door Redactie TIJDwinst.com
Slimme tips voor ieder druk bezet mens.

Serotonine tekort — symptomen, oorzaken en wat er tegen te doen (6 tips)

Serotonine, ook wel het ‘gelukshormoon’ genoemd. Is het op peil dan voel je je kiplekker. Scheelt het eraan dan krijg je te maken met angst- en depressieklachten, je eetlust begeeft het, evenals je seksdrive. Dat wil je als het even kan voorkomen – en als je het hebt – verhelpen. Dat lukt met deze 6 tips.

Moeite om ‘s avonds in slaap te vallen? Minder behoefte aan seks, eten of vrienden om je heen? En hoe voel je je? Moe, ongelukkig en onzeker? Let dan op even op. 

Tip: altijd haast en stress? Volg onze 1-daagse cursus time management!
Meer weten?

We gaan ervan uit dat je lusteloze toestand tijdelijk is — je hebt misschien een ontzettend drukke periode op het werk gehad. Niet gek dat je je zo voelt. Echter: houdt het probleem langer aan en merk je geen verbetering, dan zou er zomaar iets anders aan de hand kunnen zijn: je serotonine niveau is te laag.

“Mijn seroto-wat?”

Serotonine. Een zogenaamde neurotransmitter in je lijf die ook wel bekend staat als het ‘gelukshormoon’. Is dat niet in balans, dan heb je kans op een hoop narigheden. 

We leggen het uit:

Een gebrek aan het gelukshormoon serotonine — de symptomen.

Neurotransmitters zijn signaalstoffen die impulsen doorgeven, bijvoorbeeld van je motorisch zenuwstelsel naar je spiercellen. Een soort boodschapper, dus. De signalen die door deze neurotransmitters worden uitgewisseld, bepalen onder andere je stemming, energie of leercapaciteit. 

Serotonine is een van deze neurotransmitters. Deze ‘stof’ houdt zich voornamelijk bezig met je humeur en je perceptie van de werkelijkheid. Daarnaast wordt ook je eetlust, seksuele drift en sociaal gedrag door deze stof beïnvloedt. Tamelijk belangrijk, dus.

Ontstaat er echter een disbalans – de signalen worden onderweg verstoord – dan heeft dat een ontzettend grote invloed op je dagelijks functioneren. 

Zo zorgt een teveel aan serotonine voor verhoogde hartslag en in extreme gevallen tot de dood. Stel jezelf gerust: een sterk verhoogd serotonine gehalte komt bijna alleen maar voor bij inname van serotonine-verhogende drugs. Serotonine-klachten gaan dan ook meestal om het tegenovergestelde: een tekort.

Een gebrek aan de stof zorgt voor angst- en depressie stoornissen. De symptomen van zo’n tekort zijn als volgt:

  • Je voelt je ongelukkig, ontevreden, gefrustreerd of ronduit furieus.
  • Je ervaart gevoelens van depressie.
  • Je hebt niet langer plezier in dingen waar je eerst van genoot.
  • Je vindt het moeilijk om positief te blijven of vreugde te voelen. 
  • Je ervaart gevoelens van lusteloosheid of apathie. Niets deert je nog. 
  • Je bekommert je niet langer om vriendschappen of relaties. Je trekt je terug in een sociaal isolement.
  • Je hebt minder behoefte aan seks
  • Je hebt moeite met in slaap vallen en in slaap te blijven.
  • Je verliest je eetlust.
  • Je vindt het lastig om je te concentreren.
  • Je hebt moeite met het maken van doordachte keuzes.
  • Je hebt een laag zelfbeeld en weinig zelfvertrouwen.

Een tekort aan serotonine zet dus je hele wereld op zijn kop. Het is dan ook vanzelfsprekend dat je hier iets aan wil doen. Jij wil je namelijk gelukkig voelen. Plezier hebben in de dingen én mensen om je heen. Goed in je vel zitten en helder keuzes kunnen maken. Om maar wat te noemen. 

