Think big, zo gaat het gezegde, als men het heeft over doelen stellen. Wil jij echter je grootste dromen de waarheid zien worden, dan moet je juist klein denken! Onoverkomelijke paradox? Nee, hoor! Om je doelen te behalen moet je namelijk niet grootse projecten voor ogen houden. Die schrikken af, want ze zijn vaag en nodigen niet uit om op te pakken. Ik leer je om die grootste projecten in kleinere taken op te delen met de Mini-Scrum, zodat je jouw dromen niet meer uit de weg gaat. Dankzij onze mini-scrum-aanpak verander je elk project in een helder, behapbaar geheel. Weg met vage plannen en eindeloos uitstellen; hallo, actie ondernemen! En hallo, prachtige dromen!

Wat komt aan bod:

    1. Zonder doel, geen richting: waarom je doelen moet stellen
    2. Ga SMART te werk!
    3. Doelloos werken? Weg motivatie en resultaat
    4. Je doelen behalen: de kracht van kleine stappen
    5. Grote plannen, kleine stappen met de Mini Scrum
    6. Focus for real: zo bepaal je wat écht belangrijk is bij je Mini Scrum
    7. Blijf dus niet in die planfase hangen
    8. Veelgestelde vragen over je doelen behalen

Als je jouw ambities al geuit of neergepend hebt, dan nog schuif je jouw doelen vaak vooruit. Je hebt vast al eens gemijmerd: “Ah ja, dat zou ik zó graag willen! Misschien ooit eens!” Je dromen zijn kortom iets voor later, als het leven niet meer aan je deur staat te kloppen. Doodzonde. In dit artikel leer ik je daarom hoe je jouw doelstellingen minder abstract maakt en daadwerkelijk omzet in te ondernemen acties. Je zult zien dat je, als je jouw droom in kleine stukken hakt, sneller de afzonderlijke acties oppakt dan wanneer een doel een abstracte, onbereikbare brij van allerlei taken blijft. 

In de Tijdwinst Podcast spreek ik met Louis Cauffman, klinisch psycholoog en bedrijfseconoom, over doelen stellen gelijkstaat aan resultaten boeken. Bekijk de video hier.

Zonder doel, geen richting: waarom je doelen moet stellen

Een belangrijke factor binnen time management is het stellen van doelen. Dit helpt je namelijk je prestaties te verbeteren en je tijd effectiever te benutten. Bovendien zorgen doelen voor:

  • Focus: doelen geven je één centraal punt waarop je je kunt concentreren. 
  • Motivatie: doelen die binnen handbereik liggen, geven je de motivatie om door te gaan. Je doel behalen functioneert zo als een beloning voor je doorzettingsvermogen en wilskracht. 
  • Organisatie: doelen geven je richting. Je richt je op acties die je vooruit helpen, die je dichter bij het behalen van je doelen brengen. Door je energie en tijd in deze taken te steken, ga je efficiënter te werk. 
  • Meetbare resultaten: doelen stellen je in staat om vorderingen en geleverde prestaties te meten. Zo weet je waar je staat en houd je regie over je voortgang.
  • Meer zelfvertrouwen: als je je kunt blijven ontwikkelen, vergroot dit je zelfvertrouwen. Zelfs in mindere periodes kun je kijken naar de doelen die jij hebt kunnen bereiken en daar haal je kracht uit.

Klinkt allemaal goed, nietwaar? Om van de voordelen van doelen stellen te kunnen proeven, moet je wel een duidelijk, meetbaar en haalbaar einddoel voor ogen hebben. Je hebt verschillende soorten doelen, bijvoorbeeld doelen op persoonlijk vlak, zakelijke doelen en leerdoelen. 

Voorbeelden van persoonlijke doelen

“Ik wil een cursus Spaans volgen.”
“Ik wil stoppen met roken.”
“Ik wil een boek schrijven.”
“Ik wil tien kilogram afvallen.”
“Ik wil een huis in Italië kopen.”

Voorbeelden doelstellingen op het werk

“Ik wil binnen een halfjaar promotie maken.”
“Ik wil mijn LinkedIn-profiel optimaliseren en wekelijks actief zijn om mijn zichtbaarheid te vergroten.”
“Ik wil mijn mailbox OHIOen.”
“Ik wil 10% omzetgroei realiseren in een jaar.”
“Ik wil een nieuwe klant binnenhalen.”

