Voorkom een dip na je vakantie: dit is het recept

Je loopt te stressen om die laatste kantoortaken nog af te ronden en je kunt niet wachten om je caravan neer te planten op die Franse camping, jezelf neer te vlijen op een Spaans strand of tot rust komt in een landelijk gelegen B&B in Italië. Ondertussen weet je nu al dat die dip na je vakantie er weer keihard gaat aankomen. Dit kun je NU doen om ‘m te voorkomen.

Je kent ‘m wel: de after-holiday-dip, die vervelende periode vlak na je vakantie waarin je weer in de sleur van alledag vervalt en met weemoed terugkijkt naar je vakantie. Volgens onderzoek van Monsterboard van heeft 60% van de Nederlanders er last van en is met name terugkeren naar de werkvloer iets dat we het liefst zo lang mogelijk uitstellen.

Tip: altijd haast en stress? Volg onze 1-daagse cursus time management!
Meer weten?

De terugkeer naar je dagelijkse routine zorgt voor psychologische klachten als moeheid, gebrek aan concentratie, weinig eetlust, prikkelbaarheid, angst, droefheid en een ‘het kan me allemaal niks schelen-houding.’ We zijn dus simpelweg niet blij als we weer aan ons dagelijks leven beginnen na onze vakantie. Of zoals de Amerikaanse schrijver Elbert Hubbard het zegt:

‘Niemand heeft een vakantie zo hard nodig als diegene die er net een heeft gehad.’

De reden dat je na je vakantie vaak extra uitgeput en gedemotiveerd bent om weer aan het werk te gaan, komt omdat de geluksstofjes in je hersenen uit balans zijn.

Geluksstofjes zoals dopamine, endorfine en serotonine worden aangemaakt door je lichaam en zorgen ervoor dat je je goed voelt. Genotsmiddelen zoals drugs, nicotine, alcohol, maar ook lekker eten stimuleren de aanmaak van deze stofjes. Maar ook gezellig samenzijn met andere mensen, een knuffel van je lief, een massage of een uurtje sporten zorgen ervoor dat je geluksstoffen een boost krijgen. Die boosts zijn op hersenscans terug te zien als kort oplichtende gebieden in je brein.

Natuurlijk zijn er ook invloeden die de aanmaak van je geluksstofjes remmen. Daarvan is stress een veelvoorkomende.

Tijdens je vakantie geniet je intens en maak je veel van deze geluksstofjes aan: je bent met de mensen die belangrijk voor je zijn, doet je te goed aan heerlijk eten, drinkt een frisse cocktail, beweegt meer dan thuis en je krijgt ook nog eens een broodnodige dosis vitamine D die je humeur opkrikt. Kortom, van vakantie worden je hersenen en je lichaam hartstikke blij. Zeker omdat de stresshormonen die die geluksstofjes afbreken uitblijven. Dat maakt vakanties dan ook zo bijzonder.

dip na vakantie

Zodra je weer thuiskomt, gebeurt precies het tegenovergestelde van wat er op vakantie aan de orde was: er worden minder geluksstofjes aangemaakt en je stresshormonen die je tijdelijk achter je had gelaten, keren weer terug. Niet fijn en voor je het weet, val je ten prooi aan de after-holiday-dip.

Slim dus om voor je vakantie alvast eens kort stil te staan bij die dip na je vakantie en ‘m geen kans te geven.

1. Een goede voorbereiding is het halve werk: laat de boel goed achter

Als je voor je vakantie aan het rennen en vliegen bent om alles af te krijgen op kantoor en thuis, dan duurt het nog wel even voor je bent afgeschakeld naar een normaal stressniveau. Dat is natuurlijk zonde van die kostbare vakantiedagen aan het begin van je vakantie!

Als je daarnaast in de haast ook nog eens alles achterlaat en je collega’s en klanten niet goed hebt geïnstrueerd over je afwezigheid, komt daar ook nog eens de onrust bij dat je werk in de soep loopt tijdens je vakantie. Ook niet fijn, want voor je het weet zit je in de loop van je vakantie vanaf je strandbedje nog te mailen of krijg je een berg ellende over je heen bij terugkomst.

