Wat te doen tegen stress? Verander je mindset zegt Stanford psycholoog (3 tips)

Stress, het is dodelijk – maar niet op de manier die jij verwacht. Hoe jij over stress denkt, dát blijkt volgens baanbrekend onderzoek de reden waarom 43% van de ‘stressers’ een vroegtijdige dood sterft. Tijd om, volgens Stanford Psycholoog Kelly McGonical, onze kijk op stress voorgoed te veranderen! (met 3 tips hoe)

Wat je leert in dit artikel

In de komende 8 tot 9 leesminuten leer je niet hoe je van stress afkomt. Stress is namelijk reuze handig! Wat je daarom wel in dit artikel leert, is hoe jij stress in jouw voordeel kunt gebruiken.

Wat je daar aan hebt

Zodra jij beter begrijpt waar jouw stress vandaan komt, kun je het ombuigen zodat het voor jou werkt, in plaats van tegen jou. Zo leer jij beter met stressvolle situaties in je (werk)leven omgaan – en is stress niet langer iets dat jij als iets negatiefs bestempeld.

Tip: altijd haast en stress? Volg onze 1-daagse cursus time management!
Meer weten?

Hoe je dat doet

We trappen af met een grootschalig onderzoek dat jou door middel van keiharde cijfers laat zien dat stress toch iets anders in elkaar steekt dan dat jij wellicht dacht. Vervolgens komt een psycholoog- en docent aan de universiteit van Stanford aan het woord, die uitlegt hoe jij stress in jouw voordeel kunt laten werkt. Ten slotte geeft ze ons drie tips om het zelf toe te passen.

Maar eerst…

Schokkend onderzoek: “Negatief denken over stress? Dodelijk”

Stress –  waarschijnlijk geen term die jij gelijk associeert met ‘kracht’ of ‘gezondheid’. Jij denk eerder aan dat nare gevoel waarbij je hartslag versnelt, je nachten woelt in bed en je hoofd overloopt. Geen enkel persoon zou het in zijn hoofd halen stress iets positiefs te noemen, toch?

Dan heb je Kelly McGonigal nog niet ontmoet.

Deze gezondheidspsycholoog aan Stanford – en schrijver van het succesvolle boek ‘The Upside of Stress’ – beweert namelijk iets radicaal anders:

“Stress is goed voor je!”

En ze roept het niet zomaar – ze haalt schokkend bewijs aan:

In een onderzoek, uitgevoerd door de Universiteit Wisconsin-Madison werd een groep van 28.000 personen gevraagd aan te geven in welke mate stress een rol speelt in hun leven.

Er werd hen 2 vragen gesteld:

Vraag 1: Gedurende de afgelopen 12 maanden, ervaarde ik:

1. Veel stress

2. Een matige hoeveelheid stress

3. Relatief weinig stress

4. Bijna tot geen stress

Het merendeel van de ondervraagden koos voor optie 1 of 2. In zoverre niets wereldschokkends, dus – we lijken immers iedere dag wel te maken te krijgen met stressvolle situaties, of dat nu thuis is of op het werk.

Vervolgens werd hen een tweede vraag gesteld:

Vraag 2: Hoeveel effect denk jij dat deze stress op jouw gezondheid had?

1. Veel

2. Iets

3. Bijna niets

4. Niets

Ook hier lijkt het resultaat niet af te wijken van wat je zou verwachten. De meeste personen gaven aan dat de stress die ze in het afgelopen jaar hadden ervaren, waarschijnlijk enige bijdrage had gehad aan het verslechteren van de gezondheid.

Tot zover dus niets nieuws; mensen ervaren nou eenmaal vaak stress en we kunnen ons voorstellen dat velen ondervinden dat dit een effect heeft op hun gezondheid. Schokkend? Nah.  

Tot je de resultaten van het vervolgonderzoek ziet…

Na het onderzoek werden alle 28.000 ondervraagden gedurende 8 jaar gevolgd. In die tijdspanne werd er door de onderzoekers gekeken naar het sterftecijfer.

