Workaholic? Ontdek je verslaving (7 kenmerken) én los hem op!

Je werkt om te leven. Dat zeg je tenminste tegen jezelf, je familie en je vrienden, maar in de praktijk lijkt het meestal andersom en word je ingehaald door deadlines en stress. Ben jij een workaholic? Dan is het tijd voor actie.

Alleen achterblijven op kantoor omdat je dat rapport nog per se wilt afronden, op weg naar huis bijna op een file inrijden omdat je met je hoofd nog bij dat lastige gesprek zit, en tijdens de voetbaltraining van je kind het doelpunt missen omdat je reageert op een mailtje van je collega? We hebben allemaal in bepaalde mate last van typische workaholic trekjes. Toch slaat workaholic zijn nergens op, want werkverslaving is een keuze.

Geen enkele verslaving is goed voor jou en voor je omgeving: of het nu om werk, sporten of de gevaarlijkere vormen als alcohol, gokken of drugs gaat. En werkverslaving wordt veel te vaak onderschat, ondanks dat 1 op de 10 mensen eraan leidt.

Tip: altijd haast en stress? Volg onze 1-daagse cursus time management!
Meer weten?

Tijd dus om er iets aan te doen. Maar hoe weet je of je gewoon graag werkt of dat er meer aan de hand is? Twilight actrice Ashley Greene twijfelt in elk geval niet aan haar eigen situatie:

‘Ik geef toe dat ik een workaholic ben. Ik ben bevlogen, in alles wat ik doe. Als ik niets doe, word ik gek.’

Ashley weet hoe het zit, maar vaak zien de mensen om je heen eerder dat er iets ‘mis’ is dan jijzelf. Helemaal in de flow van je nieuwe baan, het wegwerken van de achterstanden of ploeter je gewoon maar door omdat die felbegeerde vakantie steeds dichterbij komt?

In veel gevallen gaat hard werken ook samen met een goed gevoel, want ‘van hard werken, is nog nooit iemand doodgegaan’ luidt het aloude Nederlandse spreekwoord. En dat is dus niet waar.

Dat calvinistische spreekwoord heeft zijn beste tijd in de 21e eeuw duidelijk gehad, want talrijke studies hebben uitgewezen dat een veeleisende baan kan leiden tot rugklachten, obesitas, burn outs en depressies. Klinkt erg vervelend, maar dat is nog steeds niet doodgaan, toch? Nou, die uiterste consequentie is inmiddels ook bewezen. Britse wetenschappers publiceerden er onlangs over in de Annals of Internal Medicine na een studie van twaalf jaar.

Uit hun onderzoek bleek dat de proefpersonen die meer dan elf uur per dag werkten 67% meer kans hadden op een hartaanval dan wie dagelijks maximaal acht uur werkte.

workaholic-5

Lange werkdagen zorgen voor een ongezonder leven door stress, vermoeidheid en een hoge bloeddruk. Daarmee is het niet zo verwonderlijk dat het land met de langste werkweken zelfs een woord kent voor ‘dood door overwerk’: karoshi heet het in Japan.

Laat je niet begraven onder je werk

Is te hard werken dan ‘alleen maar’ slecht voor je gezondheid? Helaas niet. Hard werken is ook van negatieve impact op je sociale leven, omdat je nauwelijks meer tijd en energie vrijmaakt voor je vrienden en het zorgt ervoor dat je je brein zo zwaar belast dat je productiviteit implodeert, bevestigen de Nederlandse onderzoekers Meijman en Mulder.

Ze sluiten daarbij aan op eerdere onderzoeken, zoals dat van professor in de psychologie Malissa Clark in haar onderzoek aan de Georgia University. Malissa:

‘Werkverslaafden voelen dezelfde high of rush als andere typen verslaafden. Daarmee zijn ze dus voor hun kick afhankelijk van werk. Dat onderscheidt ook de harde werkers van de verslaafden. Harde werkers werken hard omdat anderen dat opdragen en ze er verder geen intrinsieke motivatie aan ontlenen, terwijl workaholics niet anders kunnen. Zij leggen zichzelf extreem hoge eisen op die niet gevoed worden door passie, maar door de angst om zich anders leeg of schuldig te voelen. Workaholic zijn is schadelijk voor jezelf, voor je toekomst en je omgeving. Je hebt er dus letterlijk niets aan!’

Om de ellende van ‘workaholic’ zijn onder de aandacht te brengen, hebben de Verenigde Staten 5 juli tot landelijke Workaholics Day uitgeroepen. Overdreven Amerikaans? Misschien wel, maar als je de resultaten van het Britse onderzoek erbij neemt, dan is er meer dan genoeg reden om je eigen dagelijkse routine eens kritisch onder de loep te nemen.

Want waar ‘hard werken’ ooit synoniem stond voor ‘bevlogen’, zijn de wetenschappers het er nu over eens dat compulsief hard werken even schadelijk is als een cocaïneverslaving.

workaholic-3

Ben of ken jij een workaholic? Test ‘t!

Hoe weet je nou of je gewoon bevlogen bent en hard werkt of dat er meer aan de hand is bij jezelf of bij iemand in je omgeving?

Onderzoekers uit Noorwegen hebben The Bergen Work Addiction Scale ontworpen die je kunt gebruiken om in te schatten hoe erg het met je gesteld is. Door deze test van een paar minuten te ondergaan, weet je al snel of je nog in de veilige zone zit of dat het echt tijd wordt om je levenswijze aan te passen.

