Je werkdag smaakt niet bepaald naar meer. Nogal saai en flauw is-ie. Tijd om het recept voor een leukere werkdag te introduceren! Één ingrediënt (dat je al een paar jaar vergeten bent) kan “geen zin om te werken” veranderen in “mmm lekker, werken!”.

Lachen.

Vroeger deed je het wel honderden keren per dag, als klein kind. Dat nam steeds verder af, naarmate je centimeters de hoogte in gingen en je jaren langzaam opliepen. En nu ben je volwassen. 35 plus, waarschijnlijk. Dat betekent dat je volgens een studie ondertussen nog maar zo’n 18 keer per dag lacht, inclusief grinniken en glimlachen. Als je daar al aan komt?

Wanneer was de laatste keer? Vandaag? Gisteren? Vorige week een keer hardop gelachen? En waar was dat dan? Vast niet op je werk.

“Humor heeft van nature een scherp randje. Daarom houden mensen zich juist op het werk vaak in”, zegt Laura Vanderkam, die productiviteit en drukbezette mensen breed onderzocht. “We hebben allemaal de neiging om onszelf veel te serieus te nemen.”

Aha!

Daar gaat het dus mis. Er kan vaak amper een lachje vanaf op het werk, omdat werken nu eenmaal een serieuze aangelegenheid zou zijn. Geen wonder dat ‘geen zin om te werken’ een terugkerende gedachte is bij jou. Misschien al vanaf het moment dat je wakker wordt, misschien pas na de lunchpauze. Maar geen zin om te werken hangt in elk geval sterk samen met het ontbreken van dit cruciale element. Lachen, dus.

Bore out los je zo op

Als baby lachte je je scheef, als kind werd je al wat voorzichtiger,
en nu kan er (op je werk) vaak geen lachje meer af.

Wat hét vergeten ingrediënt doet

Simpel. Doe je het niet, lachen, dan is ‘bluh, geen zin in om te werken’ een logisch gevolg. Doe je het wel, dan boost je je (werk)dag namelijk naar torenhoge hoogtes. Niet eens overdreven.

Dit breed onderzochte fenomeen, lachen op je werk, wordt overstelpt met studies die bewijzen op welke vlakken lachen en humor geen zin om te werken allemaal kan opheffen:

geen-zin-om-te-werken-1

“Een gepast gevoel voor humor zal een positieve houding voortbrengen richting de spreker.”

Ál die voordelen, en nog vergeten we te lachen op het werk?! Bijna ondenkbaar, en toch gebeurt het. Of gebeurt het vooral niet: lachen. Zonde, bevestigen de experts.

geen-zin-om-te-werken-2
Wat er gebeurt als we het niet doen

Michael Kerr is de man achter ‘Humor at Work’ en auteur van de bestseller ‘The Humor Advantage: Why Some Businesses are Laughing all the Way to the Bank’.  Hij weet nogal wat van humor en werk, zou je zeggen. Is ook zo. En hij heeft ook nog wat te zeggen.

Michael:

“Er zijn genoeg werkplekken waar mensen hun humor juist inhouden, vaak met het idee dat ze dan meer serieus genomen worden. Dit werkt juist averechts, want mensen die zichzelf erg serieus nemen worden, ironisch genoeg, minder serieus genomen door de mensen om hen heen.”

Zonde, zegt hij. Want humor op het werk werkt alleen maar voordelig in de mate waarop je serieus wordt genomen. Door werknemers, bij wie geen zin om te werken wordt opgeheven, en zelfs door buitenstaanders!

“Op organisatorisch niveau maken sommige organisaties gebruik van wat ik ‘het humor voordeel’ noem. Bedrijven als Zappos hebben humor en een positieve cultuur gebruikt om hun business kenmerkend te maken, aan te trekken en werknemers en klanten aan te trekken en behouden.”

Misschien ken je Zappos niet, maar waarschijnlijk wel de dichtstbijzijnde Nederlandse variant van een organisatie die humor inzet als één van de belangrijkste merk-kenmerken – met bijbehorende positieve uitwerking op zowel medewerkers als klanten… CoolBlue is er zo één die dat Michael’s punt begrepen heeft:

Hun slogan is er zelfs naar: ‘alles voor een glimlach’. Geen reclame voor CoolBlue hier, maar gewoon het inzicht dat het werkt, humor op het werk, op alle niveaus.

