De allerbeste tip om tijd te besparen? Doe het niet alleen! Ha, dus dáárom is het concept ‘collega’s’ ooit bedacht. Interdisciplinair samenwerken is een vorm van samenwerken waarbij je meerdere disciplines op een slimme manier laat meedenken en met elkaar laat werken. Zo kun je betere beslissingen nemen, innovatieve oplossingen bedenken en doelen efficiënter bereiken. Hoe pak je het goed aan?

Wat is interdisciplinaire samenwerking?

Interdisciplinair samenwerken heeft de volgende betekenis:

Je werkt binnen een team samen met collega’s uit verschillende disciplines toe naar een bepaald doel, waarbij je die combinatie van disciplines inzet om het werk efficiënter te doen, tot betere resultaten te komen en innovatieve oplossingen te bedenken.

In de zorg zie je interdisciplinair samenwerken vaak terugkomen, net als in sociaal werk. Je krijgt hierbij vaak te maken met complexe casussen, waarbij een beslissing grote gevolgen kan hebben voor een patiënt of cliënt. Dan is het verstandig om er vanuit meerdere expertises naar te kijken, zodat je alle aspecten meeweegt en diegene het beste kan helpen. 

Interdisciplinair samenwerken

Waarom interdisciplinair samenwerken?

Door interdisciplinair samen te werken, kun je meerdere visies en aspecten meenemen bij een belangrijke keuze of project. Dat komt het eindresultaat ten goede en betekent ook dat je lastige beslissingen niet in je eentje hoeft te nemen. 

De belangrijkste voordelen van interdisciplinair samenwerken zijn:

  • Je kunt de taken verdelen, waardoor jullie het project sneller kunnen afronden zonder dat dit te veel van ieders agenda vraagt.
  • Jullie kunnen efficiënter werken, doordat iedereen doet wat bij zijn of haar discipline en expertise past. 
  • Jullie zien niets over het hoofd, omdat er meerdere disciplines meekijken en ieder teamlid op andere dingen let.
  • Je komt tot een beter resultaat doordat jullie allerlei expertises meenemen en ieder een eigen stukje kennis, ervaring en achtergrond inbrengt.
  • Samen brainstormen helpt om tot meer innovatieve ideeën te komen. Iemand anders wijst je misschien ergens op waar jij nog niet aan had gedacht.
  • Je hoeft lastige beslissingen of dilemma’s niet in je eentje op te lossen, maar kunt er met andere mensen naar kijken. Het is fijn om een situatie samen te beoordelen, zeker bij beslissingen met grote consequenties (bijvoorbeeld in de zorg).
  • Je komt makkelijker over obstakels of niet soepel lopende dingen heen. Doordat je er samen over kunt sparren, is het makkelijker om oplossingen te zien en bij te sturen.

Wat is het verschil tussen interdisciplinair en multidisciplinair samenwerken?

Goed om te weten: Interdisciplinair samenwerken en multidisciplinair samenwerken zijn twee verschillende dingen. 

  • De betekenis van een interdisciplinaire samenwerking is dat je in één team met elkaar optrekt om naar een gezamenlijk doel toe te werken.
  • Multidisciplinair samenwerken heeft als betekenis dat iedereen eigen doelen heeft, jullie niet samen een team vormen en elkaar enkel op verzoek helpen. Je betrekt er bijvoorbeeld een collega bij als jij een lastige casus hebt en daar een meekijkend oog bij kunt gebruiken. Jullie werken niet permanent samen in projecten, maar eerder op verzoek.

Multidisciplinair samenwerken is vooral van belang als je een enkele keer iemands hulp kunt gebruiken, bijvoorbeeld wanneer je één keer per jaar een jurist moet betrekken bij een project, maar verder niet nauw met elkaar samenwerkt.

En interprofessioneel samenwerken dan?

Daarnaast is er nog een vorm van samenwerken: interprofessioneel samenwerken. Zowel interprofessioneel als interdisciplinair samenwerken zie je vaak in de sector gezondheid en welzijn, maar ook in o.a. het bedrijfsleven. Interprofessioneel samenwerken betekent dat mensen met meerdere functies met elkaar samenwerken op een intensieve manier en met één gezamenlijk doel voor ogen. Deze professionals kunnen ook vanuit dezelfde discipline komen.

Interdisciplinair samenwerken

Hoe haal je het meeste uit een interdisciplinaire samenwerking (en ook: hoe niet)?

