Beter onthouden? Lees de 3-stappen-breinhandleiding

Of je nu een nieuwe taal moet leren of namen onthouden: je brein werkt niet altijd even goed. Of je vergeet het, of het luikje met bepaalde kennis wil nét even niet openen. Verleden tijd, als je weet hoe je je brein optimaal gebruikt – met 1 (wetenschappelijk opgestelde) breinhandleiding, in 3 stappen!

Die kwab in je bovenkamer, dat is dé tool die je nodig hebt om dingen te leren – en te onthouden. Wist je vast al.

Maar wist je ook al hoe die werkt? En hoe die dus ook optimaal werkt? Zodat je niet meer direct vergeet hoe degene ook alweer heette, die zich net aan je voorstelde. En zodat je informatie snel kunt absorberen in die spons, zonder dat het weer praktisch allemaal verdampt.

Tip: altijd haast en stress? Volg onze 1-daagse cursus time management!
Meer weten?

Er ís namelijk een manier om het belangrijkst gereedschap in je lijf gesmeerd te laten lopen…

Door de handleiding eens te lezen.

Dat is namelijk precies waar het mis is gegaan met je brein. Hij zit daar, je gebruikt hem al jaren non-stop (best veel ook, met wel 70.000 gedachten per dag) en hebt eigenlijk geen idee hoe het hele ding überhaupt werkt. Tijd voor een verlate instructie-ronde:

beter-onthouden-1

Beter onthouden – de breinhandleiding

Wil je vanaf nu wél optimaal leren omgaan met je brein, en daardoor dingen beter onthouden? Dan is het tijd om de meest recente breinwetenschap er bij te slepen. Want wie kan ons beter vertellen hoe ons brein werkt, dan degenen die het dag in dag uit bestuderen op hoog niveau? Studies die de brein-handleiding telkens beetje bij beetje hebben doen groeien door onze bovenkamer onder de loep te nemen.

Wat we tot nu toe weten -–op basis van al die studies in de afgelopen decennia – is te verdelen over 3 delen. Of liever gezegd: 3 stappen, die je brein van ‘oja die zit er ook nog’ naar ‘gesmeerd gereedschap’ loodst.

1. Selecteer de juiste informatie om op te slaan

Alle informatie die je brein dagelijks te verwerken krijgt, kan het niet zomaar in diezelfde bulk rechtstreeks in je hoofd plaatsen. Daar is het teveel informatie voor. Daarom werkt je brein heel verfijnd, om relevante informatie op de juiste plek op te slaan. Het heeft miljoenen vakjes en takjes en hokjes en laatjes waar alle detail-informatie in terecht kan komen.

Je wil daarom eerst precies weten welk deurtje of laatje in je bovenkamer je moet opentrekken, wanneer je die ene akkoordenreeks moet oprakelen voor je gitaarles – of hoe je in je jaarverslag-presentatie de omzet van het tweede kwartaal tevoorschijn tovert.

Om alle informatie die je moet weten op de juiste plek in je brein te plaatsen, moet je de info eerst transformeren. En dat betekent: opdelen in hapklare, overzichtelijke, makkelijk te plaatsen (en terug te vinden) brokken.

Het gaat er namelijk niet om dat je alles weet, maar dat je kunt uitfilteren wat belangrijk is om te weten en dat je weet waar je het moet plaatsen. Een proces dat in de frontale kwabben van je bovenkamer gebeurt:

beter-onthouden-2

“Studies hebben uitgewezen dat je intelligentieniveau afhankelijk is van hoe selectief je bent in het onthouden van informatie. Dit heet ‘selectieve aandacht’ en doet de capaciteit van je werkgeheugen groeien doordat het belangrijke of vaak gebruikte informatie prioriteert boven onbelangrijke of weinig gebruikte informatie.”

In het jaarrapport onderstreep je bijvoorbeeld alle feiten, waarbij je de bla-bla er omheen achterwege laat voor je brein. En om een nieuwe taal begrijpelijk te kunnen spreken en verstaan, hoef je in de eigenlijk maar 1200-2000 kernwoorden te kennen.

Blijf dus altijd kaf van koren scheiden, beperk je tot de kern en houd die markeerstift in de aanslag (het liefst gewoon analoog, want dat werkt beter voor je brein). 

(Lees hier meer over hoe op de juiste manier noteren je brein helpt onthouden.)

2. Visualiseer het liefst in kleur – voor 323% beter onthouden

De geselecteerde informatie ga je nu visualiseren. Niks zweverigs, alleen het ‘visueel maken’ van wat je waarschijnlijk in woord of schrift voor je neus hebt. Een belangrijk gedeelte, want je brein werkt zoveel beter met plaatjes dan met woorden.

