“Wat zijn mijn prioriteiten?!” Alsof je jezelf in stukken kon scheuren om alles op een werkdag af te krijgen. Helaas, het is niet mogelijk om in vijf personen tegelijk te veranderen. Dus moet je keuzes maken: wat doe je wel, en wat moet je absoluut laten vallen? Dit noemen we prioriteiten stellen. Maar hoe bepaal je welke taken écht belangrijk zijn en welke gewoon de prullenbak in kunnen? En beter nog, hoe ga je om met die vervloekte onverwachte spoedjes die je dag verpesten?

Wat komt aan bod:

  1. Wat is prioriteren?
  2. Waarom prioriteiten leren stellen? 7 voordelen van prioriteren
  3. Waarom vinden we prioriteiten stellen moeilijk?
  4. Hoe prioriteiten stellen? De Eisenhower matrix: belangrijk versus urgent
  5. 5-stappenplan voor prioriteren
  6. Dus, hoe moet je prioriteiten stellen?
  7. Past het dan nog niet? Kijk dan naar de oorzaak
  8. Veelgestelde vragen over ‘hoe prioriteiten stellen?’

Wat is prioriteren?

Kijken we in de Dikke van Dale dan is verstaan we dit onder de ‘prioriteiten stellen’ betekenis:

pri·o·ri·teit (de; v; meervoud: prioriteiten)

  1. het vóór mogen gaan; = voorrang: prioriteit krijgen
  2. datgene wat voorrang krijgt of hoort te krijgen: prioriteiten stellen de volgorde van belang vaststellen van dingen die moeten gebeuren; onze eerste prioriteit is de opvang van de slachtoffers

Maar hoe stél je effectief prioriteiten? Vandaag zit je agenda namelijk tjokvol met uitdagingen. Je to-do lijst lijkt meer op een rollende sneeuwbal dan op een georganiseerde planning. Er moet een revisie gebeuren, een sollicitatiegesprek afgenomen worden, en oh ja, dat nieuwe budget moet ook nog ergens tussendoor worden vastgesteld. Dus, waar begin je? Wat geef je voorrang? Hoe prioriteer je dit alles zonder gek te worden?

Op de oude vertrouwde manier? Je begint met de snelste klusjes – de taken die het minste tijd kosten – want dat voelt als een overwinning. Eenvoudige taken eerst, zodat je in de middag wat ademruimte hebt voor de grotere projecten die al je concentratie opslurpen. Klinkt logisch, toch? Totdat de middag aanbreekt en de werkelijkheid als een baksteen op je valt. Een klus die eenvoudig leek, blijkt een nachtmerrie. Ondertussen stromen de ‘spoedjes’ binnen als ongewenste gasten op een feestje. Resultaat? Chaos. Niets af. En als kers op de taart: verkeerde prioriteiten. Je dag eindigt in pure stress.

Wat werkt dan wel? Als je écht productief wilt zijn – en kom op, dat is precies wat iedereen van je verwacht – dan moet je het anders aanpakken. Het geheim? Prioriteiten stellen. Op die manier werk je niet als een kip zonder kop, maar blijf je proactief en productief in plaats van constant achter de feiten aan te hollen.

Is het moeilijk? Echt niet. 

prioriteiten stellen

Wat wordt er bedoeld met prioriteiten stellen?

Prioriteiten stellen betekenis

Prioriteiten stellen betekent simpelweg accepteren dat je niet alles kunt doen. Je hebt maar een beperkt aantal uren in een dag en nee, je kunt jezelf niet klonen. Dus je kiest. Je kiest bewust waar je je tijd in stopt en waar je resoluut ‘nee’ tegen zegt.

En nee, dit betekent niet dat er nooit meer iets onverwachts gebeurt. Natuurlijk komen er klusjes, spoedjes, noodgevallen, of plotselinge gouden kansen voorbij. Dat is het leven. Maar als je van tevoren duidelijk je prioriteiten hebt bepaald, ben je veel beter voorbereid om met die curveballs om te gaan wanneer ze op je pad komen.

Wat er dan gebeurt:

Waarom prioriteiten leren stellen? 7 voordelen van prioriteren

Het stellen van prioriteiten op het werk – het lijkt misschien een simpel concept, maar het kan werkelijk het verschil maken tussen chaos en controle, tussen overleven en echt floreren. Laten we ontdekken waarom het slim stellen van prioriteiten je geheime wapen is voor succes – en ja, ook voor wat meer sanity in je werkdag.

