door Redactie TIJDwinst.com
Slimme tips voor ieder druk bezet mens.

Zakelijke relaties opbouwen en onderhouden: tips voor een warme band

Natuurlijk is het fantastisch als je een mooie deal uit dat gesprek weet te halen. Veel beter – en gezonder zelfs – is als je een band met de persoon opbouwt. Durf het dus persoonlijk te maken, de volgende keer dat je met die ondernemer of regiomanager praat. Wat blijkt namelijk: het opbouwen en onderhouden van zakelijke relaties begint bij een stukje menselijkheid. Dit is hoe je die band schept, voor nu én de lange termijn.

Of je elkaar nou leert kennen op een netwerkborrel, via een klant of door te werken aan een gezamenlijk project; het onderhouden van een zakelijke hechte band kan ontzettend waardevol zijn. 

Hechte relaties maken namelijk het verschil in je (werk)leven. Niet alleen kunnen ze je carrière een nieuwe kant op duwen, het onderhouden van een gezond netwerk en sterke sociale banden maakt ook jou als mens gelukkiger. Een win/win-situatie, dus. 

Tip: altijd haast en stress? Volg onze 1-daagse cursus time management!
Meer weten?

Maar hoe start én onderhoud je nou het persoonlijk contact dat je met iemand hebt opgebouwd? Bel je elkaar regelmatig op; gewoon zomaar? Om koetjes en kalfjes te bespreken? Voeg je elkaar toe op Linkedin en laat je het daarbij? We vertellen het je hier, in dit artikel. 

Maar eerst:

zakelijke relaties

Waarom het onderhouden van jouw zakelijke relaties blijkt een oer-dingetje

Een misvatting over het opbouwen en onderhouden van zakelijke relaties is dat je het enkel doet vanuit eigenbelang; zodat je mee kan dingen naar een nieuw project of een mooie kans bijvoorbeeld. Of vanuit een stukje ego — ‘Ja, dat is een ‘grote’. Dat contact moeten we warm houden.

Hoewel een band met de juiste persoon zeker een verschil kan maken in de kansen die op je pad komen, is het meer dan dat. Natuurlijk is het fijn als je via een warm klantcontact een nieuwe opdracht binnenhaalt bij een ander organisatie, maar op dezelfde golflengte zitten met een klant is nog waardevoller. Het is het ontvankelijk zijn voor elkaar; voor elkaars visie en de nieuwe ideeën die daaruit kunnen voortkomen.

En als dat betekent dat je het persoonlijk goed met elkaar kunt vinden, prima. Maar dat is zeker geen vereiste. Om een goed samenwerkingsverband aan te gaan in de toekomst of te werken aan een project in het heden, hoef je heus niet bij elkaar de deur plat te lopen. Of dezelfde hobby’s en persoonlijke denkbeelden te delen.

Het gaat om het ontmoeten en ontdekken van visies, standpunten en een gezamenlijke (zakelijke) waarden en normen. Een persoonlijke klik is slechts de kers op de taart.

De zakelijke band die je dan smeedt is belangrijk. Het brengt je terug tot je meest essentiële dat je in je leven doet: connecties maken met anderen.

Kijken we naar ons meest primitieve behoeften, dan zien we dat niets belangrijker is dan het opbouwen van sociale contacten. Vanuit ons biologisch oersysteem is het hebben van bondgenoten namelijk cruciaal, wil je overleven. Samen sta je namelijk sterker. Belangrijk dus, dat de relaties die je aangaat zo sterk en zo diep mogelijk zijn, blijkt ook uit dit onderzoek.

En dan niet alleen vanuit een zakelijk oogpunt (dat boeit jouw oersysteem namelijk helemaal niets), maar vanuit een gezondheidsperspectief. Het blijkt namelijk dat de kwaliteit en kwantiteit van jouw sociale relaties gelinkt is aan je mentale en zelfs fysieke gezondheid.

Mensen met sterke sociale banden hebben volgens het onderzoek 50% kans op een langer leven. Plus minder kans op hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk of pijnklachten. En depressie- en angstklachten? Ook vele malen minder!

Dus het onderhouden van de zakelijke relatie met die klant? Je collega? Baas? Niet alleen zakelijk heel belangrijk, ook voor je je gezondheid en algehele geluk!

Overtuigd? Dit is hoe je het voor elkaar krijgt:

zakelijke relaties

Hoe bouw je een relatie op, zakelijk gezien? En hoe onderhoud ik ‘m?

Erg lastig is het niet, het opbouwen van een band met een ander. Veelal komt het neer op praten, luisteren en interesse tonen. En dat langdurig. Toch kan dat intimiderend voelen. Zeker wanneer je ietswat verlegen bent of jezelf op de introverte schaal plaatst. Dan is het aangaan van gesprekken misschien niet zo vanzelfsprekend. Op onze sites assertief.nl en gesprekstechnieken.com vind je tal van tips en technieken die jou daarbij helpen.  Voor nu houden we het iets algemener.

