Ze weten in elk geval meer dan je denkt. “Meer dan de overheid” zelfs, volgens bronnen. Indrukwekkend veel data zit er over jou opgeslagen in je Google account. Nieuwsgierig? Google onthult alles met haar ‘Dashboard’-functie én geeft je de touwtjes over jouw privacy-instellingen in handen.
Google weet een hele hoop van een hele hoop mensen. Om preciezer te zijn, volgens onderzoek van de Universiteit van Amsterdam: Google weet van 70% van alle unieke internetgebruikers verdeeld over meer dan 100 landen in de wereld wat ze wanneer online uitspoken. En niet minder dan 88% van alle websites is bereikbaar voor Google’s statistieken. Voor je beeldvorming: in Nederland alleen al bestaan er meer dan 5 miljoen websites.
Het is dan ook niet gek dat ze 97% van hun inkomsten halen uit die gegevens. Door gepersonaliseerde advertenties. Duidelijk goud waard, want het bedrijf staat (volgens Forbes’ administratie) op nummer 3 van de meest waardevolle bedrijven in de wereld! Wat dat betekent: dat Google nu zo’n grove 367 miljard Dollar waard is – of: 323 miljard Eurootjes.
Driehonderdzevenenzestig. Miljard. Dollar… Driehonderdrieëntwintig. Miljard. Euro’s.
Zie je het voor je? Daar kunnen we de Europese schulden best een aardig handje mee helpen, dacht ik zo. Wereldbedragen. En dat allemaal dankzij jou.
Even gauw gerekend zijn 356 miljard dollar daarvan (97% van de inkomsten) namelijk direct afkomstig van (onder andere) jouw online datagegevens – die Google dus niet geheel zonder reden netjes bijhoudt.
Wat weet Google van mij?
Het is waarschijnlijk de eerste vraag die nu in je opkomt. Wat weet Google dan allemaal, als dat zo’n waardevolle informatie is?
Het is dezelfde vraag als een aantal maanden geleden opkwam bij een Slowaakse software-engineer met een start-up in gelinkte cloud-data. Hij besloot een en ander uit te zoeken (jawel, gewoon door het te… Googelen) over Google’s privacy-beleid en hun data-opslag. Niet lastig, zo bleek. Wel onrustwekkend, bleek ook.
Zijn lijstje van dingen die Google van je weet, eind 2014 voor het eerst geplaatst op de Amerikaanse sociale nieuwswebsite Reddit, ontketende meer dan 1000 reacties in no time. Het onderwerp ontplofte online en bereikte later het kwalitatieve artikelen-platform Medium, waar het nog eens door meer dan 1300 mensen aangeraden werd.
En dat voor een lijstje dat iedereen heel simpel zelf had kunnen opzoeken.
Want Google mag dan “zowat meer van je weten dan de overheid doet” – zoals Digital Culture Critic Caitlin Dewey van HuffingtonPost het noemt – het maakt er geen geheim van. Dat is het verschil.
Google Dashboard: het antwoord op al je privacy-vragen
In 2009 al, 5 jaar vóórdat de commotie er om heen pas ontstond dus, introduceerde Google de functie ‘Dashboard’ (1 klik!). Een geheel eigen dashboard, afgestemd op jou als internet-gebruiker, waarin je alle statistieken die Google over je bijhoudt kunt inzien.
Dáár liggen dus alle antwoorden op je privacy- en datavragen, in je eigen Google Dashboard:
- Wie Google denkt dat jij bent, vind je daar via ‘Advertentie-instellingen’
- Waar je allemaal bent geweest, via ‘Locatiegeschiedenis’
- Wat je in je leven opgezocht hebt, in je ‘Web- en app activiteit’ en zelfs je ‘Youtube zoek– en kijkgeschiedenis’
- Welke andere partijen dat nog meer van je weten, zie je in ‘Gekoppelde apps en sites’.
