Meer focus krijgen in je leven in 10 minuten (voor en na je slaap)

Zo snel kan het geregeld zijn. Van vol hoofd naar meer focus in 10 minuten. Voordat je gaat slapen en vlak daarna is je hoofd het meest gevoelig voor een reset in focus, helderheid en creativiteit. Dat doe je met 1 activiteit voor “uitgekristalliseerde intelligentie” en daarmee helderheid in de richting van je leven – waarvoor je niet meer nodig hebt dan pen en papier.

Dat onderbewustzijn van je,

Je hoofd mag niet onderschat worden. Je bewustzijn én onderbewustzijn. Het kan je horendol maken, wanneer je weer met een vol hoofd rondloopt na een chaotische werkdag, het kan je plots heel vrolijk maken, wanneer het je favoriete muziek hoort bijvoorbeeld. Of je kunt vlagen van verveling voelen, zodra het niet voldoende gestimuleerd wordt.

Kortom:

Tip: altijd haast en stress? Volg onze 1-daagse cursus time management!
Meer weten?

Alles wat er mentaal aan de hand is, start in je hoofd. En alles wat er in je hoofd gebeurt, maakt dat je veel of weinig focus hebt. Creatief bent, of even niks kunt bedenken. Helderheid hebt, of door de bomen het bos niet ziet. 

Zie je je mentale (en daarmee fysieke gesteldheid) liever als een heldere, creatieve bron met focus? Dan start je dus ook weer bij je hoofd. Bij je bewustzijn en onderbewustzijn. En wat is de plek waar die 2 elkaar ontmoeten? Vlak voor en na je slaap. 

Tijdens je slaap gaan onze hersenen in een dieper onderbewustzijn, om alle indrukken en informatie van de dag te verwerken. Het legt de juiste connecties aan – als je een goede nachtrust hebt tenminste – en schoont de boel op voordat de volgende dag weer begint vol nieuwe input en chaos.

Hét moment voor focus, helderheid en creativiteit is dus ‘s nachts – tijdens je slaap. En de meest slimme mensen ter wereld weten dat al, en doen er iets mee. 

Meer focus krijgen: wat groten der aarde voor en na hun slaap doen

Thomas Edison is er één:

meer focus

Josh Waitzkin – schaaklegende en wereldkampioen Tai Chi – doet hetzelfde. Net als Napoleon Hill, auteur van verschillende beroemde zelfhulpklassiekers. Ook hij stelt dat wat je implementeert of wat er al speelt in je onderbewustzijn, uiteindelijk tevoorschijn komt in je fysieke bewuste werkelijkheid:

“Het onderbewuste brein zal zich vertalen in z’n fysieke equivalent, via de meest direct en praktische methode beschikbaar.”

Terug naar de focus. 

Want wil je je hersenen zo installeren dat ze weten in welke richting ze jou vandaag moeten sturen – mentaal, emotioneel en fysiek – dan moeten ze wel die richting aangewezen krijgen. En de helderheid hebben om die richting te zien en jou te leiden. 

Om tot die helderheid en focus te komen, is het belangrijk om je brein leeg te maken (1) en richting te geven (2). Hoe je dat doet, verklapte Edison al deels:

“Dien een verzoek in bij je onderbewustzijn.”

Klinkt nog vaag, is het niet. Je fixt het in 10 minuten. Met die pen en papier. 

Doe hetzelfde, wil je meer focus krijgen– in 10 minuten

‘s Avonds

Ben je helemaal aan het einde van je dag aangekomen? Is er niks meer dat je moet doen, bedenken of verwerken? Kortom: zit de actieve taak van je bewuste brein erop? Dan ben je zover om de oefening te doen die Edison, Waitzkin en Hill je aanraden. 

Ga ervoor zitten, of liggen in je bed. Pak je pen en papier. En schrijf op: wat wil ik bereiken?

Dit is je focus, de richtingaanwijzer voor je onderbewuste brein dat zometeen aan de slag gaat in je slaap. Hou het simpel. Het kan iets zijn dat je morgen wil bereiken, dat je dit jaar wil bereiken of dat je in leven wil bereiken. Hoe dichterbij, hoe concreter natuurlijk. En hoe makkelijker voor je brein om je ernaartoe te loodsen. 

Bijvoorbeeld:

  • Ik wil 10 nieuwe pagina’s aan mijn boek schrijven
  • Ik wil aangenomen worden bij bedrijf X
  • Ik wil meer tijd voor mijn hobby maken
  • Ik wil een voorbeeld zijn voor mijn kinderen

Gevarieerd van concreet naar abstracter. Kan allemaal, hoor. Het gaat er namelijk om dat hetgeen je zojuist vastgelegd hebt, nu als focus geregistreerd staat in je bewuste brein – om zometeen af te dalen naar je onderbewuste brein. Hetgeen dat straks in je slaap verwerkt wordt als laatste informatie die je vandaag hebt gekregen. 

