Je hebt er misschien van gehoord: interprofessioneel samenwerken. Het komt erop neer dat professionals met ieder een eigen expertise samen meer bereiken dan ieder alleen. Heel efficiënt, omdat je de taken kunt verdelen én omdat je veel kennis en ervaring bundelt. Maar hoe pas je interprofessioneel samenwerken zó toe dat het jullie daadwerkelijk tijdwinst oplevert?

Wat is interprofessionele samenwerking?

In grote lijnen is de betekenis van interprofessionele samenwerking als volgt:

Mensen met verschillende expertises werken binnen een team nauw samen om met elkaar tot een beter resultaat te komen dan alleen.

Het idee is dat je binnen het team verschillende perspectieven, kennis, expertises en achtergronden combineert om samen tot een beter resultaat of een meer doordachte oplossing te komen. Om dit voor elkaar te krijgen, hebben de professionals regelmatig overleg. In dat opzicht is er een verschil tussen interdisciplinair en interprofessioneel samenwerken. Bij interdisciplinair samenwerken is er minder overleg en pakt iedereen zijn eigen taken op zonder elkaar heel nauw daarbij te betrekken.

Hoe ziet dat er in de praktijk uit?

Interprofessioneel samenwerken zie je veel in zorg en welzijn. Stel: een patiënt krijgt een maagverkleining. Dan vindt eerst een intake plaats, vaak met een verpleegkundige. Later kijkt de arts naar de situatie. Daarna volgt de operatie, waarbij meerdere artsen betrokken zijn. Na de operatie werkt vaak ook een team van professionals samen, zoals een diëtist of bewegingscoach. Deze professionals overleggen regelmatig, zodat zij samen de patiënt zo goed mogelijk kunnen helpen.

Interprofessioneel samenwerken zie je niet alleen in de zorg. Een ander voorbeeld van interprofessioneel samenwerken zie je bij een marketingbureau. Stel: een klant heeft het bureau gevraagd om een campagne te ontwikkelen voor de lancering van hun nieuwe sportdrankje. Een social-media-marketeer, grafisch vormgever en tekstschrijver werken dan nauw samen om de advertenties te maken en uit te zetten. Daarnaast kijkt een marketingstrateeg mee naar het grotere geheel. Een accountmanager onderhoudt het contact met de klant. Wekelijks overleggen zij om het meeste uit de campagne te halen.

samenwerken in de zorg

Wat is de meerwaarde van interprofessioneel samenwerken?

Interprofessioneel samenwerken heeft in drie opzichten een belangrijke meerwaarde:

  1. Je komt tot betere resultaten en meer innovatieve ideeën doordat professionals vanuit verschillende expertises meekijken en aan het project werken. Dit geldt zeker bij complexe vraagstukken of projecten.
  2. Het is tijdbesparend als iedere professional doet waar hij of zij goed in is en als je de taken op die manier efficiënt verdeelt.
  3. Je hoeft niet alles zelf te kunnen of te doen en overal veel van af te weten. Zo kun je wel (met veel bloed, zweet en tranen en talloze YouTube-tutorials) leren om websites te bouwen, maar het is veel efficiënter als je dat overlaat aan iemand die dát heel goed kan en je stort op waar jij goed in bent.

Daar komt nog bij dat interprofessioneel samenwerken leidt tot interprofessioneel leren. Doordat je samenwerkt met mensen die een heel ander vakgebied hebben, kun je van hen leren. En zij andersom van jou!

Wat zijn de don’ts bij interprofessioneel samenwerken?

Interprofessioneel samenwerken kan jou en je collega’s dus veel tijd besparen. Je hoeft niet alles alleen uit te vogelen, kunt taken delegeren en doet enkel waar jij goed in bent. Máár je haalt het meeste uit interprofessioneel werken als je geen kostbare tijd verliest aan ellenlange overleggen, niet Jan en alleman in de CC moet meenemen of overspoeld wordt door e-mails nu je nauw samenwerkt.

