Altijd druk? 4 slimme tips voor meer grip op je tijd

Altijd druk? 4 slimme tips voor meer grip op je tijd

Druk, druk, druk? Schijn bedriegt. Volgens de wetenschap hebben we juist meer vrije tijd dan ooit, míts je effectief met je tijd omgaat. 4 slimme tips waarmee je meteen aan de slag kunt.


‘Het druk hebben’ is een one way ticket naar ongelukkig zijn, zo is bewezen. Dat we het tegenwoordig ‘veel drukker’ hebben in onze Westerse maatschappij, daar is dan weer geen bewijs voor. Dat stelt John P Robinson – professor sociologie aan de Universiteit van Maryland in zijn onderzoek ‘Time Use Laboratory’ naar ons gebruiksgedrag van tijd. We hebben volgens andere onderzoekers tegenwoordig juist meer vrije tijd dan ooit.

We kunnen de schuld van ons ‘druk zijn’ dus niet langer bij de maatschappij leggen. Wat blijkt: We zijn de grip op onze tijd verloren.We moeten kritischer naar onszelf en naar het managen van onze taken en tijd kijken.

Test: Heb jij grip op je tijd?

Om meer grip op je tijd te krijgen, is het van belang dat je weet hoe je tot nu toe bent omgegaan met tijd.

Tip: altijd haast en stress? Volg onze 1-daagse cursus time management!
Meer weten?

Dat stellen Business Strateeg Kathi Elster en Psychotherapeute aan Harvard Katherine Crowley na onderzoek, te lezen in hun boek ‘Working With You is Killing Me’.

Minder stress

Zelfkennis is de eerste stap naar meer grip op je tijd


Bepaal welk tijd-archetype jij bent om te zien of jij grip op je tijd hebt:

1. Te Druk Baasje

Jij neemt de tijd serieus. Je verwacht van jezelf dat je elke minuut productief en effectief besteedt. Je bent altijd aan het werk en komt nooit toe aan ontspanning. Jouw tijdplanning geeft je een gevoel van zwaarte, drukte en last.

2. Te Aardige Collega

Je spendeert meer tijd dan je lief is aan andermans taken, doordat je altijd bereid bent te helpen. Doordat je ook nog aan je eigen taken toe moet komen, heb jij het altijd druk. Jouw tijdplanning geeft je een gevoel van vermoeidheid, interne wrijving en futloosheid.

3. Te Laat Komer

Je onderschat constant hoeveel tijd een taak kost en plant ondertussen nog meer taken in. Je komt te laat en gehaast op afspraken aan. Je verwacht dat de tijd voor jou versneld en vertraagd zoals het jou uit komt. Jouw tijdplanning geeft je een gevoel van ergernis, haast en frustratie.

4. De Gebalanceerde Planner

Je hebt een realistisch beeld van je tijd. Je kunt plannen en houdt je er aan. Je komt tijdig aan op afspraken en maakt realistische beloftes aan anderen. Jouw tijdplanning geeft je een gevoel van rust, controle en balans.
Uitslag: Ben jij een 1, 2 of 3? Jij hebt nog maar weinig grip op je tijd. Niet getreurd, de meesten van ons kunnen zich bij deze groep aansluiten. Ben je een zeldzame 4? Gefeliciteerd, je bent een meester in het managen van je tijd en zult daardoor zelden een gevoel van ‘druk zijn’ hebben.

Minder druk met 4 slimme tips

Ook een ‘Gebalanceerde Planner’ worden en de grip op je taak en tijd heroveren? Doe je voordeel met deze 4 tips voor een minder druk leven:

1. Toggl je tijd

Inzicht is de eerste stap naar de juiste omgang met tijd. Probeer er achter te komen waar jouw tijd op een gemiddelde dag in zit. Meet je tijd bijvoorbeeld met de handige ‘time tracking’-app Toggl.

Hier kun je gemakkelijk invoeren waar je per dag mee bezig bent. Er wordt een overzichtelijk schemaatje voor je gemaakt. Leer van je schema en begin met rigoureus filteren waar je je tijd beter niet meer (zoveel) aan kunt spenderen door bijvoorbeeld bepaalde taken te automatiseren, stroomlijnen of delegeren.