Het stellen van SMART doelen kan jou helpen bij het bereiken van je privé- en zakelijke doelen. Maar wat is SMART?

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Tijdwinst.com (@tijdwinst)

Ga SMART te werk!

SMART is een afkorting voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden. Met deze methode kun je dus de kortetermijndoelen uitvoerbaar maken die binnen een bepaalde tijdspanne bereikt moeten zijn. 

SMART-principe

  • Specifiek: is het doel concreet?
  • Meetbaar: onder welke meetbare of observeerbare voorwaarden is het doel bereikt?
  • Acceptabel: zijn deze doelstellingen acceptabel voor de doelgroep?
  • Realistisch: is het doel te bereiken binnen een bepaalde tijd?
  • Tijdgebonden: wanneer is de deadline van het doel?

“Top, thanks, Björn! Maar eh, wat moet ik hier nu weer mee?” De SMART-methode doet niets meer en niets minder dan jouw doelen behapbaar en uitvoerbaar maken. Je weet precies wat je wilt bereiken, hoe je dat wilt doen en wanneer dit moet gebeuren. Concreet levert de SMART-methode je de volgende voordelen op:

  • Geen uitstelgedrag meer (je droom binnen handbereik!)
  • Meer overzicht en helderheid
  • Meer motivatie
  • Grotere productiviteit en efficiëntie
  • Meer houvast
  • Minder tijd, bronnen en energie kwijt
  • Betere samenwerking op de werkvloer
  • Hogere kans op succes

Iedereen heeft baat bij het opstellen van SMART-doelen. Of je nu in de zorg werkt of in het onderwijs en of je nu professionele of persoonlijke doelen wilt opstellen. Er zijn oneindig veel toepassingen:

Voorbeelden van SMART-doelstellingen

  • je wilt je laatste stage dit jaar succesvol afronden, zodat je kunt afstuderen
  • je wilt doorgroeien van marketeer naar marketing manager binnen twee jaar
  • je wilt dat huisje in Spanje kopen en opkalefateren tot een waar B&B binnen vijf jaar (misschien kun je dan het volgende seizoen van B&B vol liefde meedoen)
  • je wilt binnen vijf jaar een eigen boekenwinkel beginnen
  • je wil je eigen boek binnen een jaar publiceren

Hoewel je SMART bijna overal kunt toepassen, zijn er een aantal situaties waarin het niet smart is om met dit principe te werken. Langetermijndoelen zonder deadline laten zich moeilijk opstellen bijvoorbeeld. Abstracte projecten die je niet kunt meten en die geen duidelijk resultaat krijgen, vallen ook onder deze categorie. Als je als laatste op zoek bent naar adviezen of inzichten in plaats van dat je een doel voor ogen hebt, dan is de SMART-techniek ook niet je beste vriend. In ieder ander geval kan ik alleen aanraden: houd het SMART!

@tijdwinst“Ik verschuif dit even naar volgende week…” ⁠ ⁠ En dan naar de week daarna. En daarna. En daarna. In de hoop dat het zich magisch oplost of dat niemand er meer naar vraagt.⁠ ⁠ Tijdwinst trainer David heeft een simpele maar geniale truc om dit uitstelgedrag in de gaten te houden: zet een cijfer achter je agendapunt. Start met 1.⁠ ⁠ Zo werkt het:⁠ 1️⃣ “Project X bespreken – 1” (eerste keer verschoven)⁠ 2️⃣ “Project X bespreken – 2” (tweede keer verschoven)⁠ 3️⃣ “Project X bespreken – 3” (derde keer verschoven)⁠ ⁠ Als je dat getal hoger en hoger ziet worden, wordt het tijd voor andere keuzes:⁠ ▶︎ Moet ik andere prioriteiten stellen?⁠ ▶︎ Was dit wel zo nuttig als ik dacht?⁠ ▶︎ Of pak ik het eindelijk gewoon op?⁠ ⁠ Het mooie? Je wordt geconfronteerd met je eigen uitstelgedrag. Geen ontkenning meer, gewoon harde cijfers.⁠ ⁠ Herken jij jezelf in dit eindeloze verschuiven? Tijd voor een andere aanpak!⁠ ⁠ #tijdwinst #uitstelgedrag #planning #agenda #productiviteit #procrastinatie #timemanagement #prioriteiten♬ original sound – Tijdwinst.com