  1. Je wordt productiever. Wanneer je prioriteiten stelt, gaat het niet meer om simpelweg “druk bezig zijn” (je weet wel, eindeloze e-mails en vergaderingen die nergens toe leiden). Nee, het gaat om slimme keuzes maken. Je richt je energie en focus op de dingen die er echt toe doen. Zo kun je de “kleine brandjes blussen” achter je laten en je bezighouden met projecten die daadwerkelijk impact hebben. Geen multitasking, maar multi-winning.
  2. Je ervaart minder stress. Als je de chaos in je werkdag structureert, wordt het leven gewoon wat minder hectisch. Een goede set prioriteiten geeft je het gevoel dat je de touwtjes weer in handen hebt. Minder rennen als een kip zonder kop, meer rust in je hoofd. 
  3. Je maakt sneller en betere keuzes. Besluitvorming is ineens een stuk simpeler wanneer je weet wat écht belangrijk is. Geen getwijfel meer over welke taak als eerst moet, of welk project prioriteit heeft. Jij weet wat je moet doen, en daar ga je voor. Zo wordt elke keuze een stuk minder een gok, en meer een strategische zet richting je doelen.
  4. Je bereikt je doelen sneller. Wanneer je je focust op wat écht telt, dan zie je vooruitgang. Die grote, enge doelen die in de verte lagen? Plotseling kom je ze veel sneller tegen dan je dacht. Geen eindeloze lijstjes meer die nooit kleiner worden, maar concrete stappen richting succes. Dat geeft je niet alleen een boost in motivatie, maar zorgt er ook voor dat je lekker in die flow blijft.
  5. Het verbetert je werkrelaties. Als je je werk op orde hebt, kun je er zeker van zijn dat collega’s en leidinggevenden dat ook opmerken. Je wordt iemand op wie ze kunnen rekenen. En dat betekent betere relaties, meer samenwerkingen, en – wie weet – een mooiere titel bij je naam. Dat alles zonder je uit de naad te hoeven werken, maar simpelweg door slim te werken.
  6. Je hebt tijd voor wat er toe doet. Een strakke prioriteitenlijst betekent dat je niet elke dag vastzit in de sleur van dagelijkse taken. Je creëert ruimte voor de leuke, innovatieve dingen. Of het nu een nieuw project is waar je al weken mee speelt, of persoonlijke ontwikkeling, je zult merken dat er ineens tijd is voor dingen waar je echt enthousiast van wordt. Bonuspunten: Het helpt je nog verder groeien in je carrière.
  7. Je ervaart meer werkplezier. Je weet wel dat gevoel van voldoening als je aan het eind van de dag ziet wat je allemaal hebt bereikt? Ja, dat krijg je dus. Prioriteiten stellen betekent niet alleen meer gedaan krijgen, maar ook meer plezier halen uit je werk. Het voelt goed als je bijdraagt aan iets wat er toe doet. En wie weet, misschien begint die maandagochtend ook wat minder pijnlijk te voelen.

Kortom, prioriteiten stellen is geen saaie time-management truc – het is de sleutel tot succes, minder stress en meer voldoening. Het helpt je om focus te houden op wat écht belangrijk is, zodat je productiever, gelukkiger en succesvoller wordt in alles wat je doet. En hé, als dat niet iets is waar we allemaal naar op zoek zijn, dan weten wij het ook niet meer.

Time management guru Tim Ferris over prioriteiten stellen

Waarom vinden we prioriteiten stellen moeilijk?

Prioriteiten stellen. Het klinkt zo simpel, alsof je gewoon een to do-lijstje maakt en afvinkt, toch? Maar in de praktijk voelt het meer als koorddansen op een dun draadje, terwijl je ondertussen tien ballen in de lucht probeert te houden. Waarom is het zo verrekte moeilijk? 

