Stephen Covey: the 7 habits of highly effective people

Maar liefst 25 miljoen keer ging Stephen Covey’s ‘The Seven Habits of Highly Effective People’ over de toonbank. Met zijn heldere aanpak en toepasbare praktijkvoorbeelden behoort het dan ook terecht tot een van de meest besproken timemanagement boeken van de afgelopen eeuw — maar wat leer je er nu precies van? En nog belangrijker: hoe pas je het toe? Wij onderzochten het.

Stephen R. Covey ontdekte in zijn tijd als professor dat de meeste management- en succesboeken vooral focussen op je persoonlijkheid — ben je eerlijk, heb je integriteit, hoe gedraag jij je richting anderen

Normen en waarden, dus. 

Tip: altijd haast en stress? Volg onze 1-daagse cursus time management!
Meer weten?

Een prima aanpak, wil je op de korte termijn succesboeken. Zoek je echter naar langdurig succes, dan zul je niet alleen naar je karakter onder de loep moeten nemen, maar ook naar je dagelijkse routine, vond Covey. Je hebt namelijk vrij weinig aan een sprankelende persoonlijkheid als je vervolgens geen keiharde resultaten kunt boeken door jouw gebrek aan time management. 

Hij bedacht daarom een nieuwe aanpak — een die zich niet op het ontwikkelen van je persoonlijkheid richt, maar op het versterken van je ‘daily habits’. Vanuit dit standpunt ontwikkelde Covey de bestseller ‘De Zeven Eigenschappen van Effectief Leiderschap’. 

(Vertaal je de originele boektitel, dan zouden we eigenlijk spreken over de ‘dagelijkse gewoonten van zeer effectieve mensen’. Bij het vertalen voor de Nederlandse markt is er echter gekozen voor ‘de eigenschappen van effectief leiderschap’. Nogal verwarrend, maar laten we toch deze aanpak hanteren. Zelfde boek, dezelfde boodschap, andere titel.)

Maak je deze eigenschappen eigen, dan kun je volgens Covey beter richting aan je leven geven. Je ontwikkelt daarnaast meer zelfvertrouwen én je leert hoe je beter met je tijd en aandacht kunt omgaan. 

Stuk voor stuk eigenschappen die vandaag de dag nog steeds relevant zijn. 

Stephen Covey. Volg een cursus Time Management

Hoe werkt het? — de theorie achter Stephen Covey’s bestseller.

De gedachte achter de eigenschappen is als volgt: 

Volgens Covey kun je pas een effectief leven leiden als je werkt vanuit balans. Zit je namelijk niet lekker in je vel, dan kun je nooit werkelijk productief zijn. Zijn hele theorie rust dan ook op het creëren van deze balans — enerzijds door goed voor jezelf en je relaties te zorgen, anderzijds door op een juiste manier met je taken en projecten om te gaan. 

Dit houdt bijvoorbeeld in dat je nooit je mentale en fysieke gezondheid ten koste moet laten gaan van je productiviteit (de zogenaamde p/pc-balans). Daarnaast zul jij je niet bezig moeten houden met taken, ideeën en problemen waar jij geen invloed op hebt. (de ‘cirkel van invloed’.)

Op basis hiervan ontwikkelde hij een zevental eigenschappen. Ieder van deze eigenschappen bestaan los van elkaar, maar je kunt zo ook in lagen opbouwen:

1. De eerste trap bestaat uit drie eigenschappen die gericht zijn op persoonlijke ontwikkeling — kun jij je als persoon onafhankelijk opstellen?

De eigenschappen die hierbij horen zijn:

  • Wees proactief.
  • Begin met het einddoel voor ogen. 
  • Belangrijke zaken eerst.

2. De tweede trap bestaat uit drie eigenschappen die zich focussen op samenwerking met anderen — kun jij je wederzijds-afhankelijk opstellen?

  • Denk win/win.
  • Eerst begrijpen, dan begrepen worden. 
  • Synergie.

3. Ten slotte brengt de laatste trap alles samen — kun jij de overige 6 eigenschappen ontwikkelen en onderhouden?

  • Houd de zaag scherp.