Doelloos werken? Weg motivatie en resultaat

Vaag geformuleerde doelen leiden tot een verminderde productiviteit, lagere motivatie en op de werkvloer ook voor een slechtere werksfeer. Waarom? Omdat niemand weet waar hij of zij naartoe moet en wat hij/zij moet doen om de juiste richting in te slaan. Je kunt immers geen prioriteiten stellen als het eindpunt niet helder is. Het gevolg: uitstelgedrag, half werk, frustratie en eindeloze discussies over “wat nou eigenlijk de bedoeling was”.

Onduidelijke doelen vreten energie, omdat je constant moet herinterpreteren, bijsturen of brandjes blussen.

Voorbeelden abstracte doelen

  • “We moeten efficiënter werken”: prima, maar wat betekent dat? Minder vergaderen? Sneller mailen? Minder fouten? 
  • Ik wil mezelf ontwikkelen”: Top, voor jou, maar op welk gebied? Vaardigheden? Persoonlijke groei? En wanneer is het ‘gelukt’?
  • “We willen groeien als organisatie”: Hoe? Groei in omzet, personeel, impact of klantenbestand? En wat valt al onder groei? In welk tijdsbestek moet het plaatsvinden?

Je doelen behalen: de kracht van kleine stappen

Een doel is vaak groots van aard en hoewel je dat juist kan motiveren om ernaar te streven (want stel je toch eens voor wat voor een high je krijgt als je jouw doel behaalt), kan de immense aard van je doelstelling ook er net zo goed voor zorgen dat je gedemotiveerd raakt. Want hoe kun jij nou zoiets groots binnen hengelen? Je gelooft er niet in. Je verliest vertrouwen in je eigen kunde. Gevolg? Hoe graag je jouw droom ook wilt waarmaken, het lukt je nooit.

Daarom mag je van mij best groots dromen, maar je moet klein beginnen.

Wat bedoel ik hiermee? Je deelt je project op in kleinere doelen. Dit brengt verschillende voordelen met zich mee:

1. Meer overzicht

Een groot doel kan intimiderend zijn, maar als je het splitst in kleinere, duidelijke stappen, wordt het overzichtelijker wat je moet doen en wanneer. 

2. Meer controle

Door het opdelen van het doel in kleinere taken, krijg je meer controle over het proces en de voortgang. Je kunt je concentreren op de volgende stap, in plaats van je zorgen te maken over het hele doel. 

3. Momentum opbouwen

Als je werkt aan kleine doelen stellen en deze doelen vervolgens behaalt, dan bouw je momentum op. Je blijft gemotiveerd, ook als de volgende taak even tegenzit. Het is als een sneeuwbal die klein begint, maar naarmate die verder rolt steeds groter wordt.

4. Gevoel van voldoening

Iedere keer dat je een kleine taak afgehandeld hebt, ben je een stap dichter bij je einddoel. Dit zorgt voor een gevoel van voldoening, omdat dopamine (gelukshormoon) wordt aangemaakt.

“Dopamine is niet het feestje. Het is de voorpret. De verwachting. Het verlangen. En juist dat drijft je vooruit.”

5. Uitstelgedrag vermijden

Door een groot project kleiner te maken, maak je dit project ineens uitvoerbaar. Ga maar na: een website bouwen, klinkt als een onuitvoerbare taak, die je niet meteen op je wilt nemen. Maak je dit kleiner door te zeggen “controleren welke website bouwers mij kunnen helpen”, dan is dit ineens other cook (zoals Louis van Gaal zou zeggen). 

Grote plannen, kleine stappen met de Mini Scrum

Zit je nu met je handen in het haar over hoe je dat grote project in logische, kleinere taken opdeelt? No worries. I’ve got you covered. In mijn boek Elke dag om 15:00 klaar heb ik namelijk de Mini Scrum methode geïntroduceerd, die je hierbij kan helpen. 

Je kent vast wel het scrummen:

“De scrum is een manier van werken waarin teams worden georganiseerd en gefaciliteerd om stapsgewijs en in korte cycli te werken.”