Toggle app voor meer tijd en minder druk leven

Toggle – De ‘time tracking’-app om te kijken waar je tijd naartoe gaat

 

2. Knijp je productieve piekmoment uit

Probeer er op te letten wanneer jij op je best bent qua energieniveau en plan op die momenten taken en projecten die de meeste weerstand oproepen (oftewel: ‘slik die kikker’) of die de meeste creativiteit van je vergen.

Dat kan een moment van de dag zijn (bijvoorbeeld de ochtend) of – voor grotere projecten – moment van het jaar zijn (bijvoorbeeld februari).

Houd je planning zo soepel mogelijk om alles uit die piektijden te halen, zodat je daarbuiten tijd overhoudt. Om stil te staan bij je werk bijvoorbeeld, jezelf verder professioneel te ontwikkelen of om aan je hobby’s toe te komen.

cursus time management

3. Je ontkomt er niet aan: ‘nee’ zeggen

We hebben vaak de neiging om ‘ja’ te zeggen op taken waar we eigenlijk helemaal geen tijd voor hebben. Zeker wanneer die van onze baas komen. Natuurlijk wil je hem of haar tevreden houden, maar je krijgt vaak meer en beter werk gedaan door ‘nee’ te zeggen.
Onderbouw wel waarom je ‘nee’ zegt: leg je baas bijvoorbeeld uit dat, wanneer je ‘ja’ zegt op die ene taak, je geen tijd meer overhoudt voor die andere taak. Overleg samen over de beste keuze.

4. Maak tijd voor onverwachte zaken

Heb jij vaak te maken met spoedjes en ad-hoc klussen? Je bent niet de enige. Het hoort nu eenmaal bij sommige functies en je ertegen verzetten levert alleen maar onnodige stress op.
Probeer er liever achter te komen hoeveel tijd je gemiddeld per dag kwijt bent aan onverwachte zaken, door de ‘Toggle’-app (stap 1) een tijdje bij te houden en te analyseren. Maak deze tijd voor onverwachte zaken na een week of twee een standaard onderdeel in je werkdag door hem te blocken in je agenda.

Geen tijd om te Togglen? Begin dan met het vrijhouden van minimaal een uur per dag in je agenda voor onverwachte zaken en plan daarnaast standaard ¼ van de verwachte duur voor een klus extra in om je werk echt goed gedaan te krijgen.

Beter werk afleveren zal je baas je nooit kwalijk nemen. Bovendien brengt het je rust en meer werkplezier. Op die manier heb je het minder druk en voorkom je ook nog eens een burnout.

Geen onverwachte zaken en toch tijd over? Vul hem niet in met nieuwe taken, maar neem een kop koffie en gun je hersenen even rust.

Minder Stress

De meest briljante mensen zijn niet de mensen die als een kip zonder kop op kantoor rondrennen. ©Calnewport.com/blog

Tip voor tip naar een minder druk leven

Gebruik één of meer van de vier tips in jouw werk en leven voor minder stress en meer tijd. Begin bijvoorbeeld eens met één tip en kijk hoe dat bevalt.

Tip: meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'

Goed? Noteer dan in je agenda om over 3 weken nog eens te kijken naar dit artikel en daag jezelf opnieuw uit met een volgende tip totdat je jezelf misschien wel een ‘gebalanceerde planner’ kunt noemen.

Wat je ook doet, onthoud vooral: de meest briljante mensen die het beste werk afleveren zijn doorgaans niet de mensen die als een kip zonder kop rondrennen en hun mail non-stop checken omdat ze het ‘druk’ hebben.

Het zijn de mensen die onverstoord achter hun laptop zitten, afwisselend verdiept in hun beeldscherm en starend uit hun raam – denkend aan nog betere oplossingen zonder stress over tijdgebrek.

Hoe houd jij grip op je tijd? Begin je bijvoorbeeld ‘s ochtends in alle rust al om vijf uur of werk je tijdens je piektijden het liefst aan de eetkamertafel thuis in plaats van op kantoor? Deel je ideeën en ervaringen in een reactie.

Mis geen enkele tip!
Meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'
Maximaal 2x per maand. Geen spam, beloofd!
Over de auteur

Gerald Essers • samen met mijn team bij Time Management.net help ik mensen en organisaties om met onze cursus time management hun tijd zo optimaal mogelijk te benutten door slimmer te werken. We inspireren vele grote en kleine organisaties in binnen- en buitenland waaronder: Shell International, Vodafone, Siemens, RTL Nederland, Rabobank, HP, L’Oréal, Heineken, diverse ministeries en universiteiten.

X