Dus: wat zijn de do’s en don’ts om jouw interprofessionele samenwerking wel te laten slagen? Laten we beginnen met de don’ts:

  • Overleg niet té veel. Het is belangrijk om regelmatig samen te komen, maar overdrijf het niet. Plan alleen een overleg in als er echt iets te bespreken valt. Houd de overlegtijd beperkt en ruim er niet meer tijd voor in dan nodig.
  • Maar overleg ook niet te weinig. Houd elkaar op de hoogte van wat er speelt, ook als dingen niet soepel lopen. Dan kunnen jullie op tijd bijsturen.
  • Ga je mening niet doorduwen. Daarmee maak je geen vrienden én maak je van jezelf geen fijnere collega. Geef je collega’s de ruimte om hun visie te delen en luister, zelfs als je het er niet mee eens bent.
  • Ga niet direct tegen de ander in. Een andere rol brengt ook een andere manier van kijken met zich mee. Soms levert dat strubbelingen op, bijvoorbeeld wanneer jij als marketeer een geweldig idee voor een winactie hebt en de jurist aangeeft dat dat niet mag. Luister toch naar elkaar, toon begrip en kijk of je samen tot een oplossing komt.
  • Niemand geeft elkaar feedback, waardoor er frustraties gaan spelen. Beter kun je gewoon zeggen wat er speelt (op een constructieve manier). Pas als je het gesprek erover aangaat, kan de ander dingen aanpassen.
  • Deadlines worden niet gehaald. Daardoor komen jullie als team in de problemen. Kortom: afspraken maken en elkaar op de hoogte houden zijn geen overbodige luxe.
  • De prioriteiten zijn niet helder. Er moet van alles gebeuren en jullie zijn er maar druk mee. Maar ondertussen is er zó veel te doen dat niemand weet waar te beginnen of dat jullie de verkeerde dingen eerst doen. Prioriteiten stellen is een must, als team en op individueel niveau.

Wat is belangrijk bij interprofessioneel samenwerken?

Je weet nu wat níet werkt als je interprofessioneel samenwerkt. Hoe pak je het dan wél goed aan? Daarvoor zijn de volgende dingen belangrijk:

  • Overleg regelmatig en blijf met elkaar in contact.
  • Trek op tijd aan de bel als dingen niet lekker lopen of als je een deadline niet dreigt te halen.
  • Maak afspraken over overlegmomenten, deadlines, prioriteiten en de taakverdeling.
  • Geef feedback als je stuit op hobbels. Spreek die eerlijk (en constructief!) uit voordat het de samenwerking in de weg gaat zitten.
  • Werk efficiënt en deel je eigen tijd zo in dat je gedaan krijgt wat gedaan moet worden.
  • Zorg ervoor dat je ook vanuit huis goed kunt werken (bekijk daarvoor onze checklist thuiswerken).
  • Maak voor jezelf een realistische takenlijst, zodat je je taken op tijd gedaan krijgt.
  • Houd rekening met uitloop, onverwachte vragen en telefoontjes tussendoor. Ook die horen bij een samenwerking.

7 onmisbare tips voor jouw interprofessionele samenwerking

Of jij nu een doorgewinterde interprofessioneel samenwerker bent of hier pas net mee begint, het is belangrijk om te blijven kijken wat goed gaat en wat beter kan. Zowel op teamniveau als wat betreft jouw eigen werkwijze.

Dit zijn 7 tips waarmee je jouw interprofessionele samenwerkingen en je eigen aandeel daarin heel eenvoudig kunt verbeteren:

1. Werk met een digitaal projectmanagement-systeem

Misschien werkt jouw organisatie al jarenlang met een online systeem waar elk teamlid toegang toe heeft. Als je daar nog niet mee werkt, is het zeker een aanrader om aan de slag te gaan met een samenwerkingstool als Trello, Monday of Asana. Elk van deze tools is bedoeld om continu overzicht te hebben over wie wat doet, wat de status van het project is en wanneer dingen af moeten zijn.

Daarnaast zijn voor online samenwerken digitale samenwerkingsomgevingen als G-suite en Microsoft Office 365 handig. Dan kunnen jij en de andere teamleden altijd bij elkaars documenten komen, projecten overnemen en zelfs tegelijk in hetzelfde document werken.