De Mini Scrum is een kortere versie van de normale Scrum. Het is een manier om gemakkelijk grote projecten (die je niet kunt doen) om te zetten naar kleine taken (die je kunt uitvoeren). Zo kun je gemakkelijk de regie houden over je project en overwin je uitstelgedrag.

In de Tijdwinst Podcast spreek ik met mindset business coach Isabelle Feteris over hoe je uitstelgedrag nog meer kunt aanpakken. Bekijk het hier of lees verder over de Mini Scrum onder de video. 

Het idee van de Mini Scrum is dan ook om een groter project op te delen in kleine, overzichtelijke stappen, zodat het minder overweldigend aanvoelt. Dit stappenplan leert je in een aantal uitvoerbare stappen hoe je jouw doel kunt opdelen in acties:

  1. Begin met een einddoel vaststellen: als je weet wat het eindresultaat moet zijn, dan kun je gefocust te werk gaan.
  2. Stel een deadline vast: je weet nu wat je wilt bereiken, maar het is ook handig om te weten wanneer je het doel behaald wilt hebben. 
  3. Opdelen project in losse taken: bekijk welke stappen er allemaal nodig zijn om je doel te behalen. Hierbij hoef je nog geen rekening te houden met de volgorde. Dat komt later wel.
  4. Verdeel je taken: nu je weet welke taken op je wachten, kun je deze categoriseren in grote taken (duren langer dan 30 minuten), kleine taken (duren korter dan 30 minuten) en wachten-op-taken (deze heb je gedelegeerd aan een ander)
  5. Geef nu iedere taak een tijdsinschatting mee: bedenk je hoelang iedere taak zal duren. 
  6. Prioriteer je taken: bepaal wat de vervolgstap is en plaats alle taken in volgorde. 
  7. Wijs nu als laatste de taken toe aan de verantwoordelijken: vooral op de werkvloer is het belangrijk dat je weet wie verantwoordelijk is voor welke taak.

Deze aanpak helpt je om grote projecten concreet en behapbaar te maken, waardoor je sneller kunt beginnen en voorkomt dat je taken blijft uitstellen. De Mini Scrum sluit dus perfect aan bij de manier, waarop uitstelgedrag volgens Atomic Habits van James Clear aangepakt moet worden. Clear stelt namelijk dat uitstelgedrag voorkomen wordt als je gewoontes en taken:

“zichtbaar, aantrekkelijk, makkelijk en bevredigend maakt.”

In de Tijdwinst Podcast spreek ik over dit boek met high performance blogger voor Tijdwinst.com, Inge Martina Nysten, over. Luister hier naar de hele aflevering.

Focus for real: zo bepaal je wat écht belangrijk is bij je Mini Scrum

Een van de belangrijkste stappen bij het maken van een Mini Scrum is het categoriseren en prioriteren van taken. In mijn boek Full Focus op wat echt belangrijk is leg ik uit dat het prioriteren van taken ervoor zorgt dat je de focus behoudt op wat voor jou echt belangrijk is en juist die taken voor jouw rekening neemt in plaats van je aandacht te richten op onbelangrijke klusjes. Wat zijn nu de belangrijkste taken binnen je doel? 

Prioriteren met de Eisenhower-matrix doe je zo

Ik prioriteer mijn taken met Stephan Covey’s Eisenhower model. Deze matrix deelt taken op in urgent en belangrijk. Aan de hand hiervan besluit je wat je met een actie moet doen. Dit ziet er als volgt uit:

Eisenhower matrix:

  • belangrijk en urgent: meteen doen
  • belangrijk en niet urgent: inplannen
  • urgent, maar onbelangrijk: delegeren
  • onbelangrijk en niet urgent: schrappen

eisenhower model

Categoriseren van je taken voor meer focus

Niet iedere taak die uit je project ontstaat, is hetzelfde. Daarom is categoriseren zo van belang. Je plaatst elke taak binnen een categorie: grote taak, kleine taak of een wachten-op-taak. Grote taken duren langer dan een half uur en deze plan ik in mijn agenda. Kleine taken die korter dan 30 minuten in beslag nemen, zet ik op mijn takenlijst. Moet ik op iemand wachten die aan een taak bezig is? Die taak zet ik op mijn wachten-op-lijst van mijn takenlijst, zodat ik eventueel nog een reminder kan sturen naar de persoon als de deadline nadert. 

