Doelen behalen met 1 psychologische truc (zonder broek!)

Doelen behalen met 1 psychologische truc (zonder broek!)

Victor Hugo. Hij schreef na jaren treuzelen zijn grote werk ‘De Klokkenluider van de Notre Dame’ plots in een paar maanden helemaal uit. Nog vóór de deadline van de uitgever behaalde hij zijn doel! Hoe hij dat kunstje flikte? Met één psychologische truc…

940 pagina’s tellen de in totaal twee volumes van ‘De Klokkenluider van de Notre Dame’. Die schudde Hugo, groot literair meester uit de 17e eeuw, zo uit zijn pen. Vlak voordat de deadline viel. Best bijzonder, want zo groot als de meester in de literatuur was – zo miserabel was hij in het doelen behalen op die manier.

Tip: altijd haast en stress? Volg onze 1-daagse cursus time management!
Meer weten?

Hij was een treuzelaar, een flierefluiter, een uitsteller.

Een jaar vóór die deadline had Hugo namelijk al afgesproken met zijn uitgeverij dat hij het boek zou gaan schrijven in dat jaar. In plaats daarvan spendeerde hij het jaar als een koning in Frankrijk (typisch, want hij was Frans): feestend en genietend van het goede leven. Het schrijven van ‘De Klokkenluider van de Notre Dame’? Dat kwam wel een keer. Morgen, misschien.

Tot de uitgeverij het zat was. Richting het einde van dat jaar stelde zij een uitzonderlijk krappe deadline: in februari 1831, binnen zes maanden, moest het boek geschreven zijn.

Doelen behalen – Hugo’s plan

Zijn kleren verstoppen.

Oké, niemand zei dat het een briljant plan zou zijn. Je zou het bijna denken, van één van de grootsten der aarde van zijn tijd. Maar verder dan dat reikte zijn plan niet: zijn kleren achter slot en grendel.

Alleen een grote sjaal had hij nog, om zich enigszins binnenshuis te bedekken. Maar zonder kleren, zo luidde zijn theorie, kon hij in elk geval niet meer naar buiten. En geen gasten ontvangen om te entertainen. Hij moest wel gaan schrijven, zonder kleren.

Waarschijnlijk kun je nu het boek niet meer lezen of de film niet meer zien, zonder even aan die ouwe Hugo te denken – die daar in z’n nakie zit te schrijven aan dat verhaal, met een sjaaltje om.

doelen behalen

Victor Hugo, mét kleren.

Het is allemaal vrij lachwekkend, maar zijn plan werkte. De hele herfst van 1830 bleef hij binnenshuis om te schrijven, schrijven en nog eens schrijven. Tot het langverwachte boek af was. Twee weken voor de deadline, op 14 januari 1831.

Waarom zijn plan werkte, volgens psychologen

Het plan dat Victor Hugo toepaste om zijn doelen te behalen, zijn kleren verstoppen, heeft inmiddels een naam in de psychologie:

‘Zelfbinding’ aan de hand van ‘verplichtingsmiddelen’.

Simpel gezegd: je gebruikt bepaalde middelen om jezelf te verplichten je te binden aan het doelen behalen. Dat kan het inzetten van middelen beteken, zoals handboeien die je aan je bureau vast ketent. Maar ook het weglaten van middelen, zoals Victor Hugo deed.

Hij liet het middel van zijn kleren weg. Een cruciaal middel dat hem de kans bood van het leven buiten de deur te genieten. Hij nam dat middel weg en nam daarmee die kans weg.

Eigenlijk toch best briljant, dus. En broodnodig. Want anders was hij op dezelfde voet verder blijven leven en had hij het nooit gered om dat boek voor de deadline af te krijgen. Hij moest wel, omdat zijn brein hem te slim af was.

doelen behalenGewoon begínnen aan je doel, zit niet mee – weet jij net zo goed als Hugo.

Wat je brein met doelen behalen te maken heeft

Het brein speelt hier een cruciale rol. Hugo’s brein liet hem denken “dat boek schrijf ik morgen wel, vandaag ga ik nog even genieten”. Tussen ‘morgen’ en ‘vandaag’ zit namelijk een groot verschil voor je brein. ‘Morgen’ is lange termijn. ‘Vandaag’ is korte termijn.

