Luiheid helpt slimmer werken, volgens Nietzsche en Obama

Luiheid helpt slimmer werken, volgens Nietzsche en Obama

De knapste koppen van deze en vorige eeuw werden beschuldigd van ‘luiheid’. Het bleek hun sleutel tot slimmer werken, die nog altijd op het slot past – juist in deze drukke tijden! Kun jij ook.

Ten eerste. We werken verkeerd, zegt Cal Newport – universitair professor in Computerwetenschappen en auteur van het boek ‘Diep Werk’:

Tip: altijd haast en stress? Volg onze 1-daagse cursus time management!
Meer weten?

“Dat komt vooral door het algemene idee van werk in deze cultuur van drukte vandaag de dag, waarin succes gemeten wordt aan je mate van uitputting. Dit begrip van ‘werk’ is gebrekkig.”

En laat me je vertellen: die Cal Newport is geen luie kerel. Als professor aan de universiteit in Georgetown geeft hij een hoop colleges, schreef tegelijkertijd een boek en 9 wetenschappelijke essays – en had in datzelfde jaar thuis nog een zoontje van 2 rondlopen!

Hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen? Door de werkgewoontes van de groten der aarde te bestuderen. Het blijft een professor; die doen onderzoek. Dus hij onderzocht mensen als filosoof Nietzsche tot Nobelprijswinnaar in de natuurkunde Feynman. De gemene deler bleek niet druk-druk-druk zijn, maar verrassend genoeg:

Luiheid.

Cal noemt het sinds zijn onderzoek:

“De luiheid productiviteitsparadox.”

luiheid

De luiheid productiviteitsparadox

Richard Feynman, één van de slimste en meest waardevolle natuurkundigen van de vorige eeuw, werd door zijn collega’s als ontzettend lui gezien. Hij deed jarenlang niets, in hun ogen. Trok zich alleen maar terug en nam nergens aan deel, ging op geen enkel collegiaal verzoek in.

Feynman legde uit in een interview:

“Ik ben bewust onverantwoordelijk; ik zeg tegen iedereen dat ik niets doe; als iemand me vraagt om in een comité te zitten… Zeg ik ‘nee’.”

Terwijl hij ‘niets deed’, werkte hij aan één ding. Zijn natuurkundig onderzoek. Dat hij daarom als lui werd bestempeld deerde niet, omdat het de enige manier is om dat te kunnen doen, zei hij in hetzelfde interview:

“Om echt goed natuurkundig werk te doen, heb je vaste langdurige blokken tijd nodig… Omdat je je ontzettend moet concentreren.”

En die blokken tijd creëerde hij door ander (druk druk druk) werk af te slaan. Te doen alsof het luiheid was. Maar hij was dus ‘lui’ in bepaalde dingen. In de oppervlakkige dingen. Deed niet aan comités, en al zeker niet aan meetings – maar focuste zich alleen maar op het belangrijke werk. 

Net als collega-knappe koppen dat ook zo ongeveer deden:

  • Nietzsche en Beethoven, die wel 6 tot 8 uur per dag wandelden om zich te kunnen concentreren op hun belangrijke werk. Denkwerk. Zonder gestoord te worden. Noem ze lui, maar hun naam ken je wel – door hun belangrijke werk.

 

  • Carl Jung, wereldberoemd psychiater en psycholoog, bouwde een compleet stenen complex in Zwitserland om zichzelf weg te houden van het ‘druk druk druk’ werk en bezig te zijn met denkwerk. Ietwat extreem, maar tijd verdoen met afleidende telefoontjes deed hij tenminste niet. Lui, he?

 

  • Hedendaagse Nederlandse rockster-wetenschapper Robbert Dijkgraaf, inmiddels directeur van het ‘Institute for Advanced Study’ bij Princeton, implementeert dezelfde tactiek van ruimte voor ‘luiheid’ – vertelde hij NRC:

“Iemand publiceerde hier zelfs tien jaar lang helemaal niets, maar kwam na die deep dive boven met iets radicaals. Dat is belangrijk. [..] Vergaderd wordt er daarom bijna niet: slechts twee keer per jaar en niet langer dan een uur. Dit instituut heeft de meest waardevolle en zeldzame grondstof voor grote gedachten en dat is het niets: lege ruimte en tijd.”

