Razendsnel nieuwe muziek vinden die je op het lijf geschreven is? Niet geteisterd worden door kattenvideo’s op je Facebook tijdlijn, maar wél hoge kwaliteit nieuwsartikelen ontdekken die je écht niet wil missen? Dat én nog veel meer doe je in een mum van tijd met behulp van deze 3 programma’s die gebruik maken van ‘big data’; door experts ook wel het digitale goud genoemd…

In de echte wereld zit goud diep verstopt onder de grond en kost het veel tijd en moeite om dat te vinden. In de digitale wereld, zie je iets soortgelijks, om aan goede kwalitatieve informatie te komen moet je normaal gesproken flink graven. Dit laatste schiet er meestal bij in door tijd tekort. Big data helpen je om de ‘informatie-tsunami’ te overwinnen en graven voor jou direct de informatie op die je nodig hebt in de kortst mogelijke tijd.

Tijd tekort oplossen? Begin met selectief zijn in je online leven

Met je telefoon in je zak en je tablet in je hand, is internetgebruik allang niet meer voorbehouden aan de uren achter je pc. Volgens de laatste onderzoekscijfers van de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland 2014 besteedt de gemiddelde Nederlander al 77 uur per maand aan surfen over het internet. Tieners zitten daar stevig boven met 108 uur, oftewel 27 uur per week. Als je dus ergens tijd tekort kunt aanpakken, dan is het wel in je online leven.

tijd-tekort-1

Tijdens die 77 uur is je zoekgedrag de grootste tijdvreter. Dat is logisch, want de hoeveelheid online data groeit explosief. Volgens onderzoek van het Amerikaanse Cisco zijn we aanbeland in het zettabytetijdperk en verdubbelt de beschikbare data op dit moment om de twee jaar. Wil jij in die databrij nog iets vinden? Dan kun je niet anders dan selectief zijn.

Ontmoet je nieuwe tijdbesparende vrienden: algoritmes en big data

Je brein kan wel wat hulp gebruiken bij het selecteren van de goede informatie, vooral als je in je drukke bestaan tijd tekort hebt. Die hulp vind je in een recente én een eeuwenoude uitvinding: big data en algoritmes. Deze twee ‘nieuwe vrienden’ zorgen ervoor dat jij de goudklompjes van het internet snel vindt.

Big data, ook wel het ‘digitale goud’ genoemd, is de verzameling van alle digitale gegevens die er zijn. Alles wat we online zetten of online doen, wordt bewaard: de foto’s die we plaatsen, de berichten die we sturen, de websites die we bezoeken etc. Je kunt je voorstellen dat dit met ruim 3 miljard internetgebruikers ontzettend veel data zijn. Vandaar de term BIG data. Als je die gegevens vervolgens goed analyseert, vertellen ze je iets over ons, de gebruikers. En daarom zijn ze goud waard. Of, zoals management consultant theoreticus Geoffrey Moore het zegt:

‘Zonder big data ben je blind en doof in het midden van de snelweg.’

Medisch onderzoeker Atul Butte van de Stanford School of Medicini beaamt dat. Voor zijn werk is big data meer dan een manier om tijd te besparen, het is een essentieel hulpmiddel geworden om zijn werk goed te kunnen doen.

Butte: ‘In die geweldige bakken met online data zit kennis verstopt die het leven van een patiënt of de wereld kan veranderen. Alleen door er op tijd bij te kunnen, is informatie levensreddend.’

Ook als je geen arts bent, kunnen big data in je dagelijkse leven fantastisch voor je werken als je tijd tekort hebt. Veel websites gebruiken namelijk al big data, zonder dat jij je daarvan bewust bent. Kijk bijvoorbeeld naar het ultieme voorbeeld waarmee je dagelijks meerdere keren te maken hebt: de Google zoekmachine.