  1. Alles voelt even dringend en belangrijk. Je dag begint met een paar simpele to-do’s, maar voor je het weet ben je verdwaald in een eindeloze stroom e-mails, meetings, en deadlines die allemaal nu belangrijk lijken. Hoe bepaal je wat écht moet gebeuren als alles als prioriteit op je bord wordt gegooid? Spoiler alert: dat is lastig. Overal om je heen schreeuwen taken om aandacht, en jij probeert in al dat lawaai de juiste keuze te maken.
  2. Je hebt geen tijd om even na te denken. Weet je nog toen je die paar uur had om je werkdag strategisch te plannen? Nee? Dat dachten we al. In de dagelijkse werkdruk is er nauwelijks ruimte om te reflecteren op wat echt belangrijk is. We zitten vast in de ‘het-vuur-moet-nu-geblust-worden’ modus en rennen van het een naar het ander. De waan van de dag dicteert jouw planning, in plaats van jijzelf.
  3. Doelen? Welke doelen? Als je geen duidelijk beeld hebt van wat je wilt en wat je doelen zijn, hoe kun je dan prioriteiten stellen? Spoiler: dat kan niet. Zonder een scherp afgebakend doel, ben je een schip zonder kompas. Wat betekent dat? Nou, dat je uiteindelijk je tijd verdoet met taken die nergens heen leiden.
  4. De druk van buitenaf. Alsof het intern al niet ingewikkeld genoeg is, krijg je ook nog te maken met de wensen en eisen van collega’s, klanten en je baas. Iedereen heeft iets van je nodig, en het liefst gisteren. Je wilt iedereen tevreden houden, maar ondertussen raak je zelf het overzicht kwijt. Klinkt herkenbaar, toch?
  5. Je hebt geen waterdicht systeem. Niemand wordt geboren met een magische gave voor prioriteiten stellen. Het vergt oefening, vaardigheden en—heel belangrijk—de juiste tools. Heb je die niet? Dan is de kans groot dat je vastloopt in een wirwar van ongestructureerd werken. En dat leidt tot pure frustratie.

Wat er dan gebeurt:

De gevolgen van slecht prioriteren

  1. Je ervaart stress en werkdruk. Slecht prioriteiten stellen betekent dat je constant achter de feiten aanloopt. Taken stapelen zich op, je hebt het gevoel dat je verdrinkt in werk, en voor je het weet, zit je tegen een burn-out aan te hikken. Geen grap. De constante druk om alles tegelijk te moeten doen is simpelweg niet houdbaar.
  2. Je bent onproductief. Als je tijd besteedt aan dingen die niet belangrijk zijn, ja, dan blijft er weinig ruimte over voor wat écht telt. Je rent van taak naar taak, maar bereikt eigenlijk weinig. Je productiviteit keldert en alles voelt als één grote, zinloze race.
  3. Je levert slecht werk af. Als je prioriteiten niet helder zijn, raakt de kwaliteit van je werk vanzelf ondergesneeuwd. Foutjes maken? Check. Deadlines missen? Check. En dat allemaal omdat je aandacht versnipperd is over te veel onbelangrijke dingen. Niet de manier om indruk te maken.
  4. Je loopt belangrijke kansen mis. Weet je dat gevoel wanneer je terugkijkt en denkt: “Oh, had ik maar meer tijd gehad voor dat strategische project”? Juist, dat dus. Door je tijd te verkwisten aan randzaken, mis je de écht belangrijke kansen. En dat kan op de lange termijn een flinke rem op je groei zetten.
  5. Geen goede indruk. Het niet op orde hebben van je prioriteiten heeft ook zo zijn weerslag op anderen. Collega’s worden geïrriteerd door gemiste deadlines, en voor je het weet is je reputatie als ‘de betrouwbare collega’ verleden tijd. En ja, dat betekent niet alleen gefronste wenkbrauwen, maar ook een verminderde teamcohesie

Laten we eerlijk zijn, prioriteiten stellen is geen eenvoudige taak wanneer alles even hard om je aandacht schreeuwt. Maar door de oorzaken van je worsteling te begrijpen en te werken aan de juiste strategieën, kun je die chaotische werkdag weer ombuigen in iets dat logisch en beheersbaar voelt. Nou, hoe doe je dat dan? Gebruik de Eisenhower Matrix!

Wist je dat de woorden ‘ordenen’, ‘rangschikken’, ‘selecteren’ en ‘focussen’ een ‘prioriteiten stellen’-synoniem zijn?

prioriteiten stellen

Hoe prioriteiten stellen? De Eisenhower matrix: belangrijk versus urgent

Prioriteiten stellen is weten waar je je wel mee bezighoudt en wat je zonder pardon de deur wijst. En daar komt Dwight Eisenhower in beeld. Ja, die. De vijfsterrengeneraal en voormalige president van de Verenigde Staten. Om zijn dagen zo efficiënt mogelijk te plunderen, bedacht hij de ‘Eisenhower Matrix’. Een waanzinnig handige tool voor time management die je haarfijn laat zien wat je nu wel en niet moet doen.

