Niets doen én productief zijn op 4 manieren

Niets doen én productief zijn op 4 manieren

‘Il Dolce Far Niente’ (letterlijk: Het heerlijke niets doen) staat bekend als een Italiaanse specialiteit. Maar is het ook weggelegd voor de ‘drukbezette’ Hollander? Ja, want op deze 4 manieren kun je vanaf nu niets doen én je productiviteit boosten.

1. Niets doen op het juiste moment

Soms is het beter om niets te doen, terwijl je eerste instinct schreeuwt om een handeling.

Tip: altijd haast en stress? Volg onze 1-daagse cursus time management!
Meer weten?

Doe niets wanneer:

Je boos bent. Je collega stuurt je een e-mail met een valse beschuldiging, een hoop cc-ers en nog wat loze praat er in. Je hartslag slaat over, het bloed stijgt naar je hoofd en rook komt uit je oren.

Verwoed wil je het liefst een mail terugschrijven met stevige taal en een buitensporig aantal uitroeptekens. Tel echter tot tien en… doe niets, behalve de betreffende e-mail archiveren en je mail-programma eventueel afsluiten.

Tip: Om het voorval netjes af te sluiten maak je een 1:1-bespreeklijst waarop je de zaken die je met bepaalde collega’s wilt bespreken noteert. Dit kan digitaal in je favoriete lijstjes-app of gewoon op papier. De voorgenoemde e-mail met de valse beschuldiging voeg je toe als bespreekpunt aan het lijstje van de betreffende collega. Gebruik je 1:1 bespreeklijst overigens voor alle collega’s waarmee je samenwerkt. Los van dit e-mailvoorbeeld kan het bundelen van bespreekpunten op een 1:1-bespreeklijst je een hoop mailverkeer en onnodige onderbrekingen sparen. Op een later geschikt moment bespreek je de inhoud van de mail 1:1 met de mail-sturende collega. Plan dat moment eventueel gelijk in voor je gemoedsrust en ga voor nu gewoon verder met je werk, hoe moeilijk dit ‘loslaten’ in het begin ook kan zijn.

e-mail emotie

Voorkom escalaties en tijdverlies door niet per e-mail maar persoonlijk te reageren

Wanneer je telefoon je aandacht vraagt. Je telefoon blijft je aandacht vragen met zijn dwingende ‘prrr’-toon en oplichtende beeldscherm, terwijl je met dat rapport bezig zou moeten zijn.

Doe je hersenen een plezier en leg het apparaat even in de la tussen je zakdoek of zet hem gewoon even uit. Die WhatsApp-groep kan best een uurtje zonder je.

Wanneer je een productiviteits-high hebt gehad. Die kan een half uur geduurd hebben, anderhalf uur of een hele middag. Zodra je merkt dat hij voorbij is, neem je even een momentje niets. Oké, misschien alleen met een lekkere kop koffie of thee.

2. Niets doen als beloning

Geef jezelf iets om naar uit te kijken wanneer je een taak hebt afgerond: een Snickers uit de snack-automaat bijvoorbeeld.

Stel jezelf als het ware een micro-deadline. Met een momentje van niets doen in het verschiet is die taak zo gedaan! Zorg ervoor dat je jezelf elk moment dat je minder productief wordt, herinnert aan deze beloning.

niets doen op je werk

3. Niets doen wanneer je vast zit

niets doen op je werk

‘The Break-Out Principle’: de ‘trigger’ in stage #2 is volgens de auteurs vaak ‘niets doen’

William Proctor (studeerde magna cum laude af aan Harvard in geschiedenis en recht) en Herbert Benson (afgestudeerd aan Harvard als arts en oprichter ‘Mind/Body Medical Institute’) toonden het al aan in hun boek ‘The Break-Out Principle’: even niets doen is de beste oplossing wanneer je vast zit.

Weet je niet hoe je verder moet met je artikel? Of hoe je die fout in het systeem moet oplossen? Of hoe je project qua planning verder moet, nu die ene collega ziek thuis zit? Probeer je hoofd eens niet te breken of jezelf te dwingen creatief te worden.

Neem in plaats daarvan afstand van de situatie door een stapje terug te zetten: doe er gewoon even niets mee. De ‘break-out’ zal volgens Proctor en Benson vanzelf volgen.

cursus time management

4. Niets doen om gelukkig en gezond te blijven

Een gezonde kantoorwerker is een productieve kantoorwerker. Klinkt simpel, en dat is het ook.

Het enige wat je moet doen om gelukkig en gezond te blijven is af en toe jezelf toestaan om niets te doen. Niet alleen op het werk – zoals in bovenstaande drie situaties – maar juist ook wanneer je niet op kantoor bent, mag je lekker niets doen.

niets doen op je werk
Tip: meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'

Een gezonde kantoorwerker is een productieve kantoorwerker: doe daarom eens wat vaker niets

In je vrije tijd niets doen houdt je gelukkig en mentaal gezond. Pak daarom thuis wat vaker de krant of favoriete digitale magazine en ga eens uitgebreid de hele zondagochtend zitten lezen. Of koop een hangmat en neem het er van. Nog een stapje verder? Een meditatie-sessie schijnt ook wonderen te doen.

Meer lezen over de filosofie achter niets doen? Lees dan NRC columnist Pieter Steinz’ artikel over ‘niets doen’.

Heb jij moeite met niets doen? Is het niet voor jou weggelegd of vaart je productiviteit er juist wel bij, deel je gedachten in een reactie.

Mis geen enkele tip!
Meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'
Maximaal 2x per maand. Geen spam, beloofd!
Over de auteur

Gerald Essers • samen met mijn team bij Time Management.net help ik mensen en organisaties om met onze cursus time management hun tijd zo optimaal mogelijk te benutten door slimmer te werken. We inspireren vele grote en kleine organisaties in binnen- en buitenland waaronder: Shell International, Vodafone, Siemens, RTL Nederland, Rabobank, HP, L’Oréal, Heineken, diverse ministeries en universiteiten.

X