Henry Ford: producent van tientallen miljoenen auto’s, topmarketeer, innovator, familieman, uitvinder én verdiener van honderden miljoenen winst. Rijk worden volgens Ford: “De hele dag sigaren roken en niets doen.” (O, en deze 4 stappen.)

Als ik “Henry Ford” zeg, denk jij waarschijnlijk ‘de eerste lopende band’ en dan ‘de eerste auto’. De eerste, dat was Henry Ford inderdaad vooral. De eerste in de lopende band, auto-productie op zulke schaal, maar óók de eerste in zoveel andere – verrassende – dingen.

Zó veel dingen, dat je je gaat bedenken hoe deze beste man met zijn tijd om ging. Want ook hij kreeg maar één mensenleven. Een ongelofelijk productief, innoverend, inspirerend mensenleven – dat vooral.  

Met 161 dingen was hij ‘de eerste’ – afgaande van het aantal patenten op zijn naam. Maar in de praktijk zijn dat er nog veel meer. Hij was namelijk ook de eerste die compleet vernieuwend dacht over werk, bedrijfsvoering, personeelsbeleid, productontwikkeling, geld verdienen en leven. Gedachten die hun vruchten hebben afgeworpen in de praktijk. Rijk worden was zijn resultaat, maar wat was zijn weg daarnaartoe?

Rijk worden als Ford – zijn 4 stappen

We weten anno nu nog altijd veel over Ford, maar we zijn ook een hoop vergeten. Het belangrijkste eigenlijk: zijn slimme gewoontes. De manier waarop hij al die werkzaamheden en successen voor elkaar kreeg. En dat terwijl we daar zoveel van kunnen leren.

1. Bepaal wat je wil

“Of je nu denkt of je iets kan, of dat je denkt dat je het niet kan – je hebt gelijk.”

Van jongs af aan wist Henry verdraaid goed wat hij wilde. “Ik ga de techniek in” was steevast zijn antwoord wanneer zijn vader keer op keer aandrong om toch gewoon boer te worden, zoals híj was.

Maar Henry trok zijn eigen plan, omdat hij niet alleen wist wat hij wilde, maar ook vastberaden was dat hij het kon. Al op zijn 15e, vlak na de dood van zijn moeder, trok hij het huis uit om als stoommachine- en horlogemaker te gaan werken. Een vak dat hem al fascineerde sinds hij de eerste machine zag. 3 dollar per week verzamelde hij er mee.

rijk-worden-3Ford, veel later, bij een V-8 motor

Een minuscuul fortuin, vergeleken met de 658 miljoen winst die hij 50 jaar later zou maken en rijk worden – mede dankzij zijn ingebakken motto: “je kan wat je denkt dat je kan”.

Nog belangrijker: niet alleen kon hij wat hij dacht dat hij kon, hij deed het ook nog eens.

2. Doe! (En doe nog eens, en nog eens…)

“Visie zonder uitvoering is slechts een hallucinatie.

Je kunt wel weten wat je wil, en zelfs kunnen wat je wil – maar je moet het toch vooral doen. Doe je niks, dan blijft slechts een droom.

En dus voerde Ford uit. Hij dacht niet alleen – hij deed.

In zijn vrije tijd sleutelde hij, naast zijn werk bij Thomas Edison, aan zijn eigen viertaktmotor. Een apparaat dat hij een paar jaar later had uitgebouwd tot de eerste ‘Quadricycle’ (auto, dus) – verkocht voor $200.

rijk-worden-7

Dat maakte iets los bij baas en goede vriend Thomas Edison. Edison riep Ford op het matje en zei hem – nee, beval hem:

“Jij moet stoppen met elektra. Jij moet auto’s gaan bouwen.”

En dat deed hij.

Ford startte met zijn eerste auto-bedrijf, wat ten onder ging omdat hij het niet eens was met de lage kwaliteit en hoge prijzen. Hij startte opnieuw, maar ook deze onderneming moest er aan geloven, deze keer omdat Ford het niet eens was met het inbrengen van een externe consultant door investeerders.