Dit prioriteitenschema kinderlijk eenvoudig:

  1. Bepaal of iets belangrijk is.
  2. Bepaal of iets urgent is.

Dit simpele stappenplan levert je een handig diagram op, beter bekend als de ‘Eisenhower Matrix’ (of als het ‘Eisenhower Model’ of ‘prioriteiten matrix’).

prioriteiten stellen matrix

Welke prioriteiten zijn er?

  • Vak A en Vak B: Deze taken zijn belangrijk. Dit is waar je focus naartoe moet. Dit zijn jouw prioriteiten: de taken die je dag bepalen en projecten vooruit helpen.
  • Vak C en Vak D: Minder belangrijk, minder hoofdpijn. Dit zijn de dingen waar je je eigenlijk geen zorgen over zou moeten maken. Laat ze gaan, schrap ze van je lijst, of beter nog, gooi ze in de schoot van iemand anders. Als je to-do lijst uitpuilt, wil je echt niet vastzitten aan de taken in de onderste helft van dit schema. Die zijn niet jouw probleem. Weg ermee of geef ze aan een collega bij wiens takenpakket ze wel horen.

Dus wat blijft er over? De taken in de bovenste helft: dat zijn de zaken die belangrijk zijn en die jouw aandacht eisen. Maak je geen zorgen, het onderscheid is super simpel:

  • Urgent: Dit zijn de zaken waar je direct iets mee moet doen. Ze kunnen niet wachten. Vaak zijn het de brandjes die plotseling oplaaien—spoedjes, klachten, noodgevallen. Hierop reageer je vaak reactief, zonder keus.
  • Belangrijk: Dit zijn de zaken die je echt niet moet vergeten, maar die niet per se vandaag nog gebeuren. Dit is het grootste deel van je werk, het solide fundament van je functie. Je kunt deze taken netjes inplannen en er proactief op anticiperen.

Dus, wat is jouw prioriteit?

Kortom, je moet keuzes maken. 

De bovenste helft van de matrix (Vak A en Vak B) is waar de magie gebeurt. Dit is waar je je op moet concentreren, want dit zijn jouw prioriteiten. De rest? Dat is ruis. De meeste taken hier zijn voorspelbaar en kun je in je planning verwerken. Slechts een klein deel is echt dringend én belangrijk—en dat zijn vaak de verrassingen die onverwacht opduiken.

prioriteiten stellen

Maar let op: “valse dringendheid” loert om de hoek

Dus, je hebt eindelijk je prioriteiten scherp in beeld: bovenste helft, go! Onderste helft, bye! Maar nu komt het echte leven om de hoek kijken, waar mensen met hun eigen crisissen bij je komen aanwaaien.

Neem bijvoorbeeld die collega die gestrest aan je bureau verschijnt en in paniek roept: “Dit moet ASAP de deur uit!” Op dat moment voelt het alsof de wereld in brand staat, en alleen jij hebt de brandblusser. Maar wacht even. Adem in, adem uit. Wat is hier écht aan de hand?

Dit is wat we noemen “valse dringendheid.” Het lijkt alsof er geen minuut te verliezen is, maar als je de situatie met een koel hoofd bekijkt, blijkt het allemaal een stuk minder dramatisch. Je collega presenteert het als een ramp van epische proporties, maar in werkelijkheid kan het vaak best even wachten.

Hoe onderscheid je echte spoed van een opgeblazen probleem? Stel jezelf deze eenvoudige vraag wanneer zo’n “spoedje” op je bord komt:

‘Moet het nu, of kan ik eerst afmaken waar ik al mee bezig was?’

In 95% van de gevallen zul je merken dat het wel meevalt. Je kunt rustig je budgetanalyse afmaken zonder dat de wereld vergaat. Maar soms is het handig om net iets verder te graven, even door te vragen om zeker te weten dat je geen belangrijke details over het hoofd ziet. Hiervoor gebruik je de 4 I’s, jouw geheime wapen om door de rookgordijnen van valse dringendheid heen te prikken.

En dan, hoe prioriteer je taken?

5-stappenplan voor prioriteren 

Hoe maak ik een Prioriteitenmatrix? Laten we je takenlijst er eens bij pakken. Je hebt nogal wat op de planning staan. Maar geen paniek, we nemen je bij de hand. We gaan het helemaal helder krijgen, zodat je straks precies weet hoe je jouw prioriteiten kunt stellen. Klaar? Hier gaan we.