Onderzoek heeft bijvoorbeeld aangetoond dat medicijn-omschrijvingen in woorden door 70% van de lezers begrepen en opgeslagen wordt. Hetzelfde verhaal in beelden blijft bij 95% hangen:

beter-onthouden-4

Een andere studie onderzocht hetzelfde fenomeen aan de hand van routebeschrijvingen; wanneer die in plaatjes zijn gemaakt in plaats van tekst, wordt de weg 3 keer zo goed gevonden (323% beter, om precies te zijn).

Nog sterker: mensen onthouden 80% van wat ze zien, en maar 20% van wat ze lezen – en 10% van wat ze horen. Duidelijk, toch?

Heeft te maken met de temporale kwab – het langetermijngeheugen, waar al je herinneringen zitten, die in visuele vorm worden opgeslagen (hoe je moeder er uit ziet, waar je auto geparkeerd staat, hoe je je eigen naam schrijft, enzovoorts):

beter-onthouden-3

Maak je informatie (wat je leest, of wat je genoteerd hebt) dus altijd visueel. Maak plaatjes van wat je leert of leest, of een mindmap. Stel je de persoon van wie je de naam wil onthouden voor in je geheugen, met een specifiek kenmerk van diegene (bril, felle kleding, heel klein of groot) en de naam erbij geschreven. Het werkt voor Bill Clinton. O, en als je dan toch in plaatjes aan het denken bent: maak ze dan het liefst in kleur. Vind je brein 80% makkelijker om te onthouden.

Vrolijk gekleurde plaatjes van de kern van wat je wil leren en onthouden; dat is wat je dus nodig hebt om je brein gesmeerd te laten lopen. En eigenlijk is dat alles wat je nodig hebt.

Maar waarom dan nog een 3e deel? Omdat je intensief gebruikt gereedschap ook goed moet onderhouden. Doe je dat niet, dan gaat het haperen.

3. Mediteer – en houd je brein gesmeerd

Het is dé manier om informatie tot het lange termijn geheugen van je brein te laten doordringen en netjes op te slaan. Sta je namelijk niet even stil met je brein (want dat is wat mediteren is) dan loopt het uiteindelijk vast – of op z’n minst niet gesmeerd. Ophopingen ontstaan bij de ingang door informatie-overload en uiteindelijk dringt er eigenlijk niets door, en ben je volgende week alles weer vergeten.

Mediteren is daarom een soort opruimbeurt, waarmee je de doorgang fris en begaanbaar houdt en je alles later weer op de juiste plek kunt terugvinden. En dat werkt, volgens de wetenschap:

beter-onthouden-5

opgeruimde temporale kwabben op rechts, na meditatie

En niet alleen is elke meditatie-sessie een onderhoudsbeurt. Mediteren verbetert je brein zelfs, waardoor het steeds makkelijker en meer informatie kan verwerken. Door regelmatig (5 minuten per dag werkt al perfect, volgens Harvard onderzoek) te mediteren legt je brein nieuwe neurologische connecties aan en kan het zelfs het aantal breincellen doen groeien. Kijk maar:

(Zie je hoe visueel en vrolijk gekleurd dit filmpje is? Ga je zeker onthouden.)

Bouw deze gewoonte daarom elke dag in je ritme in. Zie het als dagelijks tanden poetsen om je gebit een leven lang goed te houden. Of douchen om jezelf okselfris te houden. Mediteer ’s ochtends bij het opstaan of ’s avonds bij het naar bed gaan 5 minuten om je brein gesmeerd te houden.

Want ook op je 80e wil jij de keldertrap af kunnen lopen en nog steeds precies weten wat je daar ook alweer ging halen, datzelfde nummer op de gitaar kunnen spelen en nog altijd vloeiend in het Spaans de weg vragen op vakantie. En misschien zelfs nog zonder moeite een jaarrapportje doornemen, afhankelijk van hoe gezond en gesmeerd je jouw walnoot hebt gehouden.

beter-onthouden-6

Meer leren?

Meer weten over je brein, hoe het werkt, en hoe je er beter en slimmer mee werkt? In 1 dag leren we je de beste geheugentechnieken en slimste informatie-verwerkingssystemen, -tools en -trucs in de training Snellezen, Geheugentechnieken en Mindmappen.

Tip: meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees alles over onze populaire 1-daagse open trainingen bij jou in de buurt

Lees alles over een 1-daagse in-company training bij jou op locatie

Mis geen enkele tip!
Meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'
Maximaal 2x per maand. Geen spam, beloofd!
© Copyright 1999 – - SRS Consulting B.V. / TIJDwinst.com B.V.
X