Het is dan ook belangrijk dat je serotonine gehalte weer stijgt — niet alleen zodat jij je beter voelt, maar ook zodat je weer goed kunt functioneren. 

Serotonine tekort los je zo op

“… maar dat tekort aan serotonine, waardoor ontstaat dat dan?” — de oorzaken

Tot op heden weten onderzoekers nog niet echt wat een laag serotonine niveau veroorzaakt. Ze hebben wel zo hun vermoeden:

  • Zo zijn er bij sommige mensen van nature minder serotonine receptoren aanwezig.
  • Receptoren die niet goed functioneren, bijvoorbeeld door verteringsproblemen of genetische factoren, kunnen ook een oorzaak zijn voor het tekort. 
  • Daarnaast kan langdurige blootstelling aan stress ook de hoeveelheid serotonine in de war schoppen.
  • Een dieet dat gebrek heeft aan vitaminen, mineralen en proteïnen (zoals L-tryptofaan, vitamine D, vitamine B of Omega 3) kan ook een boosdoener zijn.
  • Bepaalde medicijnen en substanties, zoals cafeïne, alcohol, nicotine of antidepressiva, knoeien ook met de belangrijke neurotransmitter. 
  • Tot slot kan een disbalans in hormonen een belangrijke rol spelen.

Kortom: hoewel onderzoekers nog niet de vinger op de zere plek kunnen leggen, is één ding duidelijk: het tekort kan van medische aard zijn, maar ook voortkomen uit een verkeerde levensstijl. 

In het eerste geval neemt je natuurlijk altijd contact op met een arts of ander medisch specialist. Begeef jij echter voortdurend in een levensstijl die te wensen over laat, volg dan deze tips op:

6 manieren om je tekort aan serotonine aan te vullen — de oplossing

1. Probeer lichttherapie

Een van de simpelste manieren om je serotonine niveau te doen stijgen, is door naar buiten te gaan. Een frisse neus halen. Onderzoek toont duidelijk aan dat blootstelling aan licht geassocieerd wordt met hogere serotonine levels. 

Doordat je echter het merendeel van je dag op kantoor slijt, schiet dat er nog wel eens bij in. Je bureau naast een groot raam plaatsen, zodat je tijdens je werk in zonlicht baadt, is een oplossing. 

Daarnaast helpen felle lichtbronnen of speciale lichttherapie lampen. Gebruik ze bij thuiswerken, of zelfs op kantoor. Zolang je ze ‘s avonds maar op tijd uitzet. Je wilt namelijk niet met je bioritme knoeien.

2. Denk aan voldoende beweging

Ook beweging wordt gelinkt aan een gezond serotonine niveau. Mensen die regelmatig sporten ervaren beduidend minder stress- en angstklachten. Evenals bij het vorige punt schiet dat er om dezelfde reden wel eens bij in. We zijn niet fysiek actief genoeg en spenderen na werktijd onze tijd liever op de bank. 

Probeer het toch te doen, vooral wanneer je met bovenstaande klachten kampt. Onthoud dat beweging niet enkel inhoudt dat je als een beest tekeer gaat in een sportschool. Ook een flink eind wandelen, thuis sporten of een bal over trappen met je zoon of dochter voldoet. Zolang je maar van die bank af komt.

Serotonine tekort oplossen met voeding

3. Hanteer een gezond dieet

Om je brein te kunnen voorzien van impulsen, hebben je neurotransmitters aminozuren nodig. Je lijf kan deze aminozuren niet zelf aanmaken en haalt deze daarom uit voeding. 

Heb je daarom een serotonine tekort, overweeg dan eens om iets meer van dit soort voedingsmiddelen te eten — ze zitten barstensvol ‘tryptofaan’, het zogenaamde aminozuur waaruit serotonine uit voorkomt. 

