door Redactie TIJDwinst.com
Slimme tips voor ieder druk bezet mens.

Omgaan met stress oefeningen — 7 praktische mindfulness tips

Mindfulness is in het ‘hier en nu’ zijn. Het met aandacht uitvoeren van iets, zonder een oordeel te vormen. Ideaal voor wanneer je kampt met spanningen, negatieve gedachten of stress. Of! Ook gewoon erg handig wanneer je een kenniswerker bent, wijst onderzoek uit. Dan heb je er extra baat bij! 7 manieren waarop je het doet:

Hoe we verleerd zijn om in het ‘nu’ te leven — en waarom dat wel hard nodig is

We kampen allemaal met de overtuiging dat ‘druk zijn’ hoort. Dat het de gulden standaard is. Iemand die immers “… ja, lekker rustig!” antwoord op de vraag hoe het met hem gaat, beschouwen we toch al snel als lui of zelfs ongemotiveerd. We blijven daarom bezig. 

Fysiek, maar ook mentaal:

Tip: altijd haast en stress? Volg onze 1-daagse cursus time management!
Meer weten?

We zitten constant in ons hoofd bezig met wat er morgen moet gebeuren. Met wat er in de toekomst zal plaatsvinden of zelfs mis zal gaan. Op welk project of nieuw idee we ons nu weer moeten storten.

Met andere woorden:

We richten onze blik telkens vooruit. Naar morgen. Naar volgend jaar. Naar ooit. Hierdoor bevinden we ons zelden in het ‘hier en nu’.

En hoewel dat misschien zweverig klinkt, is het toch zinvol om daar eens bij stil te staan: 

Altijd maar doordraven en nooit tijd nemen om slechtst te ‘zijn’ eist een grote tol op je gezondheid. Zo ben je sneller vatbaar voor stress, depressies, en angststoornissen. Ook je productiviteit en creativiteit leiden onder — iets dat je als kenniswerker zeker niet kunt gebruiken.

If you believe being overly busy and overextended is evidence of productivity, then you probably believe that creating space to explore, think, and reflect should be kept to a minimum. Yet these very activities are the antidote to the nonessential busyness that infects so many of us.” — Greg Mckeown

Rem daarom eens af. Neem even de tijd. Bekommer je niet over morgen of over wat zou ‘kunnen’ gebeuren, maar focus je op wat er werkelijk gebeurt. Hier. Nu. 

Met mindfulness:

Waarom je je niet moet laten afschrikken door mindfulness

Misschien schrikt het woord ‘mindfulness’ je gelijk af. Je denkt wellicht aan geitenwollensokken of meditatiesessies in yurts. Niets in minder waar. 

Studies uitgevoerd door universiteiten als Harvard tot aan John Hopkins tonen stuk voor stuk aan dat mindfulness grote impact kan hebben op onze mentale welgesteldheid. En dan met name voor mensen die stressvolle (kantoor)banen bezitten:

Zo schrijft Harvard Business review:

“De voordelen van mindfulness of meditatie voor mensen in leidinggevende functies worden in toename mate bevestigt door empirisch onderzoek. Personen in een uitvoerende of high performing functie maken om die reden meer gebruik van meditatie, mindfulness of andere stress oefeningen. Dit om om te gaan met stress, om focus te behouden, cognitieve prestaties te verbeteren, emotionele intelligentie te bevorderen en persoonlijke relaties te verbeteren.”

Niks geitenwollensokken aan, dus. Integendeel: kenniswerkers blijken er juist baat bij te hebben. Probeer het daarom eens, op de volgende 7 manieren:

Word mindful: 7 omgaan met stress oefeningen

Oefening 1: Voer iets met aandacht uit

Dit is waar mindfulness om draait; om het bewust uitvoeren van een taak of handeling. En dat lukt alleen wanneer je je enkel met één ding tegelijk bezig houdt. Geen multitasken dus. 

Check dus niet je telefoon terwijl je eet, maar eet. Focus je alleen op die bagel en kop thee. Hoe smaakt het? Welke structuur proef je? Waar in je mond ervaar je de smaaksensaties? Focus je daarop. Niet op je telefoon, de televisie, Instagram of dat gesprek. Alleen jij en je lunch — een mini-meditatie die er voor zorgt dat je je in het ‘hier en nu’ bevindt. 

Oefening 2: Probeer ademhalingsoefeningen uit

Een andere manier om je aandacht terug te brengen is door simpelweg te ademen. En ja, dat doe je, maar doe het ook eens bewust. Doe het mindful. Door echt te letten op de manier waarop je lucht in- en uitademt. 

Een goede ademhalingstechniek om hierbij te proberen is de ‘4-7-8’-ademhaling. Door 4 seconden in te ademen, het 7 seconden vast te houden en vervolgens 8 seconden uit te ademen kalmeert je lijf en brein. Dé (wetenschappelijk bewezen!) manier om snel en simpel van zenuwen en stress af te komen.

Oefening 3: Wees je bewust van iemands sterfelijkheid 

Goed, hij is een beetje macaber maar de volgende oefening is een uitstekende manier om een stukje bewustzijn te creëren — vooral zodra het op je relaties met anderen aankomt:

De volgende keer dat je contact hebt met een persoon – dat mag een familielid zijn, vriend of collega – vraag jezelf dan af hoe het jou zou beïnvloeden als deze persoon zou sterven. Je kunt nooit meer met haar praten. Je ziet hem nooit meer.

