Het lukt je collega’s makkelijk een drie-uur-durende Netflix-serie te ‘bingewatchen’ — dat ze geen aandacht kunnen opbrengen om naar jou te luisteren, ligt dus niet aan een slechte concentratie. De strijd om aandacht is simpelweg losgebarsten — wil jij deze winnen, dan zul je met een ‘binge’-waardig verhaal moeten aankomen. Dat doe je – zoals Netflix – zo.

Slechte concentratie? Nee hoor! Aandachtsspanne groeit

We hebben het al vaak over concentratie gehad. Van tips hoe jij je concentratiespanne kunt verhogen tot aan interessante inzichten wáárom jij zo’n slechte focus hebt. Echter, enkel altijd over hoe jij jouw focus kunt vasthouden — maar hoe zit dat nou met het behouden van andermans aandacht?

Er is namelijk niets zo vervelend als wanneer jouw collega’s met een verdwaalde blik voor zich uit staren, omdat ze gewoonweg niet de benodigde concentratie kunnen opbrengen — ongeacht of je nu een presentatie geeft of een belangrijk verslag door hen laat lezen.

Je neemt het hen niet kwalijk; we hebben nou eenmaal de concentratie van een goudvis, nietwaar?

Nou, nee.

Want terwijl jouw collega’s het misschien lastig vinden om een uur lang te luisteren naar een saaie presentatie, lukt het hen makkelijk een drie-uur-durende Netflix-serie te bingewatchen.

Aan hun concentratiespanne en overvloed aan stimulans ligt het dus niet.

Integendeel.

Het blijkt juist dat die constante stroom aan prikkels en informatie – waarvan iedereen dacht dat ze onze focus deden verslechteren – er voor zorgt dat onze aandacht verbetert.

Slechte concentratie. Nee hoor. Aandacht uitstekend.

Onderzoek: “aandacht uitstekend — zolang informatie interessant is”

Dat toont ook een grootschalig onderzoek, uitgevoerd onder ruim 2000 werknemers, aan. Hun bevindingen, gepresenteerd in het State of Attention Report, suggereren namelijk dat ons vermogen om te concentreren juist verbetert door al die stimulans.

Hoe dat kan?

De overvloed aan prikkels en informatie dwingt ons selectiever te worden over de inhoud die we tot ons nemen.

Meer en meer prikkels zorgen ervoor dat we sneller geneigd zijn informatie die ons niet boeit, te filteren zodat we onze volledige aandacht kunnen richten op hetgeen dat wél interessant is — een ‘binge’-waardige Netflix-serie bijvoorbeeld.

Dit verstoort onze concentratie dan wel tijdelijk. Op de lange termijn helpt het ons — we ontwikkelen het vermogen om onze aandacht steeds langer en beter op iets te kunnen richten. (Meer weten over wat die tijdelijke verstoring in je concentratie met je productiviteit doet? In onze 1-daagse cursus Time Management vertellen we ‘t.)

Slechte concentratie, dit zegt onderzoek Data en infographic uit het State of Attention Report

59% van de ondervraagden gaf dan ook aan dat ze zich beter konden concentreren dan voorheen, ook al nam de informatiestroom om hen heen toe. Opmerkelijk was dat vooral onder de jongere generatie het de de focus toenam:

Slechte concentratie bij millenials Data en infographic uit het State of Attention Report

Echter, pas alleen wanneer de inhoud daadwerkelijk interessant was.

Dat betekent dus dat wanneer jij je publiek wil boeien – of dat nu tijdens een presentatie is, een geschreven verslag of vergadering – je de inhoud aantrekkelijk moet maken, anders zullen ze alsnog afdwalen en hun focus steken in zaken die wél boeiend zijn — hun smartphone bijvoorbeeld.

Onze concentratiespanne is dus niet afgenomen — de strijd om onze aandacht is gigantisch toegenomen. Wil je deze concurrentie te slim af zijn, dan zul je zelf dus ook met een boeiend verhaal moeten aankomen.

Maar hoe doe je dat? — wat is de geheime formule en de doorslaggevende factor of jou collega’s interesse tonen in je verhaal? Nou, precies dat laatste woord: verhaal.

En Netflix, met zijn duizenden uren aan verhalen, weet natuurlijk het best hoe dat gaat;

Slechte concentratie. Maak het binge-waardig

Aandacht publiek vasthouden — maak het ‘binge’-waardig

Het onderzoek toont namelijk aan dat – net als bij het kijken naar een fantastische Netflix-serie – je publiek geboeid wil worden. Ze willen worden meegenomen in een verhaal — bleek ook uit de resultaten:

  • Meer dan de helft van de ondervraagden gaf aan dat pas wanneer de informatie een goed en meeslepend verhaal bevat, men de aandacht kan vasthouden.
  • Daarnaast hecht 41% veel waarde aan het bevatten van een dialoog. Dit kan zowel een geschreven variant zijn in een rapport of offerte, als een werkelijk dialoog tussen jou en je publiek.
  • Een derde gaf daarbij aan dat ook visuele stimulatie niet kon ontbreken — denk aan foto’s, video’s of infographics.