Wat bleek nou?

De studie wees uit dat het hebben van stress géén verband houdt met vroegtijdig overlijden – wat een opluchting, niet?

Er is echter één grote ‘maar’…

Als je veel stress hebt en je dénkt dat het je gezondheid verslechtert, dan is het risico op een vroegtijdige dood maar liefst 43% groter.

Het daadwerkelijk hébben van stress zorgt er dus niet voor dat je vroegtijdig sterft. Dénken dat stress zo’n invloed op je gezondheid kan hebben, wel.

Daarnaast was er nog een opvallende uitkomst:

Personen die véél stress ondervonden, maar dit niet als gevaarlijk beschouwden, bleken – in verhouding met mensen die géén of weinig stress ervaren – het laagste risico te hebben op een vroegtijdige dood.

Géén stress hebben blijkt dus gevaarlijker voor je gezondheid dan wanneer je wél regelmatig stress ervaart, maar jij je er niet zo’n zorgen om maakt.

McGonigal haalt aan dat als de resultaten van het onderzoek kloppen, er dus landelijk naar schatting 182.000 Amerikanen vroegtijdig zijn gestorven in de 8 jaar dat het onderzoek liep – niet door stress, maar van het idee dat stress slecht is.

“Het geloven dat stress slecht is voor je, maakt dit tot de reden nummer 15 voor het overlijden in de VS – dat is groter dan het aantal dat sterft aan huidkanker, HIV/AIDS en moord.”

Toch wel schokkende en baanbrekende cijfers, dus.

Helaas is het niet altijd mogelijk om de oorzaak van de stress aan te pakken. De manier hoe jij echter over stress denkt, wel.

Wat-te-doen-tegen-stress-2a

Stanford Psycholoog: “verander jouw kijk op stress”

Haar oplossing is dan ook duidelijk:

“Wanneer we onze gedachten over stress veranderen, kunnen we de reactie die stress op ons lichaam heeft veranderen.”

Het draait dus allemaal om jouw mindset; hoe kijk jij tegen stress aan. We kunnen hoogstwaarschijnlijk vaststellen dat dat op dit moment nog negatief is:

Zodra jij nu namelijk ervaart dat jouw hart sneller klopt en je maag bijna keert, zie jij stress niet als iets dat jouw vooruit helpt. Jouw instinct vertelt je eerder dat er iets goed mis is en dat daar zo snel mogelijk een eind aan moet komen.

Dit gevoel stamt echter nog af uit de oertijd. Toen stonden we regelmatig oog in oog met een sabeltandtijger. Op dat moment hielp stress ons de keuze te maken tussen vechten of vluchten – en dat bleek reuze handig. Wij werden niet opgegeten.

De enige tijger waar jij tegenwoordig nog oog in oog mee staat, is die kantoortijger die jou

strikte deadlines oplegt. Jouw vecht of vlucht instinct is dus eigenlijk niet meer nodig; je staat namelijk niet meer op het punt om opgegeten te worden.

Het is daarom belangrijk dat jij enige tekenen van stress niet meer ziet als een waarschuwing voor een levensbedreigende situatie, maar als een mechanisme dat jou juist vooruit helpt.

“Als je stress ziet als een manier om te kunnen vluchten van een tijger, dan zul je niet zinvol reageren in veel situaties. Maar als jij begrijpt dat wat jij ervaart als stress, een biologisch mechanisme is waardoor jij leert, groeit en kracht ontwikkelt, is dat een heel andere manier om te begrijpen waarom je hart bonst.”

Minder stressen om stress, dus. Meer de voordelen ervan inzien:

  • Stress zorgt er namelijk voor dat er meer glucose naar jouw spieren wordt geleid – maakt je sterker.
  • Daarnaast zorgt het ervoor dat jouw brein meer zuurstof ontvangt – maakt dat je helder kunt denken.
  • Ten slotte maakt stress bepaalde neuropeptiden in je brein aan. Die zorgen ervoor dat je brein krachtiger wordt en leert van stressvolle ervaringen. Zo kun jij in de toekomst meer stress aan – maakt dat jij veerkrachtiger wordt.