Nu weet je wat interdisciplinair samenwerken is, hoe een interdisciplinair team eruit kan zien en waarom het zinvol is om andere disciplines erbij te betrekken. Máár waar meerdere mensen bij elkaar komen, is ook kans op botsingen, frustraties of miscommunicatie. Hoe voorkom je die valkuilen en haal je zoveel mogelijk uit dit type samenwerkingen? 

Dit zijn de 22 belangrijkste do’s en dont’s:

De 11 don’ts voor jouw interprofessionele samenwerkingen

Waar meerdere mensen met ieder een eigen karakter en perspectief samen iets oppakken, kunnen er twee dingen gebeuren. 

  1. In het gunstige scenario versterken jullie elkaar, komen jullie al brainstormend tot betere ideeën en zie je samen meer dan alleen. 
  2. In het doemscenario ontstaat er onbegrip of irritatie of verloopt de samenwerking niet soepel en kost het daardoor meer tijd en ergernis dan dat het tijdwinst oplevert.

Wil je dat gunstige scenario bereiken én het tweede voorkomen? Dan kom je een heel eind door deze 11 dingen vooral niét te doen:

  1. Houd niet stug vast aan je eigen mening, ideeën en werkwijze. Schuif de ideeën van anderen niet zomaar van de baan en denk niet dat jouw aanpak de enige juiste is. Laat elkaar uitpraten, luister naar de ander (zelfs als je eerste reactie is “Neuh, slecht plan!”) en vorm pas daarna je eigen mening.
  2. Start niet met dingen oppakken voordat je weet wat er precies verwacht wordt. Denk niet “Oh, ik snap het wel!” om er vervolgens achter te komen dat je dingen doet die geen prioriteit hebben of die tot het takenpakket van een ander behoren. Zorg ervoor dat je precies weet wat jij moet doen. En weet je dat niet? Stel dan vragen totdat je het helder hebt.
  3. Slik je feedback niet in. Ook al is het nog zo rot om iemand negatieve feedback te geven, feedback is té belangrijk om in te slikken. Pas als je je uitspreekt over irritaties, kan de ander daar iets mee. Als je feedback voor je houdt, gaat het de samenwerking alleen maar frustreren.
  4. Probeer niet alsnog alles “zelluf te doen”. Wees niet zoals een eigenwijze kleuter die geen hulp aanvaardt bij het strikken van zijn veters, terwijl hij er zelf tien minuten over doet en de juf het in tien seconden kan. Delegeer dingen als je merkt dat het beter bij de expertise van een ander past, focus je op de taken waar jij goed in bent en laat anderen hun taken oppakken.
  5. Ga niet eindeloos CC’en. Hartstikke leuk dat je het hele team betrokken houdt! Maar niet alle tien de teamleden hoeven elke e-mail te ontvangen. Dan overstromen de mailboxen, gaan mensen e-mails over het hoofd zien en slurpt het heel veel tijd. Bewaar de CC voor e-mails waarbij dat écht belangrijk is en e-mail efficiënter.
  6. Stoor elkaar niet voor elk wissewasje. Het fijne aan samenwerken is dat je elkaar vragen kunt stellen en verzoekjes kunt doorspelen. Maar waak ervoor dat je elkaar niet steeds van het werk houdt met tussendoorvragen die geen haast hebben. Bundel die vragen en leg ze in één keer aan je collega voor.
  7. Blijf niet op je eigen eilandje zitten. Het heet niet voor niets ‘interdisciplinair samenwerken’. Update je collega’s over waar je mee bezig bent. Vraag advies als je tegen dingen aanloopt. Trek aan de bel als een deadline niet haalbaar lijkt. Kom in elk geval van je eiland en doe het écht samen. In voor- en tegenspoed. Maar dan op de collegiale manier, zonder witte jurken en taarten.
  8. Maak geen onrealistische takenlijsten. Hartstikke goed dát je een takenlijst maakt. Maar het is wel belangrijk dat je takenlijst realistisch is. Plan dus geen werk in je pauzes in, denk niet dat je iets “wel even in een half uur doet” als je weet dat dat te optimistisch is. En vergeet ook niet om rekening te houden met uitloop van vergaderingen, voorbereiding voor meetings en telefoontjes tussendoor.
  9. Zeg niet overal “ja” op. Klinkt heel collegiaal, maar uiteindelijk help je er niemand mee als je dingen belooft die je niet kunt nakomen. Dan moet je je werk afraffelen, maak je meer fouten en mis je deadlines. 
  10. Plan geen meetings om het meeten. Hartstikke gezellig om samen te komen! Maar niet efficiënt als er niets te bespreken valt of als het ook prima via e-mail had gekund. Plan alleen een overleg als dat nodig is. Maak verder voor meetings een agenda, communiceer de eindtijd vooraf en blijf de tijd bewaken. Dat scheelt voor iedereen kostbare tijd.
  11. Voorkom vage taal. Een risico van interdisciplinair samenwerken is dat je elkaars taal niet spreekt. Dat jij bijvoorbeeld hip marketingjargon gebruikt waar de webdeveloper uit je organisatie geen chocola van kan maken. Gebruik alleen moeilijke woorden als het niet anders kan, leg uit wat je bedoelt en houd ingewikkelde details voor je als die niet écht belangrijk zijn.