Lege ruimte en tijd. Tijd die de ruimte maakt voor beter werk. Diep werk, zoals Cal Newport het noemt. Werk waar over nagedacht is, en dat vervolgens dus nog beter uit de bus komt.  Lege ruimte en tijd die gemaakt is door niet mee te doen aan ‘druk druk druk’ werk. De bekendste: mails en meetings.

Geen mails, meetings en andere druk druk druk werkzaamheden, maar tijd en ruimte maken voor écht werk: “diep werk”. Dát is de luiheidsparadox van de grootheden.

luiheid

‘Maar ik moet meeten en mailen’

Dikke kans dat jij je inbox niet zomaar uit kunt zetten en je manager toch echt van je verwacht dat je bij vergaderingen bent.

Je bent geen natuurkundig onderzoeker die zich kan opsluiten in een stenen bunker in Zwitserland. Zo is het nu eenmaal.

Maar wat dacht je dan van Obama? Ook niet bepaald een monnik. De hele dag door moest hij gezien worden, mensen spreken, vergaderingen bijwonen, bezoekjes afleggen en – wie weet – zelfs z’n inbox bijhouden. En dan had hij ook nog tijd voor z’n familie!

Toch paste hij de luiheid productiviteitsparadox ook toe. Hoe kon hij anders het écht bijzondere werk verrichten dat hij heeft gedaan: slimme strategieën en goede  wetsvoorstellen bedenken? Het ware werk?

Als volgt, volgens zijn ‘chief of staff’ Rahm Emanuel:

“Iedereen creëert zijn eigen tijd om gedachten op een rij te krijgen: een tijdsvenster. Er is geen twijfel dat dat moment zijn venster was. [..] Het moment waar alles opzij geschoven kon worden en je kunt focussen.”

Mail uit, telefoon uit, deur van de Oval Office dicht, monnikmodus aan – en alle belangrijke gedachten op een rij krijgen in zijn eigen denkvenster, voor het écht belangrijke presidentenwerk. Bewust gecreëerde ‘luiheid’, Obama stijl.

luiheid

Precies die diepe concentratie die Obama hier creëert met zijn venster, is waar het om draait. De paradox van luiheid en het denkvenster dat je daarmee creëert maken ruimte voor die diepe concentratie van diep werk.

Luiheid levert ‘diep werk’

Cal, over wat hij “diep werk” (door de luiheid mentaliteit) en “oppervlakkig werk” (de druk druk druk mentaliteit) noemt:

“Een lastige stelling oplossen is diep werk, terwijl door de laatste e-mails heen scrollen oppervlakkig werk is. Een nieuw hoofdstuk van je boek schrijven is diep werk, terwijl een tweet sturen over je boek oppervlakkig werk is.”

En wat betekent dat?

“Het oppervlakkige werk is niet per sé slecht, maar er is niet echt een aangeleerde vaardigheid voor nodig en kan daarom (op z’n hoogst) een kleine bijdrage leveren aan je intentie om waardevol werk te doen.”

Waardevol werk. Werk waar je voor aangenomen bent. Wat voorop in je functieomschrijving staat. Werk dat er toe doet. Dat het verschil maakt. Niet per sé op wereldniveau, zoals bij Nobelprijswinaars en presidenten, maar dat voor jou of voor je organisatie het verschil maakt. Écht goed werk leveren, waar over nagedacht is. Je ‘core business’. Dat misschien het meest van je focus en toewijding vraagt, maar dat meteen ook het meest oplevert als je het doet. ‘Diep werk’.

