Sinds de komst van social media lijkt de angst om iets te missen te zijn toegenomen. We checken tig keer onze newsfeed, op zoek naar het nieuwste nieuwtje. ‘We lijden massaal aan FOMO’. Thibaut Dumas, neuroloog en schrijver van het boek ‘Afkicken van je Smartphone’, vertelt je de gevaren van deze moderne aandoening. Heb jij er ook last van?

Alles wat je wilde weten over FOMO

Ergens hebben we altijd de drang gehad om te weten wat er zich in het leven van een ander afspeelt. Je informeerde naar iemands dag, hoe de vakantie was en of dat diner bij het nieuwe restaurant beviel.

Tegenwoordig heb je deze informatie binnen handbereik. Binnen één enkele swipe lees je niet alleen hoe de reis was, je ziet ook de foto’s van het perfecte strand, de ultieme cocktail en het adembenemende uitzicht. Ineens lijkt jouw vakantie een stuk minder spannend…

Dit gemak – de luxe van van alles op de hoogte te zijn – werkt FOMO in de hand. Daar heb je vast wel eens van gehoord, maar wat het precies is…

… dat leggen wij je uit:

1. Wat betekent FOMO en waardoor ontstaat het?

Fomo staat voor Fear Of Missing Out. Oftewel: de angst om iets mis te lopen. Dat kan van alles zijn: een nieuwtje bijvoorbeeld, de laatste roddel of een gebeurtenis. Volgens Thibaud Dumas – schrijver van het boek ‘Afkicken van de Smartphone’ – ontstaat deze angst door spanning tussen twee verschijnselen.

  1. Enerzijds de toenemende stijging in informatie
    Door de komst van het internet – en dan met name social media – kunnen we 24/7 communiceren, gegevens uitwisselen en informatie opvragen. Zo like je eenvoudig een post, ben je een paar swipes verwijderd van nieuwe, interessante foto’s en neem je eenvoudig deel aan discussies op fora.
  2. Anderzijds praktische grenzen
    Heel simpel: je kunt helaas niet op twee plekken tegelijk zijn en heb je maar 24 uur in een dag.

Het contrast tussen deze twee zaken frustreert. Jij wil jouw beschikbare tijd spenderen aan de zaken die je telkens voorbij ziet komen — aan de feestjes, de evenementen, de stukjes informatie. Wanneer dat niet gaat heb je het gevoel dat je dingen misloopt of dat je een achterstand oploopt ten opzichte van anderen. 

Zo kun je ervan overtuigd zijn dat iedereen naar dat hippe restaurant is geweest behalve jij. Of dat jouw maaltijd minder lekker was omdat jij er geen foto van op Instagram hebt gepost. En jouw vakantie? Die is natuurlijk alleen geslaagd wanneer je er over post (en likes krijgt).

Heb je last van FOMO dan wil je voortdurend weten wat anderen beleven. Je wil op de hoogte zijn van wat er in de wereld gebeurt en jouw ervaringen hieraan afmeten.

2. Waar komt dit fenomeen opeens vandaan?

De mens heeft altijd al een obsessie gehad met het fijne van iets weten. Toch lijkt het fenomeen om niets te missen de afgelopen jaren sterk te zijn toegenomen. De boosdoener? De groei in sociale kanalen en de invloed die deze uitoefenen.

Het heeft voor een tijdsgeest gezorgd waarin alles altijd geweldig moet zijn. Iedere gebeurtenis moet leuk zijn, iedere foto instagram-waardig. En barst je agenda niet uiteen van feestjes, etentjes en evenementen doet je leven er dan wel toe? Kortom: geluk is maakbaar.

Deze overtuiging is ontstaan door de volgende 3 dingen:

1. ‘Vriendschappen’ zijn binnen handbereik

Zo heeft de komst van social media ervoor gezorgd dat je niet langer je best hoef te doen om connecties aan te gaan. Waar je voorheen je een ‘toegangsprijs’ moest betalen om tot een sportteam of groep te behoren, klik je nu simpelweg op ‘vriend toevoegen’. Je hoeft niet eerst iemand te leren kennen. Het volstaat om binnen 1 druk of swipe een nieuwe connectie aan te gaan.

Hierdoor vinden mensen het vreemd wanneer je weinig ‘vrienden’ op Facebook hebt. Sneu, wanneer je maar 10 likes op een foto krijgt of onprofessioneel wanneer je maar 100 connecties op LinkedIn hebt. Je hoeft er immers weinig voor te doen: gewoon vanuit je luie zetel iemand toevoegen. Lukt je dat niet, dan scheelt er iets aan jou. Die overtuiging werkt FOMO in de hand.

Wat betekent FOMO antwoord

2. Je hebt toegang tot persoonlijke informatie

Doordat het aantal mensen waarmee we contact hebben, is toegenomen, krijg je veel meer informatie voor je kiezen dan vroeger. Je weet nu wat je buurman als ontbijt heeft gehad en de hardloopafstand van je baas. Door deze oversharing is de informatie niet alleen gevarieerder, maar ook persoonlijker.

