“Wandelen werkt tegen stress”, zegt Harvard (en Beethoven)

“Wandelen werkt tegen stress”, zegt Harvard (en Beethoven)

Creatief en goed werk afleveren is geen kwestie van plotselinge ingevingen en heldere momenten. Het is een kwestie van goed time management en slim werken. Zoals Beethoven dat deed, bijvoorbeeld. Met één simpele gewoonte, die jij ook gemakkelijk kunt toepassen.


Ludwig van Beethoven, geroemd musicus met een immens oeuvre dat grote invloed heeft gehad op de negentiende eeuwse en hedendaagse muziek. Iedereen in de Westerse wereld kent op zijn minst één stuk van hem, bewust of onbewust. In meer dan 250 films en in veel reclames wordt zijn muziek tegenwoordig nog gebruikt.

Om je een beeld te geven van zijn enorme productiviteit, waarmee hij zijn levenswerk opbouwde. Ludwig Beethoven is de man achter:

Tip: altijd haast en stress? Volg onze 1-daagse cursus time management!
Meer weten?

• de 9 symfonieën,
• 32 paniosonates,
• 33 variaties op de wals van Anton Diabelli,
• 9 concerten voor solo-instrumenten,
• 6 pianoconcerten,
• een hobo-concert,
• een vioolconcert,
• 10 vioolsonates, 16 strijkkwartetten…

Enfin, de man is een meesterbrein. Want dit lijstje is nog maar de helft, van zijn bekende werken. Er is zelfs een muzikale aandoening naar zijn enorme productiviteit vernoemd: het 9e Symfonie-syndroom. Kun je nagaan.

Maar dat meesterbrein, dat was geen unieke combinatie van linker- en rechterhersenhelft. Noch was Beethoven een superman of een kluizenaar zonder enige sociaal contact en met zeeën van tijd (het tegenovergestelde: hij had een rijk sociaal leven waarin de drank rijkelijk vloeide).
Nee, Beethoven was niet anders dan jij of ik (op het alcoholisch probleem na, misschien). Het enige dat hem al deze productiviteit en creativiteit opleverde, was één – vrij simpele en toepasbare – gewoonte.

Beethoven’s time management geheim

Strategisch met zijn tijd om gaan, dat was wat Beethoven deed. Geen gepingel op zijn piano van zes uur ‘s ochtends tot diep in de nacht als een waanzinnige. Beethoven werkte niet over, hij werkte slim.

Zijn geheim: lange wandelingen door de bossige valleien van Wenen, tussen het werk door.

Daar liet hij zijn hoofd leeg lopen om plaats te maken voor inspiratie. Na zo’n wandeling ging Beethoven als een speer. Het ene na het andere muziekstuk schudde hij uit zijn pen. Zijn creativiteit, motivatie en productiviteit zaten op één lijn en op een maximaal niveau.

beethoven wandelen

Beethoven aan de wandel in de Weense bossen: zijn time management geheim

Nu heb je misschien geen bossige valleien in de buurt, en al helemaal geen Wenen bij de hand. Maar wandelingen maken moet toch wel lukken? Al wandel je tien minuten over het bedrijventerrein rondom het kantoor: wandelen werkt. Wetenschappelijk bewezen zelfs!

Waarom wandelen werkt – volgens de wetenschap

Doe als Beethoven. Stop voor eens en altijd met wachten op heldere momenten en briljante ingevingen. Sta op uit je bureaustoel en wandel er naar toe. Het is namelijk bewezen: je hoeft je productiviteit geen vleugels te geven, maar een stel benen doet wonderen.

