieren op je bureau rondslingeren en als je je vieze vaat van gisteren hebt opgeruimd. Doe je je partner een groot plezier mee én het helpt jou bij je focus op het werk. Spullen om je heen zijn namelijk ook afleiding tijdens het thuiswerken.

31. Overweeg twee aparte telefoonnummers

Steeds meer mensen zweren bij een aparte werktelefoon of een dual-sim (waarbij je een apart nummer voor werk en privé op één telefoon hebt). Merk je dat werk en privé bij jou vaak door elkaar lopen? Overweeg dan om aparte nummers of zelfs een aparte telefoon te nemen. Dan kun je die scheiding beter maken.

32. Houd je nieuwshonger binnen de perken

Ben jij iemand die om de haverklap de NOS-app ververst om te checken of er alweer wereldschokkende nieuwsgebeurtenissen hebben plaatsgevonden? Je bent niet de enige. Er is niets mis met op de hoogte blijven van het laatste wereldnieuws. Maar houd het binnen de perken door alleen op vaste momenten op een dag (bijvoorbeeld ‘s ochtends na het opstaan, tijdens de lunch en een keer aan het einde van de werkdag) het nieuws te checken. Dat scheelt je veel afleiding tussendoor.

33. Check je mailbox op vaste tijden

Over dingen op vaste momenten checken gesproken, het is ook aan te raden om maximaal een paar keer per dag je inbox te openen. Denk aan maximaal 3-5 keer per dag. Reserveer tijd om op die momenten al je e-mails af te werken en probeer buiten die momenten om niet je inbox te openen. Zet ook e-mailmeldingen uit.

Op deze manier voorkom je dat e-mails steeds door je hoofd blijven spoken of dat je voortdurend tijd kwijt bent aan mails beantwoorden.

34. Werk je e-mails in één keer af

Doe dat volgens de OHIO-methode. Dat staat voor Only Handle It Once. Oftewel: handel elke e-mail maar één keer af. Probeer voor elke e-mail direct te besluiten wat je ermee doet. Gooi je deze weg? Komt er een taak uit voort die je in je takenlijst moet zetten? Kun je de e-mail nu beantwoorden?

Door direct in actie te komen, houd je je mailbox opgeruimd en voorkom je dat mailtjes door je hoofd blijven spoken. Plus je vergeet die ene taak niet waarvan je collega je vroeg om die te doen.

35. Zorg voor frisse lucht

Frisse lucht is belangrijk om een energiedip, hoofdpijn en concentratie-issues te voorkomen. En het is ook gewoon gezond voor je als er regelmatig wat lucht binnenkomt. Probeer daarom regelmatig (bijvoorbeeld ‘s ochtends voordat je gaat werken of tijdens je lunchpauze) de ruimte door te luchten.

36. Ontdek jouw productieve momenten en pas je dag daarop aan

Je weet vast van jezelf wat jouw meest productieve momenten op een dag zijn. Ben jij ‘s ochtends niet te stoppen en heb je ‘s middags een niet te missen middagdip? Of is jouw productiviteit juist ‘s middags hoog en moet je er ‘s ochtends meer inkomen? Als je dat van jezelf weet, kun je je werkdag daar goed op afstemmen.

Plan bijvoorbeeld focustaken in op de momenten waarop jouw productiviteit en concentratie op hun best zijn. Doe dingen als e-mails afhandelen of liever op de momenten waarop je focus wat minder is.

37. Maak projecten kleiner met een mini scrum

Doe een mini-scrum om een project minder overweldigend te maken. Dit betekent dat je bepaalt wat het gewenste eindresultaat is, welke taken daarbij komen kijken en hoeveel tijd die taken kosten.

In deze video vertel ik je hoe je zo’n mini-scrum precies aanpakt.

https://youtu.be/TtscHZs6PNM

38. Bepaal wat de eerste stap is

Als je een project maar blijft uitstellen, dan komt dat vaak doordat een duidelijk startpunt ontbreekt. Zorg daarom dat je voor elk project een afgebakende eerste stap weet. Daarmee heb je alvast één uitvoerbare stap die je kunt zetten.

Is jouw project bijvoorbeeld ‘Nieuwe huisstijl ontwikkelen’. Dan kan dat wat groots en overweldigend voelen. Waar begin je? Een eerste stap kan zijn dat je 3 vormgevers opzoekt die jou aanspreken én hen mailt om kennis te maken.

