Waarom denk je dat Facebook blauw-gekleurd is? Kleuren hebben een groter effect op je dan je denkt. Onderzoekers ontdekten dat één specifieke kleur helpt als je geen energie hebt, op het werk bijvoorbeeld. (En nee, het is niet blauw.)
Oké, Facebook heeft een minder spectaculaire reden voor zijn kleurenbeleid dan je zou denken. Mark Zuckerberg is kleurenblind.
“Blauw is de rijkste kleur voor mij; het is de kleur die ik helemaal kan zien.” – Mark Zuckerberg, CEO Facebook, in The New Yorker
Maar geloof me: kleuren hebben elk hun effect op je. Als je mij niet gelooft, geloof dan op z’n minst de wetenschap. Onderzoek na onderzoek (na onderzoek na onderzoek) is er gedaan naar het psychologisch effect dat kleuren al dan niet op mensen zouden hebben. De uitkomsten zijn behoorlijk eensgezind en helder.
De onderzoeken
Onderzoekers van de universiteit in Texas zetten een grootschalige studie in naar het effect van bepaalde kleuren in de werksfeer, en het effect ervan op werknemers. Er zaten mensen te werken tussen witte muren, een groep tussen rode muren en eentje in een blauw-groene omgeving. De uitkomsten waren unaniem.
Een onderzoek gepubliceerd in het gerenommeerde blad Science zocht de kleurenpsychologie nog wat verder in detail uit en kwam met een nog specifieker effect van elke kleur op het humeur, de activiteit en het energieniveau van een werknemer. Vooral het nuance-verschil tussen de effecten van blauw en rood werd hier blootgelegd. De uitkomsten werden alleen maar helderder.
In de volgende studie werden deelnemers onderworpen aan de vraag om zoveel mogelijk toepassingen voor een blikje te bedenken. Tja, het hoeft maar een opdracht te zijn. Vlak voordat ze begonnen aan deze sprint kregen de deelnemers een flits van een kleur te zien: groen, blauw, wit of grijs. De uitkomst was onwrikbaar.
In hetzelfde tijdvak onderzochten 6 wetenschappers aan de universiteit van Essex hetzelfde, maar dan met een net andere insteek. Deelnemers aan deze studie werden op een fitnessfiets gezet met een video voor hun neus van een natuurgebied waar ze zogenaamd doorheen fietsten. Elk van hen kreeg daar een bepaalde kleurenfilter overheen; in groen, rood of grijs. Uitkomsten: kraakhelder.
De 3 video-filters die deelnemers te zien kregen in onderzoek van universiteit Essex.
De uitkomsten
Elke kleur gebruikt in deze verschillende onderzoeken had zijn eigen typische effect, tot in detail terug te voeren en tot op de bodem uitgezocht en getest door de verschillende wetenschappers wereldwijd.
Zo was er rood. Een kleur die in elk bovengenoemd onderzoek weer terugkwam. Deze bleek deelnemers vooral aan te zetten tot actie. ‘Ha!’, zul je denken. ‘Daar heb je ‘m. De kleur die we zochten. Rood brengt energie.’ Nou, dat ligt helaas wat genuanceerder, bewezen onderzoekers gaandeweg. Rood zet je aan tot een soort agressieve vorm van actie, die in de meeste gevallen zelfs stress tot gevolg heeft. Niet het soort energie dat we zoeken.
“Rood doet je hartslag stijgen”, legt CEO van EB Color Consulting Elizabeth Brown (geen grap, haar achternaam is een kleur) uit. “Gebruik roodtinten daarom spaarzaam, want het kan bij een overdosis agressie en stress opwekken.”
Alleen kwaad kunnen we ook niet spreken van rood. Hij zet je niet alleen aan tot actie, maar maakt je ook alerter dan andere kleuren. Je hebt meer oog voor detail en bent meer op je qui vive in een roodkleurige omgeving. Kan van pas komen.
