Mindful mediagebruik: slimmer omgaan met één-na-grootste tijdvreter

Maar liefst 14% van onze dagelijkse tijd gaat op aan mediagebruik. Op slapen na, is dit de grootste tijdvreter in je leven. We checken, swipen, klikken, bladeren, luisteren en kijken ons suf. Om die tijd kwalitatief beter te besteden, is het van belang om de kwaliteit van de media te verhogen: met een filter. Hoe je zo’n filter creëert en op die manier meer mindful met je media én met je tijd omgaat, leer je met dit artikel.

mindul-mediagebruik-1“We zijn zo omringd met informatie, dat we een oneindige druk voelen om het allemaal bij te houden.”
– Nicolas Carr in ‘The Shallows: What The Internet Is Doing To Our Brains.

Alle media om ons heen blijven ons bezighouden. In onze werktijd, maar zeker ook in onze vrije tijd. In de afgelopen decennia is het aantal media niet alleen toegenomen, maar omgekeerd evenredig is de kwaliteit afgenomen met de komst van nieuwe media. Dat komt omdat de ‘drempel’ om te publiceren op nieuwe media-kanalen zo laag is geworden, dat je het inmiddels een ‘kuil’ kunt noemen. Iedereen kan alles publiceren wat hij wil.

Tip: altijd haast en stress? Volg onze 1-daagse cursus time management!
Meer weten?

Op sociale kanalen, blogs, newsfeeds, fora en… Tja, waar eigenlijk niet? Overal zijn we omringd met informatie en we spenderen het grootste gedeelte van onze vrije tijd aan het bijhouden ervan, zoals Nicolas Carr het treffend stelt.

Wildgroei in (media)gebruik: extreme cijfers

Door die lage drempel, of kuil, komt er dagelijks een stortvloed aan informatie van al deze nieuwe mediakanalen over ons heen. Niet voor niets is ons mediagebruik in Nederland – volgens zeer recent onderzoek van juli dit jaar – flink gestegen. De cijfers zijn extreem te noemen. En confronterend.

• Mediagebruik is namelijk de tweede grootste tijdbesteding per dag geworden. Hier gaat, op ‘slapen’ na, de meeste van onze tijd aan op. Ietsje meer nog dan aan werk.

mediagebruik-2

Bruto besteden we gemiddeld 8 uur en 40 minuten aan mediagebruik – per dag! Bruto wil zeggen: het totale mulitask-mediagebruik, gecombineerd met andere activiteiten zoals werk of huishouden. Radio-luisteren terwijl je de ramen lapt bijvoorbeeld, of podcasts luisteren terwijl je rent.

Netto, singeltask-mediagebruik in onze vrije tijd, besteden we 3,5 (doordeweeks) tot 4 uur (in het weekend) aan mediagebruik. Dan hebben we het over tv-kijken, een artikel lezen of het internet afstruinen.

Een week aan mediatijdsbesteding ziet er voor de gemiddelde Nederlander dan ongeveer zo uit:

mediagebruik-3

Conclusie: héél véél van onze (vrije) tijd gaat op aan mediagebruik. Informatieverwerking. Niet alleen kranten lezen en tv kijken, maar vooral ook checken, tweeten, kijken, appen, lezen, followen, liken, updaten, luisteren en klikkerdeklikken.

Dat hoeft niet verkeerd te zijn. Mits al die (nieuwe) media onze (vrije) tijd daadwerkelijk met waardevolle informatie vullen. Vaak is dat helaas niet het geval. Ga zelf eens na: hoeveel van die informatie had je nu echt willen weten? Wat is écht waardevol voor jou geweest aan al die time-line updates? En elke avond die serie kijken, is dat écht beter dan af en toe eens relaxen in je tuin bijvoorbeeld. Was het allemaal 3 tot 4 uur van je vrije tijd waard? Ga jij echt mindful met media om? Is het een bewuste keuze om Facebook nog maar eens te checken?