Stap 1: Maak een lijst van alles wat vandaag moet gebeuren

Hoe maak je een prioriteitenlijst? Eerst en vooral: overzicht creëren. Maak een lijst van al je taken, afspraken en verantwoordelijkheden. Schrijf ze zo gedetailleerd mogelijk op, inclusief een werkwoord en een schatting van hoe lang het gaat duren. Denk aan dit als jouw mini-scrum-sessie om dingen helder te krijgen.

Voorbeeld van jouw takenlijst:

  • Budgetanalyse afronden (1,5 uur)
  • Meeting met Bas (1 uur)
  • Social media-post plaatsen (30 minuten)
  • Memo uitwerken (1 uur)
  • Contract nakijken (45 minuten)
  • HR-mails verwerken (30 minuten)

Stap 2: Schrap alles dat niet belangrijk, noch dringend is

Tijd om de schaar erin te zetten! Pak de Eisenhower Matrix erbij en kijk naar de taken in vak ‘D’. Dit zijn de dingen die je eigenlijk gewoon moet laten vallen. Ze zijn niet belangrijk, niet dringend, en voegen weinig toe aan je dag. Schrap ze zonder pardon. Beide taken kosten je tijd, maar leveren vandaag weinig op. Weg ermee! Focus je op de dingen die je echt verder helpen.

Prioriteiten stellen voorbeeld: schrappen uit vak ‘D’:

  • Meeting met Bas
  • Social media-post plaatsen

Stap 3: Delegeer alles dat dringend is, maar niet belangrijk

Nu gaan we naar vak ‘C’—taken die wel moeten gebeuren, maar niet per se door jou. Dit is het moment om de kunst van het delegeren onder de knie te krijgen. Wie kan deze klus beter, sneller, of goedkoper afhandelen dan jij? Laat die persoon het lekker doen. Door te delegeren, richt jij je op wat écht binnen jouw expertise valt. Iedereen blij, en het werk wordt efficiënter verdeeld.

Voorbeeld van delegeren uit vak ‘C’:

  • Memo uitwerken: Laat dit aan de stagiair over. Het kost een uur van je kostbare tijd en, eerlijk is eerlijk, iemand anders kan dit ook prima.
  • Contract nakijken en HR-mails verwerken: Dit is geen werk voor jou, maar voor Dennis van HR. Hij heeft er meer verstand van en het hoort bij zijn takenpakket. Jij hebt andere prioriteiten.

Stap 4: Prioriteer alles dat niet dringend is, maar wel belangrijk

Nu komen we bij het serieuze werk: vak ‘B’. Hier zitten de taken die niet meteen gedaan hoeven te worden, maar wel cruciaal zijn voor je succes. Deze verdienen jouw aandacht. Zet ze in volgorde van belangrijkheid, zodat je precies weet waar je mee begint vandaag.

Voorbeeld van prioriteren uit vak ‘B’:

  • Controleren van het budget (hoogste prioriteit)
  • Cijfers van de Financing afdeling controleren
  • Sollicitatiegesprek bijwonen

Start je dag met het controleren van het budget, want dat is het belangrijkst. Daarna tackle je de cijfers van de Financing afdeling, en als laatste het sollicitatiegesprek. Zo heb je een helder plan en weet je precies wat er moet gebeuren. Maak gebruik van een agenda en een takenmanager om alles bij te houden: jouw timemanagementsysteem.

En wat als er zich onverwacht iets voordoet? Zo’n 5%-geval?

Stap 5: Pak tussendoor alleen écht dringende zaken op

Je hebt nu een strak plan, maar we weten allemaal dat er plotseling dingen op je pad kunnen komen—zaken uit vak ‘A’ die onmiddellijke aandacht vereisen. Als dit gebeurt, maak je even tijd vrij, maar alleen voor wat écht dringend is. Laat je niet meeslepen door valse dringendheid.

Tips voor het omgaan met vak ‘A’:

  • Evalueer de urgentie: Moet dit écht nu, of kan het wachten? Als het geen ernstige gevolgen heeft, laat het dan lekker liggen tot je je prioriteiten hebt afgerond.
  • Houd het kort: Beslis je om een vak ‘A’-taak op te pakken, geef het dan niet meer tijd dan strikt noodzakelijk. Jouw belangrijkste prioriteiten blijven de focus.
  • Wees assertief: Durf nee te zeggen als het niet echt dringend is. Leg uit dat je nu andere prioriteiten hebt en stel voor om er later op terug te komen.

