door Redactie TIJDwinst.com
Slimme tips voor ieder druk bezet mens.

Hoe kun je het beste leren? Gebruik de Ebbinghaus curve

Profijt hebben van je opgedane kennis? Wees je dan bewust van dit schokkende feitje: “de meeste mensen vergeten 90% van wat ze leren binnen 1 week. En het grootste deel van dat vergeetwerk gebeurt al binnen de eerste paar uur nadat je nieuwe informatie hebt geleerd.” Tenzij je het zó doet. Dan onthoud je het wel. 

Nieuwe info leren vrij nutteloos, wanneer je het een week later weer vergeet.

Om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen binnen je vakgebied, zul je moeten blijven leren. Je woont daarom de nodige trainingsdagen bij — lezingen, seminars, scholingsdagen. Niets is je teveel. Je doel? Jouw kennis en vaardigheden zoveel mogelijk verbreden. 

En dat werkt: stukje bij beetje leer je bij. Echter: niet alle materie blijft even lang ‘hangen’. 

Tip: altijd haast en stress? Volg onze 1-daagse cursus time management!
Meer weten?

Een half jaar later weet jij al haast niets meer over die nieuwe richtlijnen. Goed, je hebt het destijds opgeschreven, maar met die informatie heb je niets meer gedaan — het zat toen immers vers in je geheugen.

Ontzettend jammer.

Het doel van jouw leerweg is dat je effectief bijleert. Na een intensieve kennistraining goed geïnformeerd naar buiten lopen, maar een maand later er haast niets meer van weten, is dan ook het laatste dat je wilt. 

Gelukkig kun je daar wat aan doen: 

Hoe kun je het beste leren. ebbinghaus

Zo gaat je brein met nieuwe kennis om:

Voordat we je deze manier uitleggen, zul je eerst moeten weten hoe leren in je brein werkt:

Stel dat jij een seminar bijwoont waarin je de nieuwste regels en richtlijnen onderwezen krijgt. De informatie die je hier hoort, wordt op twee plekken in je brein opgeslagen. 

  • Allereerst in het kortetermijngeheugen — het gedeelte van je geheugen dat informatie maar kort opslaat, variërend van enkele seconden tot enkele minuten. 
  • Daarnaast wordt het óók opgeslagen in je langetermijngeheugen — het stukje in je brein dat, zoals de naam al verklapt, informatie langdurig opslaat. 

Er is echter één belangrijke kanttekening: 

Je brein slaat de pas geleerde informatie niet direct op in je langetermijngeheugen. Het wordt eerst op ‘standby’ gezet. Het brein wil namelijk eerst zeker weten dat de informatie echt nuttig is, voordat het dit opslaat voor later gebruik. 

Kom jij nou niet terug op de stof, dan bestempelt je brein het als iets dat niet belangrijk genoeg is om op te slaan. Het verwijdert het. Jij vergeet het. 

En dat gebeurt dus al na een paar uur. 

Echter: wanneer jij wél terugkomt op de materie en de informatie dus herhaalt, dan ontvangt je brein een seintje: ‘Hé, dit is belangrijk. Sla dit maar op!’. Hierdoor haalt je brein de informatie uit de ‘standby-modus’ en ‘activeert’ het. Het wordt opgeslagen in je langetermijngeheugen. Je onthoudt het.

Met andere woorden: jij kunt wel talloze boeken, artikels en andere materie lezen, kom je hier niet op terug dan heb je hier alsnog vrij weinig aan. Je brein verwijdert het simpelweg uit je geheugen. Wil je echter plezier hebben van je pas opgedane kennis, dan zul je deze hier snel én regelmatig op moeten terugkomen. Herhalen, dus.

Maar wanneer en hoe vaak dan?

Daar heeft deze Duitse psycholoog het antwoord op:

De Ebbinghaus-curve voorkomt vergeten.

Hermann Ebbinghaus kwam er in de 19e eeuw achter dat wanneer je informatie verspreid herhaalt, dit een positief effect heeft op je langetermijngeheugen. Of zoals hij zelf zegt:

“Een bepaald aantal keer herhalen, verdeeld over tijd en ruimte, werkt beduidend voordeliger dan massaal in één keer tot je nemen.”

Hij maakte er een exacte curve van:

Hoe kun je het beste leren. curve

Aanschouw: de Ebbinghaus- of vergeetcurve

Zoals je ziet verdwijnt pas opgedane informatie langzaam uit je geheugen wanneer je er geen aandacht aan besteedt. Voordat je het weet bevind jij je weer op het 0-punt. 

Herhaal je de stof, dan zie je dat de curve minder snel afzwakt. Na 1 dag herhalen verdubbel je al het ‘onthoud’-percentage. Na 2 dagen de stof nog eens doorlezen, betekent nog eens 10-20% extra. Na een paar dagen herhalen-herhalen-herhalen zit je ineens erg dicht bij de 90%. 

Houd je dit nu een week vol, dan herinner jij je haast alles wat je, bijvoorbeeld tijdens die seminar, hebt geleerd. 

In de praktijk werkt dat zo:

In 6 stappen de curve toepassen om iets nooit meer te vergeten. 

Iets nieuws leren doe je meestal op één manier: je neemt de materie door. Sommige stukken bestudeer je of lees je opnieuw. Maar dat is precies waar het misgaat, als we het over informatie onthouden hebben. 

Je hebt het op deze manier namelijk wel gelezen, maar niet geleerd. Niet voor de langetermijn tenminste. Om dat voor elkaar te krijgen lees je net iets anders. Je zal de nadruk op ‘onthouden’ moeten leggen. 