Volg ons op Instagram voor meer tips voor een slimmere samenwerking

Slimmer (samen)werken is een onderwerp waar wij ons al 20 jaar over buigen en waarover we met plezier trainingen geven door het hele land. De tips in dit artikel zijn een fractie van de inzichten die wij hebben opgedaan over betere samenwerkingen. 

Wil je meer hiervan? Volg dan Björn en Tijdwinst op Instagram. Daar delen zij dagelijks tips om meer uit je werk én uit samenwerkingen te halen, bijvoorbeeld door efficiënter te werken, krachtiger te communiceren en effectieve feedback te geven.

Interdisciplinair samenwerken

De 11 do’s voor een wél soepele samenwerking

Nu weet je hoe het niet moet, maar veel belangrijker is om te weten wat je dan wél moet doen om interdisciplinair samenwerken te laten slagen. Dit zijn de 11 belangrijkste do’s:

  1. Stel samen een (SMART) doel op. Maak het gezamenlijke doel concreet en neem daarbij de belangen van elk teamlid mee. Stel: jullie willen een chatbot bouwen om klanten al op de website te helpen bij hun vragen. Dan zal de juridische afdeling een ander beeld hebben bij een “geslaagd project” (namelijk dat de chatbot aan alle privacy-eisen voldoet) dan een conversiespecialist (die vooral wil dat mensen snel doorklikken en een product bestellen). Bespreek daarom jullie belangen. Stel daarna een concreet doel op en maak dat SMART. Dan kun je meten of het doel is behaald.
  2. Luister en toon begrip. Schiet niet direct in de aanval als je collega een mening verkondigt waar jij iets van vindt. Luister actief en vraag door om te snappen wat de ander bedoelt. Toon ook begrip voor wat de ander zegt of voor de bezwaren of kanttekeningen die iemand aandraagt. Ga er pas tegenin zodra de ander is uitgesproken en doe dat constructief. Niet “Nou, dat slaat nergens op!”, wel “Ik begrijp dat het vanuit jouw perspectief zo is dat… Ik vraag me alleen af of…”. 
  3. Communiceer to the point, zowel in vergaderingen als in e-mails of telefoontjes. Ga snel over tot de kern, houd lange inleidingen voor je en wees daarbij ook assertief. Dus wees duidelijk, maar wel met respect voor de mening van de ander. Vermijd wollige taal of om dingen heen draaien, ook als je een boodschap brengt die niet leuk is. Je kunt de pleister er beter in één keer aftrekken dan stukje bij beetje.
  4. Maak afspraken over dringende zaken. Hoe communiceer je als iets dringend is? Bel je elkaar dan, loop je langs of stuur je een appje? Bespreek dat, zodat de ander ook weet dat iets écht belangrijk is als een teamlid op die manier contact zoekt. Daarbij hebben we wel een kleine kanttekening: wat mensen zien als “dringend”, is vaak zo dringend nog niet. Dus spreek ook af wat je als “dringend” ziet. Dringend is wel een site die plat ligt, maar niet een document dat je zo snel niet kunt vinden.
  5. Werk met een projectmanagement-systeem. Met tools als Trello, Asana of Monday kun je het overzicht houden over wie wat doet, wat er al gedaan is en wat er nog aan zit te komen. Je ziet welke taken voor jou zijn en wat anderen doen. Handig voor het overzicht!
  6. Zorg voor een realistische takenlijst, zodat je jouw taken op tijd af krijgt. Lees vooral Björns boek ‘Elke Dag om 15.00 Uur Klaar’ met alle praktische tips en stappen waarmee jij een efficiënt timemanagement-systeem inricht. Zo is het belangrijk dat je goed inschat hoeveel tijd een taak écht kost, dat je jouw beschikbare tijd op een dag niet overschat en dat je taken heel concreet maakt (voor een betere inschatting).
  7. Werk met 1-op-1-gesprekken. Popt er een snelle vraag aan een collega in je op? Schrijf het op in plaats van direct op diegene af te stappen. Maak zo per collega een lijstje van punten die je aan diegene wilt voorleggen, zodat je in één keer meerdere dingen kunt bespreken. Dan hoef je elkaar minder te storen!
  8. Beantwoord e-mails op vaste momenten. Gebruik de OHIO-methode, waarbij je e-mails voortaan nog maar één keer behandelt in plaats van ze na het lezen weer onbeantwoord in je mailbox open te laten staan. Check je e-mail hooguit 2-3 keer per dag en laat Outlook verder links liggen. Dan krijgt iedereen op tijd reactie, maar houd jij meer tijd over om te focussen. Check ook onze tips voor e-mail-etiquette.
  9. Stel prioriteiten met het Eisenhower-model. Als het allemaal als “veel” voelt of als je merkt dat het project niet van de grond komt, is prioriteiten stellen met het team een goed startpunt. Dit helpt om weer een eerste stap te bepalen, om eventueel overbodige taken te schrappen, dingen waar nodig te delegeren en te merken dat er minder dingen zijn die NU moeten dan het soms lijkt.
  10. Geef constructieve feedback. Breng feedback vanuit jezelf, haal een concreet voorbeeld aan, geef ruimte voor vragen en spar samen over een oplossing. Zo kan de ander ook echt iets met je feedback en voelt diegene zich minder snel aangevallen. De 4 G’s en het ik-ik-jij-model zijn twee modellen die je helpen om feedback constructief te brengen.
  11. Zeg “nee” als dat nodig is. Ga geen taken aan waarvan je nu al ziet dat ze niet in je agenda passen. Geef eerlijk aan dat het niet lukt en doe eventueel een alternatieve suggestie. Kun je bijvoorbeeld wel een onderdeel oppakken van die taak? Ken je iemand anders die het kan overnemen? Ga erover in gesprek. En weet ook dat “nee” niet altijd om toelichting vraagt. Als iets op geen enkele manier lukt, is “nee” als antwoord een volledige zin op zich.