Stress is dus geen indicator voor iets slechts. Het is simpelweg een mechanisme dat jou helpt alerter te zijn, meer gefocust, en er voor zorgt dat jij het onderste uit de kan kunt halen. Of zoals Kelly McGonigal stelt:

“Stress vindt plaats wanneer iets waar jij om geeft op het spel staat. Het is geen teken om weg te rennen – het is een teken om naar voren te stappen.”

Wat te doen tegen stress? 3 nieuwe perspectieven

Zodra het jou lukt die mindset te adopteren, kun jij stress ombuigen tot iets positiefs – iets waar jij kracht uit put, in plaats van dat het je angst aanjaagt. Daardoor zul je niet alleen heel anders tegen stressvolle situaties aankijken, maar zul je ook een positief effect merken in je algehele geluk en gezondheid.

Wat te doen tegen stress

Om je op weg te helpen stress als iets positiefs te beschouwen, geeft McGonigal jou 3 manieren om stress te benaderen:

1. Zie stress als een een manier om jezelf aan te moedigen

Je geeft zometeen een ontzettend belangrijke presentatie – een die doorslaggevend is of die nieuwe klant zich bij jullie aansluit. Al nachten heb je er wakker van gelegen en ook nu, vlak voor je begint, voel je de immense druk.

Gebruik dit in jouw voordeel door simpelweg deze stress anders te beoordelen, zegt McGonigal.

“Je kunt fysieke stresssymptomen letterlijk ombuigen, of het nu vlinders in je maag zijn of een bonzend hart – het is een teken dat jouw lichaam zich klaarmaakt om een uitdaging aan te gaan.”

In plaats van gebukt te gaan onder deze zenuwen en te verkrampen, behandel je de stresssymptomen als een ware atleet die zich klaarmaakt om een geweldige prestatie neer te zetten: je laat de spanning toe en vertelt jezelf dat de opwinding betekent dat je klaar bent om ‘aan te vallen’. Herhaal daarbij een motivatie zinnetje:

Ik ben er klaar voor, ik kan dit. Ik ben er klaar voor…

Deze instelling geeft je zelfvertrouwen en zorgt dat je net wat beter presteert dan wanneer je stress de boventoon zou laten voeren.

Klamme handen, slapeloze nachten? Zie het niet als stress - zie het als een teken dat jij klaar bent voor de uitdaging.Click To Tweet

2. Zie stress als een kans om te groeien en te ontwikkelen

Je hebt een fout gemaakt in een belangrijke offerte – een domme fout. Helaas is het kwaad al geschied en zijn er daardoor onnodig veel kosten opgetreden. Je kan jezelf wel voor je kop slaan – en je bent bang dat jouw baas dezelfde neiging zal hebben wanneer hij erachter komt.

Op deze manier omgaan met stress werkt alleen maar destructief. Je schiet er niets mee op en je blijft je ronduit slecht voelen.

Verander je echter je mindset dan kun je nog iets leren van je stress:

“Stel jezelf de vraag hoe jij deze stressvolle situatie kunt gebruiken om te groeien. In plaats van jezelf constant de schuld te geven dat je fouten maakt of stress ervaart, neem je twee minuten de tijd om na te denken wat deze negatieve situatie jou kan leren.”

In plaats van dat jij je rot blijft voelen over een situatie waar je toch niets meer aan kunt veranderen, buig je het dus om: zie het als een leermoment – wat ging er fout, hoe had je dat kunnen voorkomen?

Zodra dat voor jou helder is, kun je met jouw baas het gesprek aangaan, de verantwoordelijkheid op je nemen voor wat er is gebeurd, en bespreken hoe je dit in de toekomst anders zal aanpakken.

Op die manier laat je stress voor je werken, in plaats van tegen je.