En – oei, oei, oei – wat houdt je brein van korte termijn. Terwijl je bij doelen behalen altijd in lange termijn denkt. Mismatch!

Je wilt een boek schrijven, afvallen, ooit een eigen bedrijf beginnen. Dat zijn allemaal plannen voor de toekomstige versie van jezelf. Niet iets waar je brein nu wat mee kan. En dat is toevallig wat je brein het liefste doet: in het nu leven. Niet in de toekomst.

Dus waar je je brein nu meteen een plezier mee doet, daar zal het de voorkeur aan geven. Ontspannen, in plaats van schrijven. Koekjes eten, in plaats van afvallen. De takenlijst van vandaag afwerken, in plaats van een eigen bedrijf opzetten. Facebook checken, in plaats van je onderzoeksplan afkrijgen.

In de oudheid hadden grote denkers als Socrates en Aristoteles daar al een naam voor: ‘Akrasia’. Oftewel: het één doen, tegen beter weten in, terwijl je eigenlijk het ander aan het doen zou moeten zijn. Oftewel: uitstellen, in plaats van doelen behalen.

Om die voorkeur van je brein voor de korte termijn af te leren en het doelen behalen op lange termijn voor elkaar te krijgen, is er dus grof psychologisch geschut nodig. Zoals de verplichtingsmiddelen van Hugo. Maar hoe doe je dat zelf?

doelen behalenHeeft zij een broek aan? Of werkt ze ‘Victor Hugo-stijl’?

Doelen behalen – met je éigen verplichtingsmiddel

Victor Hugo’s verplichtingsmiddel om ‘De Klokkenluider van de Notre Dame’ te schrijven was het achter slot en grendel zetten van zijn kleren. Het verplichtte hem binnenshuis te blijven en alleen maar te schrijven. Kun jij ook. En daar heb je niet eens een hangslot op je klerenkast voor nodig. Met geld kom je al een heel eind. Op www.gofuckingdoit.com stel je jezelf een doel, een deadline en bepaal je een bedrag dat je betaalt wanneer je dat niet haalt.

Bijvoorbeeld:

  • Ik ren volgend jaar een marathon, en anders betaal ik €100
  • Ik val 10 kilo af, en anders betaal ik €50
  • Ik heb binnen 6 maanden de eerste klant voor mijn eigen bedrijf, en anders betaal ik €250

Niets zo verplichtend en bindend als keiharde knaken!

doelen behalen

Aan de slag, en snel! Er is een verplichtingsmiddel in het spel!

Maar geld hoeft het niet te doen voor jou. Wat je ook als verplichtingsmiddel kunt gebruiken is het weglaten van elementen, zoals Victor Hugo dat deed.

  • Je neemt ontslag en elimineert het element van je ‘baan’ – om jezelf te verplichten je eigen bedrijf te starten (vrij extreem, dat wel).
  • In je boodschappenlijst laat je alle koek, snoep en chips weg – om jezelf te verplichten af te vallen.
Tip: meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'

Hoe meer verplichtingsmiddelen en zelfbinding in welke vorm dan ook, hoe groter de kans dat je dat doel gaat behalen. En misschien schrijf jij dan wel de volgende klassieker in de wereldliteratuur. Binnen zes maanden.

Wat óók helpt bij je doelen behalen:

  • Stárt. Zodra je eenmaal aan de gang bent, is het ergste achter de rug: beginnen. Een goede manier om dat te doen is met de 5 minuten regel.

‘Nee, je kunt niet mee naar de film – je hebt vanavond gepland om anderhalf uur te gaan schrijven.’ En: ‘Nee, je hebt geen tijd voor een vergadering – want je gaat nu echt aan de gang met het ontwikkelen van dat project dat er anders nooit van komt.’

En nu stoppen met dit afleidende artikel lezen! Aan de slag met je doelen behalen! Stel je doel, bepaal de deadline, zet jouw verplichtingsmiddelen vast en máák er wat van! Met of zonder broek – maak je (bijvoorbeeld) een boek. Of je eigen doel. Doe het!

doelen behalen‘De Klokkenluider van de Notre Dame’, hadden we niet gekend zonder Hugo’s broektruc.

Mis geen enkele tip!
Meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'
Maximaal 2x per maand. Geen spam, beloofd!
X