En daarmee licht Google dus 88% van alle internetsites in wie jij bent, wat je doet en wat je zoekt en wat je dus graag op die website ziet. Allemaal via Google Ads en Google Analytics, waarmee Google zijn miljarden binnen harkt.
“Moet ik daar bang van worden?”
Het is wellicht de eerstvólgende vraag die je jezelf nu stelt. Het antwoord is, als je het mij vraagt: “Nee”.
Waarom niet?
Allereerst, omdat al die informatie voor niets anders is bedoeld dan voor commerciële doeleinden…
Google wil geld aan je verdienen, en doet dat door de sites die je bekijkt te personaliseren op jouw voorkeuren. In principe niks mis mee, want waarschijnlijk zie je – als je bijvoorbeeld een jonge moeder bent – liever advertenties van babywagens dan van vishengels. Om maar een voorbeeld te geven. Het maakt jouw internetervaring dus alleen maar makkelijker, en verder niets. Voor de overheid zou ik banger zijn.
En ten tweede, omdat je het allemaal zelf in de hand hebt.
Jij bent degene die Google al die waardevolle informatie aanlevert. En jij kunt er ook voor kiezen om dat niét te doen. Moet je natuurlijk wel net even weten hoé. Nou, zó:
Google informatie verwijderen? Simpel.
Je kúnt al die losse onderdelen namelijk ook gewoon uitzetten. Bij elk onderdeel staat namelijk die optie, in de vorm van een schuifje, rechts bovenin. Klik, inschakelen. Klik, uitschakelen. Zo simpel is het:
Vind je het wel alleraardigst, die informatie die Google van je gebruikt om je webervaring te personaliseren? Dan kun je dus al die functies bewust inschakelen.
Maar er is méér. Je kunt bij Google namelijk zelfs een maandelijks rapport ontvangen over jouw online gedrag met alle beveiligings- en privacygegevens (via deze link, alleen nog even bovenin het vakje aanvinken). Zo transparant is het.
Zo kun je zelf mee profiteren van Google’s verdiensten van jouw verzamelde data, want inzicht in je (online) tijd is de enige manier om je tijd onder controle te houden en zelfs tijd te creëren.
Want Google mag dan – volgens een eigen statement uit 2009 – “Infiltreren in honderden miljoenen mensen wereldwijd…”, ze gaan daar transparant en zorgvuldig mee om, volgens datzelfde statement:
“We zijn ons heel bewust van het vertrouwen dat jullie in ons investeren, en het is dan ook onze verantwoordelijkheid om jullie privacy en data te beschermen.”
Dagelijks handige inzichten? Volg ons op social media!
Volg ons onder andere op Instagram of Pinterest. Daar krijg je niet alleen handvatten op het gebied van timemanagement, je ontvangt ook de slimme tips waarmee je jouw communicatie skills een boost geeft. De laatste artikelen netjes en overzichtelijk in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de wekelijkse nieuwsbrief.
Leer je liever lezend, lees dan ons boek Elke Dag om 15.00 Uur Klaar. Maak kennis met de beste inzichten uit onze trainingen en leer slimmer werken in plaats van harder.
Wie zijn wij? | Cursus Time Management
Tijdwinst.com is een trainingsbureau dat zich specialiseert in slimmer (samen)werken. We bieden door het hele land diverse (online) trainingen aan, variërend van timemanagement, assertiviteit, gesprekstechnieken tot aan snellezen. Nieuwsgierig? Neem dan zeker eens een kijkje op onze website of blogs, en schrijf je in voor één van onze (digitale) trainingen.
- 1-daagse training Time Management | Blog
- 1-daagse training Assertiviteit | Blog
- 1-daagse training Gesprekstechnieken | Blog
- 1-daagse training Feedback Geven | Blog
- 1-daagse training Snellezen, Mindmapping en Geheugentechnieken | Blog
- 1-daagse training Effectief Thuiswerken voor Teams | Blog