Mindful mediagebruik: “Wat wil je niét weten?”

mindful-mediagebruik-rapt-boek“Er zijn maar weinig keuzes zo bepalend in je leven als de keuze wat je met je waardevolle vrije tijd doet.”

– Winifred Gallager in ‘Rapt: Attention and the Focused Life’

Denk hier eens goed over na: wil je jouw tijd aan al dat checken, kijken, swipen en luisteren besteden? Dat kan. Maar stel jezelf daarbij dan op zijn minst de vraag:

“Wat wil ik niet weten?”

Weten wat je niet wil weten is namelijk dé manier om die mediastorm te kanaliseren en je (vrije) tijd zinvoller te besteden. Het is dé sleutel tot mindful mediagebruik.
Je bant namelijk alles wat je niet wil of hoeft te weten uit (nutteloze Facebook-updates, die spammerige nieuwsbrief en grote delen van de eindeloze Twitter-timeline bijvoorbeeld). Daardoor blijft er over wat je wel graag wil weten. Zo weet je dat je de tijd die je aan mediagebruik besteed, nog relatief nuttig besteed. Zonder ruis en zonder informatie-overload. Wat je in feite doet is een persoonlijke kwaliteitsfilter creëren. Want daar ligt de sleutel tot bewuster mediagebruik, dat leidt tot tijdwinst of een meer waardevolle besteding van je tijd.

Tijd voor kwaliteit: 4 tips voor jouw mediafilter

mindful mediagebruik here comes everybody“Informatie-overload is niet het probleem, het gebrek aan een goede filter is het probleem.”
– Clay Shirky in ‘Here Comes Everybody’

Clay Shirky is dé man die alles weet van (nieuwe) media. Hij pleit al sinds begin jaren 90 voor het stoppen met het klagen over informatie-overload (dat altijd zo zal blijven) en het starten met het aanbrengen van een kwaliteitsfilter. Zijn pleidooi bekijk je hier (Let op! Dit filmpje kost je bijna 24 minuten van je dagelijkse mediagebruik):

Een kwaliteitsfilter dus. Hoe creëer je die? Allereerst, zoals ik net al zei, door te weten wat je wel en niet wil weten. Daarna kun je jouw kwaliteitsfilter aanbrengen op al je (nieuwe) mediakanalen. Ik help je een eind op weg met deze 4 handige tips:

1. Facebook-timeline: 3 filter-features die je nog niet kende

Je hoeft gelukkig geen mensen meer te ontvrienden om ze uit je tijdlijn te bannen. Je filtert alle nutteloze ‘kijk-mijn-cavia-draagt-een-hoedje’-posts en vrienden van wie je niet hoeft te weten wat ze de hele dag doen door deze posts te verbergen. Dat doe je zo:

mindful-mediagebruik-fb-1

Je kunt zelfs een bepaald soort post van een vriend er uit filteren. Je wil het bijvoorbeeld wel zien wanneer deze vriend een nieuwe foto post, maar niet wanneer hij een post like-t of een topscore behaalt in zijn favoriete tijdverslindende game. Dat doe je zo:

mindful-mediagebruik-fb-2

Je kunt je vriendenlijst ook verdelen in verschillende ‘soorten’ vrienden. Filter ze bijvoorbeeld op ‘goede vrienden’, ‘collega’s’, ‘reizen’ en ‘kennissen’:

mindful-mediagebruik-fb-3

mindful-mediagebruik-fb-4
2. Nieuwsbrieven: simpel uitschrijven via Unroll.me

Informatie krijgen via nieuwsbrieven is zeker niet passé. Het kan zelfs erg handig zijn. Zo krijg je automatisch updates van je favoriete blog, koopjes van je lievelingswebwinkel of handige informatie van je voetbalclub.
Het is alleen zo vervelend dat er zoveel nieuwsbrieven je inbox binnenstromen die je toch nooit bekijkt omdat ze geen waardevolle informatie bevatten. Of waarvan je je niet eens kan herinneren dat je je ervoor hebt ingeschreven.

mediagebruik-1

Dit soort waardeloze nieuwsbrieven filter je er gemakkelijk uit met Unroll.me: deze dienst scant je inbox op alle soorten nieuwsbrieven waarop je geabonneerd bent en presenteert je een overzichtelijke lijst. Met een klik op de knop kun je uit deze lijst selecteren welke nieuwsbrieven mogen blijven en welke je liever kwijt dan rijk bent.
Schrik niet van het aantal nieuwsbrieven waar je ongemerkt op geabonneerd bent wanneer je Unroll.me gebruikt! Filter ze!

