Betrokken medewerkers – dát is wat je als organisatie wilt. Betrokken medewerkers zijn zo’n 43% productiever dan niet-betrokken medewerkers. Ook blijven ze langer voor een organisatie werken en zijn hun prestaties beter. Kortom: betrokken medewerkers zijn goud waard voor de organisatie! Maar hoe kun je de medewerkersbetrokkenheid vergroten op de werkvloer? Deze 7 tips helpen.

Wat is medewerkersbetrokkenheid?

Betrokken medewerkers zijn medewerkers die zich persoonlijk betrokken voelen bij de organisatie én bij de kernwaarden waar de organisatie voor staat. Ze voelen een binding met hun werkgever. Ze werken hier dan ook niet alleen voor het geld of de goede secundaire arbeidsvoorwaarden, maar ook omdat de organisatie ze aanspreekt en blijft aanspreken.

De voordelen van betrokken medewerkers

Waarom is betrokkenheid op de werkvloer zo belangrijk voor een organisatie? Nou, er kleven nogal wat voordelen aan betrokken medewerkers.

Zo geldt voor betrokken medewerkers het volgende:

  • Ze hebben vaak meer oog voor de organisatie als geheel en de missie van de organisatie, niet alleen voor hun eigen werkzaamheden.
  • Vanuit hun oog voor het geheel werken ze meer samen met anderen.
  • Ze hebben een hogere productiviteit, onder andere door hun grotere intrinsieke motivatie om hier te werken en hun best te doen.
  • Door dat alles leveren ze betere prestaties.
  • Door hun persoonlijke binding met de organisatie gaan ze minder snel op zoek naar een nieuwe baan.
  • Ze tonen meer eigenaarschap, zowel voor wat goed gaat als wat beter kan.

Hoe verhoog je medewerkersbetrokkenheid? 7 tips!

Vaak wordt nog onterecht gedacht dat de betrokkenheid van medewerkers ‘m zit in het geld. Hoe meer salaris, hoe meer betrokkenheid. En ook: hoe beter de secundaire arbeidsvoorwaarden, hoe meer mensen gemotiveerd zijn. Maar nee hoor, medewerkersbetrokkenheid vergroten zit ‘m in heel andere dingen dan leuke teambuildinguitjes, een hoog bedrag op je spaarrekening of de superluxe lease-auto.

Dat zit ‘m veel meer in – heel verrassend – medewerkers betrekken bij alles wat er dagelijks op de werkvloer gebeurt. En hen daar een centrale rol in laten spelen.

Dit zijn 7 tips waarmee jullie als organisatie de medewerkersbetrokkenheid kunnen verhogen op de werkvloer. (En dat zonder met lease-auto’s en dure kerstpresentjes te hoeven strooien.)

1. Zet leidinggevenden tussen de medewerkers

Medewerkersbetrokkenheid gaat volgens onderzoek niet zozeer over hoe gedreven medewerkers van zichzelf zijn. Nee, er is één hoofdrolspeler daarin: de manager. Volgens Amerikaans onderzoek is zo’n 70% van de verschillen in employee engagement-scores tussen organisaties te wijten aan de manager.

De ideale leidinggevende is een people manager en weet een goede relatie met zijn medewerkers te behouden. Hij communiceert niet van boven naar beneden, maar mengt zich tussen de mensen en laat ieders mening meetellen.

Verder is het belangrijk dat managers zelf het goede voorbeeld tonen. Ze moeten medewerkers motiveren, zelf ook gemotiveerd zijn en daadwerkelijk iets doen met de feedback van het team. Dat maakt medewerkers meer betrokken dan een manager die zelf de kantjes ervan afloopt en alle beslissingen van hogerhand neemt.

2. Laat het eindresultaat zien

Mensen hebben graag het gevoel dat ze belangrijk zijn. Dat wat ze doen, er werkelijk toe doet. En dat zij persoonlijk van toegevoegde waarde zijn voor de organisatie.

Daarom is het goed om altijd het eindresultaat te laten zien van iemands werk. Laat bijvoorbeeld de bedenker van een campagne zien hoe de daadwerkelijke ontworpen advertentie eruitziet. Of vertel hoe het geniale idee van je collega werkelijk een verschil heeft gemaakt in de omzet. Hebben twee collega’s hard zitten zwoegen op een mailingcampagne? Toon aan dat het zijn vruchten heeft afgeworpen en mooie opdrachten heeft opgeleverd.