Deze symptomen bewijzen volgens die psychologische test dat je werkverslaafd bent:

  1. Je bekijkt vaak hoe je meer tijd vrij kunt maken om te werken.
  2. Je besteedt veel meer tijd aan werken dan je vooraf had gedacht.
  3. Werk helpt je om gevoelens van angst, hulpeloosheid, schuld en depressie te verminderen.
  4. Mensen om je heen hebben je al eens gevraagd om minder te werken, maar daar heb je niet naar geluisterd.
  5. Als je niet kunt werken, dan raak je gestrest of gefrustreerd.
  6. Je vervangt hobby’s, leuke activiteiten en sport door werk.
  7. Je gezondheid heeft te lijden onder je vele werken.

Geef je de nodige keren een antwoord in de lijn van ‘ja, dat herken ik’, dan is dat het signaal om serieus rustiger aan te doen. Je vrienden, familie, je lichaam én je brein zullen je dankbaar zijn. En niet onbelangrijk, je ruilt je workaholic zijn in voor iets veel beters: meer kwaliteit en plezier in je leven.

En los het op

Helemaal stoppen, is – in tegenstelling tot andere verslavingen – niet de oplossing én niet wat je wilt. De volgende 3 stappen helpen je op weg om je werkverslaving op een realistische manier aan te pakken, zonder dat je helemaal hoeft te stoppen met werken:

1. Kick professioneel af

De term ‘workaholic’ komt niet uit de lucht vallen. Het is een verslaving en de meeste vormen van verslaving zijn moeilijk te verslaan. Daarom is het geen slecht idee om professionele hulp te vragen bij je afkickproces.

“Is dat nu echt nodig?” hoor ik je denken. Het antwoord is een simpel ‘ja’. Werkverslaafd zijn, komt niet uit te lucht vallen. Je gedrag komt ergens vandaan en is bijna altijd geworteld in diepere karaktertrekken en onopgeloste problemen.

workaholic-2

De basis om van je workaholic zijn af te komen, is dus door de onderliggende problemen te erkennen en aan te pakken. Gelukkig zijn er steeds meer klinieken en psychologen die zich met werkverslaving bezig houden en waar je uitstekend terecht kunt met je vragen.

Zoek online naar een professional bij jou in de buurt voor een afspraak of maak een afspraak bij je huisarts en vraag om een doorverwijzing.

2. Kies tijd voor jezelf (en de mensen om je heen)

Sla je weer eens een avondje sporten over, omdat je toch echt nog even door wilt werken. Bel je een vriend(in) af met een slappe smoes of skip je dat lange bad waar je je eigenlijk op had verheugd? Dat zijn dé alarmsignalen die je gaan helpen om je leven weer op de rit te krijgen!

Want juist die afspraken met dierbaren, zijn enorm belangrijk voor je productiviteit. Het is namelijk bewezen dat mensen met goede relaties gelukkiger zijn dan mensen die dat niet hebben én dat gelukkige mensen productiever werken.

Datzelfde geldt voor de relatie die je met jezelf onderhoudt. Zeg jij structureel afspraken met jezelf af omdat je werk voorrang heeft op iets dat je liever had willen doen, dan laadt je nooit op. Dat is jammer, want het leidt niet tot beter werk én niet tot een beter leven.

workaholic-4

Gelukkig kun je die spiraal gemakkelijker doorbreken dan je denkt. Hoe? Neem afspraken met jezelf en je vrienden net zo serieus te nemen als afspraken op je werk. Wil je vanavond in bad, een film kijken met je partner of dat boek uitlezen, zet die afspraak dan in je agenda en behandel hem zoals je elke andere belangrijke afspraak behandelt.

Maak je eigen gezondheid en je privé-omgeving dus belangrijk. Door een avond in de week te investeren in quality time voor jezelf en voor je vrienden, word je productiever én gelukkiger.

Tip: meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'

3. Kies een nieuwe hobby (buiten je werk)

Als je je werk té leuk vindt, is de kans groot dat je weinig of geen (andere) hobby’s hebt. En, als je ze wel hebt, liggen ze waarschijnlijk (indirect) in het verlengde van je baan. Deze kijk op hobby’s is niet handig als je van je werkverslaving af wilt komen en je horizon wilt verbreden.

Begin daarom eens om één avond per week in te ruimen voor een nieuwe hobby. Lees hier welke hobby’s bewezen werken voor elke levensstijl: van drukke-kantoorwerker tot volle-agenda-huismoeder!

Tijd dus om die bevlogenheid eens uit te leven op een drumstel, eindelijk die cursus schilderen te gaan volgen of je in te schrijven voor een hardlooprace waarvoor je kunt gaan trainen. Kies iets waarmee je helemaal kunt afschakelen en waarmee je je werk- en leefbatterij lekker kunt opladen.

Versla je werkverslaving

Je bent niet de enige die af en toe doorschiet in het werken voor je baas of opdrachtgever, bijna 1 op de 10 Europeanen heeft er last van. Zeker nu je door je smartphone en laptop met internetverbinding altijd bereikbaar bent en deze techniek de 9 tot 5 mentaliteit heeft verbannen.

Toch kun je jezelf productiever, gezonder en gelukkiger maken door je werkverslaving serieus te nemen. Herkende je jezelf in de test? Dan is het tijd om bewust ruimte te maken voor je relatie en je vrienden, en activiteiten te plannen waar je van geniet door bijvoorbeeld een nieuwe hobby te kiezen. Het liefst mét professionele hulp, dan is je verslaving voor je het weet verleden tijd en leef je niet meer om te werken!

workaholic-6

Lees alles over onze populaire 1-daagse open trainingen bij jou in de buurt

Lees alles over een 1-daagse in-company training bij jou op locatie

Mis geen enkele tip!
Meld je nu aan voor onze tips per e-mail en ontvang gratis het e-book 'Beter Slapen, Slimmer Werken'
Maximaal 2x per maand. Geen spam, beloofd!
X