Om dat te begrijpen, moet je eerst weten dat je brein maar twee dingen kan:

1. informatie opnemen en verwerken
2. ideeën uitwerken en handelingen verrichten

Dit feit, dat Harvard psychologe dr. Shelley Carson ontdekte en uitwerkte in haar boek ‘Your Creative Brain’, betekent dat we niet oneindig lang in de weer kunnen zijn en niet oneindig lang prikkels in ons brein kunnen verwerken. En dat we het al helemaal niet tegelijkertijd kunnen. Kortom: niet hard en lang werken, maar slim werken.

time management geheimDr. Shelley Carson – bevestigt dat Beethoven’s wandelingen werken

Om dat te doen is het volgens dr. Carson noodzaak om je brein regelmatig te ontlasten van prikkels. Zij raadt aan om, net als Beethoven, je hoofd regelmatig leeg te maken om zo ruimte vrij te maken voor nieuwe ideeën en om fris en effectief aan de slag te kunnen gaan.

Voordat je de verkeerde conclusies trekt: je brein ontdoen van prikkels betekent dus niet kletsen met collega’s, Facebook checken of een krantje lezen. De beste, en volgens Beethoven (die zijn Facebook nooit heeft kunnen checken) de enige manier is en blijft door de eeuwen heen: een wandeling maken.

Dat je brein ontdoen van prikkels door een wandeling te maken niet alleen voor Beethoven werkt, blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Stanford. Hier in werd bewezen dat kenniswerkers die tussen hun werk door wandelingen maakten, sneller tot heldere ideeën kwamen en hun werk na de wandeling effectiever oppakten.
Bovendien is gebleken dat:

• Wandelen en fysieke activiteit in het algemeen goed is voor je hoofd en daarmee je werk. Alleen al doordat je er een beter humeur van krijgt en daardoor gemakkelijker gefocust aan het werkt kunt, zoals blijkt uit onder andere dit onderzoek.

• Je door een wandeling te maken de juiste pauze inlast. Nadat je gefocust bezig bent geweest, geef je jezelf de ruimte om je gedane werk te verwerken en re-evalueren. Zo verbeter je wat je vóór je wandeling hebt gedaan en is je brein klaar om daarna weer fris aan de slag te gaan.

• Je door regelmatig te wandelen een duidelijke scheidslijn creëert tussen de plek waar je informatie verwerkt (tijdens wandeling) en waar je opgedane ideeën uitwerkt (op kantoor). De twee elementen van je brein, zoals Dr. Carson die ontdekte, weten op deze manier duidelijk wanneer ze aan de beurt zijn.

cursus time management

Meng je onder de genieën: ga aan de wandel

Tip: meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'

Niet alleen Beethoven was de wetenschap voor en begreep in de negentiende eeuw al dat wandelen werkt. Ook Ernest Hemingway schreef zijn meesterwerken toe aan zijn dagelijkse middag-wandeling. Later pikten grootheden van onze tijd, als Steve Jobs en Mark Zuckerberg, deze gewoonte op om hun werk naar een hoger niveau te tillen. Zo wandelden zij niet alleen zelf veel, maar droegen ze het hun werknemers ook op – bijvoorbeeld door ‘wandelende vergaderingen’ te houden. Briljant.

Ook briljant worden? Stop dan met zitten achter je bureau, wachtend op ingevingen. Alles wat je nodig hebt om jouw werk net als bestaande genieën naar een hoger niveau te tillen, heb je al: twee benen. Gebruik ze.

beethoven wandelen

Meer weten over het positieve effect van wandelen of je creativiteit en productiviteit? Lees hier het aangenaam geschreven paper van het onderzoek van de Universiteit van Stanford.

Mis geen enkele tip!
Meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'
Maximaal 2x per maand. Geen spam, beloofd!
Over de auteur

Gerald Essers • samen met mijn team bij Time Management.net help ik mensen en organisaties om met onze cursus time management hun tijd zo optimaal mogelijk te benutten door slimmer te werken. We inspireren vele grote en kleine organisaties in binnen- en buitenland waaronder: Shell International, Vodafone, Siemens, RTL Nederland, Rabobank, HP, L’Oréal, Heineken, diverse ministeries en universiteiten.

X