Daardoor krijgen medewerkers het gevoel dat hun bijdrage gewaardeerd en gezien wordt.

3. Geef ruimte voor suggesties

Veel organisaties roepen het, niet elke organisatie komt die belofte werkelijk na: ruimte geven voor eigen inbreng. Medewerkers willen zien dat ze niet alleen op het werk zitten om een takenlijst af te werken, maar dat hun ideeën en expertise ook van waarde zijn. Het liefst zelfs dat ze invloed hebben op de beslissingen die het management maakt.

Dus: plan brainstormsessies, start een ideeënbus en kijk hoe jullie als organisatie met de inbreng van medewerkers daadwerkelijk iets kunnen doen. 

Ook al kan niet met alle ideeën iets worden gedaan en zijn sommige suggesties misschien verre van realistisch, laat collega’s in elk geval merken dat er naar hun inbreng wordt geluisterd. Dan zullen zij zich meer betrokken voelen.

4. Deel complimenten uit (en wees niet te zuinig)

Voor de meeste medewerkers zit betrokkenheid op de werkvloer ‘m niet zozeer in grote kerstpakketten en fantastische uitstapjes. Nee, juist een gratis compliment is goud waard. Mensen staan te springen om positieve feedback. Laat het niet alleen weten als dingen beter kunnen. Zeg het ook zéker als een collega iets goed doet. Een simpel “Goed bezig, hoor! Jij bent op dreef!” wordt al zeer gewaardeerd.

Nu is het zo dat veel mensen hun positieve feedback nogal eens inslikken. Zonde! Positieve feedback is namelijk nodig om op momenten ook opbouwende negatieve feedback te kunnen geven.

Wij gaan uit van een 80/20-regel. Dat staat dit keer eens niet voor 80% gezond eten, 20% brownies en chips snoepen. Nee, dat gaat over 80% positieve feedback geven en 20% opbouwende feedback waar iemand van kan leren.

5. Slik ook negatieve feedback niet in

Complimenten zijn leuk om te krijgen, maar ook opbouwende feedback is waardevol. Hoewel je misschien denkt dat niemand het leuk vindt om negatieve feedback te ontvangen, is dat bij veel mensen helemaal niet het geval.

De meeste medewerkers willen graag leren en groeien in hun werk. Dat kan alleen als je hen ook laat weten wat beter kan. Als je het opbouwend brengt, bijvoorbeeld met het 4 G’s feedbackmodel, kan de ontvanger er het meeste uit halen én voorkom je dat diegene zich aangevallen voelt.

Met constructieve feedback laat je zien dat je wilt dat anderen groeien. Dat is dan weer een mooie manier om de betrokkenheid van medewerkers te vergroten.

zakelijke relaties

6. Laat medewerkers groeien

In je kracht staan – het is misschien wel hét cliché uit de boeken over jeukwoorden op kantoor. Maar ja, het is wel waar medewerkers om staan te springen. Zo blijkt uit onderzoek van Harvard-psycholoog Robert Kegan dat veel organisaties te weinig bezig zijn met wat hun medewerkers kunnen. Volgens Kegan is dat zelfs een belangrijke reden dat steeds meer mensen met een burn-out thuis komen te zitten.

Een burn-out kan namelijk niet alleen het gevolg zijn van een structureel overvolle agenda en té aardig zijn; het kan ook komen doordat er te weinig kansen zijn om je persoonlijk te ontwikkelen. Wie niet de kans krijgt om zijn talent te benutten, voelt zich na een tijdje mentaal uitgeput.

Dus: ga als organisatie in gesprek met medewerkers over wat zij kunnen en willen. Kijk ook naar waar de kansen daarvoor liggen. Dat scheelt een hoop burn-outtrajecten, zorgt voor blije medewerkers én is een slimme manier om de betrokkenheid te verhogen.

Mogen we je een tip geven? Een cursus feedback geven, een cursus timemanagement of een assertiviteitstraining valt wellicht goed in de smaak. Wij kennen nog wel een partij die meerdere keren Beste Opleider van Nederland werd ;-).