Zou je iets anders doen? Iets anders zeggen? Anders met hem of haar omgaan? Zou je aandachtiger naar zijn verhaal luisteren? Zouden je andere dingen opvallen? Zou je het afmaken van dat rapport nog steeds belangrijker vinden dan de tekening die je kind je zojuist wilde laten zien?

Duister, maar wel confronterend. 

Omgaan met stress oefeningen tips

Oefening 4: Geef jezelf een reminder

Je spendeert gemiddeld 4 jaar van je leven starend naar je telefoonscherm. Doe iets met die tijd. Laat je telefoon een reminder zijn dat je het rustiger aan moet doen of dat je misschien iets positiever of speelser in het leven moet staan. 

Door simpelweg de achtergrond van je telefoon te veranderen kun jij jezelf die reminder geven. Kies een foto die je mooi vindt of een tekst die jou inspireert. Of plak eventueel een post-it op je badkamerspiegel. Een klein handeling die helpt bewuster in het leven te staan.

Oefening 5: Wees dankbaar

Door de waan van de dag focus jij je vaak liever op de grote lijnen dan op de kleine, haast nietszeggende details. Zo is die kop koffie die een collega je bracht fijn, maar het doet niets af van het fijn dat jou zo een intimiderende presentatie staat te wachten.

Toch kan het helend zijn om je aandacht juist op deze kleine te vestigen — voor je gemoedstoestand, maar ook zeker voor je geluk. Wijst ook geluksonderzoeker en professor Emmons uit. Hij concludeert dat dankbaar zijn en dankbaarheid tonen dé manier is om stress in de kiem te smoren. 

En de effecten merk je al door dagelijks slechts 3 tot 5 dingen op te schrijven waar je dankbaar voor bent. Dat kan alles zijn: van een glimlach van een vreemde op straat, lunchen met je favoriete collega, tot dankbaar zijn dat je een dak boven je hoofd hebt. Schrijf het op. 

Oefening 6: Probeer iets nieuws

Hoe vaak kom je niet op een bestemming aan enkel om te beseffen dat je je niets van de rit herinnert? Vaak, waarschijnlijk. Dat komt omdat het besturen van een auto onderhand zo’n automatisme is geworden dat je niet meer hoeft na te denken over je handelingen. Wat fijn is, omdat het je een hoop ‘denkwerk’ scheelt. 

Toch is het ook gelijk jammer. Het berooft je namelijk van een mindful moment: jij hoeft niet meer na te denken waardoor eventuele negatieve of stressvolle gedachten ruim baan krijgen. Hierdoor focus jij je niet langer op de activiteit of de handeling en voorkom je dat je in het ‘hier en nu’ terecht komt. Dat levert stress op.

En dat gebeurt niet alleen met autorijden. Denk aan iets simpels als het poetsen van je tanden, naar de supermarkt fietsen, je kinderen in bed stoppen of zelfs seks. Je bent zo bekend met wat er komen gaat dat de automatische piloot het overneemt. 

Zonde. Probeer daarom eens iets nieuws. Juist zodat je weer moet nadenken. Zodat je aanwezig bent en blijft. Rij een andere route naar je werk. Lees je kinderen een spannend verhaal voor. Probeer een een andere supermarkt. Verras je partner. 

Het zijn de kleine dingen die een groots verschil kunnen maken. 

Oefening 7: Lach eens wat vaker

Hoewel het een ontzettend cliché is, noemen we ‘m toch. Hij werkt namelijk. Onderzoek toont namelijk aan dat lachen – ook al is het geforceerd – je daadwerkelijk blij maakt en stress vermindert. 

Je brein vindt het namelijk lastig om onderscheid te maken tussen wanneer je werkelijk vrolijk bent en wanneer je het grofweg faked

Tip: meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'

Ga daarom eens voor de spiegel staan, de volgende keer dat je gestresst bent, en lach. En dat mag een kleine glimlach zijn of een hemelsbrede grijns — zolang je maar 10 seconden die smile vasthoudt, voel je je gelijk beter. 

Kortom

Wees mindful. Zeker wanneer je gestresst bent. Wees je bewust van waar jij je op dit moment bevindt en stap even uit dat overvolle hoofd. Neem de tijd om het heden te prioriteren en om het iets meer te waarderen. Niet alleen omdat jij je daardoor beter voelt, maar omdat je zorgen maken over wat er nog komen gaat zinloos is. 

“Worry never robs tomorrow of its sorrow, it only saps today of it’s joy.”

Omgaan met stress oefeningen hoe

Meer tips over wat te doen bij stress? Overweeg een training Time Management

Mindfulness is een uitstekende manier om stress te verlichten. Echter, voor al die stressmomenten waarbij met de handen in het haar zit, omdat je simpelweg meer taken op je lijst hebt staan dan dat je tijd hebt, bestaat er een andere oplossing: het volgen van een time management cursus.

Door het volgen van onze 1-daagse training Time Management leer je namelijk jouw tijd en aandacht organiseren. Hierdoor werk je niet alleen sneller en efficiënter, maar voorkom je een hoop kopzorgen omdat je simpelweg meer overzicht hebt en hierdoor minder fouten maakt. 

Ideaal om naast mindfulness te proberen!

Lees alles over onze populaire 1-daagse open trainingen bij jou in de buurt

Lees alles over een 1-daagse in-company training bij jou op locatie

Mis geen enkele tip!
Meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'
Maximaal 2x per maand. Geen spam, beloofd!
© Copyright 1999 – - SRS Consulting B.V. / TIJDwinst.com B.V.
X