  • Eieren
  • Kaas
  • Ananas
  • Zalm
  • Tofu
  • Noten en zaden
  • Kalkoen
  • … 

4. Overweeg supplementen

Bovenstaand aminozuur Tryptofaan kan men ook vaak vinden in supplementen, Lukt het je dus niet om bepaalde voedingsstoffen binnen te krijgen, overweeg dan om je voedingspatroon hiermee aan te vullen. 

  • Niacine (vitamine B3)
  • 5-HTP (aminozuur)
  • Melatonine (hormoon)
  • Visolie (Omega 3 vetten)
  • Magnesium
  • Passiebloem
  • Sint-janskruid
  • Vitamine B6
  • … 

Ze verhogen je serotonine niveau en verminderen daarnaast angst- en depressieklachten. Kijker zeker eens naar. 

Voordat je zulke supplementen neemt, zul je natuurlijk eerst moeten nagaan of ze geschikt zijn voor jou en je levensstijl. Sommige supplementen verzwakken namelijk de werking van medicijnen. Raadpleeg bij twijfel daarom altijd eerst een arts. 

5. Verminder stress

Stress speelt een ontzettend grote rol bij een tekort aan serotonine. Zo zorgt gepieker voor een gebrek aan slaap en jezelf te veel pushen voor uitputting — stuk voor stuk zaken die een negatief effect hebben op je neurotransmitters. 

  • Maak slaap daarom je prioriteit. Slaap voldoende uren en ga op tijd naar bed. 
  • Probeer daarnaast te ontspannen door yoga of enige vorm van meditatie te beoefenen.
  • Ook helpt het om geregeld je gedachten op papier te zetten, bijvoorbeeld met journaling of door regelmatig een gedachtendump te houden. Het geeft je overzicht en vermindert hierdoor stress
  • Onderschat ook zeker niet de kracht van positief denken. Je gedachten op een andere manier proberen op te bouwen, kan echt een flinke verbetering betekenen voor de manier waarop jij je voelt. Zegt ook onderzoek.

Wil je meer weten over het verminderen van stress, lees dan deze artikelen. Daar gaan we niet alleen verder op dit onderwerp in, je leert ook prioriteiten stellen, beter plannen, én effectief thuiswerken (voor teams, of jezelf)!

Tip: meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'

Serotonine tekort tips and tricks

Kortom: de aanmaak van serotonine een handje helpen?

Dat gelukshormoon, serotonine? Beschouw het als je beste vriend. Het speelt een belangrijke rol in je dagelijks leven. Van je humeur tot aan je eetlust. Van je concentratie tot aan het onderhouden van sociale contacten — is het niet balans, dan mis je een hoop.

Vul het daarom aan, uitgaande dat het niets te maken heeft met een medische kwaal:

  1. Neem voldoende daglicht tot je. Lukt dat niet, werk dan met heldere lampen.
  2. Beweeg. Een paar keer per week lichaamsbeweging doet wonderen.
  3. Eet gezond en probeer daarbij voedingsmiddelen te consumeren die hoog zijn in het aminozuur Tryptofaan.
  4. Lukt dat niet, overweeg dan om je voeding aan te vullen met supplementen
  5. Let daarbij op de hoeveelheid stress waarmee je dagelijks te maken krijgt.

Tot slot zijn er nog tal van andere manieren te vinden die je kunt proberen. Ga zelf op ontdekkingstocht uit!

Succes.

Wie zijn wij? | Training Time Management | Training Effectief Thuiswerken voor Teams

Tijdwinst.com is een trainingsbureau gespecialiseerd in time management en slimmer werken. Nieuwsgierig? Check dan ons blog en blijf op de hoogte van de nieuwe tips en tricks. Daarnaast bieden wij door het hele land onze 1-daagse training Time Management aan, die effectief (thuis)werken (voor teams of jou alleen) eenvoudig maakt.

Lees alles over onze populaire 1-daagse open trainingen bij jou in de buurt

Lees alles over een 1-daagse in-company training bij jou op locatie

Mis geen enkele tip!
Meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'
Maximaal 2x per maand. Geen spam, beloofd!
X