5 ochtendroutines van time management pro’s

Klaar voor een goede start van je dag? Leer hoe time management pro’s ‘s ochtends al de controle over hun dag in de kraag te vatten, om de rest van de dag prettig en effectief te kunnen werken. 5 voorbeelden en tips van succesvolle ochtendroutines, op basis van onderzoek. 

ochtendroutine-tips-1Laura Vanderkam, onderzoeksjournaliste en time management expert, besloot een aantal jaar geleden om de ochtendrituelen van succesvolle personen te bestuderen. Deze gegevens bleken dermate interessant, dat ze deze bundelde in het boek: ‘What the Most Successful People Do Before Breakfast’.

Tip: altijd haast en stress? Volg onze 1-daagse cursus time management!
Meer weten?

Goede ochtendroutines: leer van de time management pro’s

Gemene deler in het onderzoek was allereerst het feit dat succesvolle mensen de eerste uren van hun dag gebruiken om de drukte op kantoor vóór zijn. En om er voor te zorgen dat ze hun focus op wat belangrijk is die dag niet verliezen, om er controle over te houden en om de dag met een goed humeur te beginnen – wat minstens zo belangrijk is volgens de wetenschap.

Zo werken ze de rest van de dag doelgericht, efficiënt en bewust – in plaats van ad hoc, gehaast en een slag in de rondte.

Hoe ze dat doen, volgens de bevindingen van Vanderkam? 5 voorbeelden van goede ochtendrituelen die ervoor zorgen dat je de rest van de dag controle en focus houdt:

#1 Vroeg opstaan

ochtendroutine-tips-3Maar liefst 90% van de ondervraagde succesvolle mensen in Vanderkam’s onderzoek zeiden dat ze op werkdagen voor zes uur opstaan. Indra Nooyi bijvoorbeeld, directeur van Pepsi, staat om vier uur al naast haar bed en loopt haar kantoor nooit later dan zeven uur binnen. Disney CEO Bob Iger staat om half vijf op, om zijn dag te beginnen met leeswerk.

#2 Sporten, vóórdat het onderaan de takenlijst komt te staan

ochtendroutine-tips-4Ursula Burns van Xerox gebruikt de ochtend voor een uurtje personal training, Steve Murphey van Christies voor yoga en Frits van Paasschen van Starwood Hotels om een uur te rennen vanaf half zes.

Buiten het feit dat deze ontzettend drukbezette mensen ‘s ochtends sporten, omdat het er later in de dag waarschijnlijk toch niet van komt – is een ochtend workout volgens Vanderkam ook goed voor stressvermindering gedurende de rest van de dag.

#3 Werken aan belangrijk project

ochtendroutine-tips-2Het werkt voor Debbie Moysychyn, succesvol business strateeg: ‘s ochtends aan projecten werken. Haar dag is telkens zo gevuld met ad hoc zaken, vergaderingen en onderbrekingen dat ze hier op kantoor niet aan toe komt. Sinds ze de ochtend time management technisch is gaan zien als ideale tijd om aan belangrijke projecten te werken – nog vóórdat kinderen, collega’s en haar baas haar aandacht opvroegen – doet ze niet anders meer.

Elke dag kiest ze een project met top-prioriteit uit waarmee ze ‘s ochtends aan de slag gaat en waar ze – voor zo mogelijk – de rest van haar werkdag aan verder werkt.

#4 Werken aan een persoonlijk project

ochtendroutine-tips-6Het hoeft niet altijd om werk voor de baas te draaien, ook in de ochtenduren. Geschiedenislerares aan de Universiteit van Chicago Charlotte Walker-Said werkt elke werkdag tussen zes en negen in de ochtend aan haar boek over religieuze politiek in West-Afrika. Ze leest verschillende artikelen en schrijft een paar pagina’s, voordat ze de hectiek van studenten en colleges in stapt.

Bovendien strookt Walker-Said’s werkwijze met de chain-theorie, die bewezen heeft dat elke dag iets doen of schrijven het best werkt om significant werk verzet te krijgen. Vooral bij persoonlijke projecten, die anders verdwijnen tussen de werkzaamheden overdag op kantoor en ‘s avonds in huis.

#5 Strategische planning maken

De ochtend is het ideale moment om strategisch te denken. Je brein is nog helder en wordt niet gestoord door alle zaken die straks tijdens je werkdag op je af komen vliegen.

ochtendroutine-tips-5Dat heeft Christine Galib, voormalig bankier en tegenwoordig docente, in haar time management ook ondervonden. Zij staat op werkdagen om vijf uur op om te sporten, te lezen en vervolgens haar planning voor de dag door te nemen.
Galib vertelde Vanderkam dat dit ochtendritueel haar controle geeft en ze zo doelgerichter aan het werk kan, nog voordat ze haar eerste kop koffie op heeft.

Meer weten over goede voorbeelden van ochtendrituelen en de rest van het onderzoek? Download Vanderkam’s e-book hier, voor minder dan 3 dollar!

[social_warfare]

Lees alles over onze populaire 1-daagse open trainingen bij jou in de buurt

Lees alles over een 1-daagse in-company training bij jou op locatie

© Copyright 1999 – - SRS Consulting B.V. / TIJDwinst.com B.V.
X