Stressen om een fout? Fout! Kijk liever naar wat het jou kan leren. Click To Tweet

3. Zie stress als een teken dat je leeft

Er is een drukke periode aangebroken op je werk. Daarnaast ben je in je vrije tijd vrijwilliger op de hockeyclub van je dochter, én ontferm jij je over over jouw zieke vader. Je merkt echter dat je nergens jouw volledige aandacht of tijd aan kunt besteden en dat daardoor soms dingen erbij inschieten – je neemt je dit zelf enorm kwalijk en ervaart hierdoor enorme stress.

Het is volgens McGonigal belangrijk dat je onthoud dat de belangrijkste dingen in je leven nou eenmaal niet komen aanwaaien. Ze kosten moeite. Ze zorgen nou eenmaal voor stress. Je overgeven aan het gevoel dat je hierdoor faalt, werkt niet:

“Gebruik de dingen waar je nu om stresst als een herinnering: dit is wat voor mij belangrijk is, dit is waar ik om geef en ik heb de mogelijkheid mij bezig te houden met deze dingen. Dat is een compleet andere manier van denken dan wanneer je de stress die erbij komt kijken, ziet als een indicatie dat je een mislukking bent.”

Waarderen dus, die stress. Het klinkt wellicht zoetsappig, maar het toont aan dat je dingen hebt om je druk over te maken; een baan, een rijke vrijetijdsbesteding, en een familie.

In plaats van het te zien als een zoveelste last, benader je de stress als een manier om opwinding en enige suspense aan je leven te geven. Want ga maar na; het bleek dat wanneer je nooit stress ervaart, je er uiteindelijk slechter aan toe bent dan wanneer je wél soms met de handen in het haar zit – het toont aan dat je leeft.

Wat te doen tegen stress

Dus,

Wat ga jij dus voortaan doen zodra je weer een slapeloze nacht hebt of de vlinders in je buik het haast van je overnemen – wat te doen tegen stress?

Je verandert de manier waarop jij stress benadert, jouw mindset:

  • In plaats van stress te zien als een waarschuwing voor een levensbedreigende situatie, zie je het als een mechanisme dat jou vooruit helpt.
  • In plaats van gebukt te gaan onder de zenuwen, zie je stress als een manier om jezelf aan te moedigen.
  • In plaats van te blijven stressen over fouten, zie je het als een manier om te leren en te groeien.
  • In plaats van te denken dat stress aantoont dat je een mislukkeling bent, zie je het als een indicatie dat je leeft en dingen hebt om dankbaar voor te zijn.

Regelmatig zul je dus zeker nog wat stressvolle momenten ervaren, maar zodra jij echter de manier verandert waarop jij die situaties benaderd, zit je beter in je vel – psychisch en letterlijk – en is stress niet langer iets dat met jouw gezondheid knoeit.

Kelly McGonigal is trots op je.

Wat-te-doen-tegen-stress-3a

Graag vernemen we jouw kijk op stress – heb je ‘t vaak en hoe ga jij daar mee om? Geloof jij inderdaad dat de manier waarop jij stressvolle situaties behandelt, invloed heeft op jouw gezondheid? Deel het met ons in de comments.

Meer weten over wat te doen tegen stress?

Soms is jouw kijk op het probleem veranderen, het enige dat jij kunt doen tegen stress. Echter, voor al die stressmomenten waarbij met de handen in het haar zit, omdat je simpelweg meer taken op je lijst hebt staan dan dat je tijd hebt, bestaat er een andere oplossing: het volgen van een time management cursus.

Door het volgen van deze 1-daagse cursus leer je jouw tijd en aandacht organiseren. Hierdoor werk je niet alleen sneller en efficiënter, maar voorkom je een hoop kopzorgen omdat je simpelweg meer overzicht hebt en hierdoor minder fouten maakt.

Scheelt jou een hoop stress, geeft jouw hoofd een hoop rust.

Tip: meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees alles over onze populaire 1-daagse open trainingen bij jou in de buurt

Lees alles over een 1-daagse in-company training bij jou op locatie

Mis geen enkele tip!
Meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'
Maximaal 2x per maand. Geen spam, beloofd!
X