Quantified self – meten is (je leven) verbeteren

Quantified self – meten is (je leven) verbeteren

Quantified self – letterlijk ‘meetbare zelf’ – is precies wat de naam doet vermoeden: jezelf meten. Niet je lengte, maar alles. Van eten tot slapen en bewegen. Meten wat er te meten valt, om je tijd te optimaliseren: hoe werkt dat?

Wat is quantified self?

Quantified self is een trend waarin we alles van onszelf meten. Onze bewegingen, onze slaap, ons eten, onze gemoedstoestand en ga zo maar door. Je kunt het zo gek niet bedenken of het wordt gemeten. De technologie die we daarvoor in ons leven toelaten, heeft als doel om je dagelijks leven te optimaliseren. Dat is namelijk wat we willen. Zo optimaal mogelijk bewegen, slapen, eten, geluk ervaren en werken.

Tip: altijd haast en stress? Volg onze 1-daagse cursus time management!
Meer weten?

De trend van quantified self is al jaren aan de gang en is inmiddels op steeds meer gebieden gemeengoed. Vooral op het gebied van amateursport kijkt niemand meer op van het meten van afstanden, calorieën en zelfs slagkracht – met een app of sensorische apparatuur.

Quantified self apps en apparatuur bestaan inmiddels in overvloed. Van hippe armbandjes tot handige apps. En niet alleen is het spul steeds verder ontwikkeld, het is ook voor steeds diversere doeleinden te gebruiken. Je hardloopkilometers (met deze app) volgens het quantified self principe meten deed je misschien al; maar veel meer aspecten in je dagelijks leven kunnen aan dergelijke meetbeurten onderworpen worden!

quantified self

Wat kun je meten (en verbeteren)?

1. Hoe je beweegt

Hoeveel beweeg je op een gemiddelde dag op kantoor? Een belangrijke vraag, want zitten is dodelijk! Daag jezelf uit om tussendoor te blijven bewegen. Neem bijvoorbeeld de fiets in plaats van de auto en zie wat het met je statistieken doet. Of stel een waarschuwing in wanneer je te lang niet bewogen hebt. Sta even op uit je bureaustoel en lees dat rapport op weg naar de koffie-automaat.

2. Hoe je slaapt

Ontdek je perfecte slaapritme door je statistieken voor je te laten uitrekenen wanneer je het best kunt gaan slapen en wakker worden. Het juiste slaapritme kan je dag maken of breken! Meten hoe je slaapt kan ook waardevol zijn. Voel je je brak in de ochtend, dan weet je waar het van komt als je in de statistieken van afgelopen nacht kijkt.

quantified self

3. Hoe je koffiedrinkt

Meet het aantal koppen koffie dat je op een dag drinkt en wat het doet met je productiviteit en slaapritme. Werk zo naar jouw perfecte aantal koppen koffie op het perfecte moment van de dag toe, voor optimale energie overdag en rust in de nacht.

4. Hoe je eet

Hoeveel werk jij op een werkdag naar binnen? Niet alleen voor afvallers bedoeld, maar vooral voor bewuste eters. Wat je eet bepaalt je algehele gezondheid, je energieniveau en je nachtrust. Voorkom bijvoorbeeld die after lunch dip (funest voor je productiviteit!) of behoed jezelf van die zak chips voordat je naar bed gaat (funest voor je nachtrust!).

5. Hoe gestrest je bent

Ontdek wat stress veroorzaakt bij jou, op welk moment van de dag. Door je mentale toestand bij te houden ga je in de statistieken patronen zien, waardoor je stress-momenten in de toekomst kunt ontwijken of voorkomen. Of houd juist bij waar je blij van wordt en probeer dat vast te houden wanneer het even tegen zit.

Wat je daarvoor nodig hebt

quantified self

De FitBit. Een vernuftig apparaatje dat moeiteloos om je pols gaat, gekoppeld aan een app. Het houdt alles bij dat je je maar kunt bedenken. Je stappen, algemene beweging, je slaapritme, je hartritme (en dus stressniveau’s), de sport die je beoefend (herkent of je op een fiets zit of hardloopt), je voeding (scant barcodes), je vochtinname en meer.

Alternatieven zijn er natuurlijk ook. Zo zijn de Garmin horloge (gemaakt voor sporters) en de Apple Watch en Samsung Smartwatch ook gebruikelijke quantified self apparaten. De FitBit is het meest voorkomend; welke voor jou werkt is aan jou!

(Wij hebben in elk geval geen aandelen, aan jou het oordeel.)

Geen zin om meteen gadgets aan te schaffen, maar wil je een en ander wel uitproberen? Dan zijn deze apps een paar goede alternatieven:

Rescue Time: applicatie op je smartphone, tablet of laptop die je productiviteit bijhoudt. De app meet hoeveel tijd je tijdens je werkdag doorbrengt op productieve kanalen (werksite, in the cloud, etc) en hoeveel tijd op onproductieve kanalen (social media, etc). Aan het eind van de rit krijg je een handig statistisch overzichtje.

Strict Workflow: add-on voor je Chrome browser die de tijd bijhoudt dat je aan het werk bent, waarschuwt wanneer je te lang achter je scherm hebt stilgezeten. Tijd kun je zelf instellen, bijvoorkeur op een half uur (de gevaarlijke grens van de zitziekte en optimale werktijd volgens de Pomodoro techniek).

quantified self

Sleep Cycle: app die je slaapritme bijhoudt door te registreren wanneer je gaat slapen, in welk slaapstadium je zit en hoe vaak je wakker wordt. Sleep Cycle vraagt je voor je gaat slapen hoe je dag er uit zag qua koffiegeberuik, stress en activiteit. De app bepaalt zo voor jou de ideale tijd om wakker te worden.

OptimizeMe: Meet alles wat jij wil gemeten wil hebben: van het aantal glazen water per dag tot de niveaus van creativiteit die je bereikt hebt. Voer zelf de gegevens in en stel doelen. De app maakt er overzichtelijke statistieken van en Ari – de interne personal coach – zorgt er voor dat je je doelen behaalt.

Tip: meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'

Mijn Eetmeter: Log wat je eet en drinkt op een dag, via de website of de app. Initiatief van Het Voedingscentrum, dus gegarandeerd goed voor je. Check hoe je Schijf van Vijf ervoor staat, je aanbevolen calorie-inname en hou jezelf gezond met een optimaal energieniveau.

En nu?

Meet wat jij gemeten wil hebben.

  • Zoek je meer energie; meet je slaap en je voeding bijvoorbeeld.
  • Zoek je minder stress: gebruik de hartmeter van FitBit en ontdek je stressfactoren om te leren minderen.
  • Wil je gezonder leven door minder te zitten, hou dan je stappen bij en stel die timer in voor regelmatige beweging wanneer je de hele dag op kantoor achter je schermpje zit te koekeloeren.

Allemaal kleine quantified self gewoontes met grote effecten. Of eigenlijk één groot effect: een beter leven. Wil jij toch ook? Of je nu meteen aan de apparaten om je arm gaat of start met een appje; quantified self helpt je op weg.

Quantified self

Mis geen enkele tip!
Meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'
Maximaal 2x per maand. Geen spam, beloofd!
X