Niet alleen deadlines (met de hakken over de sloot halen), maar écht goed werk leveren. Het bedrijf leiden, of de mooiste projectplannen neerzetten. Dat doe je door diep werk, niet door oppervlakkig werk. En daar moeten af en toe de voeten voor omhoog en de monnikmodus aan.

Hoe je dat doet

Geen mail, geen collega’s, geen meetings, geen telefoon, geen takenlijst. Alleen jij en je hoofd, en misschien een laptop of notebook. Pak een uurtje voordat je collega’s binnenstormen bijvoorbeeld. Of blokkeer er één in je agenda, aan het eind van de middag.

Volgens John Cleese, van Fawlty Towers, doe je dat zo (vanaf minuut 7:00):

“Creëer een oase in je hoofd, te midden van ‘o ik moet dit nog, ik ben dat nog vergeten, ik moet daar om 11:00 zijn…’. Om dat te doen moet je grenzen in ruimte en grenzen in tijd gaan stellen”, adviseert Cleese.

Zeg je secretaresse dat je het komende uur niet beschikbaar bent en sluit je PC af, geeft hij als voorbeeld om dat voor elkaar te krijgen. Of als je geen secretaresse hebt die je grenzen van ruimte en tijd beschermt, ga je even naar buiten. Het park in, waar je rustig kunt zitten zonder gestoord te worden.

(Moeite met tijd blokkeren en je collega’s buiten de deur houden? Lees hier hoe je dat doet, én collegiaal blijft.)

Dus

Dus – volgens Newport, Cleese, Feynman en Obama:

  • Neem de tijd om even niet ‘druk druk druk’ te zijn, maar ‘diep werk’ te leveren door je af te sluiten van alle afleiding.
  • Dit heet de ‘luiheid productiviteitsparadox’.
  • Nietzsche en Beethoven deden het tijdens een wandeling.
  • Natuurkundige Nobelprijswinnaars sluiten zich een tijdlang op.
  • Obama doet het in zijn eigen gecreëerde ‘denkvenster’ in zijn drukke schema: een moment waarop even de deur en de communicatiemiddelen dichtgaan.
  • Cleese heeft nog een voorstel, mocht je geen filosoof, Nobelprijswinnaar of president zijn (kan gebeuren): ga naar buiten, het park in bijvoorbeeld, weg van collega’s en afleiding voor het echte diepe, belangrijke, goede werk. 

luiheidLijkt op luiheid, maar is dus diep denkwerk.

Zijn dat toch allemaal geen opties voor jou om denkwerk op jouw kantoor voor elkaar te krijgen, dan heb ik nog een paar opties:

  • Kom een uurtje later op het werk, en voer het diep werk thuis uit – vóórdat je dag vol afleiding op kantoor inclusief ‘druk druk druk’ modus en oppervlakkig werk begint.
  • Ga tijdens de lunch wat eerder weg en trek je terug in een afgesloten ruimte op kantoor. Of toch naar buiten? Dat gemiste kwartiertje van je pauze haal je ‘s middags in.
  • Plan extra ruimte in voor een afspraak buiten de deur, zodat je van tevoren even diep kan werken.
  • Gebruik de Pomodoro techniek om je tijd en ruimte extra te bewaken. Een klein half uur volop focussen met een wekker – werkt zo.
Tip: meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'

Hoe je het ook doet, doe het vooral. Tijd en ruimte voor diep werk maken.

En als dat diep werk van je core business z’n vruchten heeft afgeleverd, je weer vol op stoom bent, dan mag je gerust je mail checken – en af en toe zelfs een vergadering inplannen als het echt nodig is. Maar hou het vooral in verhouding.

Luier dus! Sluit af. Denk. Werk diep en gefocust. En verder even niets. Als een ware wereldmacht leider of Nobelprijswinnaar. Of gewoon als jezelf. Mag ook.


Cal Newport’s ‘Diep werk’ samengevat

Mis geen enkele tip!
Meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'
Maximaal 2x per maand. Geen spam, beloofd!
X