Blijf strikt in het oppakken van vak ‘A’-zaken en laat ze niet je hele planning overhoop gooien. Zo houd je controle over je dag en werk je gefocust aan wat écht belangrijk is.

Dus, hoe moet je prioriteiten stellen? 

Hoe bepaal je wat in hemelsnaam prioriteit heeft? Simpel. Je beslist waar jij jouw kostbare focus op richt. Dat is het. Laat je niet gek maken door wat dringend lijkt, of door de brandjes die anderen proberen te blussen met jouw emmer water. Focus op wat echt, maar dan ook écht dringend en belangrijk is. Snijd genadeloos weg wat overbodig is, delegeer wat je kunt, en richt je pijlen op de taken die er werkelijk toe doen. Alleen dan ga je een dag tegemoet waarin je het gevoel hebt dat je daadwerkelijk iets hebt bereikt.

Past het dan nog niet? Kijk dan naar de oorzaak

Merk je dat je wel érg regelmatig taken moet schrappen of afschuiven omdat je simpelweg de tijd niet hebt? Misschien is het dan tijd om te kijken of de taken en verantwoordelijkheden in je functie nog wel passen bij wie je nu bent. Want zeg nou zelf, het kan toch niet de bedoeling zijn dat je constant aan het jongleren bent met dingen die eigenlijk allang overboord hadden moeten? Dan is het tijd om naar de bron van het probleem te gaan.

Soms is het namelijk zo dat bepaalde taken na verloop van tijd overbodig worden, of ze kruipen stilletjes op je bord terwijl niemand het doorheeft, inclusief jijzelf-‘bullshit taken’, noemen wij dat. Je kunt dan blijven schrappen en delegeren (een soort pleister op een gebroken been), of je kunt het probleem bij de wortel aanpakken en het gesprek aangaan met je leidinggevende. Dat gesprek zou bijvoorbeeld zo kunnen gaan:

“Ik merk dat ik vaak taken moet schrappen of doorgeven vanwege tijdgebrek. Misschien moeten we eens kritisch kijken naar mijn huidige verantwoordelijkheden. Misschien zijn er taken die overbodig zijn geworden of zijn er nieuwe verantwoordelijkheden bijgekomen die herzien moeten worden.”

Maar let op: als je grote projecten steeds maar weer uitstelt omdat je gewoon geen idee hebt hoe je eraan moet beginnen, dan is het misschien tijd om die chaotische takenlijst in te ruilen voor een solide time management systeem. In onze eendaagse training Time Management leren we je precies hoe je dat doet, met slechts een paar simpele tools.

Oh, en over prioriteiten stellen, daar gaan we het ook uitgebreid over hebben!

Wat leer je tijdens onze training Time Management?

  • Strategieën om moeiteloos het kaf van het koren te scheiden: dringende taken vs. echt belangrijke taken.
  • Hoe je de Eisenhower Matrix gebruikt om razendsnel en effectief prioriteiten te stellen.
  • Het schrappen van overbodige taken en delegeren tot een kunst verheffen.
  • Technieken om jezelf te bevrijden van taken die totaal niet bijdragen aan je kernfunctie.
  • Een eenvoudig maar krachtig time management systeem implementeren om grote projecten effectief te beheren, zodat geen enkele taak je nog ontglipt.
  • Hands-on ervaring met tools en technieken die je meteen kunt toepassen in je dagelijkse werk.

Wat je met die skills kunt? Prioriteiten stellen in je leven en werk!

Waarom Tijdwinst.com?

  • Onze training is praktisch gericht, zodat je de geleerde vaardigheden direct in de praktijk kunt brengen.
  • Je leert van ervaren professionals die hun geheimen delen en je helpen om je productiviteit te maximaliseren.
  • We bieden een persoonlijke benadering, zodat jij precies de begeleiding krijgt die je nodig hebt om je werkgewoonten te verbeteren.
  • Geen saaie theorieën; je leert direct bruikbare strategieën die je meteen in je dagelijkse routine kunt integreren.

Klinkt dit goed? Schrijf je dan in en bespaar kostbare tijd, verhoog je effectiviteit en verminder stress door mee te doen aan onze 1-daagse Time Management Training. Ontwikkel de skills om prioriteiten te stellen als een pro en bereik meer in minder tijd.

prioriteiten stellen

Bereik meer in minder tijd! Ontdek Tijdwinst

Wil je jouw productiviteit een flinke boost geven en meer gedaan krijgen in minder tijd? Doe mee met onze Tijdwinst-community en ontdek een wereld aan slimme tips en inzichten over time management en persoonlijke effectiviteit!