3. Blogs & artikelen: bewaar de parels in Feedly & Pocket

Blogs: de kuil waar alles gepubliceerd kan worden wat je maar wil. Dé plek die een hooiberg geworden is, waar je de naalden zelf uit moet vissen. Daar is gelukkig ook een oplossing voor. Twee zelfs! Feedly en Pocket.

Feedly

Heb jij zo’n parel van een blog gevonden? Voeg hem dan toe aan je Feedly-newsfeed: jouw persoonlijke cockpit voor blogs, newsfeeds en artikelen. Installeer de Feedly-app op je smartphone en tablet, en gebruik deze vanaf nu om ‘s avonds lekker ontspannen op de bank, of terwijl je wacht bij de tandarts, de laatste nieuwtjes van jouw favoriete websites op één slimme plek te volgen.

Feedly leest niet alleen erg prettig, het bespaart je ook zeeën van tijd omdat je niet meer handmatig naar je favoriete websites hoeft te surfen om te kijken of er iets nieuws is. Je ziet automagisch in jouw persoonlijke cockpit of er iets nieuws is. Verder kun je via het zoekvenster in Feedly eenvoudig hoge kwaliteit blogs over elk denkbaar onderwerp vinden en toevoegen aan je eigen cockpit.

mindful-mediagebruik-feedly

Pocket

Een parel van een artikel gevonden tijdens het surfen op internet of wanneer je je Feedly artikelen aan het verwerken was? Voeg het artikel gemakkelijk toe aan je Pocket ‘leesmap’, de perfecte later-lezen dienst, door een gratis pocket-knop in je browser te installeren.

mindful-mediagebruik-pocket
Het in Pocket opgeslagen artikel of filmpje bekijk je eenvoudig later op je laptop thuis, met je tablet op de bank of op je telefoon in de trein – met behulp van de gratis Pocket-app.

4. Twitter-feed: Tweepi.com

Ga eens na wie je niet wil volgen. En wie wel. Ga eens flink met de bezem door je Twitter-feed.

mindful-mediagebruik-tweepi
Dat doe je met Tweepi.com, een dienst die:

• iedereen ontvolgt, die jou niet volgt;

Tip: meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'

• je helpt met zoeken naar mensen die jou volgen, maar die jij nog niet terug volgt;

• inactieve volgers ontvolgt;

• er voor zorgt dat anderen jou ontvolgen, wanneer je deze niet in je volgers-lijst wil hebben;

• je helpt met het vinden van interessante volgers, die speciaal voor jou worden geselecteerd.

Aan de slag met filteren!

Plan nu nog een moment in je agenda om je media-filter in te stellen, of doe zoals ik: maak een doorlopend project aan in Todoist, dat je er regelmatig aan helpt herinneren om je kwaliteitsfilter up-to-date te houden. Zo ben jij media-mindful.

Klaar met media? Ga eens lekker naar buiten, maak een wandelingren een rondje of mijmer wat in de tuin. Allemaal opties om de tijd – die je gewonnen hebt door media-mindful te worden – waardevol te gebruiken en je brein gezond te houden.

Lees alles over onze populaire 1-daagse open trainingen bij jou in de buurt

Lees alles over een 1-daagse in-company training bij jou op locatie

Mis geen enkele tip!
Meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'
Maximaal 2x per maand. Geen spam, beloofd!
© Copyright 1999 – - SRS Consulting B.V. / TIJDwinst.com B.V.
X