Omgaan met (lastige) collega’s in 4 praktische stappen

Omgaan met (lastige) collega’s in 4 praktische stappen

De basis van een gelukkig leven zijn goede sociale contacten. Dat werkt niet alleen in de privé-sfeer zo, maar net zo goed op het werk. Zorg er daarom voor dat je een prettig contact hebt met al je collega’s. Zelfs met die ene vervelende tijd- en energierovende collega.

longevity projectGoed sociale contacten maken je (werk)leven gelukkiger, dat is bewezen in het – maar liefst – 80-jaar durende ‘The Longevity Project’ waarin werd onderzocht hoe je een lang en gelukkig leven leidt.

Tip: altijd haast en stress? Volg onze 1-daagse cursus time management!
Meer weten?

De belangrijkste conclusie die George Vaillant (foto), hoofd van het onderzoek naar een gelukkig leven uit het project haalde was: “Het enige dat écht telt in je leven zijn je relaties tot anderen.”

Een goede relatie met (iedereen in je leven en dus zeker ook) je collega’s is dus van levensbelang om gelukkig te werken. Hoe je met fijne collega’s omgaat, weet je vast al. Dat is niet zo moeilijk. Gewoon gezellig mee kletsen op z’n tijd en elkaar een handje helpen wanneer dat nodig is. Omgaan met een lastige collega is een heel ander verhaal.

De lastige collega

Je weet wel: Mark die de hele dag door onnodig veel aan je hoofd zit te kletsen, of Daniëlle die constant spullen van je bureau ‘leent’ om ze vervolgens nooit meer terug te geven. Hij of zij kost je onnodig veel energie, tijd en – zeker niet onbelangrijk – verpest je goede humeur op het werk.

Om gelukkig te kunnen werken is het van belang dat je je directe dagelijkse sociale contacten gezond houdt, dus óók het contact met de lastige collega. Ontlopen heeft geen zin, alleen oplossen helpt. En dat is ook nog eens best te doen!

Omgaan met je lastige collega in 4 stappen

lastige collegaDat je lastige collega een lastige collega is, weet hij vast niet. Dat maakt het extra lastig. Je wil niemand voor het hoofd stoten, maar je wil hem of haar wel aanpakken.

De beste manier om met je lastige collega om te gaan is door op de juiste manier te communiceren. Hoe? Dat leer je in deze 4 stappen:

1. Identificeer de lastige collega en wat hij doet dat over jouw grenzen heen gaat. Herken de emotionele reactie die je vertoont wanneer de lastige collega je benadert. Merk je dat je je kaken wat stijver op elkaar klemt of dat je oppervlakkiger gaat ademen? Dan heb je overduidelijk een lastige collega te pakken die jouw grenzen overschrijdt.

Haal als eerste een paar keer diep adem om de stress die de lastige collega oproept los te laten, voor je verdere stappen onderneemt.

2. Overweeg de opties die je hebt om op je lastige collega en zijn actie te reageren. Dat zijn er meestal twee: je laat de collega zijn gang gaan of je kapt het af.

Wil je blijven luisteren naar Mark’s oneindige gebabbel zonder clou of wil je het verhaal afkappen met de mededeling dat je nog een hoop te doen hebt? Antwoord: het laatste.

3. Communiceer netjes wat er aan de hand is en waarom dat niet oké is naar je lastige collega toe. Gebruik heldere en concrete termen. Belangrijk: spring in je communicatie niet in de aanvallende modus. Kies voor de beschouwende manier.

Tip: meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'

Dus niet: “Hou je mond eens, ik wil werken.”, maar wel: “Ik merk dat je verhaal me afleidt van mijn taken en ik heb toch echt een deadline om vijf uur, Mark. Zullen we het hier in de pauze over hebben?”. Werkt geheid. En zonder heibel met Mark.

4. Onderneem een vervolg op je actie. Kom altijd terug op het voorval met een communicatieve actie. Zo beloofde je Mark om in de pauze naar zijn verhaal te luisteren. Nodig hem uit om samen pauze te nemen en ga rustig naast hem zitten met een kop koffie en je boterham. Of herinner Daniëlle er met een kort berichtje aan dat ze je nietmachine nog in haar la heeft liggen: zal je hem komen halen of loopt zij vandaag even bij je binnen?

Onderschat deze laatste stap niet. Het zorgt er voor dat je niet alleen van je lastige collega af bent terwijl deze je irriteert, het zorgt er ook voor dat je een goed sociaal contact met hem herstelt. Dé basis om gelukkig en ontspannen te kunnen werken.

cursus time management

Wat doet jouw lastige collega? Bietst hij ongevraagd je frisdrank in de koelkast of neuriet hij mee met zijn koptelefoon? En wat deed je daar aan?

Mis geen enkele tip!
Meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'
Maximaal 2x per maand. Geen spam, beloofd!
Over de auteur

Gerald Essers • samen met mijn team bij Time Management.net help ik mensen en organisaties om met onze cursus time management hun tijd zo optimaal mogelijk te benutten door slimmer te werken. We inspireren vele grote en kleine organisaties in binnen- en buitenland waaronder: Shell International, Vodafone, Siemens, RTL Nederland, Rabobank, HP, L’Oréal, Heineken, diverse ministeries en universiteiten.

Trackbacks

  1. […] Fika. Fika is een ‘verplichte’ koffiepauze met je collega’s, die eraan bijdraagt om je relatie met hun te verbeteren en meer plezier in je werk te […]

X