Door te categoriseren kan ik én focus houden op wat ik moet doen en hoelang ik hiervoor nodig heb én ik kan mijn persoonlijke effectiviteit een boost geven, omdat ik overzicht behoud en gericht te werk kan gaan. 

Blijf dus niet in die planfase hangen

Grote doelen stellen is mooi, maar ze behalen? Dat lukt pas als je klein durft te denken. Waarom? Omdat abstracte, ambitieuze plannen vaak verlammen. Ze voelen onhaalbaar en eindigen op de eeuwige ‘land-van-ooit’-lijst. De oplossing: hak je droom in overzichtelijke stukken met de Mini Scrum methode. Zo verander je vage verlangens in concrete acties. Door slim gebruik te maken van technieken als SMART-doelen, categorisatie en prioritering met de Eisenhower-matrix, vergroot je niet alleen je focus en motivatie, maar ook je slagingskans. Of je nu een boek wilt schrijven, een nieuwe functie ambieert of je bedrijf wil opschalen; de weg ernaartoe begint met de juiste stappen te zetten. Blijf dus niet in die eeuwige dat-is-wel-het-plan-fase zitten, maar zet concrete stappen in de richting van je droom.

Björn Deusings
Time management expert

Veelgestelde vragen over je doelen behalen

  • Wat zijn voorbeelden van doelstellingen?

    Er zijn verschillende soorten doelen; van persoonlijke doelstellingen tot zakelijke doelen, die je in je leven kunt realiseren. Hieronder een paar voorbeelden:

    Persoonlijke ontwikkelingsdoelen

    • “Ik wil actiever luisteren in gesprekken in plaats van direct reageren.”
    • “Ik wil binnen 6 maanden €1.000 sparen.”
    • “Ik wil volgend jaar een rondreis maken door de Verenigde Staten.”

    Persoonlijke doelen op je werk

    • “Ik wil beter mijn grenzen aangeven op het werk.”
    • “Ik wil mijn collega’s betere feedback geven.”
    • “Ik wil binnen een jaar een vast contract in de wacht slepen.”
  • Hoe kun je doelen stellen?

    Je kunt doelen stellen met de SMART-techniek. SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden. Met deze methode maak je doelen concreet en uitvoerbaar, waardoor uitstelgedrag voorkomen wordt.

  • Wat zijn voorbeelden van persoonlijke doelen?

    Voorbeelden van persoonlijke doelstellingen kunnen zijn:

    • Een halfjaar remote werken vanuit het buitenland
    • Je eigen tiny house bouwen en off-grid leven
    • Financiële onafhankelijkheid bereiken vóór je 40ste
    • Je eigen boek schrijven en publiceren
    • Een eigen podcast starten over een onderwerp dat je interesseert
    • Een diepe, liefdevolle relatie opbouwen
    • Stoppen met te veel alcohol consumeren
    • Fitter worden voor de zomer
  • Waarom is het belangrijk om doelen te stellen?

    Doelen geven richting. Ze trekken je uit de dagelijkse sleur en geven je iets om voor te gaan. Of je nu een carrièrestap wilt maken, fitter wilt worden of eindelijk een keer wél die roman wilt afschrijven: een helder doel helpt je de weg ernaartoe uit te stippelen. Zonder doel loop je in cirkels. Je wordt reactief in plaats van proactief. Je reageert op wat er op je afkomt, maar bepaalt zelden zelf de koers. En dan blijf je dus hangen in middelmatigheid, frustratie of uitstelgedrag.

  • Hoe stel ik SMART-doelen?

    SMART-doelen stellen betekent: stoppen met vaag gelul en eindelijk concreet worden. Geen “ik wil op vakantie gaan”, maar concreet “ik wil volgend jaar op vakantie gaan naar Japan en daar een rondreis maken van drie weken.” Een SMART-doel formuleren doe je dus als volgt:

    • Wees specifiek.
    • Maak het meetbaar.
    • Houd het acceptabel voor iedereen.
    • Houd het reëel.
    • Maak het tijdsgebonden.
  • Wat is het verschil tussen korte- en langetermijndoelen?

    Een kortetermijndoel is een doel dat je binnen afzienbare tijd wilt bereiken, terwijl langetermijndoelen meer in de toekomst plaatsvinden. Kortetermijndoelen wil je vaak ook binnen een jaar behaald hebben, terwijl doelen voor de lange termijn best pas over tien jaar gerealiseerd kunnen worden. Kortetermijndoelen zijn echter ook vaak noodzakelijke stappen om je langetermijndoel te realiseren.