Wil je van dit alles op de hoogte blijven, dan ervaar je dit als beangstigend. Je kunt niet meer alles bijhouden, alles volgen. Daarnaast is het frustrerend om te weten dat je baas die 5 km in minder tijd voltooit dan jij. Of dat de maaltijd van je buurman smakelijker is dan die van jou.

Op die manier brengt FOMO een ander probleem aan het licht: de angst dat het leven van een ander leuker, spannender of voller is. Dit competitieve karakter zorgt er vervolgens voor dat jij je sneller eenzaam voelt of depressief. Alles behalve gezond.

Ons leven zou er zomaar eens niet toe doen, wanneer het niet op het internet staat.

3. Er bestaat de illusie dat je van alles op de hoogte kunt zijn

De angst om iets te missen wordt tot slot in stand gehouden door een vicieuze cirkel. Je maakt een account aan op een nieuw social media netwerk, zodat je zeker weet dat je niets mist. Nu heb je niet alleen Facebook; ook LinkedIn, Twitter, Pinterest, Whatsapp, Youtube, TikTok en Snapchat zul je moeten bijhouden. En dat is tamelijk ironisch:

Je wil er zeker van zijn dat je op de hoogte blijft, dus vergroot je het aantal social media kanalen. Hiermee vergroot je echter ook de hoeveelheid informatie die je moet bijhouden. Daardoor lukt het je niet meer om van alles op de hoogte te zijn. 

Hoe meer moeite je doet om niets te missen, hoe minder tijd je hebt om alles te volgen.” – Thibaud Dumas

3. Wat zijn de gevolgen van FOMO?

We houden ons niet langer bezig met wat onze ‘inner circle’ doet — onze partner, vrienden en familie. Wat mensen ver daarbuiten doen wekt ook onze interesse. En omdat we die informatie binnen handbereik hebben, hoeven we niets te missen. Die keuze, die vrijheid werkt beangstigend én heeft gevolgens voor onze psychische gezondheid:

We zien over het hoofd dat bepaalde situaties in scène zijn gezet. Of dat iemand zijn of haar leven enkel vanuit de juiste hoek belicht. We vergeten dat de mensen die we online bewonderen ook wel eens een rotdag hebben en niet van de bank afkomen.

Zoals we al eerder benoemde kun je je hierdoor eenzaam voelen, depressief, vermoeid — jaloers zelfs.

Wat betekent FOMO gevolgen

4. Hoe kom ik er vanaf?

Om je FOMO-gedrag uit te bannen, zul jij je social media gedrag moeten aanpakken. Dit begint bij het herkennen én erkennen dat je bang bent om dingen te missen. Je zal inzicht moeten krijgen in hoe aanwezig de angst is en jezelf moeten conditioneren.

In dit artikel gaan we daar verder op in en geven we je een drietal tips om je FOMO aan te pakken. 

Kortom: “Wat betekent FOMO?” en andere vragen beantwoord

Hopelijk zijn je vragen beantwoord. Je weet nu eindelijk wat FOMO is, waardoor het wordt veroorzaakt en welke rol social media hierin speelt. Wil je weten hoe je ervan afkomt, lees dan zeker bovenstaand artikel.

Tot die tijd willen we je op het hart drukken dat je je ervan bewust moet zijn dat je niet overal tegelijkertijd aanwezig kunt zijn. Er is nou eenmaal nieuws dat je mist, feestjes die je niet bijwoont of mensen die je nooit leert kennen. Dit obsessief achterna jagen, zorgt er enkel voor dat jij ongelukkig bent.

Probeer het daarom los te laten en denk na over deze laatste wijze woorden van Thibaud Dumas:

“Lopen we uiteindelijk niet het risico, uit angst om iets te missen van wat anderen beleven of ons meedelen, dat we ons eigen leven aan ons voorbij laten gaan?”

Dagelijks handige inzichten? Volg ons op social media!

Volg ons onder andere op Instagram of Pinterest. Daar krijg je niet alleen handvatten op het gebied van timemanagement, je ontvangt ook de slimme tips waarmee je jouw communicatie skills een boost geeft. De laatste artikelen netjes en overzichtelijk in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

Leer je liever lezend, lees dan ons boek Elke Dag om 15.00 Uur Klaar. Maak kennis met de beste inzichten uit onze trainingen en leer slimmer werken in plaats van harder.

Wie zijn wij? | Cursus Time Management

Tijdwinst.com is een trainingsbureau dat zich specialiseert in slimmer (samen)werken. We bieden door het hele land diverse (online) trainingen aan, variërend van timemanagement, assertiviteit, gesprekstechnieken tot aan snellezen. Nieuwsgierig? Neem dan zeker eens een kijkje op onze website of blogs, en schrijf je in voor één van onze (digitale) trainingen.

  1. 1-daagse training Time Management | Blog
  2. 1-daagse training Assertiviteit | Blog
  3. 1-daagse training Gesprekstechnieken | Blog
  4. 1-daagse training Feedback Geven | Blog
  5. 1-daagse training Snellezen, Mindmapping en Geheugentechnieken | Blog
  6. 1-daagse training Effectief Thuiswerken voor Teams | Blog