🐿️ Tijdwinst op social media

Waar vind je Tijdwinst? Volg ons op Instagram, LinkedIn, Facebook, Pinterest, X en Threads voor dagelijkse updates en inspiratie. Onze platforms helpen jou op weg naar een georganiseerder, krachtiger en productiever leven!

🎙️Tijdwinst podcast

Luister ook naar de Tijdwinst Podcast – dé podcast voor slimmer werken, persoonlijke effectiviteit en timemanagement! Hier ga ik in gesprek met boeiende gasten die expert zijn op het gebied van efficiënt werken. Samen duiken ze in waardevolle inzichten, delen ze praktische tips en bespreken ze de nieuwste ontwikkelingen in de wereld van time management.

📬 Tijdwinst nieuwsbrief

Mis ook onze wekelijkse Tijdwinst nieuwsbrief niet! Boordevol inspiratie dankzij de laatste artikelen, praktische adviezen en slimme trucs om jou te helpen excelleren in je werk en privéleven.

🎥 Tijdwinst Youtube-kanaal

En vergeet ook ons Youtube-kanaal niet! Elke week delen we daar waardevolle inzichten, praktische tips en boeiende content over time management en persoonlijke effectiviteit. Of je nu op zoek bent naar manieren om je werkdag te optimaliseren, efficiënter te werken of simpelweg meer balans te vinden, hier ben je aan het juiste adres!

📘 Tijdwinst boek ‘Elke Dag om 15.00 Klaar’

En als kers op de taart, raden we je aan om mijn boek ‘Elke Dag om 15.00 Klaar‘ te lezen. Ontdek de geheimen van effectief time management, efficiënt werken en het bereiken van een stressvrij werkleven.

Bereik meer in minder tijd!

Veelgestelde vragen over ‘hoe prioriteiten stellen?’

  • Waarom is het belangrijk om prioriteiten te stellen?

    Prioriteiten stellen is essentieel om je tijd en energie effectief te beheren. Zonder duidelijke prioriteiten kun je snel verstrikt raken in een wirwar van taken, waardoor je focus en productiviteit verminderen. Door te bepalen wat het belangrijkste is, kun je je inspanningen richten op wat er echt toe doet, waardoor je doelen sneller en efficiënter bereikt.

  • Hoe bepaal ik welke taken prioriteit hebben?

    Hoe prioriteren? Een effectieve manier om te bepalen welke taken prioriteit hebben, is door gebruik te maken van het Eisenhower-model, ook wel bekend als de Eisenhower Matrix. Dit model verdeelt taken in vier kwadranten, gebaseerd op urgentie (“dringend”) en belangrijkheid:

    1. Urgent en Belangrijk: Deze taken vereisen onmiddellijke aandacht en hebben een directe impact op je werk en je doelen. Ze moeten direct worden aangepakt.
    2. Niet Urgent, maar Belangrijk: Deze taken dragen op de lange termijn bij aan je werk, succes en welzijn. Hoewel ze geen onmiddellijke actie vereisen, zijn ze essentieel voor je werk en groei. Plan deze taken in, zodat je er consistent aan kunt werken.
    3. Urgent, maar Niet Belangrijk: Dit zijn taken die wel snel moeten worden afgehandeld, maar niet per se door jou. Deze taken kunnen vaak worden gedelegeerd.
    4. Niet Urgent en Niet Belangrijk: Deze taken zijn meestal afleidingen. Ze voegen weinig waarde toe en kunnen vaak worden geëlimineerd of uitgesteld.

    Door je taken in deze vier categorieën te plaatsen, krijg je snel inzicht in waar je prioriteiten zouden moeten liggen. Focus eerst op de taken die zowel urgent als belangrijk zijn, en werk daarna aan de taken die belangrijk zijn maar niet urgent. Hierdoor richt je je tijd en energie op wat echt telt.

     

  • Welke methoden of strategieën kan ik gebruiken om mijn prioriteiten te bepalen?

    Er zijn verschillende methoden die je kunt gebruiken om je prioriteiten te bepalen. De Eisenhower Matrix, bijvoorbeeld, verdeelt taken in vier categorieën: urgent en belangrijk, niet urgent maar belangrijk, urgent maar niet belangrijk, en niet urgent en niet belangrijk. Dit helpt je om snel te zien waar je je tijd aan moet besteden. Een andere effectieve strategie is het gebruik van de 80/20-regel (Pareto-principe), waarbij je je richt op de 20% van de taken die 80% van de resultaten opleveren.