Zou je dat mooi samenbrengen in een afbeelding, dan ziet dat er zo uit: 

Stephen Covey. 7 habits

Covey legt vervolgens iedere stap uitgebreid uit. Hierbij gebruikt hij situaties uit zijn eigen persoonlijke leven als voorbeeld. Aan het eind van ieder hoofdstuk geeft hij daarnaast ook een aantal praktische tips. 

Om je een aantal leesuren te besparen, hebben we al de zeven eigenschappen weten samen te vatten.

Dit zijn ze:

De 7 eigenschappen van effectieve mensen in een notendop.

Eigenschap 1: Wees proactief — focus op je cirkel van invloed

Je kunt volgens Covey pas je leven veranderen wanneer je er verantwoordelijkheid voor neemt. 

Dit houdt in dat jij je enkel bezig houdt met zaken waar je invloed op kunt uitoefenen. Aandacht besteden aan zaken die je toch niet zelf in de hand hebt, is namelijk tijdverspilling. Daarnaast geeft het je alleen maar onnodig stress — wat op zijn beurt er weer voor zorgt dat je niet goed in je vel zit. (Hier komt die zogenaamde ‘Cirkel van Invloed’ van pas, weet je nog?)

Stephen Covey cirkel van invloed

Kies zaken uit waar je invloed op hebt en verspil geen energie en aandacht aan dingen waar je toch niets over te zeggen hebt.

Kijk bijvoorbeeld naar je pensioen: je kunt wel zeuren over de huidige pensioenleeftijd – iets wat je niet zelf in de hand hebt – óf je bent proactief en je stelt een concreet plan op zodat je eerder kunt stoppen met werken. Richt je op datgene waar je wél invloed op hebt.

Eigenschap 2: Begin met het eind in zicht — visualiseer wat je wil bereiken.  

De tweede eigenschap richt zich op jouw lange termijn doelen — weet jij waar je naartoe werkt, zowel op het zakelijk vlak als in je privéleven? 

Je kunt namelijk wel constant een drukbezet leven leiden, wanneer je enkel met de verkeerde dingen bezig bent, zul je volgens Covey niet ver komen:

“Je kunt hard werken om hoger op de ladder te komen om aan het einde van je leven te ontdekken dat de ladder tegen de verkeerde muur staat.”

Je zal dus voor jezelf duidelijk moeten maken wat je aan het eind van je leven bereikt wil hebben, zodat je daar naar toe kan werken. Leef met de eindbestemming in zicht of zoals Covey het stelt: “wat wil je dat mensen in hun grafrede over je zeggen?” — welk persoon was je? Wat voor een vader? Wat voor een vriend?

… vanzelfsprekend geldt dit ook voor minder ingrijpende en zware onderwerpen;

Ben je bijvoorbeeld bezig met het schrijven van een boek, vraag jezelf dan af hoe de recensie in de krant eruit komt te zien — wat voor een lof spreken ze uit over je boek? Kortom, hoe wil jij dat jouw eindwerk er uit ziet? 

Stephen Covey. Begin met het eind in zicht

Een van de meest effectieve manieren om hierachter te komen, is door een ‘personal mission statement’ op te stellen — een lijst waarin jij niet alleen vaststelt hoe je leven er afgerond uit moet komen te zien, maar ook kleinere taken en projecten. Dit helpt je jouw doelen concreet te maken. Daarnaast geeft het jouw een leidraad waaraan jij jouw keuzes kunt weerleggen. 

Hierna is het belangrijk dat jij je afvraagt wat jij moet doen om dit resultaat te bereiken

Weet dus waar je naartoe werkt, maak een plan en onderneem stappen die jouw dichterbij dat doel brengen — want: “a goal without a plan is just a wish”.

Eigenschap 3: Belangrijke zaken eerst — ken je prioriteiten, ken je keien.

Bij deze eigenschap gaat het om hoe jij die bovenstaande doelen gaat bereiken

Wanneer jij je namelijk constant bezig houdt met zaken die je niet dichterbij je doel brengen, ben je niet effectief. Covey vindt het daarom erg belangrijk dat je prioriteiten leert kennen — weet waar jouw kostbare tijd en aandacht zich moeten bevinden.