Voorkom het verspillen van je vakantiedagen, onrust en het mislopen van mooie momenten met deze 3 stappen:

  1. Begin liefst drie weken voor je vakantie al met het afronden van taken en neem geen nieuwe projecten meer aan tot na je vakantie.
  2. Begin twee weken voor je vertrekt alvast met je overdracht naar collega’s. Instrueer hen over wat je van hen verwacht en informeer alle betrokkenen over je overdracht. Hoe meer je delegeert, hoe minder gedoe er is op kantoor tijdens je vakantie én hoe kleiner de stapel werk is die zich zal vormen tijdens je vakantie.
  3. Draag een week voor je vertrekt je werk al over en houd vanuit de achtergrond een oogje in het zeil. De tijd die je overhoudt omdat je je werk hebt overgedragen, gebruik je om je digitale en fysieke bestanden op te schonen, je projecten en werkwijze voor jezelf te evalueren en een lijst te maken van dingen waar je na je vakantie met frisse energie mee aan de slag wilt gaan. Drie dagen voor je laatste werkdag zet je alvast je out of office-melding aan waarin je laat weten vanaf wanneer je weer bereikbaar bent.

Bonustips: zorg ervoor dat je de einddatum voor je out of office nooit instelt op je eerste werkdag, maar twee dagen later. Dat geeft je bij terugkomst ademruimte om eerst overzicht te krijgen in je mailbox en daarna pas te reageren. Wil je op vakantie je mail toch af en toe checken? Geen probleem, maar doe dit dan tijdens korte afgebakende momenten en zorg ervoor dat je vooral niet de verplichting voor jezelf creëert om dat te doen. Want vakantie draait juist om geen verplichtingen.

2. Plan na terugkomst tijd om weer op te starten

Je trilt nog na van die intensieve terugreis, de was ligt bergen hoog opgestapeld en de mailtjes stromen ongegeneerd binnen als je je werktelefoon weer aanzet.

Dag vakantie! Hallo realiteit.

Er is geen effectievere manier om je vakantiegevoel te laten verdwijnen dan een te snelle start op het werk. Net zoals je afbouwt voor je vertrekt, ben je veel productiever en sneller up-to-date als je jezelf de tijd geeft om op te starten na je vakantie.

Deze drie opstarttips voor na je vakantie helpen je op weg:

  1. Je hebt jezelf met je out of office reply nog een dag of twee respijt gegeven, toch? Dus je hoeft ook niet acuut bij binnenkomst je mailbox in te duiken en als een kip zonder kop 3000 mails te gaan doorploeteren. Dat kan later. De eerste dag na je vakantie benut je véél beter door andere dingen te doen. Denk bijvoorbeeld aan het doornemen van de prioriteiten op de lijst die je voor jezelf had achtergelaten en bijpraten met collega’s. Door van de achterblijvers mondeling te horen wat er tijdens je afwezigheid is gebeurd, ben je veel sneller (én gezelliger) bijgepraat over wat er speelt en kun je die mailbox daarna ook vlotter te lijf.
  2. Vervolgens check je bij de collega’s die jouw werk (tijdelijk of definitief) hebben overgenomen hoe de projecten zijn gegaan: wat is de status, moet je iets terugnemen, is alles naar wens verlopen? Zo weet je direct waar je nog moet bijspringen en waar niet.
  3. Pas dan duik je in je inbox om deze onder controle te krijgen. Natuurlijk ben je daarbij geneigd om die laatst binnengekomen e-mails gelijk te beantwoorden, maar doe dat dus vooral niet. Meteen beginnen met reageren op recent binnengekomen e-mails zorgt ervoor dat je in een opgejaagde ad-hoc modus terecht komt. Gun jezelf liever de tijd om alle e-mails in je inbox eerst door te nemen en te organiseren op de juiste plekken. Reageer bewust nog niet, maar neem je e-mail alleen door zodat je overzicht krijgt. Heb je de neiging om je te ergeren en direct een klant of collega te bellen of terug te mailen, ga dan desnoods even op je handen zitten. Alles verwerkt en georganiseerd? Start dan pas met het beantwoorden van de meest urgente en belangrijke mails en werk zo op basis van prioriteit de nog te beantwoorden voorraad weg. Pas als je helemaal klaar bent, haal je weer een verse kop thee en zet je je out of office uit.

Tip: wil je niet alleen ná je vakantie, maar ook de rest van het jaar je inbox eindelijk eens ontspannen onder controle krijgen en houden? Schrijf je dan in voor een moderne 1-daagse cursus time management om te volgen na je vakantie.