Dit is iets waar je waarschijnlijk eerst rustig over moet nadenken. Wat wil  ik bereiken? Tja… Zeker de eerste keer kan het een heel open vraag zijn, als je er niet eerder bij stilgestaan hebt. Misschien weet je het direct. Komt er één gedachte meteen bovendrijven. Een stille wens, of iets waar je al een tijd naartoe werkt. 

Maak het ‘echt’ – bewust – door het op te schrijven. 

Meer focus krijgen. pak pen en papier

‘s Ochtends

Je brein is het meest creatief, vlak nadat het ontwaakt is. Op de overgang van onderbewust naar bewust. Dat is bewezen. En met creativiteit wordt hier niet de knippen-en-plakken creativiteit bedoeld, maar klinische creativiteit: het aanleggen van nieuwe connecties in je brein. Komt doordat je prefrontale cortex dan het meest actief is, en doordat je brein zojuist in je onderbewustzijn alle nieuwe connecties heeft aangelegd van de informatie die het verwerkt heeft. 

Wat Waitzkin daarom doet, vlak nadat hij ontwaakt, is niet naar zijn smartphone grijpen om social media te checken, zoals van de meeste mensen (80%) tussen de 18 en 44 blijkbaar doet. Je zult nu snappen waarom dat dodelijk is voor je focus en helderheid. Het stopt je brein direct vol met input, input, input. Meer spul om opnieuw te verwerken. Daar wordt het niet helder van, en kan het je nergens naartoe leiden. 

Tip: meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'

Nee. Wat Waitzkin op dit punt doet is richten op output, output, output. Dat hoofd moet leeg. Juist nu, vóórdat je dag begint. Gewoon gedachten-dumpen. Alles dat nu voorbij komt, de restjes van het opgeruimde spul van vannacht en de nieuwe gedachten die komen over vandaag, morgen of een andere nabije toekomst. Laat het even helemaal leeglopen op hetzelfde papier als je gisteravond in handen had. Schrijf het vol, met je focuspunt – het antwoord op “Wat wil ik bereiken?” – in je achterhoofd. Zonder oordeel, zonder erop in te gaan. Gewoon schrijven, schrijven schrijven. Output, output, output. 

Door al deze rommel aan random gedachten uit de weg te werken, komt Waitzkin – zoals hij vertelt in een interview met Tim Ferriss – bij zijn “crystallized intelligence” uit. Een hele fijne heldere omgeving, waarin je ziet wat er toe doet, voorbij de chaos aan gedachten die er meestal vóór zit om je focus te vervagen. 

Dit is de plek waar (goede) ideeën vandaan komen. Waar je (slimme) beslissingen maakt. En waarin je kunt bepalen wat je vandaag (niet) doet, om te komen waar je wil zijn. Bij je focuspunt. 

Allemaal een kwestie van mentaal neerzetten wat fysiek moet volgen, volgens organisatiepsycholoog en auteur dr. Benjamin Hardy:

Mental creation always precedes physical creation. Before a building is physically constructed, there’s a blueprint.”

Als je je gedachten – bewust en onderbewust – zo weet te kanaliseren in de richting van je doel – wat je wil bereiken – dan help je je hoofd aan helderheid, en stuur je jezelf fysiek in de juiste richting. Via “kristalheldere intelligentie” voor meer focus. 

Nog meer focus in je leven?

Kiezen wat je wel en niet moet doen, waar je wel en niet mee aan de slag gaat en wat je wel of niet aan je voorbij laat gaan – dát is waar time management om draait. Jij bepaalt waar je je tijd voor vrijmaakt in je leven, door alle zaken die dagelijks op je afkomen op de juiste manier te managen, bij thuiswerken of op kantoor. Je leert hoe, in onze 1-daagse training time management, door heel Nederland. 

Ook reuze interessant voor teams!

Onze cursus is ook ontzettend nuttig voor teams. Zo leren jullie resultaatgericht en slimmer werken, jezelf wapenen tegen tijdgebrek en omgaan met de dagelijkse stortvloed aan mails en informatie. 

En dat is niet alles: onze nieuwe training Effectief Thuiswerken voor Teams behandelt bovenstaande zaken, met als extra kers op de taart: thuiswerken. Hoe werk je effectief samen op afstand? Hoe spreek je anderen aan op hun verantwoordelijkheid? En online vergaderen, hoe doe je dat (goed!). Je leert het tijdens de cursus. 

Mis geen enkele tip!
Meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'
Maximaal 2x per maand. Geen spam, beloofd!
© Copyright 1999 – - SRS Consulting B.V. / TIJDwinst.com B.V.
X