Om dit principe duidelijk te maken, is de  ‘pickle jar theory’ erg verhelderend: 

Stel je voor dat je een grote glazen pot hebt, een aantal dikke keien, wat kiezels en een hoop zand. Wanneer je eerst het zand in de glazen pot doet, daarna de kiezels en dan pas de keien dan heb je kans dat het niet past. Wanneer je echter de pot vult door eerst de grote keien toe te voegen, vervolgens de kiezels en tot slot het zand, dan zul je zien dat het geheel zich vormt naar de pot. 

Stephen Covey Jar

Dit voorbeeld laat zich ook vertalen naar jouw eigen takenlijst:

Focus jij je allereerst op je ‘keien’ (denk aan die grote en belangrijke taken), dan houd je meer tijd en energie over voor je ‘kiezels’ (taken die niet urgent zijn, maar wel belangrijk.) De tijd die jij ten slotte nog kunt spenderen aan het ‘zand’ (nutteloze dingen die eigenlijk niet hoeven), zorgen ervoor dat je uiteindelijk reuze productief bent geweest. 

Vraag jezelf dus bij iedere taak af wat belangrijk is — wat is jouw kei? Dit zijn namelijk de taken die jou het grootste resultaat brengen. Breng deze allereerst in kaart, focus dan op de kiezels en het zand. 

Meer weten over het stellen van prioriteiten? — check dan eens dit artikel. 

Eigenschap 4: Denk win/win — houd belangen van anderen in gedachten. 

Om effectief te kunnen (samen)werken, zul je daarnaast rekening moeten houden met de belangen en wensen van anderen. 

We willen namelijk allemaal winnen of ons gelijk behalen. Toch heeft het geen zin als jij altijd je gelijk doordramt. Laat je namelijk de ander ‘verliezen’ dan verlies jij – op de lange termijn – ook. 

Stel bijvoorbeeld dat jij persé een bepaalde week verlof wilt hebben. Hoewel het eigenlijk totaal niet uitkomt, krijg je na lang zeuren toch je vakantiedagen toegekend. Ondanks dat je kreeg waar je om vroeg (een ‘win’ voor jou), heb je ook de onderlinge werkrelatie verstoord. (een ‘verlies’ voor beiden.) 

Wat Covey ons met deze eigenschap leert, is dat het doel niet altijd de middelen heiligt. Je kunt wel jouw gelijk krijgen, maar zet je daarmee de belangen van de ander op scherp, dan is het uiteindelijke resultaat ronduit slecht. 

Zijn oplossing? Ga uit van een mentaliteit waarbij je waarde hecht aan de belangen van beide partijen. Niet alleen krijgen jullie dan allebei wat jullie willen, je houdt de onderlinge relatie intact. 

Doe dit door je te verplaatsen in de ander — vraag diegene wat hij of zij wil, luister en zoek naar een gemeenschappelijke oplossing.

Zo creëer je die win/win-situatie.

Stephen Covey. Synergie

Eigenschap 5: Eerst begrijpen, dan begrepen worden — leer empatisch luisteren.

Volgens Covey ontstaan haast alle problemen door gebrekkige communicatie — en dan met name omdat we niet luisteren

“The biggest communication problem is we do not listen to understand — we listen to reply.”

We luisteren dus niet naar een ander om te horen wat hij of zij te vertellen heeft, we zijn voornamelijk bezig met het bedenken wat wij daarop gaan antwoorden. Niet bepaald een effectieve manier van communiceren. 

Covey raadt daarom aan dat we ‘empatisch luisteren’ — luisteren met de intentie om de ander te begrijpen. Dit is belangrijk omdat het niet alleen de relatie verbeterd, het geeft je ook de mogelijkheid de belangen van de ander te begrijpen. Hierdoor ontdek en leer je misschien zelfs iets nieuws. 

