Vanwege de coronagekte wordt het tijd om serieus na te denken over een thuiskantoor. Een plek waar je ongestoord en gefocust aan de slag kunt, alsof er niets aan de hand is. Welke producten daarbij niet mogen ontbreken? Ik zet ze alle 11 op een rij (en neem er een paar op de hak). Welke is volgens jou cruciaal?

11 dingen die niet mogen ontbreken op je thuiswerkplek

Ik ben geen arbeidsdeskundige, noch een ergonoom. Toch kan ik met enige zekerheid zeggen dat ik comfortabel werken even hoog acht als de bestaande arbo-regels. Want laten we eerlijk zijn: een bureaublad dat niet zwart en/of glanzend mag zijn? Een beeldscherm met pixels van 0,25 mm? En een bureaulamp die tussen de 200 en 400 lux zit? — … het is het laatste waar ik s’ nachts van wakker lig.

Richt ik mijn thuiskantoor in dan wil ik vooral een prettige omgeving creëren. Een waarin ik productief kan zijn, die inspirerend is. Een die me geen godsvermogen kost. Welke aankopen ik hiervoor deed wil ik graag met je delen.

Kijk mee.

1. Een beeldscherm — circa 250,-

Eigenlijk mag je maar 2 uur per dag achter een laptop zonder hulpmiddel werken. Begrijpelijk; want het is niet alleen slecht voor je houding, maar ook voor ogen. Door je laptop eenvoudigweg te verhogen kun je dit probleem snel verhelpen.

Zelf gebruik ik hier een ‘Bento Toolbox’ voor — een handige laptopverhoger die niet alleen plaats heeft voor ditjes en datjes, maar ook nog eens mooi oogt. 

Daarnaast kun je natuurlijk ook een extern beeldscherm aansluiten. Op den duur is dit toch prettiger voor de ogen. En, pluspunt: je kunt meerdere schermen naast elkaar openzetten waardoor je ook nog een meer gedaan krijgt.

Op kantoor gebruik ik de 49” Ultrawide monitoren van Dell. Een gigantische monitor. Duur, maar wel elke cent waard.

2. Een bureau — circa 180,-

Je wil goed kunnen aanschuiven, logisch. Je benen en voeten voldoende plek gunnen en als het even kan in hoogte instellen (zo maak je er eenvoudig een zit/sta-bureau van). Wil je het volgende de regeltjes doen vermijd dan een zwart en/of glanzend bureau.

En of zoiets een vermogen kost? Zeker niet. Het SKARSTA-bureau van de Zweedse meubelgigant is het beste dat mijn collega ooit is overkomen. 

Checklist thuiswerken tip

3. Een bureaustoel — circa 150,-

Bij langdurig thuiswerken wil je lief zijn voor je rug. Kies daarom voor een ergonomisch verantwoorde bureaustoel. Een die je zowel in diepte, als in hoogte kunt instellen en waarbij de armsteunen verstelbaar zijn.

Zelf koos ik voor de IKEA MARKUS bureaustoel. Zit uitstekend. 

4. Een muis en toetsenbord — circa 230,-

Zoals een timmerman niet zonder een fatsoenlijke hamer kan, kun jij niet zonder een high end toetsenbord en muis. Kies daarom gelijk voor kwaliteit en koop goed materiaal in plaats van te gaan voor een C-merk van een discounter. (Of je droom moet al zijn om RSI op te lopen. In dat geval: doen.)

Zelf heb ik een toetsenbord en muis van Apple. Werkt fantastisch. En of ze aan die “dikker dan 4 cm”-regel voldoen? Met een “hellingshoek van 5 tot 25 graden”-check? Ik ben er vrij zeker van. 

5. Een noise cancelling headset — circa 220,-

Het maakt een ontzettend groot verschil: werken met of zonder noise cancelling headset. Zeker wanneer je in een open office werkt of thuis regelmatig aan de eetkamertafel zit. Het zorgt er echt voor dat je geconcentreerd en gefocust aan de slag kunt, zonder dat je afgeleid wordt door omgevingsgeluid.

De WH-1000XM3 headset van Sony heeft mijn voorkeur. Ik gebruik ‘m zelf en ook mijn collega’s op kantoor hebben hem steevast op. 

6. Een HD webcam — circa 150,-

Mocht je thuiswerkbudget over hebben, spendeer het dan zeker aan een goede webcam. Want hoewel de ingebouwde webcam van je laptop zeker niet slecht is, kan het zelden op tegen de kwaliteit van een externe camera.

Ik gebruik een Logitech die ik via Marktplaats heb aangeschaft. Aan het begin van de corona crisis was de run op webcams zo groot, dat ik bij iedere (web)winkel ernaast greep. Dit exemplaar is gelukkig fantastisch; kraakhelder beeld en een ab-so-lu-te verbetering in de kwaliteit van het gesprek.

