door Redactie TIJDwinst.com
Slimme tips voor ieder druk bezet mens.

4 nuttige lifehacking tips voor slim en efficiënt werken (inclusief apps)

Veel zaken kunnen eenvoudiger; de manier waarop je werkt bijvoorbeeld. Dat mag strakker, simpeler, efficiënter. Deze 4 eenvoudige lifehacking tips zorgen daarvoor. Zo houd je niet alleen een hoop tijd over, je krijgt zelfs meer gedaan. Dus, waarom moeilijk doen? 

Meer doen in minder tijd dankzij 4 slimme lifehacking tips

Je bent vast bekend met de term ‘lifehacking’. Hoewel je het begrip breed kunt opvatten, komt het er vooral op neer dat je door middel van slimme foefjes je leven versimpelt of makkelijker maakt. Handig, zou houd je niet alleen meer tijd over, je wordt ook productiever.

En hoewel er natuurlijk tal van lifehacking tips bestaan (denk aan een elastiekje om een verfblik om een druppende verfkwast tegen te gaan, handig!) focussen wij ons in dit artikel op time management lifehacks: manieren om meer gedaan te krijgen, in minder tijd.

Tip: altijd haast en stress? Volg onze 1-daagse cursus time management!
Meer weten?

Lees mee:

Lifehack #1: Vroeg opstaan (met Alarmy)

Ochtendstond heeft goud in de mond. Gun jezelf daarom een goede start door iets vroeger op te staan dan dat je gewend bent. Niet alleen maakt dat je productiever, je hebt ook meer controle over hoe de rest van de dag verloopt — jij maakt bewust keuzes, in plaats van alles aan het lot over te laten.

Sta een uur eerder op. Druk niet drie maal op de snoozeknop, maar stap gelijk uit bed. Deze handige wekker-app ‘Alarmy’ helpt je daarbij. Het alarm schakelt pas uit zodra je een ingewikkelde rekensom hebt opgelost of een foto hebt gemaakt van een specifiek item. Eer je daarmee klaar bent ben je klaarwekker, uh wakker.

Drink vervolgens een groot glas koud water (goed voor je stofwisseling) en spendeer dat extra uur nuttig: schenk aandacht aan je emotionele ontwikkeling (10 minuten mediteren, bijvoorbeeld), het fysieke (20 minuten hardlopen), het mentale (20 minuten lezen) en je persoonlijke ontwikkeling (10 minuten journaling of je doelen doornemen).

Zo hol jij niet langer gehaast de deur uit, met een broodje in de ene hand en een kop koffie in de andere. Nee, jij hebt al een productieve ochtend achter de rug, nog voordat de rest van je omgeving wakker wordt. 

In dit artikel vertellen we je meer over de voordelen van vroeg opstaan.

lifehacking alarmy

Lifehack #2: Je prioriteiten kennen (met Todoist)

Een andere manier waarop je meer waarde uit je dag haalt, is door vooraf te weten waar jouw aandacht zich moet bevinden — of zoals James Clear zegt:

“If you commit to nothing, you will be distracted by everything.”

Maak er daarom een gewoonte van ‘s avonds te bepalen waar jij je de volgende dag mee gaat bezighouden. Hiermee voorkom je dat jij je tijd zinloos besteedt, aan randzaken bijvoorbeeld of ad-hoc klussen. Daardoor word je niet alleen reuze productief, ineens kom je wél toe aan die ene klus die je al weken uitstelt. 

Gebruik hiervoor de handige app Todoist (geen aandelen in, gewoon ontzettend fan): 

Iedere avond neem je tien minuten de tijd en neem je kritisch je taken onder de loep. Kies 2, maximaal drie taken waaraan je morgen wil werken en zet deze op je digitale ‘to do’-lijst. Geef hun prioriteit aan, hoeveel tijd je nodig denkt te hebben, hun deadline, of koppel het aan een project. 

Zodra de volgende dag aanbreekt neem je de takenlijst erbij en werk je de taken in volgorde van prioriteit af. Pas zodra daar een dikke streep doorheen staat, verleg je je focus pas naar die overige taken en klusjes.

In dit artikel vertellen we je meer over de voordelen van een takenmanager en hoe je deze inricht. 

lifehacking todoist

Lifehack #3: Pauzes nemen (met de Pomodoro add-on)

Een andere lifehack waardoor niet alleen je productiviteit maar ook je concentratie verhoogt is in blokken werken. Je werkt niet aan één stuk door aan een bepaalde taak, maar neemt om de zoveel tijd een pauze.