39. Stel prioriteiten met de Eisenhower-matrix

Raak je regelmatig overweldigd door de grote hoeveelheid taken die op je bordje ligt? Gebruik de Eisenhower-matrix om prioriteiten te stellen. Deze matrix geeft je inzicht in wat echt dringend is en wat niet, en in wat jij moet oppakken en wat je beter kunt delegeren of uitstellen.

40. Las een wekelijkse reflectie in

Eén van onze beste thuiswerktips is om van een wekelijkse reflectie een gewoonte te maken. Ga aan het eind van elke werkweek kort met jezelf zitten. Kijk op dat moment wat je afgelopen week hebt gedaan, wat je volgende week te doen staat en wat er mogelijk nog meer op je afkomt qua werk. Zo houd je steeds goed zicht op je taken. En zie je nu al dat je week volgende week veel te vol is? Dan kun je daar nu al iets aan doen, bijvoorbeeld door een afspraak te verzetten of bij een bepaalde taak om uitstel te vragen.

41. Kies elke dag drie MIT’s

Dat zijn drie dingen die per se af moeten zijn. Het zijn je Most Important Tasks. Dus de taken die voorrang hebben op al het andere wat je mogelijk kunt doen. Start je dag altijd met die drie taken. Pas als je die drie taken af hebt, ga je je storten op andere dingen. Dit helpt om focus te houden, deadlines te halen en geen last te hebben van uitstelgedrag bij projecten die te belangrijk zijn om uit te stellen.

42. Start je thuiswerkdag met 2 uur deep work

De meeste mensen zijn de eerste twee uur van een thuiswerkdag op hun productiefst. Geldt dat ook voor jou? Gebruik dan die “golden hours” voor je belangrijkste concentratietaken. Zet in die twee uur je telefoon uit, laat je mailbox links liggen en doe niets met tussendoortaken. Nee, focus je op deep work. Dan heb je dat maar vast gedaan en heb je jouw opperste concentratie goed gebruikt.

43. Laat het weten als een collega je wel heel vaak stoort

Irriteert het je mateloos dat je collega continu aan de lijn hangt, chatgesprekken start of voor werkelijk alles mailt of calls inplant? De meeste zogenaamde “spoedjes” zijn helemaal niet zo dringend. Dus halen ze jou onnodig uit je concentratie. Het is daarom goed om je collega erop aan te spreken als diegene je vaak onnodig stoort.

Gebruik het 4G’s-feedbackmodel om op een constructieve manier te laten blijken dat je dit niet fijn vindt en om te bespreken hoe jullie dit anders kunnen aanpakken.

44. Gebruik de vier I’s om de focus van anderen te respecteren

Andersom is het natuurlijk ook belangrijk dat jij anderen hun focustijd gunt. Dus voel je de drang om acuut je collega te bellen of iets in de chat te zetten? Stel jezelf dan eerst deze 4 vragen:

  1. What is the Issue? (wat is het probleem?)
  2. What is the Impact? (wat zou er gebeuren als ik nu niet direct antwoord krijg?)
  3. What have I done? (hoe heb ik zelf al geprobeerd het probleem op te lossen?)
  4. What will I ask? (wat verwacht ik van de ander?)

Vaak genoeg kom je er na dit vragenlijstje achter dat jouw vraag niet heel dringend is en dat je hem net zo goed op je 1-op-1-lijst kunt zetten in plaats van nu direct met je collega aan de lijn te hangen.

45. Ga bewust om met de groepsapp

Of jullie nu een fanatieke WhatsApp-groep voor het werk hebben of veel met elkaar chatten via Slack of een andere tool, een constante berichtenstroom is niet bevorderlijk om lekker geconcentreerd te werken.

Overweeg daarom om de groepsapp en chat hetzelfde te behandelen als je mailbox. Check ze op vaste momenten en werk dan de berichtjes af. Maar denk niet dat je acuut op elk bericht moet reageren. En nee hoor, dat maakt je niet een minder gezellige collega.

46. Houd e-mails kort

Bespaar je collega’s jouw lange inleidingen en zorg voor een duidelijke onderwerpregel én een korte, duidelijke mailtekst. Laat uit je e-mails altijd duidelijk blijken wat jouw vraag of verzoek is én wat je van de ander verwacht.

Wat daarbij helpt, is de Kort@f-methode. Die werkt zo:

  • Houd de lengte van je e-mail Kort.
  • Benoem duidelijk het Onderwerp in de onderwerpregel.
  • Geef aan welk Resultaat je wilt zien.
  • Geef met een Tijdsaanduiding aan wat de deadline hiervoor is.
  • Benoem welke Acties je verwacht van de ontvanger.
  • Houd het Feitelijk. Dus blijf weg van emoties en aannames.