7. Geluidsdemping — circa 120,-

Een andere fijne besteding van een overschot aan budget is het kopen van geluidsdemping. Als ik namelijk iets vervelend vind is het wel galm en echo tijdens mijn (online) gesprekken. Akoestische wandpanelen lossen dat op.

Ik weiger echter een prijs van ruim 400 euro neer te leggen voor een frame van slechts vier latjes en Rockwool gewikkeld in stof. Gelukkig vond ik na een flinke internet search een handige meneer die dat voor een fractie van de prijs maakt. Oogt prachtig, werkt evengoed.

8. Verlichting — circa 80,-

Zie ook zeker verlichting niet over het hoofd. Goed licht vermindert namelijk oogklachten én houdt je gedurende de dag fitter. Zorg daarom voor voldoende daglicht op je werkplek. Vaak kom je met een paar lampen van de blauwe meubelreus kom je al een heel end.

Thuiswerkplek_

Dit is wat ik zelf gebruikt. Producten die echt niet mogen op een thuiswerkplek en waar ik volledig zelf achter sta.

Toch ontbreken er zaken. Dingen waar je volgens de arbo-regels ‘recht’ op hebt en waar je ook je thuiswerk budget aan mag besteden. Maar omdat ik van mening ben dat deze onzinnig – en zelfs achterhaald – zijn, ga ik er verder niet op in. Enkel een ‘notable’ mention:

Wat de arbo-regels daar nog aan toe te voegen hebben

9. Een laptop seriously?

Werk je structureel vanuit huis dan zorgt je werkgever daarvoor. Je hebt meestal ook niets te kiezen. Daarnaast lijkt het me ook totaal niet handig om je werk te doen vanaf een privé laptop. Vanwege de veiligheid, om nog maar niet te spreken over ‘blurring’.

10. Een printer kom op

Printen is uitgestorven. Je werkt in de cloud. Het merendeel van de mensen heeft dan ook geen printer meer nodig. En wil je iets scannen? There’s an app for that.Bespaar je daarom dat geld en geef het liever uit aan bovenstaande 8 zaken.

11. Een archiefkast wauw

Je kunt natuurlijk ook besluiten om je thuiswerkbudget volledig uit te geven aan een archiefkast. Volgens de arbo-regels heb je daar namelijk recht op. Mijn persoonlijke mening? Zo’n kast moet toch wel de Moeder aller Archiefkasten zijn wil ik daar geld aan uitgeven. Denk jij daar anders over, stuur me dan zeker een foto!

Kortom

Niet iedereen heeft natuurlijk de ruimte en het budget om een aangewezen thuiswerkplek in te richten. Toch hoeft je plek niet uit meer producten te bestaan dan hierboven genoemd. Kijk er dus zeker eens naar.

Daarnaast wil ik jou en je collega’s aanraden om je nog verder te verdiepen in thuiswerken. Zeker nu het vanwege corona de norm wordt (en waarschijnlijk nog wel even blijft). Denk na over manieren om jullie werk beter te organiseren. Over prioriteiten stellen, doelen behalen en beter communiceren.

Onze training ‘Effectief Thuiswerken voor Teams’ kan jullie daarbij helpen. Online, op locatie of bij ons. Tot snel?

Checklist thuiswerken

Dagelijks handige inzichten? Volg ons op social media!

Volg ons onder andere op Instagram of Pinterest. Daar krijg je niet alleen handvatten op het gebied van timemanagement, je ontvangt ook de slimme tips waarmee je jouw communicatie skills een boost geeft. De laatste artikelen netjes en overzichtelijk in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

Leer je liever lezend, lees dan ons boek Elke Dag om 15.00 Uur Klaar. Maak kennis met de beste inzichten uit onze trainingen en leer slimmer werken in plaats van harder.

Wie zijn wij? | Cursus Time Management

Tijdwinst.com is een trainingsbureau dat zich specialiseert in slimmer (samen)werken. We bieden door het hele land diverse (online) trainingen aan, variërend van timemanagement, assertiviteit, gesprekstechnieken tot aan snellezen. Nieuwsgierig? Neem dan zeker eens een kijkje op onze website of blogs, en schrijf je in voor één van onze (digitale) trainingen.

  1. 1-daagse training Time Management | Blog
  2. 1-daagse training Assertiviteit | Blog
  3. 1-daagse training Gesprekstechnieken | Blog
  4. 1-daagse training Feedback Geven | Blog
  5. 1-daagse training Snellezen, Mindmapping en Geheugentechnieken | Blog
  6. 1-daagse training Effectief Thuiswerken voor Teams | Blog