Kun jij goed multitasken? Dan ben je een medisch wonder

Multitasken; je kunt het niet. Tenzij je een medisch wonder bent. Om voor eens en altijd met de multitask-mythe af te rekenen: wanneer je multitaskt, functioneert je brein gelijk aan wanneer je een joint hebt gerookt. Lees meer schokkende feiten over multitasken en stop er daarna meteen mee – met behulp van 5 handige tips.


Probeer eens met je vinger op je bureau te tikken terwijl je met de andere hand cirkeltjes maakt. Wees niet te triomfantelijk als het je lukt. Je zult namelijk merken dat het – als het je al lukt – je er veel moeite voor moet doen.

Allemaal extra hersenactiviteit die niet nodig is. Gebruik je mentale energie liever zoveel mogelijk om je te richten op één klus tegelijk. Dit levert niet alleen tijdwinst op, maar ook nog eens meer kwaliteit en minder fouten.

Tip: altijd haast en stress? Volg onze 1-daagse cursus time management!
Meer weten?

Als je slim bent, stop je vandaag nog voor eens en altijd met multitasken. Waarom? Lees de wetenschappelijk onderbouwde redenen hier beneden maar eens, en je zult begrijpen waar ik het over heb.

Hoe werkt multitasken?

[embedyt]http://youtu.be/xO_oEGHWSMU[/embedyt]

Allereerst: multitasken werkt niet. Daarom is het goed om te weten hoe multitasken (niet) werkt.

Je brein is een ‘computer’ die werkt met elkaar opvolgende processen, niet in parallelle processen die synchroon naast elkaar lopen. Je brein doet dus éérst het een en dán het ander. Natuurlijk kun je ademhalen en met je ogen knipperen tegelijk. Maar zodra het neerkomt op cognitieve taken (zoals de meeste klussen in je werk bijvoorbeeld), schakelt je brein af wanneer het die taken moet combineren.

Wanneer een kantoorwerker zijn mail checkt of een telefoontje krijgt terwijl hij bezig is met het schrijven van een rapport, dan duurt het maar liefst 15 tot 25 minuten nadat hij de mail heeft gesloten of de telefoon heeft opgehangen om zijn brein weer op volle toeren op het rapport te laten focussen. Dat ondervond de Universiteit van Californië tijdens een onderzoek naar multitasken onder kantoorwerkers.

De afdeling psychiatrie van de Universiteit van Londen kwam er achter dat je IQ bovendien met maar liefst 10 punten daalt (gelijk aan een nacht doorhalen of een joint roken!) wanneer je brein onderbroken wordt door multitasken in de vorm van taak-onderbrekende mails, berichtjes en telefoontjes.

Harvard Business Review (HBR) onderzocht waarom multitasken niet goed is voor je productiviteit. En ook precies hoe slecht multitasken is voor je productiviteit: de resultaten waren verbluffend. Je productiviteit daalt met 40% wanneer je brein switcht van de ene taak naar de andere.

Hoe dat er uit ziet? HBR liet een aantal kantoorwerkers hun bestede werktijd bijhouden in RescueTime, met deze resultaten:

multitasken-bestaat-niet-1

Maar er is meer… Multitasken betekent niet alleen dat je focus verliest, je IQ tijdelijk daalt en dat je productiviteit een duik neemt. Het put je bovendien uit, volgens The Social Science Research Network.

Western Washington University haalde uit hun onderzoek dat multitasken er ook nog eens voor zorgt dat je zaken niet goed registreert in je brein. Je slaat kleine, triviale dingen simpelweg niet op in je kortetermijngeheugen: ‘inattentional blindness’ wordt het door de wetenschap genoemd.

De universiteit liet voor haar onderzoek studenten al telefonerend over het campusterrein lopen, terwijl er een clown op een éénwieler jonglerend voorbij kwam. 75% van de studenten registreerde de paarse clown niet.

multitasken-bestaat-nietVolgens onderzoek van de Universiteit van Leeds maken we bovendien vier tot vijf keer zoveel fouten wanneer we multitasken:

multitasken-bestaat-niet-3
De Universiteit van Illinois concludeerde verder dat multitasken slecht is voor je creatieve denkprocessen en het maakt je gestresst.