Slechte concentratie. let hier op. Data en infographic uit het State of Attention Report

Het bevatten van een verhaal of visuele prikkel blijkt voornamelijk belangrijk wanneer je een presentatie houdt:

  • Zo geeft maar liefst 9 op de 10 ondervraagden aan dat een sterk thema, verhaal of rode draad niet kan ontbreken wanneer informatie wordt gepresenteerd, al is het gortdroge data.
  • Bijna 80% geeft daarbij aan dat ook hierbij visuele stimulans een must is, wil je de aandacht van hen lang genoeg kunnen vasthouden.

Slechte concentratie tijdens presentatie Data en infographic uit het State of Attention Report

Wil jij dus een killer presentatie neerzetten waarbij je collega’s aan je lippen hangen? Een rapport schrijven waarbij de lezer het gewoonweg niet kán dichtslaan of tijdens een vergadering overtuigend je punt maken?

Neem je publiek of de lezer dan mee door hen een verhaal te geven met ups, downs en dialoog. Vul het aan met stimulerende beelden — maak er ‘binge’-waardige content van. Met alleen gortdroge en lineaire informatie kom je er niet.

Dat bleek wel uit de cijfers:

Inhoud niet meeslepend? Meer fouten, minder efficiënt

Want niet alleen is het natuurlijk voor jezelf ontzettend vervelend wanneer niemand let op wat je te zeggen hebt, uit de cijfers bleek ook dat dit ook gevolgen heeft voor je publiek.

Wanneer iemand namelijk zijn aandacht van je afzondert om vervolgens op hun telefoon te scrollen, aantekeningen te maken op hun laptop of even snel een mailtje te versturen, verlaagt het gebrek aan focus hun effectiviteit en productiviteit:

  • Zo blijkt 1 op de 5 werknemers naderhand meer fouten te maken in hun werkzaamheden wanneer ze hun aandacht niet bij de les kunnen houden omdat je presentatie saai is.
  • 1 op de 3 vond het daarnaast lastig om de informatie die verteld werd op te slaan en te verwerken. Vaak moesten ze later nogmaals de informatie lezen of opzoeken, zo’n 52%. (Alles behalve productief, dus. In onze 1-daagse cursus Time Management vertellen we je hier meer over en geven we je handige tips waardoor jij niet alleen minder snel je concentratie verliest, je maakt minder snel fouten.)

Slechte concentratie zorgt voor meer fouten Data en infographic uit het State of Attention Report

Het is dus niet alleen vanuit eigenbelang dat jij je presentatie of verhaal opfrist. Niet alleen zorg je ervoor dat jouw publiek de aandacht kan bewaren, je voorkomt dat je naderhand collega’s moet bijpraten omdat ze de helft van de informatie hebben gemist. Scheelt je ook weer een hoop tijd wanneer er minder fouten worden gemaakt…

Bouw je verhaal op als een Netflix-serie — 5 korte tips helpen

Er rest nu nog maar één vraag: hoe pak jij die saaie, gortdroge of lineaire informatie zó in dat je de concentratie van je publiek vasthoudt? — hoe maak je het ‘binge’-waardig?

1. Ken je publiek

Net als bij Netflix krijg ook jij films of series aangeboden op basis wat hun algoritme denkt dat jij interessant vindt.

Doe dat ook:

Geef je een presentatie binnen je bedrijf of voor een groep collega’s dan weet je vaak al welke overkoepelende waarden belangrijk worden gevonden. Houd je daarentegen een presentatie voor een onbekend publiek, probeer dan vooraf te onderzoeken wat de normen, waarden en eventuele pijnpunten zijn van de groep — delen jullie bijvoorbeeld een gemeenschappelijk gedachtegoed?

Het helpt bij het creëren van empathie en zorgt ervoor dat het publiek zich makkelijker kan inleven in je verhaal.

Slechte concentratie? Doe het zoals Netflix

2. Ken je boodschap

Iedere Netflix-serie heeft daarnaast ook een duidelijk overkoepelend thema of genre — hoe zit dat bij jouw verhaal?

Natuurlijk zul je op een gegeven moment de cijfers en saaie informatie moeten aanhalen, de percentages en de negatieve verkoopcijfers. Echter, betekent dit niet dat jij de informatie saai hoeft te leveren — je wil immers dat ze het onthouden.

Bedenk daarom in een paar zinnen wat de mensen moeten meenemen uit jouw verhaal. Welk gevoel wil je dat zij – na het bijwonen van je presentatie of na het lezen van je verslag – eraan overhouden?

Zodra je immers weet wat je einddoel is, kun je een een duidelijke structuur opbouwen:

3. Zorg dat je boodschap structuur heeft

Een bepaalde verteltechniek en structuur in een aflevering is natuurlijk ook nodig om de aandacht vast te kunnen houden. Ook dit kan niet in jouw verhaal ontbreken;

Jouw opzet heeft daarom een begin nodig (hoe was het eerst), een midden (met een contrast of conflict) en een einde (waarin het contrast of conflict wordt opgelost) — dit zorgt voor een mate van drama en spanning waardoor je publiek aan je lippen hangt.