En dan hadden we nog blauw. Blauw staat volgens de wetenschap voor concentratie en focus. ‘Ha!’ – Nee, weer geen kleur voor een werkelijke werkboost als je geen energie hebt. Deze is meer voor diepe taken en creatieve uitspattingen. Het stimuleert ook kalmte. Maar je had al geen energie, dus dan komt kalmte niet bepaald van pas.
Grijs en wit deden in alle gevallen weinig voor het energieniveau van de deelnemers. Afgeschreven, dus.
Geel had nog wel een functie. Deze deed veel voor het optimisme van deelnemers en bevorderde innoverende ideeën. Kan, wederom, van pas komen. Maar niet echt in het geval van geen energie.
Maar dan zijn we nog altijd niet bij de magische-meer-energie-kleur uitgekomen. Welke er nog overblijft? De oplettende lezer zal het weten.
Geen energie los je op met… Groen!
Groen doet wat je wil als je in een energiedipje zit. Groen is de kleur die je weer fris en fruitig aan het werk zet. Groen maakt je blij, levert je meer energie, geeft je hernieuwde motivatie en gaf deelnemers (in 95% van de gevallen!) een groter geluksgevoel. Dat is wat groen voor je kan doen. In groen zit de sleutel als je geen energie hebt.
Oké, genoeg reclame gemaakt voor deze kleur. De wetenschap spreekt voor zich. Groen werkt. Waarom groen werkt, daar zijn ook een paar conclusies van. De kleur zou staan voor groei en de kracht van de natuur die ook in onszelf zit. Klinkt wellicht zweverig, is keihard bewezen.
“Alles dat lijkt op de buitenwereld geeft mensen een beter gevoel”, legt Mark Woodman CEO van de Color Marketing Group uit over het positieve effect van groen.
Zoek dus gauw het groen in jouw omgeving, zodra je die dip voelt aankomen. Zet bij voorbaat wat supergroene en super gezonde kantoorplanten op en om je bureau. Kijk uit het raam naar die muur vol klimop of het weidse grasveldje dat zich misschien wel precies voor je kantoor uitstrekt (lucky you). Zoek een boom, een struik, onkruid voor mijn part. Als het maar groen is. En het liefst zo natuurlijk mogelijk, zodat je ook echt die natuurlijke energie oerkrachten voelt. Lekker, man.
Ga naar buiten! Neem een plant! Verf je muur knalgroen! Zomaar wat ideetjes om meer groen in jouw omgeving te krijgen. Moeilijk is het in geen geval, daar heb je geluk mee. Laat dit wondermiddel dus niet liggen en maak er optimaal gebruik van. Kan zomaar eens van pas komen.
Dagelijks handige inzichten? Volg ons op social media!
Volg ons onder andere op Instagram of Pinterest. Daar krijg je niet alleen handvatten op het gebied van timemanagement, je ontvangt ook de slimme tips waarmee je jouw communicatie skills een boost geeft. De laatste artikelen netjes en overzichtelijk in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de wekelijkse nieuwsbrief.
Leer je liever lezend, lees dan ons boek Elke Dag om 15.00 Uur Klaar. Maak kennis met de beste inzichten uit onze trainingen en leer slimmer werken in plaats van harder.
Wie zijn wij? | Cursus Time Management
Tijdwinst.com is een trainingsbureau dat zich specialiseert in slimmer (samen)werken. We bieden door het hele land diverse (online) trainingen aan, variërend van timemanagement, assertiviteit, gesprekstechnieken tot aan snellezen. Nieuwsgierig? Neem dan zeker eens een kijkje op onze website of blogs, en schrijf je in voor één van onze (digitale) trainingen.
- 1-daagse training Time Management | Blog
- 1-daagse training Assertiviteit | Blog
- 1-daagse training Gesprekstechnieken | Blog
- 1-daagse training Feedback Geven | Blog
- 1-daagse training Snellezen, Mindmapping en Geheugentechnieken | Blog
- 1-daagse training Effectief Thuiswerken voor Teams | Blog