Kortom: de wetenschap is het er over eens – multitasken bestaat niet. Of beter gezegd: productief werken en multitasken gaan absoluut niet samen. Het heeft een negatief effect op je productiviteit, je IQ, je focus, je kortetermijngeheugen, de kwaliteit van je werk, je creativiteit én je mentale gezondheid.

Geloof je nog steeds dat jij dat medische wonder bent dat wél kan multitasken? Lees dan dit artikel maar eens.

multitasken-bestaat-niet-2

Hoe je stopt met multitasken

(Eindelijk) overtuigd dat multitasken ook voor jou niet werkt? Stop er dan meteen mee. “Gemakkelijker gezegd dan gedaan”, zul je denken. Klopt. Daarom help ik je graag een eindje op weg met deze 5 handige tips om multitasken te vermijden:

1. Zet alle afleidende notificaties en stoorzenders uit, voor zover dat mogelijk is binnen je functie.

Zet je e-mailnotificatie uit, je telefoon op stil en vraag je collega’s vriendelijk om je het komende uur eens met rust te laten zodat jij echt productief aan de slag kunt. Houd verder een wakend oog voor notificaties en stoorzenders waar je je voorheen nog niet (genoeg) bewust van was, en bedenk stuk-voor-stuk een praktische strategie om ermee af te rekenen.

2. Plan je agenda niet alleen vol met afspraken met anderen, maar plan ook afspraken met jezelf in.

Een belangrijke (onbewuste) drijfveer om te multitasken is gebrek aan tijd (lees: prioriteit) voor belangrijke zaken waar je maar niet aan toekomt. Daarom probeer je -al multitaskend- ‘het allemaal maar te doen’, om vervolgens telkens opnieuw bevestigd te worden dat je maar niet verder komt met je belangrijke klus. Block daarom je agenda vanaf nu vaker, bijvoorbeeld tussen 13:00 en 15:00 uur, om aan die grote klus te werken en zorg ervoor dat deze ‘afspraken met jezelf’ ook zichtbaar zijn voor je collega’s, door je digitale agenda te delen.

3. Maak communicatie-afspraken in je team om het aantal onderbrekingen en afleidingen drastisch te verminderen.

Gebruik bijvoorbeeld Skype, iMessage of Microsoft Lync om ‘geruisloos’ met elkaar te chatten over urgente zaken die niet kunnen wachten, zonder dat je collega’s in dezelfde ruimte er last van hebben.

4. Focus op belangrijke taken.

Werk je takenlijst (één voor één!) af op volgorde van prioriteit. Ik weet dat het verleidelijk is om met de simpele, kleine taakjes te beginnen. Maar start eens met die lastige taak, of de eerste actie om dat grote project in gang te zetten. Laat al het andere bewust naar de achtergrond verdwijnen terwijl je je alleen op die taak focust.

Tip: meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'

5. Volg een cursus Time Management.

In een moderne cursus time management leer je hoe je je in een hectische werkomgeving wapent tegen alle afleidingen, onderbrekingen en verleidingen die je afhouden van de zaken die het belangrijkst voor jou en je organisatie zijn. Uiteraard zonder dat je je flexibiliteit verliest.

multitasken-bestaat-niet-4En nu?

Probeer jezelf vanaf nu structureel te betrappen op pogingen tot multitasken en pas dan (één van) de bovenstaande tips toe of bedenk je eigen strategie om ermee af te rekenen. Je zult zien dat het werkt en dat je veel meer gedaan krijgt in minder tijd.

Zo, blijft er mooi tijd over voor een extra kop koffie, een effectieve pauze of misschien zelfs een middagje vrij!

Wat doe jij om van je multitask-gewoontes af te komen?

Lees alles over onze populaire 1-daagse open trainingen bij jou in de buurt

Lees alles over een 1-daagse in-company training bij jou op locatie

Mis geen enkele tip!
Meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'
Maximaal 2x per maand. Geen spam, beloofd!
© Copyright 1999 – - SRS Consulting B.V. / TIJDwinst.com B.V.
X