Je past dit in de praktijk toe door je tijdens een gesprek écht te verplaatsen in de ander: stel open vragen, vat zijn of haar verhaal samen en het belangrijkste: voorkom autobiografische gedachten

Dit houdt in dat jij terwijl je luistert naar wat een ander te zeggen heeft, je niet constant nadenkt over je eigen ervaringen, met de intentie om de ander hierover te onderbreken. “Joost? Ja, die ken ik. Dat is een lastige klant die je uren van je werk houdt. Weet je hoe ik dat altijd deed? Nou…” 

Daarnaast kun je tijdens een gesprek bijvoorbeeld meeschrijven met wat de ander vertelt. Wil jouw partner bijvoorbeeld het aflossen van de hypotheek met je bespreken, noteer dan door middel van enkele steekwoorden punten die hij of zij belangrijk vind. Dit helpt je bij het oprecht luisteren naar wát de ander zegt. 

Probeer ‘t eens.  

Eigenschap 6: Synergie — zoek naar betere oplossingen. Geen compromissen.

Neem nou alle bovenstaande eigenschappen en gebruik ze in combinatie met elkaar: voila, eigenschap 6. 

Deze één-na-laatste eigenschap richt zich op de uitkomst die voortvloeit uit de voorgaande stappen — lukt het jou om een hogere vorm van samenwerking aan te gaan? Sta je open voor verschillende waarden en ideeën? 

We richten ons volgens Covey namelijk al veel te snel op enkel 3 oplossingen: we kiezen ons eigen belang, die van een ander óf we gaan voor de overeenkomst die in het midden schuilt. Toch geeft een compromis niet altijd het beste resultaat.

Covey moedigt ons daarom aan op zoek te gaan naar een vierde alternatief: niet een oplossing die al werd voorgesteld, maar een nieuwe richting.

Stel dat jij met je collega bakkeleit over het beheer van de productvoorraad. Kijk eens verder dan dat jullie neus lang is. Kies niet jouw manier, niet die van je collega. Kijk niet naar het compromis dat op tafel ligt, maar think outside the box — wat hebben jullie over het hoofd gezien?

Een manier om dit te doen is door de voorgaande stappen te combineren; ken je prioriteiten, houdt het einddoel in zicht, houdt de belangen van een ander in gedachten en luister. Bespreek jullie belangen en bedenk hoe jullie tot een nieuwe, betere, oplossing kunnen komen.

Je kunt dit proces versnellen door jullie overtuigingen vast te leggen in een mindmap Het visueel maken kan namelijk ontzettend goed helpen bij het ontdekken van nieuwe opties. 

Wie weet met welk vernieuwend idee jullie op de proppen komen.

Stephen Covey. Denk win-win 

Eigenschap 7: Houd de zaag scherp — neem pauze en reflecteer. 

De laatste eigenschap focust zich op het onderhouden van de voorgaande eigenschappen, voor namelijk door het nemen van voldoende rust. Dit slaat ook weer terug op de eerste eigenschap.

Volgens Covey kun je namelijk pas voldoende aandacht schenken aan al deze eigenschappen als je goed in je vel zit. 

Hierbij haalt hij een anekdote aan:

In het bos is een boswachter aan het zagen. Hij zaagt zich suf. ‘Hoe lang bent u al bezig?’ vraag je. ‘Meer dan vijf uur,’ antwoordt hij. ‘En ik ben kapot. Dit is superzwaar!’. ‘Maar… waarom stopt u niet even om de zaag weer scherp te maken?’, vraag je. ‘Dan gaat het een stuk sneller.’ De boswachter antwoordt: ‘Daar heb ik geen tijd voor, ik moet nog veel te veel zagen…’

Om je eigen zaag scherp te houden, zul je dus regelmatig rust moeten nemen. Doe dit door de volgende vier categorieën in balans te houden:

