Doorzetten maakt overspannen. Doe níks – en bereik meer, zegt Wu Wei.

De oosterse filosofie Wu Wei heeft de oplossing voor onze westerse doorraas- en overspanningscultuur: niets doen, in plaats van doorzetten. Zijn we niet gewend. Wij zijn van het (wél) doen, doen, doen! Toch werkt het tegenovergestelde vaak beter, op het juiste moment, bewezen westerse wetenschappers. Geavanceerd nietsdoen voor “effortless succes”. Zo doe jij dat, in jouw (drukke) dagelijks leven op 3 manieren.

Wu Wei (spreek uit: woe weej) is een oosters concept dat langzaam doorsijpelt in de westerse (werk)wereld. En dat kan geen toeval zijn. In deze tijden waar iedereen wel iemand kent (of is) die zichzelf wel eens overwerkt, overspannen raakt of zelfs in een stevige burn out terecht is gekomen – kunnen we wel een goede tegenbeweging gebruiken.

Tip: altijd haast en stress? Volg onze 1-daagse cursus time management!
Meer weten?

Je zou nu denken dat Wu Wei – de kunst van het nietsdoen als tegenbeweging voor onze overwerkte maatschappij – dus betekent dat niksen het probleem van (te) druk zijn oplost. Een beetje luieren en lanterfanten.

Mis.

Oké, een middag op het strand liggen of een weekend bij je camper lanterfanten zal je even ontspanning bieden. Maar écht niksen is geen langetermijnoplossing voor ons hardnekkige drukte-probleem. Het ‘geavanceerd niksen’ van Wu Wei is dat wel.

Wat is Wu Wei?

Wu Wei is in feite strategisch niks-doen, op het juiste moment. Niks-doen zoals één van de grootste Chinese filosofische stromingen aller tijden het aanraadt: de Tao (spreek uit: dà-o). Tao betekent (onder andere) letterlijk ‘de weg’. Het is de weg die je moet volgen om makkelijk en moeiteloos te leven, met strategisch niks doen, zónder jezelf te overspannen of overwerken, met evenveel succes en geluk.

Het is een wijze weg, die ons laat zien hoe tot zo’n ‘moeiteloos succes’ komt:

[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=NvZi7ZV-SWI[/embedyt]
…Door af en toe niks te doen dus, in plaats van altijd maar doorzetten.

Doorzetten – of juist niet?!

Altijd maar doorzetten, is onze mentale energie verspillen. Of op z’n minst niet slim gebruiken. We putten hem compleet uit, om vervolgens perplex te staan van het feit dat we zo weinig energie meer over hebben in de avond – of soms zelfs in de middaguren al.

Komt doordat we non stop doen-doen-doen en doorzetten-doorzetten-doorzetten:

  • Zit de stroom even tegen, dan zwemmen we stroomopwaarts, om maar dóór te kunnen gaan.
  • Hebben we een rond object dat door een vierkant gat moet, dan blijven we duwen, persen, sláán zelfs, om het tóch te laten passen.
  • Lopen we vast in een taak, dan proberen we ons hoofd alleen maar harder te breken om tóch tot een oplossing te komen.

Wat volgt is frustratie, (over)vermoeidheid en uitputting. En dat is logisch.

Verspilde (mentale) energie, noemt het Wu Wei principe dat. Wu Wei raadt aan om juist niet door te gaan, te stoppen met doorzetten en zo slimmer om te gaan met je mentale energie – én tot een betere oplossing (en daarmee een succesvol resultaat) te komen.

Dát is het principe van Wu Wei in de praktijk: niet doen in plaats van doorzetten, voor meer (moeiteloos) succes en minder verspilde (mentale) energie.

Klinkt misschien nog vaag, wordt nu heel concreet.


Hoe Wu Wei (zo) voor jou werkt – op 3 manieren

Misschien klinkt het nu nog wat vaag voor je; hoe je mentale energie verspilt door dóór te douwen in plaats van niet doorzetten. Misschien besef je niet dat je in de praktijk regelmatig stroomopwaarts zwemt of een vierkante blok door een rond gat probeert te krijgen.

Daarom een paar ontzettend praktische richtlijnen, om die oosterse Wu Wei filosofie toe te passen in jouw dagelijkse westerse (werk)wereld. In 3 verschillende typische situaties – gebaseerd op die oosterse aanpak en bevestigd door westerse wetenschappers, professoren en psychologen:

1. Doe niets – als je vastloopt

De hypothese voor je thesis opzetten, de conclusies van het jaarverslag samenvatten of een betere werkstructuur voor je team bedenken: vooral de lastigere en grotere (denk)taken vallen vaak ten prooi aan deze valkuil. Je hoofd is nu eenmaal niet altijd even fris of helder om zo’n fikse denktaak aan te kunnen. Of het is er al een tijdje mee bezig, maar komt nu opeens niet meer verder. Het loopt vast.

Doorzetten-7

Je primaire, westerse reactie zou zijn: doorzetten. Als je nét even harder denkt en dieper graaft dan komt de oplossing, de woorden, de creatieve ideeën of volgende stappen vanzelf.

Zo werkt het niet.