Voor de derde keer, startte Ford opnieuw. Geen ramp, want – nog zo’n motto:

“Falen is simpelweg de mogelijkheid om opnieuw te beginnen, maar nu slimmer.”

Met alle opgedane kennis wist hij Ford Motor Company tot het ongekende succes te maken dat het vandaag nog steeds is. 17 jaar na zijn eerste ‘Quadricycle’ startte Henry’s droom: zijn eigen auto’s maken. En dat deed hij goed, want de productie verdubbelde in het eerste jaar al – en de vooruitzichten bleven maar stijgen.

rijk-worden-8

Wat het was, dat hij vervolgens zo goed deed om het zo snel zo succesvol te maken…?

3. Voorzie. Innoveer.

“Als ik de mensen had gevraagd wat ze willen, hadden ze gezegd ‘snellere paarden’.”

Henry bleef zijn tijd, zijn hele leven lang, vér vooruit. Van jongs af aan dacht hij niet aan wat er bestond, maar wat er allemaal nog meer mogelijk zou zijn. En maakte dat mogelijk.

De auto, om maar iets voor de hand liggends te noemen. Hij weerlegde het principe dat uitvinders en producenten de markt moeten volgen. Hij zag het precies andersom. Hij was de innovator, de rest volgde.

Eentje die ontzettend waar is gebleken. De auto was een hit.

rijk-worden-5

Kwestie van je neus exact de andere kant op steken als anderen doen, is zijn geheim. Op geen enkel moment in zijn (zakelijke) leven ging hij mee met de stroom. Hij dacht overal opnieuw over na en bedacht nieuwe manieren om dingen aan te pakken.

Op het gebied van marketing

Om in de begindagen van Ford Motor Company zijn grootste concurrent Oldsmobile af te troeven, bedacht hij een marketingstunt die hem zijn eerst roem zou toebedelen. Hij racete met de T-Ford over een bevroren meer in Detroit met een record-snelheid van 147 km/h. Gewaagd… En geslaagd! De volgende dag stond Ford Motor Company in alle kranten.

Op het gebied van concurrentie

Wat zakelijke winst betreft, was Henry Ford de aller eerste die niet alleen zijn neus de andere kant op stak, maar ook iemand die verder keek dan zijn neus lang was. Hij bedacht zelfs iets dat onze consumptiemaatschappij zoals we die vandaag nog kennen gevormd werd: de lopende band.

Zijn concurrenten investeerden alleen maar in grotere en luxere auto’s, omdat auto’s “alleen maar voor de rijken waren” – en omdat ze daar de meeste winst per auto mee verdienden.

rijk-worden-4

Ford keek verder. Hij leverde juist steeds goedkopere T-Fords, door zijn lopende band systeem, zodat de auto een bereikbaar goed werd voor het hele publiek. Daarnaast beperkte hij de opties, om het systeem zo efficiënt mogelijk te maken:

“Elke klant kan zijn auto kiezen in de kleur die hij wil, zo lang het maar zwart is.”

Op het gebied van personeelsbeleid

Bovendien was hij goed voor zijn werknemers. Hij wist dat zij het laatste waren waarop een slim ondernemer moest besparen. Terwijl zijn concurrenten hun werknemers gemiddeld $2,34 betaalde per dag, verdubbelde hij dat ruim tot een ronde $5, terwijl ze maar 8 uur hoefden te werken in plaats van 9. “De 5 dollar dag van Ford” werd het genoemd.

rijk-worden-9

Hij dacht, wederom, verder dan de directe besparingen per uur:

“Goede betaling levert goede werknemers op en goed betaalde werknemers kunnen kopen wat zij willen, uiteindelijk ook een eigen Ford.”

Het was Henry Ford die efficiëntie, productiviteit en een heel nieuwe werkorganisatie onze wereld in hielp. Een geheel eigenwijze benadering, die zelfs een eigen naam kreeg: ‘Fordisme’.

En zijn winst? Die steeg de pan uit, en verbrak alle records op het gebied van autoproductie. 15 miljoen stuks werden er in totaal verkocht van die eerste T-Ford, in de 19 jaar dat hij op de band lag. Een record-aantal, dat wel tot 1972 is blijven staan. Over rijk worden gesproken.

