Social media burn out: hoe veel is genoeg?

Social media burn out: hoe veel is genoeg?

Hoe veel sociale media houd jij bij? ‘Maar’ een stuk of 3, 4? En hoe veel tijd gaat daar elke dag aan op? Waarschijnlijk genoeg om een burn out te veroorzaken, zo blijkt nu.

27% van de totale tijd die je online doorbrengt gaat op aan sociale media, liet een trend-rapport over het afgelopen jaar zien. Meer dan een kwart van ál je tijd online: gemiddeld meer dan 6 uur per dag, dat is dus dik anderhalf uur – elke dag opnieuw.

Tip: altijd haast en stress? Volg onze 1-daagse cursus time management!
Meer weten?

Even voor je beeldvorming: dat zijn 11 uur per week – bijna 2 dagen per maand – iets meer dan 3 volle weken per jaar die je op sociale media doorbrengt.

En dat samen met nog 127 miljoen mensen (57,5% van de internetgebruikers) die minstens elke maand wel een sociale media site bezoeken. Een flinke rekensom, zo alles bij elkaar opgeteld.

Social media burn out

Duizelt het je nu al? Niet gek.

Dat doen sociale media met je. Al die informatie is vaak te veel voor je brein, waardoor het op een bepaald moment gewoon blokkeert.

Waarom sociale media en je brein niet goed samen gaan (maar het toch niet kan stoppen)

Sociale media = informatie. En veel sociale media = informatie overload, met als gevolg een burn out die op de loer ligt.

Je kent dat gevoel wel, aan het eind van de dag. Dat je je eigenlijk echt niet meer kunt concentreren en al helemaal niks meer opslaat. Komt door de constante informatie-stroom die dagelijks op je brein af wordt gevuurd. Diezelfde informatie-stroom met dat duizelingwekkende effect op je hoofd maakt dat het een potentiële bron voor burn out is geworden.

Maar waarom blijven we dan toch alles checken? Waarom denken we alles te moeten weten, non-stop up-to-date te moeten blijven?

Omdat ons instinct zo ingesteld is dat we beschikbare informatie in onze directe omgeving moeten checken. Vroeger (vroeger-vroeger, in de grotten en speren tijd) is dat ontstaan, toen onze omgeving bestond uit de paar kilometer om onze grot heen. De informatie in die omgeving was te behappen voor ons hoofd.

Social media burn out

Nu is het anders. Ondenkbaar veel op ons betrekking hebbende informatie is direct beschikbaar, via sociale media.

Ons instinct zegt: “Hou ‘t in de gaten, hou ‘t in de gaten.” Ons brein, ondertussen: “Nóg meer? Dat ben ik niet gewend. Ik hou ‘t niet meer bij.”

Er moet een gezonde middenweg komen tussen die 2 krachten.

Natuurlijk is het fijn om online sociaal te zijn. Maar moet je écht elke dag checken of er geen achternicht getrouwd is? Of je misschien een stukje informatie gemist hebt? Achterloopt op een bepaald gebied? Of een oud-klasgenoot nog iets leuks gedaan heeft met zijn nieuwe neefje?

Het is niet alleen onlogisch om al deze informatie bij te houden, het is ook nog eens vrijwel onmogelijk.

“Omdat het nu eenmaal bijna niet mogelijk is om contacten te onderhouden in meer dan 3 groepen tegelijk.” klonk een heel terecht antwoord op de online gestelde vraag hoeveel sociale media genoeg is.

En dat is meteen de eerste stap die je zet in het voorkomen van jouw social media burn out.  De grens trekken om cognitief te blijven functioneren én je sociale media bij te houden: met niet meer dan 3 kanalen om bij te houden.

Daarom, de eerste vraag:

1. “Welke sociale media zijn écht waardevol?”

Facebook, Pinterest en Instagram, bijvoorbeeld – als je graag geïnspireerd raakt en vrienden op de hoogte houdt. Of: LinkedIn, Google+ en Twitter, als je meer zakelijk gericht bent. Nog beter: houd het bij 2 kanalen, of zelfs maar 1. Pak in elk geval een samenstelling die voor jou werkt en bij jou past, zolang je het maar binnen die 3 houdt – om al in die informatie behapbaar voor je brein te maken.