1. Begin met de juiste intentie en laat dat leidend zijn

Hoe vaak luister je naar iemand, en dan bedoelen we écht luisteren? Dat valt vies tegen. Vaak zijn we namelijk veel te druk met onze eigen gedachten: ‘wat ga ik hier zo meteen op antwoorden?’, ‘kan ik hier een deal uitslaan?’ of ‘oh, daar ben ik ook geweest! Ik ga vertellen over de keer dat…’ — kortom: je luistert niet naar je klant, collega of je gesprekspartner op die netwerkborrel.

 Je bent zo druk bezig met wat jij gaat zeggen, vragen of voorstellen dat je het sociale aspect vergeet. Niet alleen houdt dat jou tegen van het voeren van een echt goed gesprek, het is bemoeilijkt ook het opbouwen van een zakelijke band.

Begin met de juiste intentie. Focus niet op het eventueel binnenhalen van een nieuwe opdracht, samenwerkingsproject of het strelen van je eigen ego, maar focus op de ander.

Hierbij laat je alle verwachtingen en oordelen achterwege. Boeien, dat het een potentiële klant kan zijn. Vraag haar naar háár kijk op dit onderwerp, als succesvolle onderneemster. Of vraag hem naar zíj́n beste tip op het gebied van… — alles mag, alles kan. Zolang je maar met de juiste intentie start: het versterken van het sociale aspect in plaats van vissen naar eigen zakelijk succes.

2. Verschuif de focus van zakelijk naar (professioneel) persoonlijk

Goed, het gehele zakelijke aspect is natuurlijk niet uit te sluiten. Je zit immers met die de regiomanager om tafel om uiteindelijk concrete afspraken te maken over een nieuwe leveringsmethode. Dat moet ook zeker gebeuren, het is per slot van rekening geen theekransje. Toch biedt een zakelijke meeting of afspraak zeker de ruimte om een zakelijke band te smeden. Tussen het keihard onderhandelen of bespreken van cijfers door.

Want neem bijvoorbeeld de lunchbreak die jullie delen, of de korte intermezzo tussen de presentatie door: ideaal om elkaar beter te leren kennen. Maar hoe breek je het ijs? Ga je voor de oude vertrouwde ‘dus-hoe-was-jouw-weekend’? Of zet je de ‘en-ga-je-nog-op-vakantie’ in?

Beiden niet. Enkele tips om een gesprek te starten zodat je een zakelijke relatie kunt opbouwen.

Vergeet small talk

Het lijkt misschien een goede gespreksstarter, maar die oppervlakkige vragen zijn niet alleen onpersoonlijk, ze kunnen het gesprek zelfs ongemakkelijk maken. Laat ze dus achterwege. Ga de diepte in:

Benoem iets opvallends

Wanneer je ziet dat de klant een bepaald boek op haar bureau heeft liggen, bijvoorbeeld. — ‘Heb je ‘m al uit? Ik heb er veel over gehoord, hoe vond jij ‘m?’. Of iets anders dat in het oog springt. — ‘Hé, gebruik je ook een Rocketbook! Handige dingen zijn het he?’. Of wanneer jullie tijdens de lunchpauze twijfelend bij de koffiebar staan. — ‘Ik weet ook nooit welke smaak ik moet kiezen.

Kortom: ijsbrekers hoeven geen clichés te zijn. Houd het simpel en luchtig.

Stel een persoonlijke vraag

Zodra het gesprek geopend is, kun je snel het gesprek verdiepen door meer persoonlijke vragen te stellen. Dat klinkt misschien wat vreemd wanneer we het hebben over het opbouwen van zakelijke relaties, maar je gesprekspartner is en blijft een mens. En die praten nu eenmaal graag over zichzelf. 

Maak daar gebruik van, want hoe sneller jij het gesprek richt op iets dat de ander geweldig of vreselijk vindt, des te sneller je verbinding creëert.

  • ‘Wat vond je van die laatste spreker? Best een interessant standpunt, vind je niet?
  • Heb je meer van haar werken gelezen? Wat is het in haar schrijfstijl dat jou zo aanspreekt?
  • ‘Oh, en wat maakte het dat intermittent fasting zo goed voor jou werkte dan?’

Zoals je ziet hoeft het dus geeneens over zakelijke dingen te gaan. Een accountant wil ook wel eens over iets anders praten dan cijfers. Een arts leest in zijn vrije tijd ook graag een roman. Richt je dáár op. Niet alleen spring je er op die manier uit, het is juist het menselijke aspect dat jullie zakelijk band smeedt.

zakelijke relaties

3. Maak de connectie door te luisteren

Nu het gesprek geopend is en het ijs gebroken, wil je vasthouden aan dat verdiepende onderwerp waar jullie op zijn gestuit. Jouw rol in het gesprek richt zich nu vooral op luisteren. Actief luisteren, reflectief luisteren

Blijf dus vragen stellen, durf de diepte in te gaan en vraag nog meer dóór. Luister zonder bezig te zijn met een goede indruk maken of er een zakelijke deal uit te slaan. Luister om hun verhaal te begrijpen. Daarmee start je niet alleen een zakelijke band, maar wordt het ook makkelijker om die band warm te houden.