7. Heb vertrouwen (in plaats van controle)

Naast dat je je collega’s vast de stuipen op het lijf jaagt door steeds achter hun computer te verschijnen, is controle ook allesbehalve goed voor de productiviteit. Naast dat je mensen op die manier voortdurend stoort en zo uit hun concentratie haalt (geen goed idee, zo kun je ook lezen in het boek ‘Elke Dag Om 15.00 Uur Klaar’!), geef je collega’s daarmee ook het gevoel dat ze vooral een werk-aflever-machine zijn. Dat terwijl mensen zich graag gewaardeerd voelen als persoon én als professional.

Laat collega’s vrij  en laat ze – ook al als junior – al meedenken. Dat maakt het makkelijker om medewerkers aan de organisatie te binden. Bovendien ben je misschien verrast door de waardevolle ideeën en suggesties die het oplevert.

Tip: productiever en slimmer werken, zo werkt dat wél!

Wil je meer leren over productiever en slimmer werken? Laat dan niet alleen de touwtjes wat vieren op het werk, maar volg ook zeker Tijdwinst.com op Instagram. Met de dagelijkse tips die je daar krijgt voorgeschoteld over productief werken, word je steeds wat wijzer over dit onderwerp.

Mensen vroegen ook | Veelgestelde vragen over medewerkersbetrokkenheid

Nu weet je precies wat de voordelen van betrokken medewerkers zijn, waarom de betrokkenheid vergroten zo belangrijk is en hoe je dat als organisatie voor elkaar krijgt. Maar laten we nog eens in twee vragen duiken. Dit vroegen mensen ook over het onderwerp betrokkenheid op de werkvloer:

  • Wat is betrokkenheid?

    De betrokkenheid-betekenis is als volgt. Medewerkersbetrokkenheid betekent dat medewerkers zich persoonlijk verbonden voelen met de organisatie. Ze staan achter de missie en belangen van de organisatie en zijn zelf gedreven om daaraan bij te dragen. Ze hebben het gevoel dat hun bijdrage daarbij van toegevoegde waarde is en dat zij als onderdeel van de organisatie gewaardeerd worden.

  • Hoe zorg je voor betrokkenheid?

    Medewerkersbetrokkenheid bereik je door collega’s te betrekken bij de missie van het bedrijf én hen daar een centrale rol in te geven. Laat bijvoorbeeld de concrete resultaten zien die zijn behaald dankzij een medewerker. Deel complimenten uit, maar slik ook opbouwende feedback niet in en geef collega’s vrijheid en ruimte voor eigen inbreng.

Reactief werken

Leer hoe jullie als team meer gedaan krijgen

We verklapten het al een paar keer: betrokken medewerkers zijn ook productiever. Dat klinkt menig persoon vast als muziek in de oren. Meer gedaan krijgen zonder overuren te maken of continu stress te hebben over een lange takenlijst – yes, please!

Meer daarover weten? Meld je aan voor een open training timemanagement bij jou in de buurt of online. Of boek een in-company training om met het hele team tegelijk aan jullie timemanagementskills te werken. 

Dagelijks handige inzichten? Volg ons op social media!

Volg ons onder andere op Instagram of Pinterest. Daar krijg je niet alleen handvatten op het gebied van timemanagement, je ontvangt ook de slimme tips waarmee je jouw communicatie skills een boost geeft. De laatste artikelen netjes en overzichtelijk in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

Leer je liever lezend, lees dan ons boek Elke Dag om 15.00 Uur Klaar. Maak kennis met de beste inzichten uit onze trainingen en leer slimmer werken in plaats van harder.

Wie zijn wij? | Cursus Time Management

Tijdwinst.com is een trainingsbureau dat zich specialiseert in slimmer (samen)werken. We bieden door het hele land diverse (online) trainingen aan, variërend van timemanagement, assertiviteit, gesprekstechnieken tot aan snellezen. Nieuwsgierig? Neem dan zeker eens een kijkje op onze website of blogs, en schrijf je in voor één van onze (digitale) trainingen.

  1. 1-daagse training Time Management | Blog
  2. 1-daagse training Assertiviteit | Blog
  3. 1-daagse training Gesprekstechnieken | Blog
  4. 1-daagse training Feedback Geven | Blog
  5. 1-daagse training Snellezen, Mindmapping en Geheugentechnieken | Blog
  6. 1-daagse training Effectief Thuiswerken voor Teams | Blog