Als je regelmatig via Google informatie zoekt over Las Vegas en je bent ingelogd met je Google-account, dan slaat Google die zoek-informatie op. Zo weet Google dat je geïnteresseerd bent in Las Vegas en probeert de zoekmachine je bij volgende soortgelijke zoekopdrachten nog betere zoekresultaten voor te schotelen over Las Vegas, simpelweg door je klikgedrag tijdens voorgaande zoekopdrachten mee te nemen bij het samenstellen van je nieuwe zoekresultaten. Op die manier werken de Google algoritmes als filter in de enorme hoeveelheid aan data.

Tim Berners-Lee, de uitvinder van ons internet, ziet de waarde van algoritmes dagelijks in zijn mailbox verschijnen: ‘Het algoritme van Google was een essentiële ontwikkeling. Ik heb bedankbriefjes ontvangen van mensen van wie het leven is gered door medische informatie en van mensen die de liefde van hun leven hebben ontmoet op een dating website.’

Je profiteert dus al van big data en algoritmes zonder dat je het bewust doorhebt. De volgende drie slimme programma’s passen beide veelvuldig toe en zorgen niet alleen voor kwalitatieve content die bij je wensen past, maar ook voor tijdsbesparing omdat je niet meer hoeft te zoeken. Win-win! Vooral als je tijd tekort hebt.

1. Spotify Discover Weekly: nieuwe muziek op een presenteerblaadje

Met bijna 100 miljoen gebruikers is de kans groot dat jij Spotify al kent én gebruikt, maar zoek je ook wel eens uitgebreid naar nieuwe muziek of blijf je – vanwege tijd tekort – hangen in je bekende repertoire?
Waarschijnlijk dat laatste.

Onderzoeker Ajaj Kalia van het bedrijf: ‘Het blijkt dat mensen na hun 33e niet meer actief op zoek gaan naar nieuwe muziek en tegen hun 42e zelfs in een ‘muzikale midlife crisis’ terechtkomen. Belangrijkste reden: tijd tekort.’

Om je muzieksmaak toch aan te vullen en te verbreden, heeft de streamingdienst Spotify Discover Weekly bedacht.

Tijd tekort

Spotify Discover Weekly raadt je wekelijks – op basis van je luistergedrag (je data) in relatie tot andere Spotify gebruikers – nieuwe muzieknummers aan. Door Discover Weekly te gebruiken, luister je nieuwe muziek die bij je past, zonder dat je er maar een seconde naar hebt hoeven zoeken.

Nederlandse muziekenner René Passe vindt Spotify Discover Weekly een goede uitvinding: ‘Er komt tegenwoordig zoveel muziek uit. Het is daarom steeds belangrijker dat iets of iemand ons wegwijs maakt. Of dat nou software of een curator is: we hebben hulp nodig.’

Zijn collega Atze De Vries is het met hem eens: ‘Tegenwoordig luister je het ene moment naar Oneohtrix Point Never en het andere moment naar Justin Bieber. De toegankelijkheid van muziek en slimme algoritmes zorgen dat dit veel sneller gebeurt. Het geeft je gecalculeerde variatie. Alleen de oude garde moet daar nog aan wennen. Spotify Discover Weekly is een geweldige tool om dat te doen.’

Bonustip: wil je vooral muziek luisteren om gefocust en productief te zijn, pak dan eens onze eigen Spotify time management afspeellijst erbij. Ideaal voor de momenten dat je geconcentreerd wil werken.

2. Google deluxe: ontdek Quora

98% van de Nederlanders gebruikt Google als zoekmachine. Wereldwijd worden er 40.000 zoektermen per seconde ingetoetst. Toch vind je met Google niet altijd alle informatie die je nodig hebt, juist omdat er zoveel data zijn om te analyseren. Kost zoeken via Google je te veel tijd, omdat je niet snel genoeg de juiste info krijgt? Probeer dan eens Quora.

Quora is een vraag en antwoordsite waarop je informatie over uiteenlopende onderwerpen kunt terugvinden die gevraagd is door gebruikers en beantwoord door experts. Zelfs Barack Obama heeft een account en beantwoordt af en toe vragen van gebruikers.