47. Weiger gerust een online meeting

Ben je uitgenodigd voor een online vergadering waarvan je je oprecht afvraagt wat jouw rol daar is? Durf daar gerust naar te vragen of weiger de uitnodiging. Lang niet alle meetings hebben een duidelijk doel en nut. En soms is het efficiënter als bijvoorbeeld eerst twee collega’s samen overleggen en dat één van hen jou later brieft dan dat je hun discussie aanhoort en niets kunt inbrengen.

48. Eindig elke meeting met een actielijstje

Je wilt niet uit meetings gaan met een “Oké, en nu?”-idee. Zorg daarom dat jullie elke meeting eindigen met een concreet actielijstje. Wie doet wat? En wanneer is de deadline daarvoor? Zo gebruik je de meetingtijd efficiënter en maak je het voor zowel jou als de ander concreet wat er moet gebeuren.

Oh ja, plan ook meteen tijd in voor de acties die uit de meeting voortkomen. Dan weet je zeker dat je die taken niet vergeet.

49. Herken de burn-outsignalen

Merk jij dat je vaak gespannen bent, veel piekert of moeilijk in slaap valt? Negeer die red flags dan niet. Een burn-out voorkomen is belangrijk.

Verdiep je in dit lijstje met burn-out-symptomen. En heb je het idee dat je die kant op gaat? Ga er op tijd over in gesprek met je leidinggevende en baken je werk-privé-grenzen nog beter af. Zeker als je thuiswerkt en collega’s en een leidinggevende niet kunnen zien hoe hard je werkt, is het belangrijk dat je daar zelf op let en goed voor jezelf zorgt.

50. Zeg vaker ‘nee’

Een laatste tip die niet mag ontbreken: laat het idee los dat je alles moet doen wat anderen aan je vragen. Er is niets mis met een ‘nee’ op z’n tijd. Sterker nog: ‘nee’ zeggen is soms broodnodig om het hoofd koel en je agenda haalbaar te houden.

En nee hoor, dat hoeft niet zo erg te zijn als het lijkt. Misschien kun je een plan B voorstellen, waardoor de ‘nee’ geen keiharde ‘nee’ is. Zeg bijvoorbeeld dat deze taak vandaag niet lukt, maar dat je er wel volgende week voor kunt zitten. Of kijk of je je collega kunt doorverwijzen naar iemand die dit wel kan oppakken. Of tip een freelancer die hier ruimte voor heeft.

Juist als thuiswerker moet je je grenzen goed bewaken, zodat je zowel op het werk als privé niet overloopt.

Dus: hoe kan ik goed thuiswerken?

Profiteer optimaal van de voordelen van thuiswerken door slim gebruik te maken van jouw productiviteit. Werk bijvoorbeeld specifiek aan focustaken op momenten dat jouw concentratie op z’n best is. Zorg elke dag voor routine, een takenlijst en een up-to-date agenda. Beperk afleiding door bijvoorbeeld notificaties uit te zetten en je huisgenoten te laten weten wanneer ze je wel en niet kunnen storen.

Wil je thuiswerken goed aanpakken? Dan is het belangrijk dat je je planning up-to-date houdt, je tijd slim gebruikt, prioriteiten stelt én tussentijds effectief communiceert met je collega’s. Communiceer altijd proactief als er iets belangrijk is of als je tegen dingen aanloopt. Maar zet niet direct elke vraag die in je opkomt op de e-mail of in de chat. Daarvoor is onze fameuze 1-op-1-lijst een handig alternatief.

Daarnaast helpen de 50 thuiswerktips hierboven je om jouw thuiswerkdagen effectief te gebruiken en alles uit je tijd te halen. Misschien houd je er zelfs wel een half uur door over voor die extra wandeling, tijd met je gezin of de extra lekkere espresso uit je eigen koffiezetapparaat. Dát is een extra voordeel van thuiswerken: goede koffie is altijd binnen handbereik.

Vrouw die vanuit thuis werkt

Veelgestelde vragen over thuiswerken

  • Is thuiswerken goed voor je?

    Ja, het is goed voor je in die zin dat veel werknemers zich volgens onderzoek thuis beter kunnen concentreren dan op hun werkplek. Je hebt minder last van geluid om je heen of vragen van collega’s. Wel is het belangrijk dat je je werk-privébalans goed bewaakt. Als je die uit het oog verliest, is thuiswerken minder gezond.

  • Hoeveel uur thuiswerken?

