Goede voornemens weer niet volgehouden? Dit is wat je fout deed

Goede voornemens weer niet volgehouden? Dit is wat je fout deed

Elk nieuw jaar staat voor een fris begin. Een kans om onszelf een andere betere richting in te sturen met betere gewoontes. Maar vaak kijk je aan het eind van het jaar terug en zie je dat je eigenlijk nog steeds dezelfde slechte gewoontes hebt als 365 dagen geleden en dat er niets van je voornemens is terechtgekomen. Dit is wat er afgelopen jaar misging.

We maken met zijn allen een cruciale denkfout wanneer we het over goede voornemens of gewoonteverandering hebben. We denken dat we er gewoon even voor moeten gaan, wilskracht aan en volle kracht vooruit. Ons huidige zelf heeft altijd de illusie dat ons toekomstige zelf een heel ander persoon is dat op wonderlijke wijze heel andere gewoontes aanneemt dan hij vroeger deed.

Het ongrijpbare van ‘de toekomst’ draagt daar aan bij. “Volgend jaar ben ik heel anders.” “Volgend jaar wordt alles veel beter.” Makkelijk gezegd, want dat is volgend jaar. Dan kan het inderdaad zo zijn, omdat we gewoon niet weten hoe de toekomst eruit ziet.

Tip: altijd haast en stress? Volg onze 1-daagse cursus time management!
Meer weten?

Maar zo werkt het niet. Het draait niet alleen om de toekomst en het draait niet alleen om jou. Goede voornemens en veranderingen bij jezelf komen alleen voort uit de omstandigheden die je voor jezelf creëert. Je zet als het ware een pad uit waar je toekomstige zelf komend jaar overheen kan gaan lopen.

goede voornemens

Voornemens wél volhouden: ‘tweak’ de omstandigheden

Dat is waar de sleutel tot het volhouden van goede voornemens ligt: bij de juiste omstandigheden. En dat is waar je waarschijnlijk nog niet aan gedacht hebt toen je aan het begin van dit jaar aan je goede voornemens begon.

Het werkt namelijk zo:

Je kunt je omgeving ‘tweaken’ naar je nieuwe gewoontes. Zo leid je je toekomstige zelf de goede richting in, omdat je weet dat hij of zij dezelfde is als je nu bent kun je hem goed (om)leiden.

Je kent jezelf immers als beste. Jij weet precies waar je naar grijpt als je tv wil kijken, naar het bijzettafeltje – waar de afstandsbediening ligt. En jij weet als geen ander wat je jezelf wijsmaakt om niet te gaan sporten; dat je nog zoveel mails door te spitten hebt. Juist door die zelfkennis kun je voorkomen dat je in dezelfde valkuilen gaat stappen als je vorig jaar gestapt bent.

* Je afstandbediening kun je namelijk vervangen door je sportschoenen. Gedachteloos grijp je naar het bijzettafeltje… Oja! Je moest eigenlijk maar een rondje gaan rennen in plaats van de herhaling van Dr. Phil kijken. Beter voor je brein.

goede voornemens volhoudenZorgen dat je over je renschoenen struikelt vergroot de kans aanzienlijk dat je die ochtend ‘toch maar een rondje gaat’

* En je mail schakel je gewoon uit zodra kantooruren voorbij zijn, zoals het hoort. Er is werkelijk geen reden om ‘s avonds nog je inbox te checken, zeker niet wanneer je ondertussen aan het sporten en ontspannen zou kunnen zijn – iets dat net zo belangrijk voor jou én je werk is.

* Heb je een heel andere slechte gewoonte die je volgend jaar wil veranderen? Drink je bijvoorbeeld te veel koffie en te weinig water? Zet aan het begin van de dag een frisse kan water op je bureau, zo nodig wat extra aantrekkelijk gemaakt met een schijfje citroen of een handvol bevroren frambozen. Eens zien hoe vaak je nog opstaat om naar de koffie-automaat te lopen, wanneer dit drankje recht voor je neus staat.

voornemens volhouden 1

Tip: meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'

De ‘omstandigheden’ van wat veranderen maakt het aantrekkelijker om meer te drinken. Heel goed voornemen!

* Of heb je een zwak voor chocolade repen, frisdranken en ander verslavend suikergoed dat je brein naar de gallemiezen helpt? Zorg dat je het gewoon niet meer in huis hebt! Hup, kiep alles weg dat er nu nog ligt van de feestdagen en neem wat gezonde snacks mee van de supermarkt wanneer je morgen boodschappen gaat doen.

* Hetzelfde werkt voor je smartphone, die je kunt inrichten op productiviteit in plaats van hem te laten fungeren als afleidingsbron – en voor je pc waarop je verleidelijke sites kunt blocken met browser add-on Strict Workflow (voor Chrome of Firefox) wanneer je een productieve Pomodoro tegemoet gaat. Ook een kwestie van je (digitale) omgeving valkuil-proof maken.

Waar het op neerkomt is namelijk dat je jezelf een handje helpt door de omstandigheden op je voornemens af te stemmen – en je toekomstige zelf vóór te zijn in het vervallen in dezelfde oude gewoontes als vorig jaar.

Of zoals productiviteits-expert Zachary van Asian Efficiency de theorie van je omgeving aanpassen om goede voornemens vol te houden verwoord:

“De omstandigheden die je creëert leiden direct tot het maken van de juiste of verkeerde keuzes. Die kleine ‘tweaks’ zullen in de loop van de tijd een enorme impact op je leven hebben, doordat de kleine keuzes die je telkens maakt bij elkaar opgeteld een sneltrein naar je langetermijn doelen zijn.”

Mis geen enkele tip!
Meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'
Maximaal 2x per maand. Geen spam, beloofd!
Over de auteur

Gerald Essers • samen met mijn team bij Time Management.net help ik mensen en organisaties om met onze cursus time management hun tijd zo optimaal mogelijk te benutten door slimmer te werken. We inspireren vele grote en kleine organisaties in binnen- en buitenland waaronder: Shell International, Vodafone, Siemens, RTL Nederland, Rabobank, HP, L’Oréal, Heineken, diverse ministeries en universiteiten.

X