Dat doe je door deze volgorde aan te houden:

1. Scan de informatie.

Bereid je brein voor op wat komen gaat: hoeveel informatie krijg je voor je kiezen? Wat kun je verwachten? Staan er schema’s of grafieken in? Door even vlug door de informatie te bladeren, geef jij je hersenen de kans te ‘wennen’ aan de informatie. 

2. Brengt het ruw in kaart.

Voordat je aan de slag gaat met het daadwerkelijk lezen van de informatie is het handig om vooraf een grove opzet van de tekst in kaart te brengen. Dat hoeft niet uitgebreid: gewoon een paar steekwoorden of markeringen aanbrengen bij stukken waar je misschien wat extra aandacht aan wilt schenken.

Hoe kun je het beste leren. zo

3. Lees de materie.

Hier begint het echte werk. Je leest en bestudeert nauwkeurig de informatie die jij langdurig wilt opslaan. Neem de tijd, zorg voor zo weinig mogelijk afleiding en stort je op de informatie die voor je ligt. 

4. Maak ondertussen aantekeningen.

Tijdens het leren maak je aantekeningen. Het liefst met pen en papier. Waarom? 

  • Je brein is een visuele leerling. ‘Handmatig’ notities maken, geeft je de mogelijkheid om met kleur, tekeningen en symbolen te werken — dingen die je stof ‘tastbaar’ maken. Hierdoor onthoud je de informatie sneller.
  • Anders dan op de automatische piloot wat zinnen tikken, dwingt actief aantekeningen maken je na te denken over de inhoud. Zo begrijp je de stof beter. 

En hoewel je natuurlijk op 101 verschillende manieren aantekeningen kunt maken, is de Cornell-methode nog altijd onze favoriet.

In het kort:

  1. Je verdeelt de pagina van je het vel papier waarop je gaat noteren in 3 delen. Een smalle verticale kolom links, een brede verticale kolom rechts en een horizontaal vlak beneden aan de pagina.
  2. In de kolom links plaats je overkoepelende steekwoorden van hoofdthema’s. In de kolom rechts toelichtende informatie. In het vlak daaronder komt een samenvatting van een paar zinnen.
  3. Hierbij gebruik je je eigen woorden, in korte bondige zinnen. Kleuren, symbolen en tekens maken je notities extra overzichtelijk.

Hoe kun je het beste leren. cornell methode

Door op deze manier notities te maken, eindig je met een overzichtelijke opzet. Een die je bij de komende leersessies ontzettend zal helpen.

5. Herhaal, herhaal, herhaal.

Nu je de informatie hebt geleerd en overzichtelijk in kaart hebt gebracht, kan je brein de informatie langdurig opslaan. Hiervoor zul je de informatie moeten herhalen. Vaak

Doe dat als volgt:

  • De eerste twee, drie dagen herhaal je kort de samenvatting die je in de bovenstaande stap hebt gemaakt. Vul eventueel aan waar nodig.
  • Vervolgens pak je het een week later weer op. Je bestudeert nogmaals je aantekeningen. Bekijk of er stukken tussen zitten die je wellicht alweer bent vergeten. Lees deze nog eens keer.
  • Een maand later doe je hetzelfde. Je geeft je brein een opfriscursus en leest voor de zoveelste keer je samenvatting door. 

Iedere keer dat je dit doet, wordt de informatie dieper ingegraven in je langetermijngeheugen. Jij geeft je brein keer op keer het seintje: ‘Belangrijk, opslaan!” en je brein gehoorzaamt: jij vergeet die informatie nooit meer. 

Let wel even op: 

Laat je niet verleiden om de materie iedere dag door te nemen – onder het mom “hoe meer ik leer, hoe beter ik het onthoud.” Fout. Een interval van minimaal 24 uur tussen de herhalingen laten, geeft je hippocampus de kans te herstellen. Hierdoor slaat het de informatie langer op. Gun het dus voldoende rust. 

6. Ga ermee aan de slag — beleef het 

Het telkens doorlezen, herhalen en bestuderen van materie is natuurlijk ontzettend efficiënt om de informatie te onthouden. Het echter van binnen en buiten kennen – het écht kunnen toepassen – vereist actie.

Tip: meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'

Jij kunt namelijk wel seminar na seminar bijwonen en je hoofd volproppen met nieuwe informatie, maar pas wanneer je het tot uitvoering brengt groeit je kennis en kunde. 

Herhaal daarom niet enkel de informatie, maar ga een stap verder. Doe het. Pas dan leer je wat wel en niet werkt en kan jouw kennis verder groeien dan wat je destijds hebt geleerd. 

Daarom:

“Don’t just talk the talk, but also walk the walk.” Herhalen zorgt ervoor dat je het onthoudt. Toepassen, dat je het echt begrijpt.

Hoe kun je het beste leren tips

Kortom:

Om dus voor eens en altijd je vraag te beantwoorden “Hoe kun je het beste leren?”. Herhaal het. Vaak. Herhaal een week lang iedere dag de informatie en kom dan met steeds langere tussenpozen bij de stof terug. Vertel je brein: “dit is belangrijk” en je brein zal het voor de lange termijn opslaan. Aan jou om het vervolgens tot uitvoering te brengen.

Ebbinghaus zou trots op je zijn!

Lees alles over onze populaire 1-daagse open trainingen bij jou in de buurt

Lees alles over een 1-daagse in-company training bij jou op locatie

Mis geen enkele tip!
Meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'
Maximaal 2x per maand. Geen spam, beloofd!
X