En nu denk je misschien “onderbrekingen, daar is nog nooit werk beter door geworden?” Maar dat heb je mis. Jij kunt je immers maar voor een bepaalde tijd concentreren. Daarna is het gewoonweg op — je maakt meer fouten, werkt trager en ook de kwaliteit van het werk neemt af. 

Door echter om de zoveel tijd je brein wat rust te gunnen, laad je op. Je hervindt je focus en staat weer op scherp. Niet alleen is dat fantastisch nieuws voor je concentratie, je gaat ook bewuster met je tijd om waardoor je uiteindelijk meer krijgt gedaan. 

Een fantastische tool die jou hierbij kan helpen komt in de vorm van een tomaat: de pomodoro-techniek. Met deze focusmethode verdeel jij de klus in een aantal blokken, die je afwisselt met korte en lange pauzes. 

Een simpele kookwekker voldoet. Geef je de voorkeur aan de digitale variant probeer dan een Pomodoro add-on voor je internetbrowser. Liever een app? Pomodoro One (voor iOs/Apple-gebruikers) en FocusToDo (voor Android) zijn aanraders.  

In dit artikel vertellen we je meer over het toepassen van de pomodoro-techniek.

lifehacking pomodoro app

Lifehack #4: Je (werk)omgeving opruimen (met IFTTT)

Niemand wordt vrolijk van rommel, laat staan productief. Het is dan ook voor de handliggend dat je je (werk)omgeving zo opgeruimd mogelijk houdt. Beter nog: houd het niet alleen netjes, maar ook voorspelbaar:

Weet dat je sleutel iedere keer weer aan dat linker haakje bij de voordeur kunt terugvinden. Je portemonnee? Standaard in de schaal, op het kastje in de hal. Je sporttas? Altijd voorzien van frisse sportkleding, een bidon en handdoek, klaar om om te gaan.

Deze zogenaamde ‘neutrale stand’ voorkomt dat je telkens weer op zoek moet naar je sleutels, of niet gaat sporten omdat je geen zin hebt om je tas nog in te pakken. Het maakt je leven een stuk eenvoudiger én voorkomt uitstelgedrag. 

Deze mentaliteit kun je ook doorvoeren naar je digitale werkplek: je laptop, smartphone of online werkomgeving. Spreek met jezelf af je aan het eind van de dag alles terugbrengt naar de ‘neutrale stand’: sluit tabbladen, log jezelf overal uit en sla werk in schrijf- of design programma’s op. Open je morgen je laptop dan heb je een frisse start en wordt je niet overrompeld door oude informatie. 

Maak het jezelf makkelijk door IF This Then That (IFTTT) te gebruiken. Een platform dat jou in staat stelt je smartphone, laptop of home devices zo in te stellen dat er een automatische handeling plaatsvindt indien er zich een voorwaarde voordoet — bijvoorbeeld alle tabbladen sluiten zodra het 18.00 is, je telefoon van ‘niet storen’ afhalen, en rustige muziek afspelen als teken dat je (thuis)werkdag erop zit. 

Onze favorieten:

Tip: meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'
  • Bij thuiskomst schakelt 4G op de smartphone automatisch uit.
  • Bij binnenkomst op kantoor schakelt de telefoon automatisch over op trillen.
  • Vanaf 22.00 ‘s avonds staat hij enkel nog inkomende gesprekken van ‘favorieten’ toe.
  • Stel je smart-lampen zo in dat ze knipperen als de timer afloopt. Zo weet – beter: zie – je wanneer de pasta kookt.
  • Stel je devices zo in dat ze activeren zodra je wakker wordt: je lampen gaan aan, muziek speelt, en je koffie staat klaar. 

In dit artikel gaan we verder in op het opruimen van je omgeving en de effecten die het op je mentale gezondheid en productiviteit heeft. 

Kortom: maak je leven makkelijker

…. met bovenstaande lifehacks. Vier manieren waarop je net iets meer gedaan krijgt, slimmer, sneller én effectiever werkt. Wie wil dat nu niet?

Lifehacking

Nóg slimmer leren werken? | Training Time Management

Volg dan onze 1-daagse training Time Management. Daar leer je nog meer slimme, onconventionele manieren om je tijd nuttiger en efficiënter te besteden. Leer je liever hoe je het meeste uit je thuiswerkdag haalt? Volg dan – alleen of met collega’s – onze training ‘Effectief Thuiswerken voor Teams’ — een mix tussen timemanagement tips en de beste samenwerk-methodes. 

Lees alles over onze populaire 1-daagse open trainingen bij jou in de buurt

Lees alles over een 1-daagse in-company training bij jou op locatie

Mis geen enkele tip!
Meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'
Maximaal 2x per maand. Geen spam, beloofd!
X