Overspannen voorkomen? 3x bewezen ontspannen (in je vakantie én daarna)

Overspannen voorkomen? 3x bewezen ontspannen (in je vakantie én daarna)

We weten allemaal hoe belangrijk het is – maar dat maakt het er niet makkelijker op. Gelukkig zijn er een paar bewezen ‘shortcuts’ die je rechtstreeks doen ontspannen, waarmee je ook nog eens beter presteert bij inspanningen en overspannen doet voorkomen.

overspannen voorkomen 4Ontspannen doet ieder op zijn eigen manier. De één neemt een uitgebreid bad, de ander rent een rondje. Maar toch zijn er universele manieren om te relaxen – manieren die voor iedereen werken en die té simpel zijn om niet op zijn minst uit te proberen.

Tip: altijd haast en stress? Volg onze 1-daagse cursus time management!
Meer weten?

De wetenschap heeft in de afgelopen decennia, sinds stress zo prominent is opgedoken in onze maatschappij, het ene na het andere onderzoek uitgevoerd om er achter te komen hoe we het best die stress kunnen uitbalanceren met de juiste ontspanning.

Geen overbodige luxe en geen verspild onderzoeksgeld, want overspanning is ondertussen zowat een plaag geworden in onze westerse wereld.

Een plaag die echter uitgeroeid kan worden. Het tegengif: ontspannen na inspanning doet overspannen voorkomen.

Overspannen voorkomen, zo praktisch kan het zijn

Inspannen, dat kunnen we wel. We doen het dagelijks, tussen negen en vijf – en vaak zelfs nog daarbuiten. Maar óntspannen gaat ons vaak een stuk moeilijker af. Gelukkig is daar nu juist al dat onderzoek naar gedaan.

“Wat werkt voor ons? En wat werkt het snelst, als het op ontspanning aankomt?”, hebben tientallen onderzoekers zich afgevraagd.

Dit is het hun antwoord, in 3-voud:

1. Schrijf (expressief)

overspannen voorkomen

Schrijven ontspant je hoofd en doet overspannen voorkomen. Het haalt alles eruit wat erin zit, met als gevolg dat je lijf mee ontspant. Een complete ontstress-methode die niet meer van je vraagt dan een stukje papier, pen (of je favoriete digitale device) en wat van je tijd.

Lang, uitvoerig en professioneel hoeft je schrijfwerk niet te zijn. Begin gewoon met die pen op papier zetten en laat hem zijn gang gaan. Je zult merken, als je er niet te veel over nadenkt, dat het helemaal vanzelf gaat. ‘Expressief schrijven’, heet dat – en het komt van de psycholoog dr. James Pennebaker.

En het is de tijd bovendien meer dan waard. Schrijven ontspant je lijf direct – en doet je ook nog eens beter presteren, zegt deze studie. Studenten die vóór een examen dat hen stress leverde 10 minuutjes konden schrijven, veel relaxter waren dan de controlegroep die niet schreef. Ook waren hun examen-resultaten beduidend hoger: gemiddeld bijna een heel cijfer hoger.

“We beredeneerden dat – als stress leidt tot slechte resultaten en prestaties, en schrijven helpt om te ontspannen – studenten de mogelijkheid geven om hun gedachten en gevoelens even kort expressief op te schrijven, hun prestaties dus zou verbeteren.” – Sian Beilock, universitair professor psycholoog en onderzoeksleider

overspannen voorkomen

De tests, die aantonen dat expressief schrijven helpt (links) te ontspannen en presteren, en dat het nóg beter werkt om specifiek over je zorgen en stress-factoren te schrijven (rechts)

Merk je dat de wir-war in je hoofd te groot is en weet je niet goed waar je moet beginnen met schrijven? Gebruik dan het praktische boek ‘Uit je hoofd, in het leven‘ als praktische hulp en leidraad bij het leegschrijven van je hoofd.

2. Vertrek (3-6 dagen)

Een vakantie of gewoon een paar dagen weg, doen wonderen voor je ontspanning. Niet alleen op dat moment, maar wel tot een maand na je terugkeer op de werkvloer!

overspannen voorkomen

Het ontspant niet alleen, vakantie:

En misschien nóg belangrijker dan dat allemaal bij elkaar: het maakt je gelukkig, op de lange termijn. Dat toonde Nederlands onderzoek onder 3650 inwoners aan.

Zij rapporteerden 2 jaar lang elke 3 maanden hun uitjes en vakanties, en gaven hun geluk een cijfer aan het eind van elk jaar. De conclusie:

“Deelnemers die op vakantie zijn geweest zijn een stuk gelukkiger dan zij die dat niet deden. Allereerst omdat de vakantie zelf gelukkig maakt, door het hedonische gevoel dat er aan kleeft. Maar ook doordat de herinneringen aan die periode over het algemeen gelukkiger maken, in de tijd daarná.”

Opvallend detail in de studie: tussen de verschillende vakantiegangers was geen verschil in geluk meetbaar tussen de vaak-gangers en de een-enkele-keer-er-tussenuit-piepers. Hoe vaak en veel je vertrekt is dus niet aan de orde, zolang je het maar doet kun je er de vruchten van plukken qua geluk en ontspanning – met een zeer lange nawerking!

Goed om te weten: 3 tot 6 dagen is al genoeg om van bovenstaande effecten te genieten! Werkt beter dan alles dat korter (niet genoeg tijd om echt te ontspannen) en langer (genoeg tijd om te starten met ruziën en piekeren) duurt, toonde hetzelfde onderzoek aan.

3. Leun achterover

overspannen voorkomen

Relax-tijd hoef je niet op te sparen voor tijdens die vakantietijd. Juist dagelijks relaxen is dé remedie tegen overspanning, volgens de wetenschap.

Maar hoe krijg je die ontspanning ingebouwd in je overladen en overspannen dagschema? Het hoeft niet moeilijk te zijn, noch veel tijd te kosten – lieten verschillende onderzoeken zien.

Tip: meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'

Leun achterover, wanneer je hoofd overloopt door een probleem of stressvolle taak. Letterlijk. Je lijf zet meteen de ontspanning in en laat het probleem of stress-factor waar je voor staat makkelijker en simpel oplosbaar lijken. Je creëert als het ware direct afstand en overzicht over de situatie, door een beetje achterover te leunen. Het werkt, bewezen.

Deelnemers die 30 cm of minder bovenop hun scherm, rapport of abstract probleem zaten, zagen door de stress het bos niet meer. 1 meter afstand maakt je (taak) een stuk relaxter – toonde het onderzoek aan.

Nog meer opties die helpen de dagelijkse stress meteen op te heffen en overspannen voorkomen:

Kun je daar al wat mee? Wacht niet, kies een aanpak en ga ermee aan de slag om overspannen te voorkomen.

cursus time management
Mis geen enkele tip!
Meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'
Maximaal 2x per maand. Geen spam, beloofd!
Over de auteur

Gerald Essers • samen met mijn team bij Time Management.net help ik mensen en organisaties om met onze cursus time management hun tijd zo optimaal mogelijk te benutten door slimmer te werken. We inspireren vele grote en kleine organisaties in binnen- en buitenland waaronder: Shell International, Vodafone, Siemens, RTL Nederland, Rabobank, HP, L’Oréal, Heineken, diverse ministeries en universiteiten.

Trackbacks

  1. […] 3x bewezen slim ontspannen om burn out te voorkomen […]

X