  • Hoe blijf ik gemotiveerd om mijn doelen te behalen?

    Door je doel met een Mini Scrum om te zetten in concrete, realistische en uitvoerbare acties. Dit maakt de drempel minder groot om stappen te zetten in de realisatie van je doel. En elke keer dat je een losse actie voltooid hebt, levert dit een shot dopamine en zelfvertrouwen op. Hierdoor blijf je gemotiveerd naar je doel toewerken, ook in de mindere periodes.

  • Hoe kan ik mijn doelen aanpassen als de omstandigheden veranderen?

    Het is belangrijk om met je doelen flexibel te blijven en deze regelmatig te evalueren. Zo weet je of je doelstelling nog relevant is en aansluit op de veranderde situatie. Stel je doelen nogmaals SMART op en bepaal wat de eerstvolgende stap is in de nieuwe situatie.

  • Hoe breek ik grote doelen op in haalbare stappen?

    Met de Mini Scrum kun je grote doelen omzetten in uit te voeren acties. Door te werken in korte, afgebakende sprints elimineer je vaagheid en dus ook uitstel. Je weet precies wat je deze week aanpakt. Geen excuus meer om “er nog even over na te denken”. Je hoeft niet alles te onthouden. Je brein is geen opslag, maar een processor. Door je doelen te vertalen naar concrete acties per week, hou je ruimte over in je hoofd voor denken in plaats van onthouden.

  • Hoe kan ik mijn voortgang bijhouden bij het werken aan mijn doelen?

    Je kunt je voortgang bijhouden door wekelijks te reflecteren op wat je gedaan hebt en wat je nog moet doen. De voortgang zit hem dan in het afsluiten van concrete stappen. Vier ook de kleine successen van elke actie die je succesvol hebt afgerond, want dit houdt je gemotiveerd.

  • Wat moet ik doen als ik mijn doelen niet haal?

    Spoiler: vaak ligt het niet aan jou dat je je doel niet gehaald hebt, maar aan je plan van aanpak. Dus niet jezelf afbranden, maar het plan bijstellen. Reflecteer op je doelen, waarbij je zeker meeneemt wat goed én fout ging. Deel je doel vervolgens in nog concretere, duidelijkere taken op en maak die acties zo klein en concreet mogelijk, zodat je brein niet meer hoeft na te denken wat het moet doen, maar het meteen kan doen.

  • Hoe stel ik prioriteiten tussen meerdere doelen?

    Als je meerdere doelen voor ogen hebt, is het lastig om te weten welk doel je eerst onder handen moet nemen. Doe dit zo:

    • Focus op doelen die impact hebben; niet alleen op je to-dolijst, maar op je leven.
    • Herzie je prioriteiten wekelijks.
    • Rangschik je doelen met de 1–3–5-methode. Dit is een techniek om je taken efficiënt te beheren.
    • Kijk naar de balans tussen energie-eters en de opbrengst van het doel.
  • Hoe zorg ik dat mijn doelen in lijn zijn met mijn waarden en lange-termijnvisie?

    Hoe zorg je nu dat je doelen in lijn zijn met je waarden en lange-termijnvisie? Volg deze stappen:

    • Bepaal je kernwaarden.
    • Schets concreet je lange-termijnplannen.
    • Check je doelen nu op alignment (proces van afstemming van verschillende elementen, zodat ze je doel realiseren). Doelen die je leeg trekken, mag je best schrappen of herschrijven.
    • Maak van vage idealen meetbare microdoelen.
    • Reflecteer regelmatig.
    • En wees niet bang om bij te sturen.

Wie zijn wij? | Timemanagement.nl

Al ruim twee decennia helpen we professionals bij Timemanagement.nl om slimmer en efficiënter te werken. Hoe? Door tijd anders te benaderen met minder stress, meer focus en vooral: meer plezier in je werk. Onze trainingen zijn kort, krachtig en direct toepasbaar. In slechts één dag krijg je praktische handvatten aangereikt waarmee je meteen aan de slag kunt. Klaar om je werk slimmer aan te pakken? Meld je aan voor onze eendaagse training en ervaar het verschil zelf.