Koud douchen! IJzersterk tegen stress met dit oeroude middel

Koud douchen! IJzersterk tegen stress met dit oeroude middel

Je krijgt er o.a. meer energie, minder stress, een lagere bloeddruk en een hogere weerstand van… Dit wondermiddel werkt al voor ons sinds de oudheid – tot we hem vorige eeuw plots vergaten. Herontdekt én bewezen, presenteer ik u: de koude douche.

Wil jij:

Tip: altijd haast en stress? Volg onze 1-daagse cursus time management!
Meer weten?
  • je mentale kracht vergroten;
  • je huid en haar verbeteren;
  • je bloedcirculatie verbeteren;
  • je immuunsysteem versterken;
  • afvallen (je stofwisseling versnellen);
  • een bijna euforisch positief gevoel krijgen;
  • je hormoonproductie verhogen;
  • depressies verlichten;
  • je energie-niveau de hele dag door verhogen;
  • stress verminderen en draagbaarder maken;
  • (chronische) pijn verminderen;
  • je autonome zenuwstelsel versterken;
  • je slaap verbeteren;
  • en je lijf verder ontgiften?

Dan heb ik iets voor je… – nee, dit is geen Tell-Sell-promopraatje. Ik probeer je niks onmogelijks en onnodig duurs te verkopen – …dit is namelijk helemaal gratis en vrij toegankelijk voor iedereen. Sterker nog: iedereen doet het al.

Douchen.

Maar dan koud douchen.

gezonder leven

Ja, het klinkt wreed. Koud douchen klinkt misschien zelfs onmogelijk voor je. Maar schijn bedriegt.

Daniel Dennehy, freestyle voetballer op topniveau, dacht hetzelfde: dat kan ik niet. Hij besloot in een opwelling toch mee te doen aan een 30-dagen-challenge koud douchen. En de eerste keer was inderdaad duivels. Oké, de tweede keer misschien ook nog. Maar dat veranderde.

“Ik ben nu 4 maanden aan de koude douche en het heeft mijn leven voorgoed veranderd…”

 Nee. Nog steeds geen Tell Sell. Dit is letterlijk wat koud douchen nu voor Dennehy betekent.

“…Ik sta vroeg op, maak een ommetje of doe binnen even een paar oefeningen en spring dan direct onder de koude douche. Ongeacht welk weer het buiten is of in welke gemoedstoestand ik verkeer.”

Onmogelijk? Zo leek het misschien even, maar dat viel mee. 

“In het begin was het heel lastig en kon ik het maar een minuutje volhouden. Nu vind ik het zelfs aangenaam en sta ik er met gemak 5 minuten onder. En dan moet de echte euforie nog komen. Zodra ik klaar ben voel ik de positieve endorfinen bijna letterlijk door mijn lijf gieren.”

Dat laatste bevestigt de wetenschap. Die endorfinen, dat is niet alleen iets dat Dennehy voelt – het is echt zo.

“Blootstelling aan kou activeert het sympathische zenuwstelsel, verhoogt het niveau endorfinen in je bloed en bevordert adrenaline vrijlating in het brein. Bovendien stuurt het, door het hoge aantal kou-receptoren in de huid, een overweldigend aantal elektrische impulsen van de zenuwuiteinden naar het brein, wat een anti-deprimerend effect heeft.” — uit ‘Adapted cold shower as a potential treatment for depression’ (2008)

En dat is nog maar het begin. Kou(d water) heeft werkelijk een magisch positief effect op ons complete welzijn. Nog zo’n 7 bewezen voordelen van koud douchen:

  1. Zwemmers in koud water hebben een aanzienlijk kleinere kans op ziektes én zijn veel beter bestand tegen stress.
  2. Rode bloedcellen, witte bloedcellen en bloedplaatjes vermeerderen bovendien direct na een korte blootstelling aan koud water.
  3. Koud water vormt een natuurlijke trigger voor de hypothalamus in je brein, waar bepaalde hormonen vrijkomen die je energie boost, en je verhoogde snelheid en kracht geven. Je krijgt namelijk een adrenaline-rush. Met 3 minuten koud douchen kan zelfs het chronisch vermoeidheidssyndroom tijdelijk tegengegaan worden.
  4. Een bibberkoude douche van 10 minuten heeft hetzelfde effect als een fiets-workout van 1 uur.
  5. Blootstelling aan kou bevordert bovendien de aanmaak van ‘bruin vetweefsel’, het ‘goede’ vet dat energie snel verbrandt en helpt ons warm te houden.
  6. Het is beter voor je huid en haar. En dat heeft niets te maken met poriën die open en dicht gaan, volgens dermatoloog Jessica Krant. Het probleem is volgens haar dat “warm water natuurlijk oliën op je huid en haar wegspoelt”.
  7. En wat dacht je van alle onderzoeken naar Wim Hof, beter bekend als ‘The Iceman’. Deze paper, gepubliceerd in het wetenschappelijk blad PNAS bijvoorbeeld, bewijst dat zijn bewuste confrontaties met de ijskou zijn autonome zenuwstelsel hebben aangetast. Op een goede manier dan. Hij is resistenter tegen ziektes, heeft meer energie en kracht en is enorm bestand tegen stress.

 

Waarom je dan niemand kent die koud doucht, vraag je je af? Nou, dat deed iedereen wel. Tot er een warmwatersysteem werd uitgevonden in de 18e eeuw. Sindsdien lijken we compleet te zijn vergeten wat al die wonderlijke voordelen zijn van het koud douchen, ons brein vertroebeld door het heerlijke comfort van die lichaamstemperatuur-warme douches.