2. Communiceer kort en bondig

Ken je het filmpje “Mand” van Omroep Maxim? Dat laat zien dat communicatie altijd korter kan. Oké, zo kort als in dit filmpje zouden wij het niet maken. Dan krijg je vast woorden als “bot” en “lomp” naar je hoofd geslingerd. Maar het principe blijft: veel dingen kun je korter en krachtiger zeggen dan je denkt.

Kort en bondig communiceren is belangrijk om zowel jouzelf als de ander tijd te besparen. Dat zit ‘m bijvoorbeeld hierin:

  • Kies voor elke boodschap het juiste communicatiemiddel. Soms kun je bijvoorbeeld beter bellen dan een lange e-mail met uitleg typen.
  • Kom snel tot de kern in meetings, in e-mails die je schrijft en in individuele gesprekken.
  • Neem de regie over het gesprek als je merkt dat het erg afdwaalt, zodat je weer de juiste kant op kunt gaan.
  • Wees duidelijk en communiceer assertief. Vermijd uitspraken als “Oh oké, dan doe ik dat wel weer!” (= passief agressief) of “Ik vind het vervelend om te zeggen, want… Maar zou het misschien kunnen dat…?” (= subassertief).
  • Gebruik je e-mail efficiënt.

3. Luister actief om elkaar goed te begrijpen

Met ieder een eigen expertise en achtergrond zal je niet altijd direct snappen wat de ander bedoelt. Actief luisteren (en dus ook doorvragen) is dan heel belangrijk én ook tijdbesparend (omdat je sneller doorkrijgt wat de ander wil zeggen).

De ander voelt zich hiermee beter begrepen én jij snapt beter wat de ander bedoelt. Dat maakt het makkelijker om op de mening van de ander te reageren of om met een briefing of feedback aan de slag te gaan.

Reflectief luisteren

4. Bespaar tijd door 1-op-1-gesprekken te plannen

Dit is een samenwerkingstip die wij al jarenlang toepassen en die Björn uitgebreid bespreekt in zijn boek ‘Elke Dag om 15.00 Uur Klaar’.

Het idee is om elkaar minder vaak te storen en vaker een afspraak te plannen waarin je één op één meerdere punten bespreekt.

In plaats van elkaar steeds aan het jasje te trekken voor kleine tussendoorvragen of verzoekjes, verzamel je die op een lijst (bijvoorbeeld in Outlook, in Word of in je notitie-app). Zodra je 5-10 vragen hebt, vraag je de ander om een moment te prikken om die punten te bespreken. Zo heb je één keer per week een overleg van een half uur in plaats van dat je elkaar 10x per week een kwartier van het werk houdt.

5. Zeg “nee” (doe ‘t echt!)

Dat klinkt misschien juist niet als iets wat bijdraagt aan een goede samenwerking. Maar geloof ons: het gaat je samenwerkingen zeker verbeteren.

Als jij geen “nee” zegt terwijl je agenda overloopt, dan gebeurt er vaak één van deze drie minder geslaagde dingen:

  1. Je levert niet het resultaat dat je zou willen, omdat je het werk moet afraffelen.
  2. Je bent compleet overwerkt, waardoor je sneller overprikkeld of chagrijnig bent of zelfs op het randje van een burn-out zit. Ook niet leuk voor je collega’s!
  3. Je mist de deadline, waardoor jullie met de hele projectplanning in de knoop komen.

Daarom kun je beter “nee” zeggen als iets niet past. Geef aan dat je hier geen tijd voor hebt en denk mee over een oplossing. Vraag bijvoorbeeld of je een andere taak kunt verschuiven of kijk of je deze of een andere taak kunt delegeren.

leren nee zeggen

6. Maak een realistische takenlijst

Met de nadruk op “realistisch”. Je kunt nog zo mooi je taken op een lijstje zetten. Maar als het een veel te ambitieuze lijst to-do’s is voor één werkdag, dan schiet je nog weinig op met die keurige takenlijst. Onze tip: schat per taak realistisch in hoeveel tijd die kost (ook rekening houdend met uitloop) én plan elke dag 1 uur in voor tussendoor-dingen.

Verder raden we je de app Todoist aan. Daarmee maak je digitaal een takenlijst die je, ook op je telefoon, altijd bij de hand hebt.