  • De fysieke dimensie. Zorg voor voldoende ontspanning. Dit betekent dat je dus regelmatig eens even helemaal niets moet doen — dat blijkt niet alleen ontzettend goed voor je gemoedstoestand, maar ook voor je brein. Hanteer daarnaast een gezond en gebalanceerd voedingspatroon en sport regelmatig. Covey zelf stond bekend om zijn passie voor wielrennen, iets dat hij tot zijn 79e volhield.
  • De mentale dimensie. Volgens Covey is het daarnaast ontzettend belangrijk dat jij je een leven lang blijft ontplooien — en gelijk heeft ’ie. Blijf jezelf verdiepen in allerlei onderwerpen, lees boeken, schrijf. Zo houdt je die analytische ‘spieren’ soepel. 
  • De sociale/emotionele dimensie. Wanneer je regelmatig een moment voor reflectie neemt, zul je volgens Covey merken dat je positiever in het leven staat. Dit kun je allereerst doen door te mediteren. Daarnaast kun je ook een ‘gratitude’-lijstje bijhouden. Elke dag drie dingen opschrijven waar jij dankbaar of blij van werd, helpt ontzettend in het verlagen van stress en het ervaren van geluk. 
  • De spirituele dimensie. Je hoeft geen yoga te beoefenen of je aan te sluiten bij een religieuze stroming om je spirituele vlak te versterken. Wanneer jij dagelijks op zoek gaat naar een stukje rust, ben je al ontzettend goed bezig. Daarnaast kan het lezen van een paar bladzijden uit een goed boek, je ook aanzetten om na te denken over bepaalde zaken. Pak simpelweg een goed motivatie-, filosofie- of geloofsboek en lees er elke ochtend even in, al is het 10 minuten

Wat moet je hier nu van onthouden?

Dit zijn ze dus: de zeven eigenschappen die jij je eigen moet maken, wil je een zo efficiënt mogelijk je leven leiden. 

Laten we alle wijsheden nog eens op een rijtje zetten:

1. Wees proactief — neem verantwoordelijkheid voor je eigen leven. Stop met het reageren op alles en kies proactief welke zaken wel of niet jouw aandacht verdienen.

2. Begin met het eind in zicht — visualiseer wat je wil bereiken. Vraag jezelf af wat je aan het eind van je leven bereikt wilt hebben en stel een concreet plan op.

3. Belangrijke zaken eerst — ken je prioriteiten, ken je keien. Weet welke taken jouw aandacht en energie verdienen. Pas dan bereik de de doelen die jezelf voorneemt.

4. Denk win/win — houd belangen van anderen in gedachten. Kijk altijd naar mogelijkheden die aansluiten bij de wensen van anderen — dat samenwerken niet alleen makkelijker, je houdt ook de relatie in stand.

Tip: meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'

5. Eerst begrijpen, dan begrepen worden — leer empatisch luisteren. Luister naar de ander voordat je jouw eigen visie en mening deelt. Hoor wat de ander te melden heeft en vraag door — zo leer je nog eens wat.

6. Synergie — zoek betere oplossingen. Geen compromissen. Ga niet altijd uit van een optie die al op tafel ligt, maar zoek naar nieuwe kansen.

7. Houd de zaag scherp — neem pauze en reflecteer. Zorg voor voldoende rust en ontspanning, blijf jezelf ontplooien, reflecteer dagelijks en neem iedere dag een momentje om tot jezelf te komen.

Stephen Covey. Volg een cursus Time Management

Wat vinden wij hier nou van?

De theorie erachter lijkt misschien ingewikkeld en zelfs profetisch, maar ‘The seven habits of highly effective people’ blijft niet voor niets zo invloedrijk. De achterliggende gedachten is namelijk vandaag de dag nog steeds toepasbaar. 

Toch merken we zelf dat niet alle theorieën… praktisch zijn. 

In onze training schenken wij daarom niet alleen veel aandacht aan de grondbeginselen van ‘The Seven Habits”, we letten er ook op dat je er daadwerkelijk mee aan de slag kunt. Het heeft namelijk weinig zin om te bedenken met welke grootse prestaties je na je dood allemaal herinnerd wilt worden als je verzuipt in je mailbox. Daarom geloven wij erin om de goede inzichten uit Covey te combineren met praktische inzichten die toepasbaar zijn in alledaagse situaties.

Want laten we eerlijk zijn: een prachtig geschreven time management boek is leuk en aardig — uiteindelijk wil je ook gewoon resultaten zien. Dat lukt je niet door te lezen, dat lukt je door te doen. Volg daarom eens onze 1-daagse training Time Management en ontdek hoe. 

Mis geen enkele tip!
Meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'
Maximaal 2x per maand. Geen spam, beloofd!
X