     

  • Hoe ga ik om met conflicterende prioriteiten?

    Conflicterende prioriteiten zijn onvermijdelijk, maar kunnen worden beheerd door duidelijk te communiceren met betrokken partijen en jezelf af te vragen welke taak het grootste effect heeft op je doelen. Soms betekent dit dat je compromissen moet sluiten of een taak moet delegeren. Wanneer twee prioriteiten echt botsen, is het belangrijk om flexibel te zijn en eventueel je prioriteiten opnieuw te evalueren op basis van nieuwe informatie.

  • Welke rol spelen doelen bij het stellen van prioriteiten?

    Doelen fungeren als een kompas bij het stellen van prioriteiten. Ze geven richting en helpen je om keuzes te maken die in lijn zijn met wat je wilt bereiken. Zonder duidelijke doelen is het moeilijk om te bepalen welke taken echt belangrijk zijn, en loop je het risico je tijd te verspillen aan activiteiten die niet bijdragen aan je succes.

  • Hoe kan ik voorkomen dat ik overweldigd raak bij het stellen van prioriteiten?

    Overweldigd raken gebeurt vaak wanneer er te veel op je bord ligt of wanneer je moeite hebt om keuzes te maken. Om dit te voorkomen, begin je met het opsplitsen van grote taken in kleinere, beheersbare stappen. Focus op één taak tegelijk en geef jezelf de ruimte om nee te zeggen tegen nieuwe verplichtingen. Regelmatige pauzes en het vieren van kleine successen kunnen ook helpen om stress te verminderen en je gemotiveerd te houden.

  • Zijn er specifieke tools of technieken die ik kan gebruiken om mijn prioriteiten te beheren?

    Ja, er zijn tal van tools en technieken beschikbaar. Digitale tools zoals Trello, Asana of Todoist kunnen je helpen om taken te organiseren en deadlines bij te houden.

  • Wat zijn de gevolgen van het niet effectief stellen van prioriteiten?

    Het niet effectief stellen van prioriteiten kan leiden tot een gebrek aan focus, gemiste deadlines, verhoogde stress en uiteindelijk burn-out. Je kunt het gevoel krijgen dat je constant achter de feiten aanloopt, wat je motivatie en productiviteit sterk kan verminderen. Op lange termijn kan het zelfs je carrière of persoonlijke doelen in gevaar brengen.

     

  • Hoe kan ik leren nee te zeggen om mijn prioriteiten te beschermen?

    Nee zeggen is cruciaal om je prioriteiten te beschermen. Begin met het erkennen dat je tijd en energie beperkt zijn. Wees eerlijk tegenover jezelf en anderen over wat je wel en niet kunt doen. Als een verzoek niet in lijn is met je prioriteiten, voel je dan niet schuldig om beleefd te weigeren. Door vaker nee te zeggen, creëer je ruimte om je te concentreren op wat echt belangrijk is.

     

  • Hoe kan ik omgaan met onverwachte gebeurtenissen die mijn prioriteiten verstoren?

    Onverwachte gebeurtenissen kunnen je planning verstoren, maar door flexibel en veerkrachtig te zijn, kun je hier effectief mee omgaan. Plan tijd in je schema voor het onverwachte, zodat je ruimte hebt om snel te schakelen. Als een onverwachte gebeurtenis je prioriteiten dreigt te veranderen, herzie dan je prioriteitenlijst en pas deze aan op basis van de nieuwe situatie. Het is ook belangrijk om kalm te blijven en niet te panikeren; stress kan je vermogen om goede beslissingen te nemen belemmeren.

Wie zijn wij? | Cursus Time Management

Tijdwinst.com is een trainingsbureau dat zich specialiseert in slimmer (samen)werken. We bieden door het hele land diverse (online) trainingen aan, variërend van timemanagement, assertiviteit, gesprekstechnieken tot aan snellezen. Nieuwsgierig? Neem dan zeker eens een kijkje op onze website of blogs, en schrijf je in voor één van onze (digitale) trainingen.

  1. 1-daagse training Time Management | Blog
  2. 1-daagse training Assertiviteit | Blog
  3. 1-daagse training Gesprekstechnieken | Blog
  4. 1-daagse training Feedback Geven | Blog
  5. 1-daagse training Snellezen, Mindmapping en Geheugentechnieken | Blog
  6. 1-daagse training Effectief Thuiswerken voor Teams | Blog