4. Maak je boodschap visueel

Zonder visuele stimulans zou een Netflix-serie niets meer zijn dan een hoorspel — het kán niet zonder. Dat geldt ook voor jouw verhaal. Zoals we al eerder vertelden, hecht meer dan 80% van je publiek waarde aan het bevatten van visuele stimulatie in je presentatie of geschrift.

Gebruik daarom relevantie afbeeldingen, korte video’s, animaties of andere visuele hulpmiddelen die het verhaal dragen. Ook al is het slechts één foto, het zuigt de toeschouwer dieper je verhaal in en creëert een sfeer of thema zonder dat jij er meer woorden aan vuil moet maken.

5. Verkoop emoties en gevoelens — niet de informatie

Tot slot het belangrijkste advies van allemaal:

Niemand kijkt ‘Breaking Bad’ omdat ze willen weten hoe drugs worden gemaakt. De kijkers zoeken niet naar een product of idee, ze willen het verhaal dat erachter zit — hoe gaat de hoofdpersoon om met ‘ups  en ‘downs’?

Zodra jij bijvoorbeeld een presentatie geeft over de slechte verkoopcijfers, dan is de data en zeker belangrijk. Het gros van het publiek zoekt echter toch naar een verbinding op het emotionele vlak. Hoe beïnvloedt het hen persoonlijk als het jullie lukt de cijfers op te krikken — dát houdt hun aandacht vast.

Weet jij die gevoelige snaar te raken, waarbij je zowel inspeelt op de emoties van het publiek, maar tegelijkertijd ook de nodige informatie weet over te brengen, dan weet je zeker dat je presentatie niet alleen geslaagd is, je hebt de aandacht van je publiek kunnen vasthouden — en dat is heel wat.

Slechte concentratie bij publiek? Doe het zoals Netflix

Kortom, slechte concentratie bij je publiek?

Hopelijk zie jij dus nu in dat je publiek of lezers geen slechte concentratie hebben — ze zijn gewoon snel afgeleid omdat de informatie ronduit saai is.

Waardoor dat ook alweer kwam?

  • We filteren uit wat we niet interessant vinden om ons zo te kunnen focussen op wat wél aanspreekt.
  • Doen we dit tijdens een presentatie, of tijdens het lezen van bijvoorbeeld een verslag, dan maken we naderhand meer fouten en slaan we de informatie minder goed op.
  • Jij zal dus de inhoud aantrekkelijker moeten maken, wil je dit voorkomen.

Hoe deed je dat?

Verpak de informatie en data in een meeslepend verhaal — zoals Netflix dat doet.

Doe dit door op deze punten te letten:

  • Ken je publiek.
  • Ken je boodschap.
  • Zorg dat de boodschap structuur heeft.
  • Maak het visueel.
  • Verkoop emoties en gevoelens — niet de informatie.

Doe je dat, dan kun je ervan verzekerd zijn dat jouw verhaal het volgende ‘kijkcijferkanon’ is.

Slechte concentratie. Je publiek let op als het interessant is.

Meer weten over hoe slechte concentratie je productiviteit beïnvloedt?

In onze 1-daagse cursus Time Management leer je meer over concentratie — en dan vooral die van jou. Hoe behoud jij bijvoorbeeld je focus wanneer je aan die intensieve concentratietaak moet werken of hoe ga je om met storende collega’s? Volg onze cursus Time Management, dan vertellen we je al onze tips & tricks!

Dagelijks handige inzichten? Volg ons op social media!

Volg ons onder andere op Instagram of Pinterest. Daar krijg je niet alleen handvatten op het gebied van timemanagement, je ontvangt ook de slimme tips waarmee je jouw communicatie skills een boost geeft. De laatste artikelen netjes en overzichtelijk in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

Leer je liever lezend, lees dan ons boek Elke Dag om 15.00 Uur Klaar. Maak kennis met de beste inzichten uit onze trainingen en leer slimmer werken in plaats van harder.

Wie zijn wij? | Cursus Time Management

Tijdwinst.com is een trainingsbureau dat zich specialiseert in slimmer (samen)werken. We bieden door het hele land diverse (online) trainingen aan, variërend van timemanagement, assertiviteit, gesprekstechnieken tot aan snellezen. Nieuwsgierig? Neem dan zeker eens een kijkje op onze website of blogs, en schrijf je in voor één van onze (digitale) trainingen.

  1. 1-daagse training Time Management | Blog
  2. 1-daagse training Assertiviteit | Blog
  3. 1-daagse training Gesprekstechnieken | Blog
  4. 1-daagse training Feedback Geven | Blog
  5. 1-daagse training Snellezen, Mindmapping en Geheugentechnieken | Blog
  6. 1-daagse training Effectief Thuiswerken voor Teams | Blog