[Lees hier alles over hoe koud douchen het perfecte middel is wanneer je vaak verkouden bent, als we onderzoek van het AMC Amsterdam mogen geloven.]

Koud douchen: wat de oude Grieken al wisten – en wij weer vergeten zijn

Ga maar eens na hoe absurd het eigenlijk is dat we allemaal nog warm douchen: de mens zoals die nu is, bestaat al 200.000 jaar. Tot aan de 18e eeuw douchten we koud. Dat is nog maar 1% van ons bestaan waarin we ons wassen! In die andere 99% van de tijd was het louter kou. En terecht.

De wetenschap mag dan pas sinds een paar decennia bovenop de effecten van koud water zitten – de oude Egyptenaren, Grieken en Romeinen kenden de voordelen in hun tijd al heel goed. Er werd toen zelfs een therapie gevormd rondom dit fenomeen: hydrotherapie. Vormen van het mens-verbeterende koudwaterdompelen werden ook gebruikt aan de andere kant van de wereld, in het oude China en Japan bijvoorbeeld.

gezonder leven

Één van de eerste douches; die van de oude Grieken

Later ontwikkelden artsen als John Floyer, wetenschappers als James Currie en therapeuten als Sebastian Kneipp het fenomeen van hydrotherapie zelfs door, van de 18e tot in de 20e eeuw (niet eens zo heel lang geleden, dus). 

Toen, in de 21e eeuw, raakten we zo gewend aan onze warme luxebaden dat de voordelen van koud baden en douchen al snel in de vergetelheid raakten. Zonde, want de resultaten zijn sindsdien onverminderd goed voor je.

We zouden toch stom zijn als we daar niks mee deden? Tanden op elkaar en eronder springen dan maar… Of kan het ook anders?

Hoe je van koud douchen géén bikkelharde kwelling maakt 

Een paar tips van koud-water-kenners die de weg van ‘koud-douchen-is-een-onmenselijke-kwelling’ naar ‘dit-is-een-heerlijk-gevoel-AAAH’ al afgelegd hebben:

1 Adem 

Wim Hof, dé ijsman, kan hier geen genoeg van krijgen. Ademen. In, uit. Zo diep, lang en bewust als je kan. En het is bewezen dat deze techniek, die afstamt van de meditatietechnieken die Hof toepast, werkt wanneer je staat te bibberen. Je vertelt je autonome zenuwstelsel als het ware dat alles oké is en het niet in de vecht-of-vlucht-modus hoeft over te gaan. 

2 Begin met je voeten

Zet die koude kraan meteen open, maar ga er nog niet meteen helemaal onder. Begin met je voeten, enkels en handen en polsen (die al een stroom aan signalen richting je hersenpan sturen), en ga dan via je ledematen steeds verder tot je torso erbij komt kijken. Hup je hoofd er nog onder en tanden op elkaar!

Houd je dit nog niet vol, spring er dan zo af en toe weer onderuit. Blijf in beweging. Saus je bijvoorbeeld even goed in met douchegel naast die straal en spring er dan weer vol onder om je af te spoelen. Fases. Fijner.

koud douchen

3 Draai de warmwaterknop steeds verder dicht

Nog een optie om niet meteen ondraaglijk te lijden. Je begint met een normale temperatuur douche tussen de 35 en 38 graden (niet stomend heet, in elk geval). Na verloop van tijd draai je die warme knop steeds verder dicht.

Tip: temperaturen onder de 16 graden doen hun positieve werk al!

De laatste minuut pak je die ijskoude, warm-knop helemaal dicht, douche. (En adem!)

4 Steeds meer minuten

Die minuut op het laatst? Die loopt heel langzaam op tot 2 minuten, 3, 4, 5. En dan zit je al goed. Helemaal goed is 10 minuten (tenzij je liever korter doucht dan dat, natuurlijk) – als je jezelf dat uurtje spinnen op de sportschool wil besparen bijvoorbeeld.

Zie je het al voor je? Of zie je nog steeds vooral dit:

gezonder leven

Tip: meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'

Probeer het dan toch maar een keer. Weet in elk geval dat het mogelijk is én vooral dat het écht beter voor je is – op bijna ontelbaar veel vlakken… Verkocht?

Meer weten over slimmer leven?

Volg onze cursus time management.

Meer tips? Volg ons op Facebook

 

cursus time management
Mis geen enkele tip!
Meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'
Maximaal 2x per maand. Geen spam, beloofd!
Over de auteur

Gerald Essers • samen met mijn team bij Time Management.net help ik mensen en organisaties om met onze cursus time management hun tijd zo optimaal mogelijk te benutten door slimmer te werken. We inspireren vele grote en kleine organisaties in binnen- en buitenland waaronder: Shell International, Vodafone, Siemens, RTL Nederland, Rabobank, HP, L’Oréal, Heineken, diverse ministeries en universiteiten.

Trackbacks

  1. […] Geluksstofjes kun je nooit genoeg hebben, dus komt het goed uit dat je de aanmaak ervan ook zelf kunt stimuleren. Zo komt er meer serotonine vrij na een eiwitrijke maaltijd en is dopamine te verhogen door meditatie of koud douchen. […]

  2. […] koud douchen werkt, wisten we al. Maar dat het maar zo kort hoeft te duren: dat is verrassend goed nieuws voor de vaak […]

X