3. Ga bewust en creatief om met je vakantieherinneringen

dip-na-vakantie-3

Foto’s en filmpjes, je hebt ze op vakantie met liefde gemaakt, maar ze blijven na je vakantie waarschijnlijk rondzwerven op je mobiel of camera om er vervolgens nooit meer iets mee te doen.

Juist het verwerken van deze herinneringen kort na je vakantie, is een prachtige kans om je vakantiegevoel langer vast te houden en je relaxte vibe langer aan te houden. Vergeet ze dit jaar dus niet en word creatief met het maken van een fotoboek, deel enkele herinneringen op Facebook, zet ze op de screensaver van je media-speler in de woonkamer, schrijf je vakantiedagboek af of maak van je filmpjes eenvoudig een prachtige compilatie met een app zoals bijvoorbeeld Magisto.

Wil je ook op het werk herinnerd worden aan die mooie tijd, stel dan (als dat kan) een mooie vakantiefoto in als bureaubladachtergrond. Gaat dat niet, dan bereik je met een old school ingelijste foto naast je beeldscherm natuurlijk precies hetzelfde effect.

4. Maak thuis bewust tijd voor wat je op vakantie hebt gemist

Vakantie is spannend en ontspannend tegelijk, die combinatie is vaak heel wat aantrekkelijker dan de sleur van alledag waar je bij terugkomst weer tegenaan kijkt.

Maar draai het eens om: op vakantie zijn er óók mensen en dingen die je mist: je familie, vrienden, misschien wel je favoriete broodbeleg of hobby.

Geniet daarom na je vakantie meer bewust van wat je hebt moeten missen: spreek een keer extra af met familie en vrienden om bij te praten en neem juist dat broodje hagelslag mee naar kantoor om jezelf te verwennen. Kortom: geniet van het thuis zijn, dat is helemaal zo slecht nog niet.

5. Kijk alvast vooruit en plan een nieuwe vakantie

dip-na-vakantie-4

Voorpret opbouwen richting je volgende vakantie, dat is de ultieme manier om jezelf van de dip na je vakantie te verlossen. Kun je nog niet gelijk boeken? Ga dan alvast op zoek naar de reis die je wil maken en lees je in.

Tip: meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'

Door je te verdiepen in een nieuwe bestemming, verklein je het gevoel dat ‘het alweer voorbij is’ en focus je je in plaats daarvan op iets moois dat in het verschiet ligt.

Zijn je vakantiedagen of budget al ver op? Dan kunnen een of meerdere weekendtripjes of andere korte uitstapjes op de planning zetten ook prima helpen. Zolang je maar iets plant waar je je weer op kunt verheugen.

Dit jaar niet met vakantie, dus ook geen dip?

Allereerst: knap dat je tot hier gekomen bent met lezen van dit artikel als je dit jaar niet met vakantie gaat. Ook als je niet op vakantie gaat en een dip na vakantie dus niet van toepassing is, is er genoeg te doen om te profiteren van een vakantiegevoel in je eigen omgeving.

Hoe? Speel bijvoorbeeld eens toerist in je eigen omgeving. Boek een nachtje in een hotel of B&B vlak in de buurt, ga een dag naar de sauna, boek een heerlijke massage, ga eens naar een restaurant waar je nog nooit bent geweest, kies voor een bijzondere film of theatervoorstelling of boek eens een toeristische wandelroute door je eigen omgeving.

Trouwens, je hoeft niet eens de deur uit om vrijheid en een vakantiegevoel te ervaren. Zet je werktelefoon en e-mail maar eens een paar dagen écht uit. Je zult verbaasd zijn hoe groot het gevoel van vrijheid is dat je daarmee kunt creëren.

Geen dip na vakantie? Check!

Wil je dus geen dip na je vakantie en optimaal genieten van je welverdiende reis, dan helpt het om je werk goed over te dragen, rustig de tijd te nemen om weer aan het gewone leven te wennen, creatief om te gaan met je fijne herinneringen, je familie en vrienden op te zoeken en om alvast te dromen over iets nieuws. Op die manier geef je een after holiday dip geen kans en kun je weer fris aan de slag!

Lees alles over onze populaire 1-daagse open trainingen bij jou in de buurt

Lees alles over een 1-daagse in-company training bij jou op locatie

Mis geen enkele tip!
Meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'
Maximaal 2x per maand. Geen spam, beloofd!
X