Quora onderscheidt zich van andere zoekmachines door haar kwalitatieve antwoorden door belangrijke experts. Daarnaast is de dienst snel: vaak heb je binnen een paar uur je vragen beantwoord door een expert. Quora is trouwens net zo bedreven met algoritmes als Google en Spotify. Quora onthoudt je zoektermen en biedt je – net als Spotify Discover Weekly – artikelen aan die passen bij je aangegeven voorkeuren en bij je klikgedrag. Zo kom je altijd nieuwe, interessante informatie tegen, netjes afgeleverd in je e-mailbox (tip!), zonder ook maar één seconde te hoeven zoeken.

3. Nuzzel: het tegengif tegen de social media overload

Je bent gek op je Facebook, Twitter, je dagelijkse krant en je wil vooral niets missen. Maar af en toe word je er ook gek van, want het kost bakken met tijd om bij te blijven en je vindt lang niet alles even interessant. Voor die (social) media overload is er een oplossing: Nuzzel!

Door Nuzzel aan je Facebook en Twitter te koppelen, geef je jezelf een hoge kwaliteit filter cadeau en krijg je alleen nog berichten die jij en je vrienden écht interessant vinden en de rest buiten beeld houdt. Wordt er in je vriendenkring veel over een bepaald onderwerp gepraat, dan zie jij het terug. Zo ontdek je vlot de belangrijkste nieuwtjes in korte tijd.

Nuzzel werkt slim. Op basis van jouw zoek-, like en klikgedrag onthoudt het wat je interessant vindt. Datzelfde geldt voor de informatie die je vrienden delen. Het idee erachter is dat jij en je vrienden een soortgelijke smaak hebben. Op die manier kan de filter zijn werk doen en krijg je alleen de highlights te zien die voor jou zeer waarschijnlijk interessant zijn. Desgewenst netjes afgeleverd in je e-mail inbox. Zo hoef je niet telkens alle platformen en apps na te lopen en zie je alleen wat echt belangrijk voor je kan zijn. Én: doordat je niet meer eindeloos de tijdlijn van je social media accounts hoeft af te struinen, los je er ook nog eens een stuk van je tijd tekort mee op. Dat is waar we hier op timemanagement.nl nou enthousiast van worden!

Nuzzel en Twitter investeerder Chris Sacca: ‘We moeten af van willekeurige informatie. Nuzzel neemt je social media feeds en laat je alleen de berichten zien die je vrienden delen. Het resultaat is ontzettend interessant en kost jou geen moeite. Win-win.’

Wil je dus geen interessante informatie mislopen, maar ondertussen ook graag tijd overhouden voor andere belangrijke dingen? Begin dan eens met je tijdtekort aan te pakken door een of meerdere van deze slimme programma’s het zoekwerk voor je te laten doen en maak in nog geen 5 minuten je Spotify Discover Weekly-, Quora- en Nuzzel-profiel aan.

Dagelijks handige inzichten? Volg ons op social media!

Volg ons onder andere op Instagram of Pinterest. Daar krijg je niet alleen handvatten op het gebied van timemanagement, je ontvangt ook de slimme tips waarmee je jouw communicatie skills een boost geeft. De laatste artikelen netjes en overzichtelijk in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor de wekelijkse nieuwsbrief.

Leer je liever lezend, lees dan ons boek Elke Dag om 15.00 Uur Klaar. Maak kennis met de beste inzichten uit onze trainingen en leer slimmer werken in plaats van harder.

Wie zijn wij? | Cursus Time Management

Tijdwinst.com is een trainingsbureau dat zich specialiseert in slimmer (samen)werken. We bieden door het hele land diverse (online) trainingen aan, variërend van timemanagement, assertiviteit, gesprekstechnieken tot aan snellezen. Nieuwsgierig? Neem dan zeker eens een kijkje op onze website of blogs, en schrijf je in voor één van onze (digitale) trainingen.

  1. 1-daagse training Time Management | Blog
  2. 1-daagse training Assertiviteit | Blog
  3. 1-daagse training Gesprekstechnieken | Blog
  4. 1-daagse training Feedback Geven | Blog
  5. 1-daagse training Snellezen, Mindmapping en Geheugentechnieken | Blog
  6. 1-daagse training Effectief Thuiswerken voor Teams | Blog