De oosterse oplossing is niet doen: stoppen, zodra je vastloopt. Loslaten, een andere taak oppakken en hiermee verder gaan zodra je hoofd weer helder is. Morgenvroeg bijvoorbeeld. Of na een 5-minuten koffiepauze. Óf zodra je hoofd plotseling toch de ingeving krijgt die het nodig had om verder te kunnen – wat meestal gebeurt in de passieve (dwaal)modus, niet de actieve (denk)modus.

Doorzetten-6

5 minuten niksen en koffiedrinken – beter dan doorzetten en niks bereiken

Jonathan Schooler, psycholoog aan de Universiteit van California, beaamt dat “go with the flow” beter werkt dan “paralysis through analysis”:

“De psychologische wetenschap toont aan dat de oude Chinese filosofen hier echt iets op het spoor waren. [..] Het is vaak beter om simpelweg met de flow mee te gaan. Verlamming door analysering en overanalysering zijn heel realistische valkuilen die de kunst van Wu Wei weet te omzeilen.”

2. Doe nietsals je niet goed weet wat je doet

Je hebt een taak van je manager gekregen, of van jezelf, maar zodra je ermee aan de slag, is hij niet helemaal helder (meer). Je weet niet precies hoe je moet beginnen, wat het doel is, of je wel alle informatie hebt, of waar de taak begint of eindigt.

Misschien moet je een klantpresentatie maken, maar was je helemaal niet bij het klantgesprek. Misschien wilde je een interne nieuwsbrief gaan sturen, maar weet je helemaal niet hoe je dat het best aanpakt. Misschien wil je jullie jaarverslag maken, maar zijn nog niet alle cijfers binnen.

Doorzetten-5a

“Wat moest ik hier precies mee?” – Gerard Ekdom weet het soms ook niet

Ga in dit geval niet (alvast) zitten aanmodderen, zegt het Wu Wei principe. Het is – wederom – verspilde energie. Straks heb je úren in die klantpresentatie zitten, en bleken ze in het gesprek helemaal niet zo enthousiast over dat ene onderdeel dat jij extra uitgelicht hebt. Kun je alles weer omgooien.

Doe even niks, stop met je taak – en laat je eerst (beter) informeren, of wacht af tot een ander (wel) helder is.

Vraag aan je collega die wel bij het klantgesprek was, waar je het best op kunt focussen in de presentatie – voordat je je energie verspilt. Vraag de stagiaire die technisch heel handig is, hoe het nieuwsbrief programma werkt – voordat je je energie verspilt. Wacht op álle jaarcijfers om aan het jaarverslag te beginnen – voordat je je energie verspilt.

Tova Payne, business consultant, raadt deze Wu Wei aanpak aan:

“Even de tijd nemen is een slimme keuze, wanneer de heldere keuze niet helder is. [..] Wanneer je iets moet doen of besluiten dat niet helemaal helder aanvoelt, is de beste actie uitstellen.”

3. Doe niets – als je hard gewerkt hebt

Jazeker. Als je net even flink gas hebt gegeven en die fikse denktaak alsnog hebt afgerond, dan is het tijd om écht even te niksen. Ontspan na inspanning, anders werk je jezelf alsnog voorbij – en is je productiviteit (en je gezondheid!) uiteindelijk tóch de dupe.

Doorzetten-4

Tip: meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'

Investeer – en laat dan even helemaal los, is het Wu Wei principe hier. Pak die koffiebreak na een pomodoro focusblok waarin je 30 minuten alles hebt gegeven wat je had. Laat je werk los nadat je op vrijdag je PC afsluit. Ontspan de hele avond als je een intense maandag achter de rug hebt en ga 3 tot 6 dagen (!) weg na een drukke periode.

“Word dronken”, zegt prof. Edward Slingerland zelfs – in zijn boek over de kunst van Wu Wei:

“Dronken worden is in essentie een daad van mentale ontwapening. Het zet je prefrontale cortex even op stand-by. ‘Zie je? Geen cognitieve controle. Je kunt me vertrouwen.’”

Je hoofd even ‘uitzetten’ om je mentale energie op te laten – dat is het idee. Bovendien maakt doorgaan, doorzetten en doorwerken vaak meer kapot dan het goed doet.

Slingerland:

“Onze cultuur is heel goed in het pushen van mensen om hard te werken en bepaalde vaardigheden te behalen. Maar op veel gebieden is afstand nemen van je werk en totaal ontspannen de manier om écht succes te hebben.”

Doen! Of even niet(s) doen, dus.

Meer leren over slimmer met je tijd en energie omgaan?

Bij de experts leer je hoe je op z’n best omgaat met elke 24 uur die je dagelijks krijgt. Om te voorkomen dat je jezelf uitput, in deze tijden van drukte en overload. Praktische Time Management tips, tools en technieken – gebaseerd op gefundeerde filosofieën en theorieën – leer je in 1 dag, bij jou in de buurt.

Lees alles over onze populaire 1-daagse open trainingen bij jou in de buurt

Lees alles over een 1-daagse in-company training bij jou op locatie

Mis geen enkele tip!
Meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'
Maximaal 2x per maand. Geen spam, beloofd!
X