Social media burn out

Welke kun je écht niet missen? Houd die, dump de rest. Je hebt ze niet nodig.

Ga maar eens na voor jezelf. Heb je Facebook écht nodig om die contacten te onderhouden? Of is het toch meer een anti-vervelings-middel voor op kantoor of tijdens je sanitaire stop? En is Twitter écht bedoeld om je op de hoogte te houden, of is het meer een dwangmatig updates bijhouden geworden – voortgekomen uit je eigen FOMO? Heel eerlijk zijn nu!

De volgende stap om daarna te zetten in je sociale media beleid is nagaan hoeveel tijd je nu aan sociale media spendeert (waarschijnlijk meer dan je denkt) en daarna hoeveel tijd je er eigenlijk aan kwijt zou willen zijn:

2. “Hoe veel tijd spendeer ik aan sociale media?”

Die vraag hoef je nu niet te beantwoorden. Daar is inschatten veel te lastig voor. Waarschijnlijk schat je het namelijk allemaal veel te laag in. Ja, er gaat meer tijd in al die kanalen zitten dan je zou denken.

Wat je doet: registreer je tijd op sociale media eenvoudig met RescueTime.

Social media burn out

Loopt ongemerkt mee op je computer, tablet of zelf smartphone en meet hoeveel tijd je aan werk, privé, sociale media, online shoppen, researchen, kattenfilmpjes kijken en-wat-je-dan-ook-nog-meer-doet op je apparaten. Is de eerste 14 dagen gratis, en meer heb je voor nu ook niet nodig. Toont alles gaandeweg in fijne overzichtelijke statistieken.

Dat zijn de keiharde cijfers. Zo zie je namelijk exact hoeveel uren in je leven er werkelijk opgaan aan die sociale kanalen. Pas op: kan confronterend zijn!

Vóórdat je die cijfers, na een week bijvoorbeeld, gaat bekijken – beantwoord je nog 1 laatste vraag:

3. “Hoe veel tijd wil ik spenderen aan sociale media?”

Denk goed na. Wat is het je waard? Een maand per jaar? Of mag het ook wat minder? Een uur in de dag? Meer? Minder?

En wat zou je liever doen in de tijd die je nu aan sociale media besteedt? Sporten? Lezen? Afspreken met vrienden?

Bedenk dat even heel goed voor jezelf. Ik weet het – het is lastig! Maar alleen door te bepalen wat jouw allerliefste tijdbesteding is, en wat jouw kernwaarden in het dagelijks leven zijn, kun je weer controle over je eigen tijd krijgen. En controle over je social media gebruik.

Komt de wenselijk gespendeerde tijd aan sociale media overeen met het werkelijke gebruik, dan begeef jij je officieel buiten de social media burn out gevarenzone.

Tip: meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'

Social media burn out

Conclusie

Houd niet meer dan een paar – of zelfs maar één – sociale media bij, afgestemd op het doel dat je hebt. Maakt het simpel, essentieel en overzichtelijk. Dat kan je brein tenminste bijhouden, qua informatie-stroom.

Wil je toch meer sociale kanalen bijhouden, doe het dan op zijn minst overeenkomstig met jouw gewenste online tijdverbruik op sociale media. Hou je daar aan, ga je grenzen niet te buiten – en je blijft uit de social media burn out gevarenzone.

Like! 🙂

cursus time management
Mis geen enkele tip!
Meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'
Maximaal 2x per maand. Geen spam, beloofd!
Over de auteur

Gerald Essers • samen met mijn team bij Time Management.net help ik mensen en organisaties om met onze cursus time management hun tijd zo optimaal mogelijk te benutten door slimmer te werken. We inspireren vele grote en kleine organisaties in binnen- en buitenland waaronder: Shell International, Vodafone, Siemens, RTL Nederland, Rabobank, HP, L’Oréal, Heineken, diverse ministeries en universiteiten.

Trackbacks

  1. […] hebt overdag zitten treuzelen, door alle sociale afleidingen […]

  2. […] Zo kun je zelf mee profiteren van Google’s verdiensten van jouw verzamelde data, want inzicht in je (online) tijd is de enige manier om je tijd onder controle te houden en zelfs tijd te … […]

X