4.  Blijf ontwikkelen, zonder grenzen

“Er is niemand die zoveel weet, dat hij kan zeggen wat zeker wel of niet mogelijk is.”

‘Niets is onmogelijk’, was duidelijk zijn motto. Een motto dat hij niet alleen in de diepte (met zijn record-aantallen) in de praktijk bracht, maar ook in de breedte. Ford deed meer dan je voor mogelijk kan houden. Autoproductie was dan zijn kernbezigheid; er waren er nog veel meer. En die neven-projecten waren niet bepaald van de lucht.

Ford had aan het eind van zijn leven wel 161 patenten op zijn naam staan van uitvindingen die hij deed. Nieuwsgierig naar wat nog méér mogelijk was, ontwikkelde hij de ene nieuwigheid na de andere:

  • Hij werkte met plastic oplossingen, om de productie van zijn auto’s nog efficiënter en betaalbaarder te maken.
  • Hij ontdekte ethanol als brandstof voor machine-aandrijving.
  • Experimenteerde met bewerkt hout (vandaar die oudere auto’s met hout er in).
  • Hij bedacht de kolen briketten, van verband hout.
  • Hij bouwde een dorp na Fordlandia (geen grap, hier zie je een fotoreportage van dit inmiddels verlaten dorp) – om een eigen rubberplantage aan te leggen en te experimenteren met eigen rubber-productie in de Braziliaanse amazone:

rijk-worden-1

O, en toen was er nog die keer dat hij kandidaat stond voor de Senaat. Hij gaf geen cent uit aan een campagne, en won – praktisch slapenderwijs – bijna. 4500 stemmen op de 400.000 kwam hij tekort. Niemand deed het zo ooit tevoren, Ford maakte het mogelijk.

Conclusie

Henry Ford heeft in zijn opvallende leven één doel gehad, één kenmerk: het onmogelijke mogelijk maken, door verder denken, slimmer werken en doorzettingsvermogen. Daardoor kon hij zo succesvol en rijk worden.

Terwijl hij zijn concurrenten liet zwoegen en ploeteren en de standaard paden opnieuw en opnieuw liet bewandelen, legde hij zijn eigen paden aan. Met kortere routes, doorsteken en tijd om ook te kunnen rusten op een bankje onderweg. Dát is nog eens time management van de bovenste plank.

Niet gek dus, dat een onderzoeker die eens in zijn fabrieken kwam kijken om te analyseren wat er sneller en efficiënter kon in het productieproces – het volgende concludeerde:

“Iedereen in het bedrijf presteert optimaal, behalve in één kamer in de hoek, daar zit een man de hele dag sigaren te roken en niets te doen.”

“Dat klopt,” zei Ford, “die man ben ik.”

rijk-worden-2

Dagelijks handige inzichten? Volg ons op social media!

Volg ons onder andere op Instagram of Pinterest. Daar krijg je niet alleen handvatten op het gebied van timemanagement, je ontvangt ook de slimme tips waarmee je jouw communicatie skills een boost geeft. De laatste artikelen netjes en overzichtelijk in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

Leer je liever lezend, lees dan ons boek Elke Dag om 15.00 Uur Klaar. Maak kennis met de beste inzichten uit onze trainingen en leer slimmer werken in plaats van harder.

Wie zijn wij? | Cursus Time Management

Tijdwinst.com is een trainingsbureau dat zich specialiseert in slimmer (samen)werken. We bieden door het hele land diverse (online) trainingen aan, variërend van timemanagement, assertiviteit, gesprekstechnieken tot aan snellezen. Nieuwsgierig? Neem dan zeker eens een kijkje op onze website of blogs, en schrijf je in voor één van onze (digitale) trainingen.

  1. 1-daagse training Time Management | Blog
  2. 1-daagse training Assertiviteit | Blog
  3. 1-daagse training Gesprekstechnieken | Blog
  4. 1-daagse training Feedback Geven | Blog
  5. 1-daagse training Snellezen, Mindmapping en Geheugentechnieken | Blog
  6. 1-daagse training Effectief Thuiswerken voor Teams | Blog