4. Maak follow-up afspraken (en kom ze ook na)

Zoals je ziet draait het onderhouden van zakelijke relaties vooral om het maken van de connectie. Wat eraan vooraf gaat – het elkaar persoonlijk leren kennen – is dus vele malen belangrijker dan het achteraf warm houden. Schenk dus vooral daar aandacht aan, want als je dát doet wordt het gezond houden van de band alleen maar eenvoudiger. 

Dat gezegd hebbende: een band vooraf smeden is niet waar het stopt, je zult ook concrete vervolgstappen moeten zetten. Ook dit kan zowel op het persoonlijke als zakelijke vlak zijn.

  • ‘Ja, als je eens in de buurt bent kun je de showroom komen bekijken.’
  • ‘Nee hoor, geen probleem. Ik kan je een berichtje sturen wanneer er iets in die buurt vrij komt?’
  • ‘Top! Ik vond het reuze interessant, maar ik moet nu weg. Vind je het leuk om dit gesprek een ander keertje voor te zetten, onder het genot van een kop koffie?’
  • ‘Ja, natuurlijk wil ik kennis met haar maken! Zullen we daar in de loop van de week even over mailen?’
  • ‘Ik kan je eens voorleggen bij onze manager. Volgens mij pas je perfect binnen dat team!’

Spreek dus iets af, maar kom dat ook na! Wissel contactgegevens uit en neem ook daadwerkelijk contact op. Op korte- maar ook op lange termijn:

  • Maak een connectie op Linkedin en stuur gelijk een berichtje zodra je geaccepteerd bent — ‘Hé, leuk om je gesproken te hebben bij die presentatie! Wat me in viel, hoe zat dat ook alweer met die…’
  • Werk je nog met visitekaartjes, geef de persoon dan je kaartje. Ontvang je er een, maak er dan een foto van (met bijvoorbeeld Braintoss) en sla de contactgegevens op.
  • Stuur de persoon binnen twee weken een mailtje of een appje, indien jullie gegevens hebben uitgewisseld. Benoem hierin wie je ook alweer was en bijvoorbeeld het onderwerp waar jullie destijds over spraken. ‘… zoals ik vorige week had toegezegd zou ik je situatie eens voorleggen bij mijn collega. Nou, dat heb ik gedaan en…’
  • Neem regelmatig contact op of laat iets van je horen. Zonder stalkerig over te komen natuurlijk. Stuur hem, haar of het bedrijf bijvoorbeeld een kerstgroet. Stuur een mailtje nadat je op Linkin las dat hij een ergens anders een nieuwe avontuur begint of nodig het team uit voor een brainstormsessie.

Als is het één keer per half jaar: jouw naam (of die van jouw bedrijf) laten weerklinken zal de herinnering aan de positieve ontmoeting en het gesprek dat jullie destijds voerden sterk houden. 

Tip: meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'

Kortom: zakelijke relaties onderhouden?

Zoals je ziet doe je het dus niet voor je eigen gewin, persé. Doe het voor het menselijke stukje. En mocht er zich dan toch een keer in de toekomst een mooie zakelijke kans voordoen, dan ben jij misschien een van de eersten waar hij of zij aan denkt. 

Ga dus dat gesprek aan, durf het persoonlijk te maken en follow up. Het is een van de beste lange termijn investeringen die je kunt maken.

Verder lezen?

Meer weten over het onderhouden en opbouwen van zakelijke relaties? Lees dan onderstaande artikelen eens. Of check ons boek ‘Elke Dag Om 15.00 Uur Klaar’. Daarin komt ook zeker een stukje assertiviteit en omgaan met collega’s aan bod, maar des te meer bruikbare en toepasbare timemanagement tips. Heb je veel aan!

​​Wie zijn wij? | Training Time Management

Tijdwinst.com is een trainingsbureau dat zich specialiseert in slimmer (samen)werken. We bieden door het hele land diverse (online) trainingen aan, variërend van time management, assertiviteit, gesprekstechnieken tot aan snellezen. Nieuwsgierig? Neem dan zeker eens een kijkje op onze website of blogs, en schrijf je in voor één van onze (digitale) trainingen.

  1. 1-daagse training Time Management | Blog
  2. 1-daagse training Assertiviteit | Blog
  3. 1-daagse training Gesprekstechnieken | Blog
  4. 1-daagse training Feedback Geven | Blog
  5. 1-daagse training Snellezen, Mindmapping en Geheugentechnieken | Blog
  6. 1-daagse training Effectief Thuiswerken voor Teams | Blog 

Lees alles over onze populaire 1-daagse open trainingen bij jou in de buurt

Lees alles over een 1-daagse in-company training bij jou op locatie

Mis geen enkele tip!
Meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'
Maximaal 2x per maand. Geen spam, beloofd!
© Copyright 1999 – - SRS Consulting B.V. / TIJDwinst.com B.V.
X