door Redactie TIJDwinst.com
Slimme tips voor ieder druk bezet mens.

Zo ga je verveling tegen in tijden van thuisisolatie: Niet!, zegt verveel-professor

Hij bestaat: een heuse verveel-professor. Iemand die zich buigt over een groeiend probleem, zeker nu in coronatijd: verveling. Zijn advies? Waarschijnlijk het tegenovergestelde van wat je zou verwachten: “Zoek niet naar manieren om verveling tegen te gaan. Geef je eraan over.” Waarom en hoe, lees je hier.

Tips zoeken om verveling tegen te gaan? Niet doen!

Daar zitten we dan weer. Noodgedwongen thuis. Vanwege de corona crisis kunnen we niet even een terrasje of hapje buiten de deur pakken. Nee, Netflix, huishoudelijke klusjes en een wandelingetje met de hond; dat wordt ons nieuwe tijdverdrijf. 

En zeker: de eerste paar weken kan dat best leuk en aardig zijn. De hond legt in tijden niet zoveel kilometers af en ook de garage was nog nooit zo spik en span. Toch zal ook na een tijdje de zoveelste Netflix-serie je neus uitkomen. En wandelen? Je kent het park haast als je broekzak. Tijd dus, voor wat vernieuwing!

Tip: altijd haast en stress? Volg onze 1-daagse cursus time management!
Meer weten?

In je zoektocht naar nieuwe dingen om te ondernemen, stuit je echter veelal op hetzelfde. “Doe een bordspel met je kinderen” vertellen de tips je. “Waag je aan een uitdagende puzzel” of ‘onze persoonlijke favoriet’: 

verveling stoppen

Maar dat is volgens deze verveel-expert een verkeerde manier om tegen verveling aan te kijken. Juist nu, in tijden van corona, moet jij je er aan overgeven:

Verveel-professor: “Verveling is ontzettend waardevol”

John Eastwood is psycholoog en directeur van het Boredom Lab aan de Universiteit van York. Zijn advies om verveling tegen te gaan? Niet!

“Verveling is een staat waarin je je vaker moet willen begeven. Het helpt je nadenken over wat je wil! Je verveelt je omdat je weet dat je méér kunt. Dát inzicht helpt je bewust worden van je ongekend potentieel.”

Juist zodra je stopt met het zoeken naar externe prikkels gebeurt er iets moois in ons brein: het gaat nadenken. Over onszelf. 

Eastwood:

“Verveling zorgt voor een ‘schone’ lei — een neutrale mentale staat waarin we een moment van zelfreflectie kunnen hebben. Een moment waarop je je gedachten eens goed op een rijtje kunt zetten.”

Met andere woorden:

Verveling is volgens Eastwood niets meer dan “het negeren van een reflectiemoment”. Vul je dat op door na te denken, dan kan het zeer waardevol zijn. Grijp je echter direct naar externe stimulans – Netflix, gamen, of je smartphone – dan voelt verveling inderdaad naar. 

Verveling tip

Laat je gedachten de vrije loop — 4 verveel-activiteiten 

Eastwoods advies is dan ook simpel: stop met het krampachtig zoeken naar entertainment. “Ga mee in je verveling en benut dat moment van introspectie.” Dat kan op een aantal manieren:

1. Mediteer

De meest voor de hand liggende optie waarmee je je gedachten een plek geeft, is meditatie. Het geeft je de kans je gedachten te ‘bekijken’ en ze vervolgens los te laten. Het mooie? Zo’n introspectie-momentje hoeft slecht 5 minuten te duren om effect te hebben.

Aanrader: gebruik de mediatie-app ‘Calm’. Laat je begeleiden tijdens een ‘guided meditation’ of neem een momentje voor jezelf met een van de andere rustgevende geluiden.

2. Doe huishoudelijke klusjes 

Het massaal opruimen van onze zolders of het bijsnoeien van onze rozen is volgens Eastwood tevens een uitstekende manier om je verveling te benutten. Ga dus verder aan die moestuin, ruim die garage op of lap die ramen nog een keer. Het lijkt misschien saai, maar het geeft je de mogelijkheid je gedachten op een rij te zetten.

Het met aandacht en precisie uitvoeren van een makkelijke taak maakt ons nederig. Het laat ons wegdromen, ons beseffen dat stimulans niet altijd nieuw of spannend moet zijn.”

Aanrader: als een moment van introspectie nog geen beloning om zich is, ‘beloon’ jezelf dan met de gewoonte-tracker ‘Habitica’. Na het uitvoeren van een klusje ‘verdien’ je credits die je uitgeeft aan een reward naar keuze. Leuke manier om saaie klusjes aangenamer te maken.

verveling tips

3. Wandel, fiets, ren

Je langdurig in een bepaald ritme begeven zorgt ervoor dat je gedachten vrij kunnen ronddwalen. Iets dat je tijdens het sporten vast ooit hebt gemerkt: je begeeft je zodanig in een flow dat je haast niet doorhebt dat je al 5 km erop hebt zitten. Enkel jij, je fiets of je renschoenen bestaan. Een uitstekende bron van introspectie.

Aanrader: laat de sport-tracking app Strava een wandel- of fietsroute voor je uitstippelen. Zo kom je eens wat anders tegen dan telkens hetzelfde bosje of paadje

4. Richt je ideale thuiswerkplek in

Een andere manier om je over te geven aan je verveling, is door eens kritisch te kijken naar je werkplek. Die van thuis, bedoelen we dan. Daar kan waarschijnlijk het een en ander worden opgefleurd. 

Niet alleen houdt je daar vervolgens een inspirerende werkplek aan over, een met aandacht ingerichte ruimte werkt meditatief en kan je zelfs in een bepaalde flow terecht brengen. Kijk er dus zeker eens naar. 

Aanrader: deze 5 tips om een inspirerende, stimulerende en vooral productieve werkplek in te richten, helpen daar vast bij. 

Tip: meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'

Kortom: geef je over aan de verveling

Dankzij de corona crisis hebben we te maken met plotselinge zeeën van tijd. En hoewel dat in het begin fijn was, krijg je op een gegeven moment toch te maken met verveling. Jij weet nu echter dat niet erg is. Integendeel: die verveling zorgt er juist voor dat je je even alles op een rijtje kunt zetten. 

Doe dat dan ook. Volg het advies van verveel-professor Eastwood op en begraaf je neus niet direct in je smartphone zodra je niets te doen hebt. Mediteer, ruim op, beweeg of besteed je tijd een ouderwets kneuterig. 

Je houdt er niet alleen een opgeruimd huis aan over, maar ook een opgeruimd hoofd. 

verveling ideeen

Wie zijn wij? | Training Time Management | Training Effectief Thuiswerken voor Teams

Tijdwinst.com is een trainingsbureau gespecialiseerd in time management en slimmer werken. Nieuwsgierig? Check dan ons blog en blijf op de hoogte van de nieuwe tips en tricks. Daarnaast bieden wij door het hele land onze 1-daagse training Effectief Thuiswerken voor Teams aan, die thuiswerken (voor teams of jou alleen) eenvoudig maakt.

Lees alles over onze populaire 1-daagse open trainingen bij jou in de buurt

Lees alles over een 1-daagse in-company training bij jou op locatie

Mis geen enkele tip!
Meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'
Maximaal 2x per maand. Geen spam, beloofd!
X