    Gemiddeld werkten we in Nederland in 2022 zo’n 11 uur per week vanuit huis. Dit zal alleen erg wisselen per branche en per werkgever. Bij sommige banen heb je bijvoorbeeld de optie om volledig thuis te werken; andere werkgevers zijn hier strenger in. Ook bestaan er banen waarin thuiswerken geen optie is. Dat geldt bijvoorbeeld als je loodgieter, kapper of schooldocent bent.

  • Hoe kun je het thuiswerken leuker maken?

    Hoe je het thuiswerken leuk houdt? Het helpt als je regelmatig online koffiemeetings met collega’s inplant. Lunch bijvoorbeeld een keer online samen of geef elkaar tijdens een online koffiemeeting een update. Daardoor voel je je op een thuiswerkdag minder alleen. 

  • Welke banen kun je vanuit huis doen?

    Bij welke banen je kunt thuiswerken? Dat hangt vaak af van het type werk dat je doet én van hoe flexibel je werkgever is. Het is logisch dat thuiswerken voor een kantoorwerker makkelijker is dan voor een kapper of loodgieter. Je kunt moeilijk vanaf afstand een gootsteen fixen. Bij kantoorwerkers zal de ene baas flexibeler zijn dan de ander. Maar steeds vaker is het mogelijk om in ieder geval één of twee dagen per week vanuit huis te werken.

    Er zijn diverse volledig-thuiswerk-vacatures. Zo zijn er banen waarin je als thuiswerk gaat inpakken. Er zijn ook administratieve thuiswerkvacatures. Zo werken steeds meer organisaties met een Virtual Assistant (een secretaresse op afstand). Hoeveel thuiswerk verdient, zal ook per baan verschillen.

  • Waar vind ik betrouwbaar thuiswerk?

    Hoe je aan betrouwbaar thuiswerk komt? Kijk vooral op vacaturesites als Indeed of Nationale Vacaturebank. Het is niet altijd van de vacature af te zien of een thuiswerkvacature wel of niet betrouwbaar is. Kijk vooral verder rond op de site van de organisatie, lees eventueel reviews van andere medewerkers op de website Glassdoor.nl of ga op gesprek en ervaar al pratende hoe de organisatie voor jou voelt.

  • Welke thuisbanen zijn er?

    In allerlei typen branches bestaan thuiswerkbanen. Je kunt denken aan inpak-thuiswerk, klantenservice-thuiswerk of administratief werk. Kijk daarvoor online bij thuiswerkvacatures. Er zijn ook diverse thuiswerkvacatures voor parttime. Verder kun je naar een speciaal uitzendbureau voor thuiswerk gaan of online vacatures zoeken. Googel daarvoor op termen als ‘thuiswerk klantenservice vacatures’, ‘thuiswerkbanen’, ‘volledig thuiswerk vacature’ of ‘thuiswerk gezocht’.

  • Is een thuiswerkvergoeding verplicht?

    Nee, een vergoeding voor thuiswerken is niet verplicht. Voor thuiswerken krijg je soms een vergoeding van je werkgever, maar werkgevers kiezen hier vrijwillig voor. Goed om te weten: een thuiswerkvergoeding is tot € 2,35 per thuiswerkdag vrijgesteld van belasting. 

    Er bestaat niet zoiets als een keiharde nieuwe wet thuiswerken. Wel vind je op ArboPortaal.nl een paar specifieke richtlijnen en wetten die gelden voor thuiswerkers.

Je productiviteit (thuis én op kantoor) vergroten? Volg onze training timemanagement

Wil je leren hoe jij je tijd efficiënt benut, productiever werkt én slimmer samenwerkt? Onze 1-daagse training timemanagement leert je hoe je je tijd, zo je taken gedaan krijgt én meer tijd overhoudt op een werkdag. Je leert hoe je een werkend timemanagement-systeem bouwt, de juiste prioriteiten stelt, focus houdt en je samenwerkingen met collega’s efficiënter maakt. Kortom: een hoop tips en tricks die op elke (thuis)werkdag goed van pas komen.

Meld je aan voor onze praktische training vol tips, tricks en handige tools waar jij direct mee aan de slag kunt.

Wie zijn wij? | Tijdwinst.com

Bij Tijdwinst zijn we al meer dan 20 jaar gespecialiseerd in slimmer (samen)werken. Onze trainingen helpen je om thuis én op kantoor meer uit je tijd, uit jezelf en uit samenwerkingen te halen. Hiervoor geven we o.a. trainingen in timemanagement, thuiswerken, gesprekstechnieken en feedback geven. Volg de trainingen op een locatie bij jou in de buurt of online.

Ben je nieuwsgierig naar ons trainingsaanbod of naar onze andere artikelen? Lees verder op onze websites of schrijf je direct in voor een training.