Dus: zo pak je interdisciplinair samenwerken effectief aan. Op een manier die voor jou én de anderen fijn is, en waarmee je tijd bespaart, ergernis voor bent en samen zo efficiënt mogelijk het beoogde doel bereikt. Dáár draait het uiteindelijk allemaal om.

Interdisciplinair samenwerken

Mensen vroegen ook

Wat is interdisciplinair samenwerken in de zorg?

In de zorg zijn interdisciplinaire teams heel gebruikelijk, net als interdisciplinair overleg in de zorg. Dit houdt in dat mensen uit verschillende disciplines (bijvoorbeeld een fysiotherapeut, maag-lever-darm-arts, diëtist en ervaringsdeskundige) structureel samenwerken en overleggen om een patiënt de beste gezamenlijke behandeling te geven. Zij werken dus met elkaar toe naar één doel: de patiënt goed helpen. 

Er wordt bewust niet voor monodisciplinaire samenwerkingen gekozen, omdat verschillende disciplines met een andere blik kijken en samen tot meer doordachte conclusies of unieke oplossingen komen.

Leer met een training timemanagement om zelf én samen slimmer te werken

Je herkent het misschien wel: de waan van de dag slokt veel van de kostbare tijd van jou en je collega’s op. Een e-mail hier, een nieuw project daar, een vraag van een collega, een appje van het thuisfront… Voor je het weet ben je ‘s middags nog niet aan dat belangrijke project toegekomen.

Wil je leren hoe je meer gedaan krijgt in minder tijd, je focus behoudt en voorkomt dat de waan van de dag je agenda structureel overhoop gooit? Volg dan een training timemanagement. Daarbij leer je in 1 dag onze beste tips en tricks op basis van 20 jaar ervaring om het overzicht te behouden, je to-do-list af te krijgen en rust te hebben in je hoofd.

Wie zijn wij? | Tijdwinst.com

Bij Tijdwinst zijn we gespecialiseerd in slimmer (samen)werken. Al meer dan 20 jaar helpen we hier professionals uit heel Nederland bij door trainingen te geven over o.a. timemanagement, snellezen en gesprekstechnieken. Je volgt onze praktische trainingen op locaties in heel Nederland én online.

Ben je nieuwsgierig naar ons trainingsaanbod of onze andere artikelen? Lees verder op onze websites of meld je direct aan voor een training.