Goed. Je moet nu wel overtuigd zijn van hét medicijn tegen geen zin om te werken. Tijd om te lachen.

Geen zin om te werken? Start met lachen!

Lachen. Nu.

O nee, zo werkt het niet.

Je kúnt zelf de grapjas uithangen. Als die rol je ligt dan heb er zeer zeker iets aan, zegt werkplek expert Lynn Taylor:

“Je hoeft geen stand-up comedian te zijn, maar gepaste humor die slim en relevant voor een werksituatie is, verbetert altijd je situatie.”

Toch liever niet de grappentapper van kantoor worden? Haal humor dan uit andere hoeken. Een paar ideeën van de experts:

  • Hou een pizza-lunch. Breekt de sfeer, een lach gegarandeerd en lekker ook nog.
  • Hang een tekening van je kind op. Positieve reacties van collega’s gegarandeerd!
  • Pak die pauze, en kijk (samen met collega’s) naar deze lachen-bij-de-lunch playlist:
  • Loop met collega’s een blokje om en vertel elkaar wat er leuk was aan je weekend. Anekdotes doen het altijd goed.
  • Speel een spel tijdens de pauze dat even (ont)spannend als grappig is: een potje ‘Pesten’ met kaarten of ‘Halli Galli’ (het spel met de bel!) bijvoorbeeld.
  • Hang de eerste ‘Werknemer van de Maand’ op in de kantine en waarom hij of zij het verdiend heeft.
  • Bak iets lekkers voor je collega’s dit weekend en deel uit op maandag. Zomaar.
  • Een klassieker: de vrijdagmiddagborrel! En afspreken dat het geen verkapte vergadering wordt, maar gewoon gezellig met niet-werk-gesprekken en misschien zelfs een paar drankjes.

Wedden dat je gaat profiteren van “het humor voordeel” van Michael Kerr? Het hele kantoor, en daarmee automatisch ook jijzelf, voelt zich meer op z’n gemak in een positieve en innovatieve omgeving als dit. En je weet wat dat betekent…

Nooit meer geen zin om te werken!

(Tot je het weer vergeten bent, en de lach weer eens tevoorschijn moet toveren. Geeft niet, goede gewoontes hebben tijd nodig. Kwestie van 66 dagen volhouden, dan moet het er wel in zitten. Succes! 😉 )

geen-zin-om-te-werken-3

Maar let op

Heb je geen zin om te werken, omdat je bijvoorbeeld gepest wordt op je werk (ja, dat gebeurt helaas vaak) – dan helpen grappen en grollen natuurlijk niet meer. Ligt er een ernstige reden ten grondslag aan je tegenzin, neem dan andere stappen. Praat met je baas, met jullie HR medewerker of met een collega, als je die in vertrouwen kunt nemen.

Dagelijks handige inzichten? Volg ons op social media!

Volg ons onder andere op Instagram of Pinterest. Daar krijg je niet alleen handvatten op het gebied van timemanagement, je ontvangt ook de slimme tips waarmee je jouw communicatie skills een boost geeft. De laatste artikelen netjes en overzichtelijk in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

Leer je liever lezend, lees dan ons boek Elke Dag om 15.00 Uur Klaar. Maak kennis met de beste inzichten uit onze trainingen en leer slimmer werken in plaats van harder.

Wie zijn wij? | Cursus Time Management

Tijdwinst.com is een trainingsbureau dat zich specialiseert in slimmer (samen)werken. We bieden door het hele land diverse (online) trainingen aan, variërend van timemanagement, assertiviteit, gesprekstechnieken tot aan snellezen. Nieuwsgierig? Neem dan zeker eens een kijkje op onze website of blogs, en schrijf je in voor één van onze (digitale) trainingen.

  1. 1-daagse training Time Management | Blog
  2. 1-daagse training Assertiviteit | Blog
  3. 1-daagse training Gesprekstechnieken | Blog
  4. 1-daagse training Feedback Geven | Blog
  5. 1-daagse training Snellezen, Mindmapping en Geheugentechnieken | Blog
  6. 1-daagse training Effectief Thuiswerken voor Teams | Blog