7. Werk gefocust op kantoor én thuis

Bij interprofessionele samenwerkingen zal je vaak ook persoonlijke taken hebben die jij in je eentje verricht en waarover je van tevoren en naderhand overlegt. Een productieve workflow is essentieel om die taken goed én op tijd af te krijgen. Ook focus is daarbij cruciaal, zodat niet elk mailtje of appje je direct uit je concentratie haalt.

Nu raken we bij Timemanagement.nl al jaren niet uitgepraat over alles wat met productiviteit te maken heeft. Maar we zullen je in dit artikel niet de oren van het hoofd kletsen.

Wil je snelle verbeteringen doorvoeren om jouw productiviteit te verbeteren en gefocust te werken? Volg dan Tijdwinst en Björn op Instagram voor dagelijkse tips over deze onderwerpen. Of verdiep je verder in deze artikelen:

Mensen vroegen ook

Wat is interprofessioneel samenwerken?

Interprofessioneel samenwerken betekent dat professionals met diverse expertises nauw samenwerken, waarbij iedereen eigen taken oppakt en er ook regelmatig overleg is. Het doel is dat jullie samen tot een betere oplossing komen dan alleen en het werk goed kunnen verdelen. Het helpt daarbij dat iedereen een eigen visie en achtergrond heeft.

Wat is het verschil tussen interdisciplinair en interprofessioneel samenwerken?

Bij interprofessioneel samenwerken (ook wel multiprofessioneel samenwerken) werk je wel toe naar een gezamenlijk doel, maar pakken de professionals daarbij ieder een eigen onderdeel van het project op. Er is weinig overleg. Bij interprofessioneel samenwerken trekken de professionals juist wel nauw met elkaar op, bijvoorbeeld om na te denken over innovatieve werkwijzen, een betere projectaanpak of een andere insteek.

Waarom interprofessioneel samenwerken?

De belangrijkste reden om voor interprofessioneel samenwerken te kiezen, is dat je profiteert van de gebundelde kennis en expertise van meerdere experts. Daardoor kun je vanuit meerdere invalshoeken naar een project of casus kijken en tot betere resultaten komen. Ook levert het een interessante tijdbesparing op dat iedereen het onderdeel oppakt waar hij of zij goed in is en dat er tussentijds overleg is.

Wat is interprofessioneel samenwerken in de zorg?

In de zorg zie je interprofessioneel samenwerken vaak bij meer complexe patiëntcasussen of bij ziektebeelden die om een afgestemde aanpak vragen. Er worden dan meerdere professionals betrokken bij de behandeling. Zij hebben regelmatig overleg om te kijken of de behandeling aanslaat en of ze nog de juiste kant op gaan met elkaar.

Samenwerken in de zorg

Behaal nog meer tijdwinst met een training timemanagement

Interprofessioneel samenwerken én daarbij efficiënt te werk gaan, is een belangrijke manier om tijd te besparen. Maar je kunt ook zelf allerlei stappen zetten om minder tijd te verliezen, je takenlijst afgewerkt te krijgen en minder last te hebben van tussendoordingen die je planning in de weg zitten.

Nee hoor, dat hoef je niet allemaal alleen uit te vogelen. Bij onze 1-daagse training timemanagement leer je hoe jij een waterdicht timemanagement-systeem opzet, daarbij prioriteiten stelt, op tijd “nee” zegt en je taken realistisch inschat. Ook krijg je tijdbesparende tips. Zo kun je meer gedaan krijgen in minder tijd zonder harder te werken, wél door slimmer te werken.

Dus meld je aan voor onze training (online of op locatie) en ontdek dat ook jij meer uren in een werkdag hebt dan je denkt.

Wie zijn wij? | Tijdwinst.com

Bij Tijdwinst helpen we al meer dan 20 jaar professionals in heel Nederland om slimmer (samen) te werken. Hiervoor verzorgen we trainingen (op locatie en online) in o.a. timemanagement, gesprekstechnieken en snellezen. Onze trainingen zijn altijd praktisch en interactief. Daardoor leer je veel in korte tijd en kun je direct met de tips aan de slag gaan.

Ben je nieuwsgierig naar ons trainingsaanbod of onze andere artikelen? Lees verder op onze websites of meld je direct aan voor een training.